رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

گزارشی از حضور در اشپیل ۲۰۲۰

گزارشی از نمایشگاه SPIEL.digital 2020 که در تاریخ ۱-۴ آبان برگزار شد.


برگزاری بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین نمایشگاه بازی‌های رومیزی دنیا به شکل مجازی، چیزی است در مایه‌های بو کردن گل از پشت ماسک؛ بویی به مشام نمی‌رسد ولی خب حداقل تصویرش هست! اشپیل Spiel امسال هم همینطور بود. برعکس سال‌های گذشته که شهر اسن Essen در این فصل سال پر می‌شد از توریست‌ها و عشاق بازی رومیزی، امسال این شهر خاکستری و خلوت باقی ماند و همه از خانه و از پشت مانیتورهای خودشان در غرفه‌ها قدم زدند. اگر در جریان ماجرا نیستید برایتان بگویم که این نمایشگاه بازی هر ساله در آلمان پذیرای صدها هزار شیفته‌ی بردگیم بوده، تا خودِ امسال که سنگ کرونا جلوی راهش افتاد و مجبورشان کرد نمایشگاه را مجازی و آنلاین برگزار کنند.

که حالا خود همین مجازی شدن نمایشگاه دلیلی شد که من هم به عنوان رومیز گیمز به همراه چند ناشر ایرانی دیگر راحت‌تر بتوانم در این گردهمایی شرکت کنم و بدون دغدغه‌ی کُشنده‌ی ویزا و هتل و پول هواپیما و مرزِ بسته و ارزِ ترسناک و برگه آزمایش کرونا و هزار مورد دیگر یک غرفه‌ی مجازی تهیه کنم. قبلا در مقاله‌ی جدایی کارهایی که برای آماده‌سازی غرفه بایست انجام می‌دادم را شمرده‌ام، در این مقاله بیشتر می‌خواهم از نتایج نمایشگاه و دستاوردهای آن بگویم.

بازی‌ها

برگزارکنندگان نمایشگاه در زمینه‌ی ارتباط با شرکت‌های غرفه‌دار سنگ تمام گذاشتند و تقریبا هر یکی دو روز، بی‌دلیل و با دلیل، یک ایمیلی چیزی می‌فرستادند و بخشی از جزییات نمایشگاه (که حتی برای خودشان هم گنگ بود و تازگی داشت) را برای ما فاش می‌کردند. از همان ابتدا هم خیلی سفت اعلام کرده‌بودند که فقط بازی‌هایی که در سال جدید تولید شده‌اند یا قرار است تولید بشوند را می‌توان در غرفه‌ها نمایش داد. که نتیجه‌اش این شد که با کمی چانه‌زدن رکب، لوت، کلاغ‌پر و سوپر تیم را به عنوان بازی‌های غرفه‌ی رومیز معرفی کردم. در همین اثنا و طبق صحبتی که با تیم اسلیما گیمز (خالقین بازی بلاد: سرزمین شمشیر و قلم) داشتیم تصمیم گرفتیم آن بازی را هم ( که یک بار بازی کرده بودم و از گیم‌پلی و تصویرسازی و کیفیت تولید آن لذت برده بودم) در غرفه رومیز نمایش دهیم.

جدای از بازی‌های غرفه‌ی رومیز، اگر سری به سایت نمایشگاه بزنید و در بخش جستجو بر اساس بازی، زبان فارسی را انتخاب کنید می‌توانید بازی‌های مربوط به ۳ ناشر ایرانی شرکت‌کننده، یعنی رومیز و دورهمی و فربود انگاره را ببینید که یک فهرست ۱۶ تایی است و برای خود من دیدنش بسیار جالب بود، با ذکر این نکته که اگر در همان بخش جستجو زبان را به عربی یا ترکی عوض کنید تعداد بازی‌ها به ۲-۳ تا می‌رسد!

Persian Dice

چند ماه قبل از شروع نمایشگاه، در گفتگوی مشترکی که من و اشکان جواهری (دورهمی گیمز) با برگزارکنندگان نمایشگاه داشتیم قرار بر این شد که یک بخش رسانه‌ای مربوط به ایران هم برای نمایشگاه آماده کنیم که در آن چند پنل گفتگوی انگلیسی برای مخاطبان غیر فارسی زبان وجود داشته باشد تا بیشتر بازار رو به رشد ایران و جو بردگیمی آن را بشناسند. تصمیم گرفتیم این بخش رسانه‌ای را در قالب یک عنوان جدید اجرا کنیم و نام پرشین دایس را برایش انتخاب کردیم و لوگوی آن را هم آریا صلاحی بر اساس طرحی که قبلا برای بلاگی به همین اسم در بردگیم‌گیک ساخته بودم به زیبایی اجرا کرد.

