یکی از سیاهچالههایی که یک طراح بازی ممکن است به درون آن پرتاب شود و تا مدتها نتواند از آن خلاصی پیدا کند این است که نفهمد چه زمانی باید بیخیال یک طرح شود! زمانیکه طراح شروع به کار روی بازی میکند نوعی ارتباط حسی و وسواس ذهنی به آن پیدا میکند که میتواند منجر به دلبستگی و ندید گرفتن نواقص آن بازی باشد. اما باید بپذیریم که گاهی لازم است از یک طرح دست بکشیم و فراموشش کنیم، گاهی باید انقدر توان و شهامت داشته باشیم که بی رودربایستی ایرادات فرزندمان را ببینیم و قبول کنیم که برای هدفی که میخواهیم مناسب نیست، یا حداقل فعلا مناسب نیست. فهمیدن چنین حقیقت معمولا تلخی مانند نوشیدن شربت بدمزهای است که قرار است عمر و انرژی ما را ذخیره کند. البته گاهی شاید نباشد که یک نفس بالا رفتن شربت را کمی به تاخیر بیندازیم و آخرین تلاشها را برای بهبود وضعیت طرح انجام دهیم، اما اگر نشد بهتر است بپذیریم و دنبال طرح دیگری برویم.
اما سوال اینجاست که چه هشدارهایی را باید حین طراحی بازی جدی بگیریم تا به چنین دامی نیفتیم؟ در این مقاله ۵ نشانه را ذکر میکنم که اگر حین طراحی بازی با آنها برخورد داشتید سریعا به فکر رفع آن باشید و اگر راهی نیافتید با اطمینان کامل پروندهی آن بازی را ببندید و سراغ ایدهی دیگری بروید و زمان ارزشمندتان را تلف نکنید.
- اگر احتمال عدم موفقیت در بازار وجود دارد؛ دیده شدن و موفقیت هر بازی وابسته است به میزان موفقیت و محبوبیت آن در بازار فروش. بهترین بازی دنیا اگر در قفسههای فروشگاه خاک بخورد و در فروشگاههای آنلاین کلیکی روی آن نشود شکست خورده است. اگر احساس میکنید بازی شما در بازار حرفی برای گفتن ندارد، یا بازیهای مشابه آن بسیار هستند و امکان دیده شدن آن اندک است و یا هر دلیل دیگری که احتمال عدم موفقیت آن را زیاد کند، سریعا تلاش کنید تا با تمرکز روی این مساله و بررسی و تحلیل بازار آن را بهبود ببخشید. اگر همچنان راهی پیدا نکردید بهتر است موقتا طرح را کنار بگذارید.
- اگر دیگران حال و احوال بازی را جویا نمیشوند؛ اگر مشاهده کردید که دوستانی که با آنها بازی را تست میکنید احوالی از بازی نمیپرسند و اگر هم میپرسند چندان لحن تشویقآمیزی ندارند بهتر است در جذابیت و درستی طرح شک کنید. مطمئن باشید اگر بازی هیجان یا پتانسیل لازم را داشته باشد اندکی پیگیری و کنجکاوی از سوی آنها خواهی دید و هر از گاهی از شما جویای وضعیت طرح و پیشرفت آن میشوند.
- اگر یاد دادن یا یاد گرفتن بازی زیادی طولانی است؛ البته این مورد معمولا با اصلاحات در ساختار قوانین و سادهسازی بعضی از جزییات بازی قابل رفع است. اما اگر احساس کردید بازی بیش از آنچه لذتبخش باشد طول میکشد یا سختی یادگیری آن دیگران را فراری میدهد بهتر است کمی با تردید به آن نگاه کنید. قاعدتا بهتر است در ابتدا مطمئن شوید که گروه مخاطب مناسبی را برای تست بازی انتخاب کردهاید ولی اگر در این زمینه اطمینان دارید و همچنان بازی از نظر خودتان و آنها سخت و بیپایان به نظر میرسد حتما به وضعیتش رسیدگی کنید، قبل از اینکه از دست برود و شما را هم با خودش به مغاک پلیتستهای بیحاصل بکشاند.
