بازی رومیزی ایرانی «کلاغ پر» به مرحلهی نهایی مسابقهی هیپودایس Hippodice آلمان رسید!
تاریخچهی Hippodice
کلوب هیپودایس در سال ۱۹۸۶ (۳۴ سال پیش!) در یکی از شهرهای آلمان و توسط چند جوان که ترجیح میدادند به جای بازی کامپیوتری (که در آن زمان درحال رشد بود) دور یک میز و درحالیکه مستقیما به چشمان یکدیگر خیره میشوند بازی کنند، تشکیل شد. این کلوب کوچک خیلی سریع و با عضوگیری رشد کرد و در سال ۱۹۸۹ به مرحلهی رسمیتری رسید، به گونهای که اعضای آن تصمیم گرفتند فارغ از دورهمیهای خودشان، در راستای گسترش فرهنگ بردگیم و کارتگیم نیز تلاش کنند.
در کنار چاپ فصلنامهی مربوط به این سرگرمی، اعضای اصلی تصمیم گرفتند تا یک مسابقه طراحی بازی برای گسترش عرصهی طراحی بردگیم در سطح ملی و بینالمللی برگزار کنند. و این مسابقه به شکل ثابتی از سال ۱۹۸۹ تا هم اکنون هرساله برگزار شدهاست.بسیاری از بازیهایی که در این مسابقه مقام میآوردند به تولید رسیدهاند و تعدادی هم نامزد و یا برندهی جایزهی معتبر «بازی سال» آلمان یا همان Spiel des Jahres شدهاند.
این موارد باعث رشد اعتباری این مسابقه شد به گونهای که بسیاری از طراحان (حتی طراحان مطرح) بازیهای خود را برای شرکت در رقابت برای این مسابقه ارسال میکنند. از جمله بازیهای معروفی که در این مسابقه مقام آورده و سپس به تولید رسیدهاند میتوان از بازیهای Castell، Mombasa ، Edo، سولاریس، Clans of Caledonia نام برد.
شروع ماجرا
دو سال پیش تجربهی طراحی و ساخت یک بازی موبایلی با عنوان «کلاغ پر» را داشتم که یک بازی تفننی بر اساس بازی سنتی کلاغ پر بود و قبلا در این مقاله کامل معرفیاش کردهایم. بعد از پایان آن پروژه تصمیم گرفتم تا ایدهی آن بازی را به یک بازی رومیزی تبدیل کنم. بعد از چند ماکت نه چندان موفق، به ایدهی یک بازی سرعتی و هیجانی رسیدم که با تاس انجام میشد و در پلیتستها خوب عمل کرد و از میزان سرگرمکننده بودن و جذابیتش راضی بودم. ولی به دلیل مشغلهی زیاد بازی را در همان مرحلهی ماکت رها کردم.
یک سال و نیمی گذشت تا در دیداری که با دومینیک ارهارد Dominique Ehrhard، طراح معروف بردگیمهایی مثل مراکش، Condottiere، و Panic Lab در خلال سفرش به شیراز داشتم (گزارش این دیدار را میتوانید اینجا بخوانید) ماکت بازی کلاغ پر را نشانش دادم و چند دستی بازی کردیم. از بازی خیلی خوشش آمد و پیشنهاد داد تا آن را برای چند ناشر اروپایی بفرستم. پس دست به کار شدم و دو سه ماکت تمیز از بازی ساختم. نام بازی را هم “FLY or NOT” گذاشتم تا کمی برایشان مفهومتر باشد و اشارهای هم به گیمپلی بازی داشته باشد.
سپس شروع به نامهنگاری و ارسال پروپوزال بازی برای ناشرینی که به نظرم میتوانست نظرشان را جلب کند (و به سایر بازیهایشان بیاید) کردم. از آن میان ۳ ناشر طرح اولیه را پسندیدند و تقاضای یک ماکت برای پلیتست کردند که فرستادم. پاسخ اکثرشان این بود که: «به دلیل حجم بالای بازیهای ارسالی، روند بررسی ممکن است تا یک سال طول بکشد!» پس تصمیم گرفتم بازی را در مسابقهی هیپودایس شرکت بدهم تا محکی بخورد و ببینم که اصولا آیا بازی به سلیقهی اروپایی جماعت میخورد یا نه!