در حال حاضر محتوای پرشین دایس در دو پلتفرم یوتیوب و توئیچ قابل دیدن است. روی یوتیوب بیشتر گفتگوهای انگلیسی و ضبط‌شده و روی کانال توئیچ محتواهای فارسی که به شکل زنده ضبط شده‌اند قرار گرفته. گفتگوهای متنوعی در این کانال‌ها قرار گرفته که از صحبت در باب کافه‌های بازی ایران، فضای مارکت بردگیم ایران، فضای بازی‌های نقش‌آفرینی، آینده‌ی بازار ایران، اخبار نمایشگاه و مطالب دیگر را شامل می‌شود و پیشنهاد می‌کنم یک سری بزنید.

رسانه‌ها

از چند هفته مانده به نمایشگاه ایمیل‌هایی از گروه‌های رسانه‌ای مشترک جهت معرفی و ارائه بازی‌های رومیز در طی نمایشگاه داشتم، گروه‌های حرفه‌ای تولید محتوا مثل پاویون برزیل Brazilian Pavilion، اشپیل ایتالیا SPIEL.digital Italia و گیک‌مدیای روسیه Geek Media که همگی با لایو استریم‌های طولانی (در حد روزی ۱۲ ساعت) تلاش می‌کردند بیشترین تعداد بازی‌های موجود و حتی بخش‌های مستقل‌تر و کم‌تر دیده‌شده را پوشش دهند. یکی از نکات جذاب این گفتگوها برای من دیدن شباهت روند شکل‌گیری جامعه‌ی علاقمندان بازی رومیزی در کشورهای مختلف و شباهت آن به روند داخل ایران بود، به عنوان مثال در صحبتی که با پاویون برزیل داشتم آنها هم با کمک گرفتن از گسترش کافه‌های بازی و سپس افزایش تعداد تولیدکنندگان در ابتدا به سمت تولید بازی‌های لایسنس‌دار رفته و سپس به سمت بازی‌های طراحی داخل سوق پیدا کردند به شکلی که امسال ده‌ها عنوان جدید و جالب در نمایشگاه عرضه کرده‌بودند. جالب اینکه در برزیل هم ظاهرا تفاوت قیمت ارز برایشان بسیار سنگین است و بازی‌های اوریجینال با قیمت بالایی عرضه می‌شود و همین دلیلی شده برای محبوبیت عناوین داخلی خودشان.

در کنار این گفتگوهای ویدیویی، مقالاتی هم در وبلاگ‌های معتبر آلمانی مثل Du bist dran و SpielBar در مورد رومیز گیمز و کلا بازی‌های ایرانی موجود در نمایشگاه نوشته شد و خوشبختانه این فرصت را هم داشتم تا با نگارندگان این مقالات ( که یکی از آن‌ها Peer Sylvester طراح عناوینی مثل The King is Dead  و The Lost Expedition بود) چند دستی سوپر تیم و کلاغ‌پر بازی کنم که تجربه بسیار  لذت‌بخشی بود و البته طبق معمول باختم!

مخاطبان

بیشترین نگرانی من قبل از نمایشگاه، ارتباط و بازی کردن با مخاطبان به زبان انگلیسی بود. اگر در جریان نیستید این را بگویم که بازی‌ها در طی نمایشگاه از طریق پلتفرم Tabletopia که یک سایت و شبیه‌ساز بازی رومیزی است اجرا می‌شد. برای استفاده از آن تمام بازیکنان از طریق یک اپ ارتباطی (مثل دیسکورد) با یکدیگر صحبت و همزمان در تیبل‌توپیا به شکل مجازی بازی می‌کردند. البته که در نهایت از این تجربه راضی‌ام و خود همین باعث شد در توئیتر رومیز (که بیشتر به زبان انگلیسی است) کمی فعال‌تر شوم.

مزایای دیگر

یکی دیگر از مزایای شرکت در این نمایشگاه برای من آشنایی و تجربه‌ی پدیده‌ی لایو استریم بود (البته منظورم به لحاظ اجرایی است) که تا حد زیادی از آن خوشم آمد و قصد دارم حالا که چنین امکانی وجود دارد بیشتر از آن استفاده کنم. البته یک دلیل دیگرش سختی دورهم جمع شدن و ضبط و فیلم‌برداری در شرایط ناجور فعلی است که به نظر می‌رسد حالا حالاها هم ادامه داشته باشد. خلاصه که قصد دارم لایو استریم بازی کردن دورهم را ادامه بدهم، هم در مورد بازی‌های خودمان و هم در مورد عناوین خوب موجود در تیبل‌توپیا.

