رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

رومیز نیوز آبان ماه

امیر: دودورو دودو! دوودوودووو دوورووروودووووووو! خبر فوری! خبر فوری!‌ همه به گوش! همه به هوش! ای اهالی بردگیم! ای عشاق بازی‌های رومیزی! ای شیفتگان تاس و توکن! ای بُرزنندگان کارت! ای سوشیال گیمرها! ای هِوی گیمرها! ای …

کامبیز: بجنب دیگه بابا یه ساعته!

امیر: دعاهامون بالاخره مستجاب شد. اون انقلابی که منتظرش بودیم داره رخ میده. اون تحولی که می‌تونه عرصه بازی‌های رومیزی رو گسترده‌تر کنه در حال شکل گیریه. اون…

کامبیز: تو خبر بگو نیستی بابا! خودم میگم: خوانندگان عزیز این شما و این هم PlayTable، اولین کنسول بردگیم جهان!

PlayTable

امیر: وااااااااای خدای من! خیلی هیجان‌انگیزه! چه اتفاقاتی که با ورود این وسیله نمی‌تونه رخ بده! دلم میخاد بالا پایین بپرم! داری داری داااا! داری دارییییییی! داری داری دااااااااااااا! دورووودوودیرییییی!

کامبیز: بس کن جلف بازیارو! به من گوش بده. فرض کن یه تبلت 24 اینچی داشته باشی که روش بردگیم بازی کنی. ولی داستان به همین‌جا هم ختم نمی‌شه. از طریق برچسب‌های ان اف سی (NFC Sticker) می‌تونی تاس‌ها یا مینیاتورهای بازی رو هوشمند کنی تا تبلت اونا رو بشناسه و وقتی حرکت می‌کنن، تشخیص بده. حتی می‌تونی اگه دوست داشتی با کارت‌های تو دستت بازی کنی. قابلیت بازی از راه دور داره. یعنی اگه یک یا چند نفر از دوستات نتونستن خودشون رو برسونن، می‌تونن از راه دور روی گوشی، تبلت یا لپ‌تاپ شون به بازی بپیوندن. راستی یه خوبی که بردگیم‌ها دارن اینه که همیشه می‌تونی قواعد من‌درآوردی خودت رو داشته باشی، این قابلیت رو هم از طریق نرم‌افزاری به نام GameCraft به بازی‌ها اضافه کردن…

امیر: آی فییییل گود… دیریدیریدیریدیم! سو گود… بوم بوم… سو گوووود… چندتا بازی داره حالا؟

کامبیز: لطفا دست منو ول کن! برای شروع ۳۰ تا بازی داره. از ریسک و مونوپولی گرفته تا تیکت تو راید و کاتان (سیطره کتان)، بازی‌های کلاسیکی مثل شطرنج و چکرز، بازی‌های دورهمی مثل Coup و Resistance و حتی زامبی‌ها علیه گیاهان هم داره!

امیر: شب، شبِ عشق و شو… وایسا ببینم! پس بازی‌هایی که هر کسی یه سری اطلاعات مخفی داره چی؟ کارت نقش و این چیزا مثلا؟؟

کامبیز: برای این داستان هم قابلیت MultiScreen داره. یعنی گوشی یا تبلت، بی سیم وصل می‌شه به بازی و اطلاعات مربوط به بازیکن فقط روی اون نمایش داده می‌شه. اطلاعات بیشتر رو اینجا می‌تونید ببینید. موزیک بعدی… چی! نه! یعنی سوال بعدی؟

امیر: دوست دارم زندگی رو…. خوب یا بد… چون دوس دا… وای خدای من! چه بازی‌هایی میشه باهاش تولید کرد! به نظرم اگه موفق باشه خودش میتونه یه مارکت کاملا مستقل و تکمیل داشته باشه. کی میرسه؟ چَن هَ حالا؟

کامبیز: حداکثر تا پاییز ۲۰۱۷. اگه پیش خرید کنی ۳۴۹$ ولی قیمت خرده فروشی کنسول ۴۹۹$ هستش. اِه! چی شدی؟!

امیر: گریه کنم… یا نکنم… آخر ماجرااااا رسییید… من برم اون بازی کارتیه “گاو مجنون نترکیده” رو چاپ کنم فعلا! کاری نداری؟

کامبیز: نه، ببینم می‌تونم حقوق ماه‌های باقی مونده از سال رو یه جا مساعده بگیرم!