در وبسایت مربوط به مسابقه ثبتنام کردم و کلیات طرح به همراه سل شیت Sell Sheet بازی را فرستادم. بازی در مرحلهی اول و از بین حدود ۴۰۰ طرح ارسالی پذیرفته شد و در کنار ۱۹۵ طرح دیگر به مرحلهی دوم راه پیدا کرد که بعد از آن طبق قوانین مسابقه، دفترچه قوانین بازی را فرستادم. در حالیکه بسیار هیجانزده بودم با خوشحالی این خبر را دریافت کردم که بازی در کنار ۲۳ طرح دیگر به مرحلهی نهایی مسابقه رسیده. طراحانی که بازیشان به این مرحله برسد باید ماکت بازی را برای تیم داوری ارسال کنند تا پلیتست و ارزیابی شود. ماکت را با مقادیری بدبختی (به دلیل تقارن با ایام کریسمس و خر تو خری زیاد در پست اروپا) و در حالیکه یکبار برگشت خورد و در حالی نهایتا به دستشان رسید که تنها یک روز به ددلاین مانده بود، فرستادم.
یکی از دلایلی که باعث خوشحالی مضاعفم شد این بود که به گفتهی رییس بخش مسابقهی هیپودایس، این اولین بار در طول تاریخ ۳۰ سالهی این مسابقه است که یک بازی از شرق به این مرحله میرسد! نتیجهی نهایی مسابقه در همین ماه مارس (اسفند-فروردین) اعلام میشود و بازیهای برگزیده در حضور نمایندگان ناشرین مطرح اروپا ارائه خواهد شد. جایزه اصلی به سه بازی اعطا میشود و در کنار آن دو جایزهی ویژه برای بهترین بازی دونفره و بهترین بازی طولانی نیز در نظر گرفته شدهاست.
با اینکه بیصبرانه منتظر اعلام نتایج هستم ولی فارغ از نتیجهی مسابقه، تلاشی که برای ارتباط با این مجموعهها و نیز ساخت ماکت و نگارش دفترچه به زبان انگلیسی داشتم برایم تمرین خوبی بود که پیشنهاد میکنم اگر مایل هستید قدم به مسیر طراحی بازی بگذارید تجربهاش کنید. زمان دور بعدی مسابقه در تابستان اعلام میشود که پیشنهاد میکنم طراحی و پلیتست بازیهای خودتان را از الان آغاز کنید تا بازی در زمان مسابقه به پختگی لازم رسیدهباشد. در پایان چند مزیت حضور در چنین مسابقاتی را به نقل از وبسایت خود هیپودایس آوردهام:
- ارتباط با ناشران بینالمللی
- شانس بالای انتشار بازی
- امکان بازخوردگیری برای تمام طراحان (انتقاد، پیشنهاد و …)
- رسانهای شدن بازیهای مراحل پایانی (سایت هیپودایس، بوردگیمگیک، مطبوعات و …)
پینوشت: تصاویر کارتها از دوست هنرمندم نعیم تدین هستش که قلم جادوییش رو احتمالا در بازی استوژیت دیدهباشین.
بروزرسانی
بازی کلاغ پر رتبهی سوم بهترین بازی مسابقه طراحی هیپودایس در ۲۰۱۹ را بدست آورد.
تبریک و تبریک…. دم شما گرم!
سلامت باشین. ممنونم
به به ، شدیدن تبریک میگم امیر آقای گل …..
سپاس فراوان
خیلی خبر خوشحال کننده ای بود و کلی ازش انرژی گرفتم با اینکه اصلا نه طراح بازی هستم و نه قصد طراحی بازی دارم.
دمتون گرم و قوی تر از قبل به این مسیر ادامه بدین که دارین مسیر درستی رو طی میکنید
ممنون از شما و نظر لطفتون
خیلی تبریک میگم 🙂
ممنون مسعودجان 🙂
سلام و خسته نباشید به شما
واقعا خوشحالمان کردید
به امید موفقیت شما و همه ی طراحان ایرانی
🌻⚘🌷
سلام و سپاس فراوان و آمین 😉
سلام
بسیار عالی
ممنون از تولید کنندگان
ممنون از خلاقان
ممنون از ایده پردازان
و ممنون از همه دست اندرکاران این صنعت در ایران
به امید موفقیت بیشتر
سلامت باشین. ممنون از شما
احسنت آقا
واقعا تبریک میگم باعث افتخار هستید
ممنونم. لطف دارین
تبریک به امیر جان سلامتی…👏🏻
که ناخواسته بزرگترین مشوق من برای علاقه مند شدن به دنیای بردگیم بود!