یک مزیت دیگر این رویداد برای من این بود که مجبور شدم سایت و فروشگاه انگلیسی رومیز را هم بسازم، کاری که مدت‌ها آن را عقب می‌انداختم و هیچ‌گاه به نظرم ضروری نمی‌رسید. البته که یک سایت جدید یعنی یک گرفتاری جدید و دردسرهای بیشتر! ولی از طرف دیگر وجود چنین سایتی امکان ارتباط با عرصه‌ی بین‌المللی را کمی آسان‌تر می‌کند.

مزیت دیگر (و تقریبا مهم‌ترین آن) هم امکان ارتباط با ناشران و توزیع‌کنندگان بازی در کشورهای دیگر است، که البته بسیار به دیده شدن محصولات ایرانی در نمایشگاه بستگی دارد. این را هم بگویم که پای گذاشتن در این مسیر نیازمند صبر و حوصله زیادی است و همچنان بسیاری از شرکت‌های اروپایی دست و دلشان برای کار با شرکت‌های ایرانی می‌لرزد و با نهایت احتیاط و محافظه‌کاری پاسخ ایمیل‌های این چنینی را می‌دهند. ولی امیدوارم بزودی اعتمادشان بیشتر جلب شود و شرایط سیاسی هم برای شکل‌گیری این ارتباط بازتر شود.

در نهایت با اینکه شرکت در این نمایشگاه برایم به نوعی خروج از منطقه‌ی امن حساب می‌شد از تجربه‌ و دستاوردهای آن بسیار راضی هستم و امیدوارم سال بعد هم بتوانم شرکت کنم. این را هم بگویم که سایت مربوط به نمایشگاه تا پایان سال ۲۰۲۰ برقرار است و می‌توانید همچنان در آن بچرخید و بازی‌های جدید را ببینید و اگر هم سوالی در مورد نمایشگاه اشپیل امسال دارید خوشحال می‌شوم که در بخش نظرات پاسختان را بدهم.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. ناشناس گفته؛
    15:58 1399/08/10

    چجوری باید وارد نمایشگاه بشویم؟
    باید وارد سایتی شویم یا باید اول بلیتی چیزی بگیریم؟
    میشود توضیح دهید؟

  2. سمیرا گفته؛
    17:13 1399/08/10

    آفرین به این پیشرفت
    ایرانیا هم فقط با رومیز در بردگیم پیشرفت کردند
    فقط من میرم داخل سایت،میاره اولش کلا بعد یهو برگه میپره میره به یه برگه جدید😕😕

  3. محسن گفته؛
    18:02 1399/08/10

    سلام
    این موفقیت رو به شما و تیمتون تبریک میگم، جزو معدود افرادی هستید که واقعا تلاش میکنید و پشتکار داریدتوی کار. توی جامعه ای که هرکسی به فکر منافع خودش هست، شما خالصانه و عاشقانه کار میکنید، امیدوارم خودم و دیگران هم از شما درس بگیریم.
    اجرای بازی سوپرتیم رو توی لایو دیدم، امکاناتی که فراهم کرده بودند واقعا جالب بود، امیدوارم توی یک فرصت یک مقاله در مورد پلتفرم تیبل توپیا بنویسید که بیشتر معرفیش کنید(خیلی برام جالبه روند برگرداندن بازی به نسخه دیجیتال رو بدونم)
    موفق باشید

    • امیر سلامتی گفته؛
      09:40 1399/08/11

      سلام ممنون از شما و حمایتتون
      بله تیبل‌توپیا خیلی قدرتمنده. حتما یک ویدیوی آموزشی توی هفته بعد در موردش می‌سازم.

  4. محمد طاها گفته؛
    18:36 1399/08/10

    عالی بود آقا سلامتی.
    من هم امیدوارم که بازی ها و بردگیم های ایرانی هرچه ببیشتر در دنیا بدرخشد.

