در این مجموعه مقالهها از تجربهها، چالشها و اشتباهاتم از تولید بازی میگویم.
فروردین ۹۸ و بعد از عرضهی نامه به گیلاس و در حالیکه هنوز پیشتولید رکب چند ماه کار داشت، طبق فهرستی که از قبل تهیه کردهبودم نوبت تولید بازی Dead Man`s Draw رسیده بود. این بازی را چند سالی بود دنبال میکردم و حتی قبلتر در مقالهای نسخهی موبایلی آن را هم معرفی کرده بودم (که البته قوانینش با نسخه کارتی فرقهایی دارد). یکی دو ماه قبل از شروع پیشتولید جهت اخذ اجازه با ناشر بازی تماس گرفتم که سریعا پیشنهاد داد لایسنس و تصاویر بازی را در ازای مبلغی به ما بدهد. کمی که فکر کردم دیدم دلم با اینکار نیست و بیشتر از اینکه خواهان برگردان عین به عین بازی با تم دزد دریایی باشم دلم میخواهد تغییراتی در بازی بدهم و فضای آن را به فضای جستجوی گنج در خرابهها عوض کنم. پس نظرم را به ناشر گفتم و از او خواستم صرفا اجازهی استفاده از قوانین بازی (گیمپلی) را بدهد که شفاها مشکلی نداشت ولی عملا لایسنسی هم نداد و به نظرم کمی هم دلخور شد که آرتِ بازی را نخواستیم.
پس از آن بود که روند توسعه و پیشتولید بازی را شروع کردم. از همان ابتدا یک تصویر محو از چیزی که میخواستم در ذهن داشتم که بیش از هر چیز شبیه تصاویر مجموعه کتابهای «قصههای خوب برای بچههای خوب» از مرحوم آذریزدی بود که در کودکی میخواندم و به حکایتهای کلیله و دمنه و مرزباننامه و سندبادنامه و مضامین این چنینی مرتبط بود و تصویرسازیهای زیبایی هم داشت.
در همین زمان و در حال جستجو برای آرتیست مورد نظر بودم که به پیشنهاد آرش برهان از گروه مستفیل سری به سایت امیر خالقی (تصویرساز و گرافیست) زدم و همینطور که رزومهی متنوع او را میدیدم نگاهم روی بعضی کارهای او که در سبک چاپ سنگی اجرا شده بود خیره ماند و درجا فهمیدم که همین تکنیک مناسب بازی و حال و هوایی است که دنبالش هستم.
مرحلهی بعد تبدیل آیتمهای بازی اصلی به آیتمهایی مناسب با حال و هوای جدید بود. همچنین باید مفهوم جدیدی جایگزین شخصیتهای بازی میکردم که پس از کمی جستجو در کتابهای قدیمی به مفهوم «انگشتر» به عنوان یک شی دارای قابلیتهای ماورایی رسیدم. از اینجا دیگر تقریبا روند کار سریع بود چون هم تکنیک اجرا و هم آیتمها مشخص بود و امیر خالقی ظرف کمتر از یک ماه کار را جمع و جور کرد و رسید سر وقت کاور و لوگوتایپ.
در مورد کاور نکتهای که برای من مهم بود ایجاد حس هیجان و ماجراجویی و استقبال از خطر بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نمای اول شخص را انتخاب کنیم که این حس به مخاطب هم منتقل شود و بیشتر آیتمهای بازی را به نوعی در تصویر بیاوریم.
اما اصولا چرا این بازی را به عنوان بازی دوم از سری نیمبازی انتخاب کرده بودم؟ دلایل زیر در این تصمیم نقش داشت:
- قلاب طلایی؛ تا قبل از اینکه تصمیم به تولید این بازی بگیرم نزدیک به ۲ سال مشغول تجربهی نسخهی موبایلی و بعدا نسخهی کارتی آن بودم و با افراد زیادی هم بازی کرده بودم. نکتهای که دستگیرم شدهبود این بود که هنگام آموزش بازی و به محض اینکه به جملهی «اگر کارت تکراری بیاد درجا میسوزی…» میرسیدم چشم مخاطبان برق میزد و انگار ذاتا میدانستند که با چه ماجرایی طرف هستند و خود را آماده میکردند و نتیجه این میشد که به باقی توضیحات آموزشی با دقت و ولع بیشتری گوش میکردند. این نکته به من نشان داد که این بازی قلابی دارد که به راحتی و در همان ابتدای امر مخاطب را اسیر خود میکند.