 

بردگیم‌های جدیدالانتشار

escape-room-mystery-stargazers-manor

برای دیدن نسخه بزرگتر کلیک کنید

امیر: بذار یه تست آلزایمر ازت بگیرم. یادته چند وقت پیش درباره‌ی اتاق فرار صحبت کردیم؟

کامبیز: یادمه بابا! چی فکر کردی! همون بازی‌هایی که تو یه خونه حبستون می‌کنن، بعدش باید تو یه مدت زمان مشخص معماها رو با همکاری هم حل کنین و از اون جا بزنین به چاک.

امیر: خب، متاسفانه شما به آلزایمر دچار شدید!!

کامبیز: چی میگی؟؟؟ منکه جوا…

امیر: شششش…. شششش…. آروم باش… میدونم پذیرشش چقدر سخته… حالا گوش کن. یه مدته که تعداد بردگیم‌هایی که همین تجربه رو براتون تو خونه درست می‌کنن، داره زیاد می‌شه. بازی Escape the Room: Mystery at the Stargazer’s Manor جدیدترین بازی این مجموعه‌اس. قبل از این که یادت بره، باید بگم که داستان در سال ۱۸۶۹اتفاق می‌افته و یکی از منجمین مشهور بعد از مرگ نابهنگام همسرش دیگه دیده نشده و در عمارتی که زندگی می‌کرده اتفاقات عجیب و غریبی می‌افته: صداهای ناآشنا، بوهای ناخوشایند و برخاستن دود از رصدخانه عمارت و اینا. خلاصش اینکه بازیکنا باید با همکاری هم و حل کردن معماها جون اون یارو منجمه رو نجات بدن… بعید میدونم یادت بیاد که در مورد چی داریم صحبت میکنیم! سعی کن بخوابی…

کامبیز: نچ! حالا ببینا! حالا که بحث هوش و حواس شد ببین چی میخوام رو کنم برات… استشمام کن تا فاتح باشی!

 

833185_0f4f18669d88401a800e3cb796b2bc3f-mv2

امیر: چی رو استشمام کنم؟! اگه منظورت بوی چاهه که خودم میدو…

کامبیز: نعععع! بوهای خوش منظورمه! در بازی Perfumer شما با دماغ ببخشید بینی خودتون بازی می‌کنید! در واقع از یه فناوری جدید استفاده شده که می‌شه باهاش عطرها رو روی کارت‌ها پرینت کرد و شما برای بو کشیدن، کافیه یه کوچولو کارت رو بخراشید. تو این بازی شما چند تا سفارش عطر می‌گیرید که هر کدوم از ترکیب عناصر مشخصی درست می‌شن و  اینجاست که باید این عناصر رو از طریق حس بویایی خودتون شناسایی کنید و الی آخر…

pic3215530_md

امیر: صبر کن! این طوری که کارت‌ها فرتی بوشون میپره و دیگه نمی‌شه بازی کرد.

کامبیز: یعنی فقط ایراد بنی اسرائیلی بگیر! خود ناشر گفته که هر کارت رو تا ۱۰.۰۰۰ بار می‌شه خراش داد و همچنان عطر خودش رو حفظ می‌کنه. بعدشم می‌تونی کارت‌های جایگزین رو هم هر وقت خاستی بخری.

امیر: این بوی چاه رو ولی ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ بار هم خراش بدیم باز هست!!

 

کیک استارتر

feudum

امیر (با چشمانی اشک آلود): آرزوهای زیادی در اخبار این دفه برآورده شد… عمو رادو (ریچارد هم) گفته بود که آرزوش بوده یه روزی همچین بردگیمی ساخته بشه…

کامبیز (با تحیر) : آب قند بیارم؟ کدوم بردگیم؟

امیر (در حالی که مُفش رو با سر صدا بالا می‌کشه): Feudum یه بازی سبک اروپایی که پُره از اجزای رنگارنگ و موجودات تخیلی و دنیایی زیبا و سحرانگیز با فضایی قصه‌گو که می‌تونی خودت رو توش تصور کنی و تخیلت رو رها کنی که بره قدم بزنه و بِچره! دیگه چیزی نمی‌گم خودتون با چشمای خودتون ببینید:

دایی سهراب (از دور) : سازندش می‌گه بازی رو ایران هم می‌فرسته.

