امسال هم بزرگترین نمایشگاه سالانه بازیهای رومیزی با نام اشپیل (Spiel)، بین چهارم تا هفتم آبان ماه، در شهر اِسِن (Essen) آلمان برگزار خواهد شد. سال گذشته 1،051 غرفهدار از 50 کشور مختلف در نمایشگاه حضور داشتند و بیش از 174،000 نفر هم از نمایشگاه بازدید کردند.
در زمان نوشتن این خبر، فهرست بازیهای جدید حاضر در نمایشگاه به بیش از 800 عنوان رسیده است. ما هم در ادامه، با توجه به اهمیت نمایشگاه اشپیل، سعی خواهیم کرد حتیالمقدور بازیهای جدیدی که به نظرمان جالب هستند را به شما معرفی کنیم. در عین حال، تلاشمان بر این است که تعداد بیشتری از بازیها را نسبت به نمایشگاه Gen Con پوشش دهیم.
و اما بازی امروز:
Rajas of the Ganges
فضای تاریخی بازی، هندوستان قرن شانزدهم در زمان حکومت امپراتور مغول، با القاب «مغول اعظم» و «اکبر کبیر»، یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین پادشاهان هند است. در این بازی ما نقش «راجه»ها یا امیرانی رو داریم که بر سر قدرت و نفوذ هر چه بیشتر با هم رقابت میکنیم.
هدفِ بازی
در بازی دو مسیر مجزا برای دو امتیاز مختلف وجود دارد: پول و شهرت. نشانگرهای هر کدام از بازیکنان در دو جهت مخالف (ساعتگرد و پادساعتگرد) روی این دو مسیر حرکت میکنند. هر گاه در یک نوبت از بازی، نشانگرهای یکی از بازیکنان به هم برسند، بازی به اتمام رسیده و بازیکنی که نشانگرهایش به هم رسیدهاند، برنده بازی است.
جذابیتهای بازی
بازی از مکانیسم تقسیم کار (Worker Placement) استفاده میکند. یکی از معدود تعاملات بازیکنان در این دست از بازیها، «بلوکه» کردن کارگرهای دیگران است. مثلاً چون کارگر شما در خانه ویژه ساخت حصار حضور دارد، این خانه پر شده است و دیگران نمیتوانند در این دور از بازی، کارگر خود را به آن خانه فرستاده و حصار بسازند. با این که «بلوکه» کردن به طور گستردهای در بازیهای این سبک مورد استفاده قرار میگیرد، برای بسیاری (از جمله نگارنده) نه تنها جذابیتی ندارد، بلکه آزاردهنده است. خوشبختانه در بازی «راجههای گنگ» این مسئله بسیار کمرنگ است، چرا که تعداد خانههایی که انحصاراً کار خاصی در آنها انجام شود، معدود است.
در مکانیسم «تقسیم کار» ، بازیکنان تعدادی «کارگر» دارند که این کارگرها با جایگذاری بر روی خانههای مختلف روی صفحه بازی، کارهای متفاوتی انجام میدهند. از جمعآوری یک منبع (مثل گندم، چوب و سنگ) گرفته تا ساخت حصار و دیوار. از بازیهای مشهور این سبک میتوان به بازیهای عصر حجر (Stone Age) و اگریکولا (Agricola) اشاره کرد.
شاید برای شما سوال شده باشد که: خب، با حذف «بلوکه کردن» در بازی هیچ تعاملی بین بازیکنان وجود نخواهد داشت؟
نکته اینجا است که با توجه به توضیحی که پیش از این در مورد مسیرهای مجزای پول و شهرت، و شرایط پایان بازی دادیم، بردگیم «راجههای گنگ» در واقع یک مسابقه است و بر خلاف بازیهای مشابه که در انتهای بازی میبایست امتیازات را بشمریم تا معلوم شود که چه کسی برنده است، در این بازی در هر لحظه میتوان شرایط را با یک نگاه متوجه شد. به نظر میآید که حس مسابقه در بازی، به ویژه هر چقدر به انتهای بازی نزدیک میشویم، به اندازه کافی برای بازیکنان هیجان ایجاد خواهد کرد.
از طرفی دیگر، در بازی برای جمع آوری منابع مختلف، از تاسهای معمولی (شش وجهی) با رنگهای متفاوت استفاده میشود. سوال بعدی که پیش میآید این است: استفاده از تاس برای منابع، بازی را شانسی نخواهد کرد؟ این جا است که مفهوم «کارما» در بازی به کار خواهد آمد.
کارما یا «هر چه بکاری همان درو خواهی کرد»
در آیین هندو (و همین طور آیین بودا) این باور وجود دارد که بر اثر کردارهای فرد (کارما) نیرویی ایجاد میشود، و این نیرو چگونگی زندگی آن فرد را در این زندگی و زندگیهای بعدیاش مشخص میکند. در بردگیم «راجههای گنگ» شما با هزینه کردن هر واحد «کارما» میتوانید وجه کنونی یک تاس را به وجه مقابل تغییر دهید. یعنی 1 را به 6، 2 را به 5، و 3 را به 4 تبدیل کنید و بالعکس (نکته کنکوری: جمع دو وجه مقابل در تاس شش وجهی برابر است با عدد 7). استفاده از مفهوم «کارما» در بازی، علاوه بر ارتباط موضوعی، به بازیکنان این امکان را میدهد که تا حد خوبی شانس در بازی را کنترل کنند.
طراحان بازی
زوج طراح «مارکوس براند» و «اینکا براند»، طراح بردگیم «راجههای گنگ» میباشند. مهمترین بازیهای این زوج تا به کنون، بردگیمهای «Village» و «Exit: The Game – The Abandoned Cabin» هستند. هر دو بازی، جایزه معتبر Kennerspiel (جایزه بازی سال آلمان؛ ویژه بازیهای مناسب گیمرهای حرفهای) را به ترتیب در سالهای 2012 و 2017 به خود اختصاص دادهاند.
بردگیم «راجههای گنگ» بازی است برای 2 الی 4 نفر و زمان بازی بین 45 الی 75 دقیقه متغیر است.
بازتاب هارومیز – بازیهای کلیدی
بازتاب هارومیز – طراحان میزگرد
بازتاب هارومیز – سفر به دل سرزمین میانه