- اگر به اندازهی کافی فان ندارد؛ این مورد که دیگر اظهر من الشمس است و نه تنها در مورد تصمیمگیری برای رها کردن ایده، که در هر قدم از طراحی بازی باید مد نظر قرار بگیرد. به یاد داشته باشید که هرچیزی که به بازی مربوط میشود باید میزان مشخصی از سرگرمکننده بودن را دارا باشد، از گیمپلی و مکانیزمها تا تصویرسازی و اجزای بازی. اگر احساس میکنید بازی فان خوبی ندارد ولی در عین حال خود را دلداری میدهید که در همین حدش کافی است، بدانید که یک جای کار میلنگد و باید تصمیمات جدیتری برای آن بگیرید.
- اگر گیرایی ندارد؛ گیرایی داشتن یک بازی ممکن است ورای گیمپلی آن و گاهی در اجزا و قطعات آن باشد (عجب بازی باحالی! یه برج خفن داره وسط برد!). عنصر گیرای یک بازی چیزی است که میتواند توپ مرده را به زمین برگرداند و درون دروازه قرار دهد. اگر سوالتان این است که این نکته چه فرقی با مورد اول دارد باید برایتان بگویم که موفقیت یک بازی در بازار گاهی حتی بعد از عرضه هم قابل افزایش است (مثلا با تبلیغات)، ولی وجود عنصر گیرا (یک قطعه، یک مکانیزم، یک پالت رنگی و غیره) چیزی است که پس از عرضه دیگر نمیتوان فکری برای آن کرد و کار از کار گذشته است و پرندهی موقعیت از قفس پریده است. پس همواره یک چشمتان به این نکته باشد که چه چیزی درون بازی شما میتواند آن را از دیگر محصولات مجزا کند.
تاکید میکنم که تمامی این موارد مانند باقی سوالات و مشکلاتی که حین طراحی به وجود میآیند قابل حل و تغییر و اصلاح هستند. اما اگر به خودتان آمدید و دیدید که مدت طولانی است که درگیر چالشهای طراحی یک بازی هستید ولی یکی از این موارد همچنان حل نشده باقی مانده پس به احتمال زیاد بهتر است برای مدتی آن را فراموش کنید و انرژی خود را صرف بازی دیگری کنید.
اگر نشانههای دیگری برای این موضوع میشناسید خوشحال میشوم در بخش نظرات با من و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.
سلام خدمت شما اقای سلامتی.ابتدا تشکر میکنم بسیار مقاله خوب و کارامدی بود.
شما روشی برای ساخت سل شیت خوب میشناسید؟چون در سایت visme یک سل شیت ساختم و زیاد ابزار های خوبی برای ساخت نداشت.شما سایت یا اپلیکیشنی میشناسید که با ان بشود سل شیت ساخت
سلام. بهترین راه اینه که خودتون با فتوشاپ بسازید.
یا از تیمپلیتهای آمادهی پروپوزال استفاده کنید (مثلا در سایت canvas زیاد هست)
سلام
اگه جسارت نباشه هاوایی به درد تازه وارد خدا نمی خوره چون بازی های همکاری مشترک یه ذره بر قراری ارتباط با اون ها سخته
سلام آقای سلامتی و خسته نباشید
من یک مورد دیگر خدمتتان عرض میکنم اگه خوشتون اومد توی مقاله قرار بدین
اگه دیدیم که زمان بازی بسیار کوتاه تر از تصور یا خیلی طولانی است و با عث کلافگی میشود بهتر است با عناصر دیگر زمان آنها را متعادل کنیم یا از عناصر آن کم کنیم
و اگر دیدیم نشد بهتر است کلا بازی را از اول بسازیم و طراحی کنیم
سلام. ممنون از شما
زمان بازی خیلی نکتهی کلیدی و مهمیه. هم زمان ه مفهوم کل زمان بازی، و هم زمان به مفهوم زمان بازی در نوبت یک بازیکن (که ممکنه باعث سر رفتن حوصلهی بقیه بشه)
سلام اقای سلامتی
ممنون بابت سایت خوبتون
یه سوال درباره ی خرید بازی داشتم اگه راهنمایی کنید خیلی ممنون میشم
بین بازی LOST CITIES و بازی هانابی شما کدوم رو پیشنهاد می کنیم
برای یه جمعی که تازه با برد گیم اشنا شدند و می خوان یه قدم بیشتر تو این سرگرمی فرو برند
سلام. ما پیشنهاد خرید نمیدهیم
ولی از بین بازیهای خودمان رکب را پیشنهاد میکنیم.