امیر(در حالی که چشاش برق می‌زنه): کامبیز اون داستان مساعده که گفتی چی شد؟

robit_riddle

برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید

کامبیز: ببینم مجموعه کتاب‌های مسیر داستان را انتخاب کنید رو دیدی؟

امیر: تو که میخای توضیح بدی اول و آخرش، چرا سوال بی‌خودی می‌کنی؟!

کامبیز: خیلی خوب! تو این دست کتاب‌ها شما چند پاراگراف رو می‌خونید و بعدش تصمیم می‌گیرید داستان چطوری ادامه پیدا کنه. این کتاب‌ها معمولاً چندین و چند پایان داره، برای همین می‌تونید بیش از یک بار بخونیدشون.

مسیر داستان را انتخاب کنید

امیر: خوب؟

کامبیز: بازی Robot Riddle هم از همین مکانیسم استفاده می‌کنه با این تفاوت که واقعاً گیم‌پلی و مکانیسم بازی داره و از اون جایی که بازی نسخه قابل چاپ رایگان داره پیشنهاد می‌کنم در کنار “گاو مجنون نترکیده” این رو هم بچاپی.

دیجیتال

book_of_demons_header

کامبیز: بازی Book of Demons یه بازی نقش آفرینی اکشنه (ARPG) که از مکانیسم Deck Building استفاده می‌کنه. این مکانیسم اولین بار در دنیای بردگیم معرفی شد اونم با انتشار بازی Dominion در سال ۲۰۰۵. سبک بصری باحالی داره، انگار که همه چیز از کاغذ و مقوا ساخته شده در دنیای این بازی. راستی یه نسخه دمو رایگان هم داره.

book_of_demons

برای دیدن کیفیت بهتر کلیک کنید

امیر: منو یاد دیابلو انداخت. خوب بریم سر اخبار بردگیم‌های دیجیتال:

lanterns

امیر: شما در بازی Lanterns (آی‌اواساندروید) می‌بایست به نوبت مجموعه‌ای از فانوس‌های رنگارنگی که بر روی رود شناور هستن رو مرتب کنین تا احترام (همون امتیاز) کسب کنید. در پایان محترم‌ترین شما همانا پیروز بازی است. اینو هم بگم که تجربه بازی بی شباهت به تجربه ذن نیست: روون، پر از آرامش و خلسه‌وار!

treasure_hunter

امیر: بازی Treasure Hunter (آی‌اواساندروید) یکی از آخرین بازی‌های ریچارد گارفیلد هستش که به خاطر طراحی بازی‌های مثل Android: Netrunner، Magic: the Gathering و King of Tokyo شهرت پیدا کرده. سبک بازی کارت کِشیه (Card Drafting).

کامبیز: اسم کارت کشی رو نیار که یاد اون دفه میفتم تو کافه برد. قهوه رو چپه کردم روی سوشی گو، مجبور شدم یه نسخه نو برای طرف بخرم…

جوایز

اولین نسخه دی اند دی - چاپ شده در دهه هفتاد میلادی

اولین نسخه دی اند دی – چاپ شده در دهه هفتاد میلادی

کامبیز: اولین بازی نقش آفرینی دنیا “سیاهچاله و اژدها” یا دی اند دی (D&D / Dungeons & Dragons) به تالار مشاهیر اسباب بازی‌ ملی آمریکا (National Toy Hall of Fame) پیوست.

امیر: جانِ من؟!

کامبیز: بعله، دی اند دی به این دلیل انتخاب شد که اشتراکات زیادی با دیگر اعضای این تالار داره. این جایزه سال ۱۹۹۸به وسیله موزه ملی بازی آمریکا پایه گذاری شده و تا به حال ۶۵ اسباب بازی به این افتخار نائل شدن. از جمله: لگو در همون اولین دوره و آتاری ۲۶۰۰ در سال ۲۰۰۷.

امیر: من که نفهمیدم اینا چه ربطی به هم دارن. ولی خوب، باشه!

اخبار داخلی

بازی دیوان

امیر: یه اتفاق خوبی افتاد این ماه و اونم رونمایی از بازی دیوان کار بچه‌های باهمزی بود. بازی دیوان نسخه‌ای بومی سازی شده از بازی گرگینه (Werewolf) هستش که خودش نسخه پیشرفته مافیاست، و کلی شخصیت بیشتر و البته باحال‌تر داره…

کامبیز: آره، من تو بازی نقش “مفلوک” رو داشتم. یعنی هر وقت شهروندان با هم به توافق نمی‌رسیدن، مرشد (گرداننده بازی) منِ مفلوک رو به کشتن می‌داد.