  5. محمد طاها گفته؛
    18:39 1399/08/10

    یک سوال دیگری هم داشتم،اونم اینه که من اگر بخواهم تمام مکانیزم های بردگیم مثل پوش یور لاک که دربازی زیرخاکی است،کجا باید پیدا کنم؟آیا شما ویدیویی در این زمینه دارید که همه را یکجا توضیح بدهد یا خیر؟

  6. علیرضا عباسی فرد گفته؛
    20:55 1399/08/10

    به قول یه عزیزی احسنت!
    این یعنی عشق
    هیچ چیز جز عشق امکان نداره باعث این اتفاقات بشه
    شما اگه عاشق این کار نبودی تهش دیگه تا لایو دوم از پا می افتادین
    ولی زرشک
    ناسلامتی امیر سلامتیه ها
    شما زندگیتون رو گذاشتین پاش و شد
    بیشتر از اینم میشه
    از الان رو سکوی اشپیل تصورتون می کنم
    حالا چه مجازی چه حضوری
    سلامت تر از همیشه باشین
    این مسیر،
    هنوز اولشه!

  7. محمد مهدی گفته؛
    02:07 1399/08/11

    سلام آقای سلامتی
    اگه میشه یک ویدیو آموزشی از کار با تیبا توپیا بگزارید
    ممنون میشم

  8. ... گفته؛
    19:22 1399/08/11

    سلام میشه یک مقاله در مورد بازی بلاد بنویسید؟
    یا کلا صنعت بازی های رومیزی ایرانی؟
    ممنون

  9. سلام گفته؛
    21:11 1399/08/11

    اگه میشه یک مقاله کامل بدید که چطوری در tabletopiaبا دوستامون آنلاین بازی کنیم
    ممنون

  10. مستر گفته؛
    19:52 1399/08/13

    سلام، توی اولین عکس، من بزرگش که کردم بازی بالایی اسمش بلاد بود.
    درمورد بازی بلاد توی مقاله‌های قبلیتون توضیح نداده بودید!

    • امیر سلامتی گفته؛
      20:58 1399/08/13

      سلام. تصویر رو بزرگ کردید ولی مقاله رو نخوندید؟؟
      توی همون پاراگراف اول توضیح دادم

      • مستر گفته؛
        13:59 1399/08/17

        خخخ شرمنده من از آخر داشتم میخوندم مقاله‌تون رو، اوایلش رو خوب نخوندم
        تشکر 🙂

    • امیر سلامتی گفته؛
      16:08 1399/08/14

      با توجه به وضعیت کرونا و سختی انجام بازی‌های تعداد بالا، احتمالش کمه

  11. جواد گفته؛
    09:57 1399/08/14

    آقای سلامتی بازی بلاد را قراره آموزش بدید؟
    من عکسای بازی را دیدم و خیلی جذاب بودن.

  12. r.. گفته؛
    20:02 1399/08/16

    با سلام . من بازی کلاغ پر رو ۱۲ آبان پیش خرید کردم . میخواستم بدونم بازی حدودا کی به دستم میرسه ؟
    ممنونم

  13. جواد گفته؛
    11:19 1399/08/17

    سلام آقای سلامتی
    ۱-سوپر تیم را کی معرفی میکنید؟
    ۲-بازی بلاد (سرزمین شمشیر و قلم) را آموزش میدهید؟ این بازی خیلی طراحی زیبا و داستان قشنگی دارد لطفاً این بازی را یاد بدید.
    ۳- من یک بازی (البته با کیفت کم و بدون چاپ) درست کردم. این بازی از سنگ کاغذ قیچی الهام گرفته و اسمش را هم سنگ،کاغذ،قیچی میخواهم بگذارم.به نظر شما موضوع بازی ایراد داره؟ ناشر ها این بازی را با این اسم قبول میکنند؟

      • جواد گفته؛
        08:46 1399/08/20

        سلام دوست عزیز
        حرف شما درسته ولی یک طراح بازی ابتدا یک تم در ذهنش میاد سپس میره سراغ گیم پلی بازیش.
        اگه تم من ایراد داشته باشه اونوقت به گیم پلی توجهی نمیشه که ناشر بخواد ببینتش.
        نام بازی من هم به تم اش مربوطه.
        علاوه بر این ها گیم پلی بازی من به تم و اسمش (یعنی سنگ کاغذ قیچی) مربوط میشه. به همین دلیل تو این بازی گیم پلی تم و نام بازی خیلی به هم ربط دارند.

  14. ابوالفضل گفته؛
    19:09 1399/08/26

    سلام آقای سلامتی تواین وضعیت کرونابهترین بازی برای جمعه سه وچهارنفره چیه واینکه بنظرتون سوپرتیم وقتی تولیدشدممکن قیمتش ازصدتومن بیشترشه مثل کلاغ پراگه نمیدونیدتقریبی بگید

لینک کوتاه