سلام
چرا تو جشنواره اسباب بازی امسال شرکت نکردین که به صورت مجازی برگزار میشه؟ من میخواستم از نمایشگاه زیرخاکی بخرم ولی انگار نیستید تو جشنواره
سلام
تمایلی به شرکت در چنین نمایشگاهی نداریم. هدف از این نمایشگاهها برخورد مستقیم با مخاطبانه، وقتی که چنین گزینهای وجود نداره دیگگه برای ما نکتهی مثبتی نداره
سلام و خسته نباشید.
ممنون از مقاله خوبتون.
کاش زودتر معرفی بازی بلاد رو بزارید.
آره
فعلا منتظر بلاد و سپر تیم هستیم.
راستی لطفا با زومجی نیم نگاه کلاغ پر و لوت رو هم برید درسته گیم پلی اش رو گذاشتید ولی نیم نگاه یه چیز دیگه است.
اگه بخواهید بازی های رومیز رو رتبه بندی کنید به ترتیب کدوم ها رو میگید؟
لطفا لینک اولین پستی که رومیز گذاشته رو بدید.
آقای سلامتی یک سوال داشتم شما گفتید ۲ دوست عزیز از گروه ۳ نفرتون بخاطر هزینه ها رفتن؟
خب تبلیغات بزارید یک سایت خیلی پر طرفدار که پیام هاش از ۵۰ تا بیشتر میشه راحت قبول میکنن که تبلیغات کنید.
سایت یکم خلوته شده هر 2 هفته یکبار متن میذارید یکم فعال تر باشید راستی سوپر تیم کی به تولید انبوه میرسه؟
آقای سلامتی یک طراح بازی و مدیر نشر رومیز هستند و یک نفره نمی تونن که هفته ای چند تا پست بزارند.
سلام
عیدتون مبارک
امسال برنامه ای برای تاپ 5 بهترین بازی ها دارین؟؟
سلام به اميرآقا سلامتي.هر روز صفحه رو رفرش ميكنم تا ببينم بازي هاي برتر سال گذشتتون چي بوده 🙁
سلام آقای سلامتی. یه سوال (ممکنه یکم شخصی باشه اگه دوست داشتین جواب بدین)
شما مدیر عامل نشر رومیز هستید بعد با نشر هوپا هم کار می کنید؟ آخه مثلا بازی پی شوم هوپا رو شما طراحی کردید یا من دفتر چه دژ رو خوندم تحقیق و توسعه ی بازی بر عهده شما بوده…
سلام. من مدتی با نشر هوپا همکاری داشتم و همکاری ما سال ۹۸ به پایان رسید
سلام.
اقای سلامتی به نظرتون کانسپت ارت چه نقشی در ارائه بهتر بازی به ناشر داره؟
اصلا ارزش وقت گذاشتن رو داره برای تجربه بصری بهتر؟
یا اصلا وقتم رو روی نوشتن متن بهتر با توجه به نحوه بازاریابی اون ناشر بزارم؟
یک سوال دیگه هم داشتم.
به نظرتون هزینه ساخت بازی میتونه یک نقطه ی منفی باشه یا خیر.چون این روی نحوه ی ارائه ی بازی تاثیر گذار هستش.
برای مثال من برای نسخه ازمایشی بازیم یک سری فیگور دارم طراحی میکنم.ایا این میتونه موقع ارائه به ناشر روی تصمیم ناشر تاثیر گذار باشه یا خیر.