- پلهی دوم؛ از آنجاییکه تصمیم داشتم سطح سختی و پیچیدگی (weight) سری نیمبازی را بین ۱ تا ۲ (از حداکثر ۵) نگه دارم، این بازی دقیقا در جایی که میخواستم قرار داشت: سختتر از گیلاس بود ولی نه زیاد! در حدی بود که میشد آن را به عنوان پلهی دوم این سری در نظر گرفت.
- تورنمنتخور؛ یکی از ایدههایی که حین توسعهبازی داشتم برگزاری یک تورنمنت برای بازی بود که میتوانست هم به معرفی و تبلیغ بازی کمک کند و هم چالشهای جذابی پیش روی بازیکنان قرار دهد. با اینکه طرح تورنمنت را تکمیل کردم ولی بعد از عرضه فرصتی برای اجرای آن پیدا نکردم. البته که پروندهی آن هنوز باز است و اگر این ویروس ملعون رخصت بدهد شاید زندهاش کنم.
- دونفرهی عالی؛ ذات این بازی و بهترین شکل تجربهی آن از نظر من حالت دو نفرهی آن است. البته با تمام تعداد مختلف دوستش دارم ولی به نظرم نوع حمله و ضدحمله در بازیِ دو نفره خیلی بیشتر نمود پیدا میکند و آن را بیشتر شبیه به یک مسابقه میکند که در دورهای پایانی بسیار پرهیجان خواهد شد.
- عنوان مناسب؛ در حین پروسهی پیشتولید، هرگاه صحبت از اسم بازی به میان میآمد بازخوردهای خیلی خوبی از کلمهی زیرخاکی دریافت میکردم و اکثرا آن را دوست داشتند و نظرشان بر این بود که این اسم با محتوا و گیمپلی ارتباط خوبی دارد. و خب وجود یک عنوانِ مناسب، به تنهایی میتواند بخشی از کار تبلیغات و معرفی بازی را به دوش بکشد.
زیرخاکی بعد از عرضه با استقبال زیادی روبرو شد و الان که دقیقا یک سال از زمان عرضه آن میگذرد به چاپ چهارم رسیده و در کنار رکب موفقترین بازی رومیز تا به امروز بوده. اما با این حال این محصول هم خالی از اشتباه و چالش نبوده که در ادامه به آنها اشاره میکنم:
- محافظ جعبه؛ در دو سری اول چاپ، جعبهی بازی بدون سلفون تولید شده بود که باعث میشد در اثر کشیده شدن روی سطوح (مثلا روی میز) رنگ گوشههای آن بعد از مدتی کمی سفید شود. دلیل سلفون نداشتن جعبه این بود که نمیخواستیم رنگ طلایی موجود روی حاشیههای جعبه (که جلوهی خوبی هم به محصول داده بود) توسط روکش سلفون خفه شود و حس و حال طلایی خود را از دست بدهد. البته در چاپهای بعدی جعبه را سلفون کردیم که همان اتفاق افتاد و طلایی را کمرنگ کرد که تلاش کردیم با براقیت موضعی آن را جبران کنیم.
- چالش کارت؛ اگر محصولات ما را دیده باشید میدانید که ما هیچوقت برای کارتهای بازی از سلفون استفاده نمیکنیم و مستقیم روی مقوای گرم بالا چاپ میکنیم. البته که برای این تصمیم دلایلی داریم:
- بازیافت؛ ترکیب سلفون و مقوا برای محیطزیست ضرر دارد (مقوا جداگانه قابل بازیافت است، سلفون خالی هم قابل بازیافت است، ولی وقتی این دو روی هم قرار بگیرند قابل جدا شدن و بازیافت نیستند)
- کدر بودن، سلفون باعث کدر شدن رنگها میشود و زنده بودن تصویر را مخدوش میکند، برای امتحان کافی است رنگ و کیفیت چاپ یکی از کارتهای مثلا شیر مرغ را با یک بازی سلفوندار مقایسه کنید.