سپاس دوست عزیز
باعث افتخار و خوشحالیمه که شما رو به این سرگرمی علاقمند کردیم
به به عجب خبر خوبی
به امید موفقیت و پیشرفت روز افزون این صنعت و تمامی دست اندرکارا تو کشورمون :))
سلامت باشین. ممنون از شما
امیر عزیز سلام.واقعا لذت بردم از خلاقیت و جسارتی که به خرج دادی و این بازیو ساختی و خوشحال تر شدم وقتی جزو بازی های برتر این مسابقات شد.
من می خواهم یک بازی طراحی کنم از کجا شروع کنم؟
سلام دوست عزیز.
ممنون از شما
پیشنهاد میکنم ابتدا مقالات سایت ما که در مورد طراحی بازی هست رو بخونی
http://roomizgames.ir/category/game-design/
و بعد هم تا میتونی بازی کنی
با سپاس
تبریک! اقای سلامتی….. امیدوارم موفق شوید
سلامت باشین. ممنون
خیلی تبریک میگم. امیدوارم جزء سه برگزیده نهایی باشید. باعث خوشحالی بود.
سلامت باشین. ممنون از شما
امیر سلامتی عزیز!
باعث افتخار دوست داران بردگیمی و امیدوارم برنده بشی. نشی هم چیزی از ارزشهات کم نمیشه 😄. چه کار خوبی کردی که یه همچین مسابقه ای رو معرفی کردی به ما. اگه بازم میشناسی خیلی لطف میکنی معرفی کنی.
سلامت باشین دوست عزیز. ممنون از شما.
حتما تلاش میکنم مسابقات دیگه رو هم معرفی کنم.
این بازی رو تو بازار ایران به فروش میذارین؟
اگر به تولید برسه حتما
سلام
واقعا ایول داری اقای سلامتی دل ما ایرانی های بردگیم باز به آدم های مثل شما خوش همیشه ما رو با این خبر هاتون خوشحال کنید و امیدوارم بردگیم تون بهترین بردگیم بشه
به امید خدا
همیشه خندان باشید
سلامت باشی دوست عزیز. ممنون از شما
سلام علیکم من چنتا ایده برد گیم و چنتا طرح کامل و چنتا طرح درحال تکمیل دارم که براشون به دنبال ناشر میگردم این طرح ها کاملا بومی و بدون اسکی از بازی های دیگر است.
خداقوت آقای سلامتی
مایه افتخار و قوت قلب ما هستش که یک ایرانی جزء برندگان جهانی هستش و امید بیشتری به بازی ای که در حال طراحیش هستم پیدا کردم، ممنون میشم اگر کمکم کنید.
به امید دیدار
یاحق
سلامت باشین و ممنون از شما
با وجود اینکه علاقهی زیادی دارم که اگر کمکی از دستم برمیاد برای علاقمندان طراحی انجام بدم، متاسفانه زمان برای کارهای خودم هم کم دارم و نمیرسم.
در حال حاضر سر پا نگه داشتن سایت رومیز و تولید محتوا تنها کمکی هست که از دستم برمیاد.
با سپاس
❤
سلام آقای سلامتی
تبریک میگم
اگه میشه فیلم آموزش همین بازی رو هم بذارد تا ببینیم چجوریه☺☺😊
باتشکر
سلام. سپاس از شما
حتما . بازی در حال تولید هست و به محض آماده شدن ویدیوش رو میسازم.
امیر جان تبریک میگم برای این موفقیت بزرگ ، من از الان لحظه شماری میکنم برای تجربه این بازی
سلامت باشید. ممنون از شما
سلام و خسته نباشید
من در حال لحظه شماری کردم تا طعم یک بردگیم ایرانی دیگر را باشم مخصوصا وقتی سازنده آن گروه رومیز باشد
امیدوارم روز به روز در حال پیشرفت باشید
سلام. ممنون از شما و حمایتتون
سلام آقای سلامتی
برید جلو که پشتتونیم و بازیتپنو میخریم چون واقعا کیف میکنیم
شما حرفه ای هستین 😎 و من بازی های شما رو حتما میخرم چون به قوانین کپی رایت و اخلاقی حقوق ناشران احترام میزارید تبریک بهتون میگم
عاشقتم 😍 عاشق خودت با بازیات و گروهت 😘 یعنی از دستتون دارم دیوونه میشم 😵
عشق میکنم پرچممون بالاست
عاشق اون جمله توی مقاله بودم « این اولین بار در طول تاریخ ۳۰ سالهی این مسابقه است که یک بازی از شرق به این مرحله میرسد »
بساز که پشتتیم چون رومیزو ول نکردی …
چون مارو ول نکردی …
سلام. خیلی ممنونم از شما و حمایت و پشتیبانیتون
داشتن مخاطبانی مثل شما باعث افتخار منه