امیر: چه نقش مناسبی!! هااار هااار هااااار… راستی آرش یه گزارش باحال از این مراسم تهیه کرده که اگه نخوندید پیشنهاد می‌کنم که بخونید.

کامبیز (با غیض) : حیف که خبرا مونده… روز جهانی بازی در کتابخانه همون طور که قبلاً گفته بودیم در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد. با تشکر از بر و بکس سایت بازی‌های چهارنفره و دست اندرکاران کتابخانه امیدواریم دوره‌های دیگه به صورت بازتر و با اطلاع رسانی بهتر برگزار بشه.

photo_2016-11-20_23-22-18

خبر گیکی ماه

کامبیز: آقا به طرز غریبی تعداد خبرهای گیکی این ماه از تعداد باقی خبرها بیشتر شده.

امیر: خدایا رحم کن!

کامبیز: مهلت بده! از همین روی تصمیم گرفتیم هفته آخر این ماه یه مقاله جدا به صورت آزمایشی برای اخبار گیکی بریم. نظرت؟

امیر: اگه نیازی به حضور من نباشه کاملا موافقم!!

کامبیز: عمراً! ولی برای خالی نبودن عریضه، علی الحساب این خبر رو گوش بده…

امیر: بگو شب شد!

کامبیز: شرکت پوکمون به مناسبت ۲۰ سالگی بازی کارتی پوکمون، یه کارت ピカチュウ از طلای ۲۴ عیار درست کرده به قیمت تقریبی ۲۰۰۰$. البته با ذکر این نکته که اگه این کارت رو هم بخرید نمی‌تونید تو تورنمنت‌ها ازش استفاده کنید.

24-karat-gold-pikachu-card

امیر(در حالی که چشماش داره از حدقه درمیاد): راستی اون قضیه مساعده حقوقت چی شد؟ ببین اگه می‌تونی مال سال آینده رو هم کلهم اجمعین مساعده بگیر!

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. علیرضا گفته؛
    13:14 1395/09/02

    به و به. چقدر هم مناسب و عالی. خیلی ممنون بخاطر معرفی بازی دیوان. امیدوارم که بتونیم نظر مخاطبین رو جلب کنیم.

  2. امين گفته؛
    15:07 1395/09/02

    اصلا برد گيم تمام لذتش لمس قطعاتشه، به اين كه كارتو بكوبي جلو حريفت يا بندازي تو صورتش:)) اين كه فيگور هاشو بررسي كني و باهاشون بري به يه دنياي ديگه اينكه هربازي ميخري شوق انباكس كردنشو داشته باشي، كارت هارو بر بزني زمينو بچيني و دور و برش ريخت و پاش باشه لذتش به اينه كه بتوني توش جر بزني، اين كنسول فقط و فقط براي راحت كردن توليد كننده هاست وگرنه كاملا تجربه ي كاربري رو نابود ميكنه!!! اگه گيم روي كنسول ميخواستيم كه تو كامپيوتر بازي هاي استراتژي خيلي بهتري و پيچيده تري هست كه ميشه انلاين بازي كرد

    • امیر سلامتی گفته؛
      17:57 1395/09/04

      با بخش اول کاملا موافقم. ولی پدیده‌ها برای بقاشون لازمه که نو و سرحال و تازه باشن. پدیده‌ای که به روز نشه بعد مدتی می‌میره. به نظر من همجوشی مدیای آنالوگ و دیجیتال خیلی اتفاق فرخنده‌ایه چون نشون میده این صنعت زندس و داره رشد میکنه و مدام متحول میشه. اتفاقاتی از این دست باعث میشه مخاطبای جدیدتری با سرگرمی رومیزی و دورهمی آشنا بشن و این باعث گسترش مارکت میشه و در نهایت به نفع این صنعته 🙂

  3. رضا گفته؛
    17:33 1395/09/02

    کلا رومیز نیوز نوشتاری نسبت به دیداری شنیداری(!!!) اصلا جالب نیست. ولی بازم ممنون. راستی این بازی دیوان اسمش رو خیلی دوست دارم. معلومه پشت انتخاب اسمش یه فکر درست و حسابی خوابیده.

لینک کوتاه