- زیردست؛ با توجه به افزایش ضخامت و ایجاد اصطکاک، سلفون بُر خوردن و زیردست و حس لمسی کارت را مخدوش میکند.
- استاندارد؛ در تمام دنیا روش استاندارد تولید کارت بردگیم بدون استفاده از سلفون است (به همین دلایلی که ذکر شد)، در واقع سلفون تنها برای کارت ویزیت استفاده میشود.
نتیجه اینکه برای مخاطبانی که مفهوم کارت را با سلفون میشناسند، کارتهای زیرخاکی در چاپ اول و دوم بیکیفیت قلمداد شده بود. جالب اینکه از چاپ سوم و با اینکه کیفیت مقوای ما هیچ تغییری نکرده بود این نظرات از منفی به مثبت متمایل شدهبود.
اگر شما هم در مورد این محصول نکاتی به نظرتان میرسد خوشحال میشوم مطرح کنید. فقط ممنون میشوم که اگر قصد مقایسه دارید از افراد اسم نبرید و هرگونه نظری را با رعایت احترام مطرح کنید.
سلام و درود بر شما
به نظر من زیرخاکی یک بازی جذاب و پر هیجان و البته ساده است
من خودم بازی زیرخاکی رو خیلی دوست دارم و شاید ساعت ها پای بازی بشینم
ولی به شخصه اعتقاد دارم که اگه شانس بازی از 60% عبور کنه ، بازی برای سنین بالاتر خسته کننده میشه
اما باز هم از رومیز تشکر میکنم که به فکر ما علاقه مندان بازی های شانسی هست
موافقم 👍👍👍👍👍👍
موافقم
👍👍👍👍
ببخشید آقای سلامتی یک سوال داشتم در کدام چاپ بازی نعل رو جایگزین بازوبند گردید.
سلام. قبل از تولید تغییرش دادیم. نعل بیشتر به تم میخورد
بازی خمش شانس
بدرد نخور
بی خودی پول ندین
یه بازی بخرین یکم فکر درش بکار رفته باشه
یا اگه شانس محض اون حس باحال و بده مثل فوتبال بزنیم که همش شانسه اما اون حس حال بازی و میده
لطفاً روی سلیقتون کار کنید
هرکسی یه سلیقه ای داره
من عاشق بازی زیرخاکی ام ، یه نفر نیست
نمیتونی به یک نفر بگی بخر یا نخر، دوست داشته باش یا نداشته باش
خب پس ایشونم به بقیه نگن این بازی مزخرفه
منم با حرف شما موافقم
تایید می کنم
زیرخاکی یک بازی است که یه نفر دوست داره یه نفر نه
نمیشه به کسی گفت نخر یا بخر
من که خیلی دوستش دارم و ممنون از گروه رومیز
اگر شما یک گیمر حرفه ای هستید به عنوان فیلر ازش استفاده کنید
وگرنه میتونید با این بازی بقیه رو با دنیای بازی های رومیزی آشنا کنین
منم موافقم به نظرم این بازی برای تازه وارد ها میتونه جذاب باشه ولی نه خیلی برای گیمر ها
20٪ اون شانسه باید فکر کنی تا بهترین زمان از خنجر و نعل و تپانچه و… استفاده کنی
در ضمن اگه شما نخرین که سازمان ور شکست نمیشه
دوست ندارین برین سراغ بازی های دیگه
نه خیر
تقریبا 75 درصدش شانسه
کسی رو به اشتباه نندازین
من واقعا از این بازی لذت می برم. دوستانی که به درجه شانس بازی اعتراض دارن باید بگم خاصیت این نوع بازی ها که اصطلاحاpush your luck نام داره همین هست. بازی تفننی هست و پر از خنده اما استراتژی هم داره البته تا حدودی!