با تشکر از وقتی که گذاشتید خسته نباشید
سلام. هرچقدر ماکت بازی تمیزتر و از نظر گرافیکی خواناتر باشه میتونه روی تجربهی بازی و در نتیجه نظر ناشر اثرگذار باشه. به همین میزان محتوای متنی هم روی مخاطب اثر مثبت داره.
در مورد هزینه ساخت مطمئنا تاثیر داره. چون هرچقدر هزینهی تولید یک بازی بالا بره ریسک سرمایهگذاری روی اون هم افزایش پیدا میکنه
خیلی ممنون اقای سلامتی
سلام یک سوال داشتم من کودتا دارم که سالمه و بیشترم تعدادمون 2 نفره و ما علاقه داریم کودتا با شخصیت های آنارشیست و بازرس رو امتحان کنیم بنظرتون خرید کودتا پلاس تصیمیم خوبیه براب کسی که کودتا اصلیش سالمه و بیشتر اوقات 2 نفر هستن؟
قطعا نه
صد درصد خیر
سلام آقای سلامتی
لطفاً اگه میشه توی سایت فعالیت بیشتری داشته باشین واقعا دلمون برا ویدیو هاتون تنگ شده
اگه میشه پنج بازی برترتون توی سال ۹۹ رو هم بگین لطفاً
ببخشید اشتباهی شد
ببخشید اشتباه شد.
آقای سلامتی هر ماه یدونه پست هم بزارید راضی میشم فقط لطفا فعالیت کند.
لطفا ۵ بازی برتر سال و یه مقاله درباره سال ۹۹ بنویسید.
ممنون
سلام اقای سلامتی.سال نو شما مبارک. لطفا نقدوبررسی بازی شف که طراحی اقای امین نصری هست را لطفا بذارید.باتشکر
سلام. اگر نسخهای ازش به دستم برسه بازی کنم حتما
سلامی دوباره.
اقای سلامتی برای سفارش و ساخت ماکت بازی باید به چه شرکت یا گروهی مراجعه کرد؟
اصلا سفارش قبول میکنند؟
بعد ایا میشه متریال رو تهیه کنیم وبعد سفارش بدیم که روی اون متریال کار بشه.
من یه نسخه ابتدایی از بازیم ساختم که خیلی مرتب نیست و فقط برای تست مکانیک های بازی استفاده میکردمش.
توی یکی از مقاله های سایت رومیز هم راجب همین موضوع گفتن. احتیاجی نیست روی ماکت هزینه کنی. ماکت رو با کمترین هزینه درست کن. در حدی که بشه بازی رو تست کرد. اگه تست موفقیت آمیز بود کافیه سل شیت بازیت رو به یه ناشر بدی تا اگه قبول کردن برات تولید کنن. تو سایت رومیز در این موضوعات مقاله زیاده
نه من ماکت اولیه رو ساختم.
بازی رو پلی تست هم کردیم و الان میخوام برای ساخت سل شیت از عکس های یه ماکت تمیز استفاده کنم.
سلام. جایی که ماکت بازی بسازند نمیشناسم. خودتون باید توی دفتر فنی ها بدید چاپ کنند و ببرید و سر هم کنید
متشکرم.
سلام آقای سلامتی ، روز جهانی بردگیم یا بازی چه موقعی هستش
به سال شمسی
سلام. اوایل خردادماه
سلام آقای امیر سلامتی. این سوال رو در سایت مادمک هم نوشتم ولی نمی دونم چرا ثبت نشد.
با اکسپنشن بازی قلمرو ستارگان که در فروشگاه مادمک هست 3 نفره می شود بازی کرد؟ آخه نوشته برای بازی چهار نفره.
البته ببخشید ها انقدر سوال می پرسم… فکر کنم تعداد کامنت های من از تعداد مقالات رومیز بیشتر باشه…
چرا هیچ مطلب جدیدی نمیزارید؟
دلمون واقعا براتون تنگ شده آقای سلامتی آرزومون شده دیگه که یک ویدیو ببینیم و بگید من امیر سلامتی هستم امیدوارم که زودتر با یک ویدیو جدید برگردید.
سلام. من هم همینطور. ایشالا این هفته اولین ویدیوی امسال رو آپلود میکنم.