روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، اختتامیه مسابقه طراحی بردگیم رومیز، در کافه آیتی، با حضور برگزارکنندگان و مهمانان و طراحان برگزار شد. طبق زمانبندی که قبلا ارائه داده بودیم، قرار بود داوران مسابقه، ۳ طرح برگزیده مسابقه از بین ۱۰ طرح بخش نیمه نهایی رو انتخاب کنند. این مسابقه از ابتدای اسفند، توسط سایت رومیز و با حمایت گروه فاندوران و بابازی، آغاز شده بود.
مراسم
بعد از رسیدن مهمونا و کمی گپ و گفت اولیه، مراسم با ارائه کامبیز شروع شد. اون درحالیکه کمی با نگه داشتن میکروفونش مشکل داشت از ایده اولیه مسابقه و نامهنگاری با استگمایر و بقیه روند انجام مسابقه گفت. بعد از صحبتهای کامبیز، آقای شیخان از گروه فاندوران، ارائهای داشت در مورد کلیت مفهوم حمایت مردمی و از سایت کیکاستارتر گفت و کلی آمار و ارقام نشون داد و در نهایت هم سایت فاندوران را به عنوان بستری برای این قضیه معرفی کرد.
بعد از این بخش بود که ویدئویی که جیمی استگمایر خطاب به طراحان ایرانی فرستاده بود رو پخش کردیم که با سوت و کف حضار روبرو شد. در این ویدئو، عمو استیگی (به قول کامبیز) از علاقه و بیصبریش برای دیدن بازیهای نهایی مسابقه گفت و آرزوی موفقیت و این حرفا. آخر حرفاش یه “به امید دیدار” هم گفت که جا داشت یه “ترامپ” در جوابش میگفتیم!
برای دیدن ویدیو به همراه زیرنویس، ویدیو را در کانال آپارات رومیز تماشا کنید.
خلاصه که تا تونستیم کشش دادیم و اعلام برندگان و اهدای جوایز رو عقب انداختیم تا حسابی تعلیق ایجاد شه و برنامه پر شه! اول هم از تقدیر از داوران شروع کردیم که با قرائت بیانیه هیات داوران توسط رضا اسکندری شروع شد و با اهدای لوح تقدیر تموم. بعد از اون هم به طرحهای رتبه ۴ام تا ۱۰ام، لوح تقدیر اهدا کردیم. و در نهایت، ۳ طرح برتر مسابقه رو اعلام و تندیس بلورین بسیار معتبر و پرارزش! رومیز رو به همراه لوح تقدیر تقدیمشون کردیم:
– بازی “تاسکی” – طراح : علیرضا پوراسد
– بازی “Are you crazy” – طراح : فائزه خمیرانی
– بازی “اسطرلاب” – طراح : یاسمن فرازان
بعد از اهدای جوایز، آقای لولاگر، مدیر عامل بابازی و مدیر فروش بازی در نشر هوپا، از دلایل عدم انتخاب بازی در بخش موضوع جاده ابریشم گفتن و از طراحان خواستن تا بازیاشون در این زمینه رو تکمیل کنن و با اونا در تماس باشن. بخشی از بیانیهاشون: “…متاسفانه بین بازیهایی که در این بخش ارائه شد، بازیای آنقدر کامل و با کیفیت نبود که شرکت هوپا در همین لحظه قادر به سرمایهگذاری روی آن باشد، اما تعهد و علاقهی ما همچنان به قوت خود باقی است…”
در ادامه مسابقه…
به زودی از این ۳ طرح، با کمک تیم رومیز ویدئوهایی ۵ دقیقهای تولید میشه و برای قضاوت نهایی در اختیار جیمی استگمایر، داور افتخاری این مسابقه، قرار میگیره تا طرح برتر رو از بینشون انتخاب کنه. این ویدئوها قراره صرفا کلیات بازی، شامل قوانین اصلی، روند انجام و جریان بازی و نهایتا یکی دو راند بازی رو نشون بدن و جزییات قوانین بازی در اونها ذکر نمیشه. البته اعلام برنده اصلی از طرف استگمایر، جدای از کمپین تولید این ۳ بازی هستش که در زیر بهش اشاره میشه.
پیش به سوی تولید بازیهای برگزیده
ما از اول گفته بودیم که هدف ما از انجام این مسابقه، اهدای چندتا قاب و یه پلکسی نیست. ما قصد داریم کمک کنیم تا بازیهایی اصیل، ایدهدار و خلاقانه که ایرانی هستن، تولید بشن، توزیع بشن، دیده بشن، بازی بشن و مخاطب پیدا کنن. بهترین راهی هم که با توجه به بضاعتمون به نظرمون رسید استفاده از سیستم حمایت مردمی فاندوران بود.اتفاقی که در ادامه این مسابقه خواهد افتاد اینه که قراره به کمک ما، تیم فاندوران و بابازی و خود طراحان، کمپینهایی برای هر ۳ بازی برگزیده مسابقه برگزار بشه. قاعدتا طراحا باید از الان به فکر تصویرسازی و گرافیک بازیاشون باشن و این بخش بازی را تا حدودی پیش ببرن که بازیا قابل ارايه در فاندوران باشن. احتمال میدیم که این قضیه یه مدتی طول بکشه (مثلا یکی دوماه). بعد از شروع کمپین هم، تلاش میکنیم تا در رومیز حمایت رسانهای مناسبی داشته باشیم و به تبلیغ برای بازیا کمک کنیم.
نه تنها ۳ طرح برتر، که اغلب بازیای مسابقه از نظر ما ارزشمند بودن. دیدن این همه علاقه و خلاقیت در طراحی، ساخت ماکت و بقیه بخشهای مسابقه، واقعا برای ما در رومیز لذتبخش بود و حسابی خستگی رو از تنمون بیرون کرد. انجام این مسابقه کلی هم ایده بهمون داد برای فعالیتهای بیشتری که در این باب میتونیم انجام بدیم. بیصبرانه منتظرم تا به آستانه کمپینهای تولید این ۳ بازی برسیم تا تجربه لذتبخشی که حین بازیشون داشتم رو باهاتون به اشتراک بذارم. شما هم اگه علاقه به طراحی بازی دارین همین امروز دست به کار شین! چند برگ کاغذ، یه قیچی، دو سه تا تاس و یه مشت دکمه بریزین دور و برتون و شروع کنین!
خسته نباشید و مرسی واقعا
سلام خداقوت
خواستم بپرسم از این مسابقه بازیای بوده که الان منتشر شده باشه؟