درود بر همه دوستان و همچنین دست اندر کاران رومیز.
پروسه طراحی و توسعه بازی اصولا کار پیچیده و زمان بر هست. مخصوصا بازی ای که قرار است ایرانیزه شود. به نظر من هم کاری بسیار عالی و اصولی است که تم بازی ها را از صفر خودتان طراحی کردید؛ چون بازی که قرار است ایرانی شود، تم ایرانی گیم پلی بازی را بسیار جذاب تر می کند.
من از تولید این بازی بسیار خوشحالم و همواره که از سایت های مختلف اینترنتی بازدید می کنم، از فروش بالا و رضایت خریداران از بازی، احساس خرسندی می کنم.
امیدوارم همواره در راستای اهداف خود، موفق و موید باشید.
سپاس از شما آقای سلامتی و تیم رومیز
سلام و سپاس از نظر و دیدگاه مثبتتون
سلام
دمتون گرم با این فیلم ها و مقاله های خوبتون
ولی میشه لطفا در همه ی سبک ها بازی تولید کنید
این بازی هاتون خیلی خوبه و اگه در کنار این ها بازی های فکری تر یا سبک های متفاوت هم تولید بشه خیلی جذاب تر هست
سلام. ممنون از شما
بله حتما تلاش میکنیم بازیهای متنوعی در برنامه داشته باشیم
مـوافــــقــم
سلام
ببخشید میشه چند بازی رومیزی تک نفره بگید که در این روز های تعطیل بازی کنیم ؟
ممنون میشم .
Mage Knight
Friday
Onirim
The Lord of the Rings: The Card Game
Sherlock Holmes Consulting Detective
Shadowrun: Crossfire
Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island
Imperial Settlers
Burgle Bros
بهترین بازی هاییی هستند که فقط میتونی تک نفره بازی کنی
بازی نمکی هم هست که اگه توی سایت رومیز سرچ کنی فایل چاپی شو می بینی
بازی Rail road Ink هم خوبه
ممنون
به نظر من بازی بدی نیست.حتی میتونه خیلی هم جذاب باشه.ولی من به شخصه اعتقاد دارم فوتبال بزنیم خیلی شانسش از این بازی بیشتره.اگر می شود بازی های بردگیم تر تولید کنید که خیلی شانس توش نباشه.همه بتونن درگیرش شن.راستی کلاغ پر کی منتشر میشه؟
منتشر شده همین الان
سلام ببخشید بازی burgle bros رو از کجا می تونم تهیه کنم ممنون میشم جواب بدین
از آقای سلامتی هم خواهش می کنم این بازی رو در یک پست برای ما علاقه مندان معرفی نقد و برسی کند ممنونم
سلام من کلی توی اینترنت رو گشتم تا تونستم قوانین نسخه اصلی بازی Dead man’s draw رو پیدا کنم بعد از اینکه پیدا کردم متوجه شدم بازی زیرخاکی خیلی بانسخه اصلی تفاوت داره مثل اینکه ما تو زیرخاکی هشت کارت انگشتری داریم ولی تو Dead man’s draw هفده تا کارت ویژه داریم و نکته دوم اینکه در کارت های نسخه اصلی پری دریایی مثل سکه میمونه ولی با این تفاوت که به جای اینکه کارت ها از شماره چهار تا نه داشته باشه(سکه رو میگم) از شماره دو تا نه داره که دو تا ویژگی داره اگر بخوایم از ویژگی امتیاز بالاترش استفاده کنیم کارت های ۲ و ۳ رو از بازی خارج می کنیم که عملکردش کاملا شبیه به سکه میشه و همینطور میشه کارت های ۸ و ۹ رو حذف کرد و بجای اون ۲ و ۳ گذاشت که قدرت جدید پیدا میکنند:وقت پری دریایی(بدون شماره ۸ و ۹) رو بشه می شه از یکی دیگه از کارت هایی که تو منطقه گنج دوباره رو شده استفاده کرد خواهشن این ها رو هم به بازی برگردونید.
ایول خوشم اومد … ولی خودت هم میتونی با یه سری تغییر تو قوانین، بازی رو به اون شکلی که گفتی بازی کنی
اقای سلامتی، میشه انقد بازی های که خودتون منتشر کردین رو، ویدیو هاش رو نذارین؟
خسته شدیم دیگه، این همه بازی، فقط بازی های تولید خودتون رو میزارید
عه چه عجیب یه نفر هم اسم ما پیدا شد اصلا به خاطر اینکه اشتباه نشه من از این به بعد با این اسم نظر میدم😎😎😎😂😂😂
سلام آقای سلامتی اول از شما تشکر میکنم به خاطر زحماتتون من بازی رکب و زیر خاکی رو خیلی وقت پیش خریدم زیر خاکی رو خیلی بازی میکنم و اشتباهاتی پیدا کردم ک لازم میدونم شما بررسی کنید اگر خواستید بگید تا ب ایمیلتون ارسال کنم لطفا ب ایمیلم پیام بدید تشکر
اشتباه ؟! بگو ما هم بدونیم خب😐
عرض سلام و خسته نباشید
طی نه ماهی که بازی رو داشتم باید بگم هنری که طراحی و بخصوص تم بازی به کار رفته جذابترین نکته بازیه و سادگی گیم پلی اجازه بازی با گروههای وسیعتری رو میده.
در مجموع کارتون خیلی خوب بود و ممنونم.
سلام. ممنون از نظرتون و خوشحالم که بازی رو دوست داشتید.
سلام خدمت آقای سلامتی عزیز . میخواستم نظرتون رو درباره این سه بازی بپرسم . کاستل – زیرخاکی – نمیریه . کدوم یکی از اینا بهتره و بیشتر سرگرم کنندست . بیشتر برای بازی های دونفره میخوام . باتشکر از شما و سایت خوبتون . همیشه موفق باشید
سلام آقای سلامتی خسته نباشید .
ببخشید این قوانین گیم پلی که اجازه داده بازی رو برگردان فارسی کنید میشه یکم دربارش توضیح بدید
خیلی ممنونم و خستی نباشید
سلام. متوجه منظورتون نشدم
سلام ببخشید من سوالمو بد گفتم
منظورم این بود که چه جوری یک ناشر بدون دریافت پول اجازه میده که بازی رو برگردان کنیم
و اینکه آیا نامه ای به گیلاس هم همنیطوریه
اصلا نباید از دیجیکالا خرید. یکی توی نظرات کاربران بازی زیرخاکی گفته بود زمینه و رنگ پشت کارت ها با هم متفاوت بود! خب اینجوری که بعد یک مدت حفظ میشی اون چه کارتیه اون چه کارتی! الان زیرخاکی من دوتا از کارتاش یکم خیس خورده سفیدی زده و حفظ شدم که چی هستن. البته من هم از دیجیکالا گرفتم و به نظرات دقّت نکردم.
اما خوشبختانه سالم تحویلش گرفتم.
البته فروشگاه مآدمک با بالاترین قیمت ها میفروشه دقیقا مخالف ترب که با پایین ترین قیمت ها میفروشه. بعدم من چند ماه پیش گرفتم 59 هزار تومان حالا 85 هزار تومان!
یکم قیمت ها رو بیارین پایین تا چند روز پیش 75 هزار تومان بود! غیر از کارت که هیچی نیست. به نظر من قیمت بازی هاتون این باشه:
لوت: 30 هزار تومان
زیرخاکی:25 هزار تومان
نامه ای به گیلاس 10 هزار تومان
کلاغ پر: 50 هزار تومان
شیر مرغ: 25هزار تومان
به نظرم درسته قیمت ها ولی خب هر جا یک قیمت میدن و اینکه شما داری با این قیمت قیمت ها بازی های به این خوبی و قشنگی رو خراب میکنید