رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بازارسازی در صنعت بازی رومیزی

در این مقاله و به بهانه‌ی کمپین موفق دهمین بازی از سری Tiny Epic نگاهی می‌اندازیم به اهمیت بازارسازی در صنعت بازی رومیزی.


تولید بازی رومیزی فقط به خلاقیت و ایده‌پردازی وابسته نیست. صنعت بردگیم مانند صنایع دیگر ارتباط نزدیکی با بازاریابی و فروش دارد و هر روز کمپانی‌ها، زمان زیادی وقت و انرژی صرف این می‌کنند که محصولشان در سیل بی‌امان بازی‌های جدید دیده شود و بیشتر مورد توجه قرار بگیرد: بازی‌ای که نفروشد دیگر اهمیتی ندارد که گیم‌پلی فوق‌العاده‌ای هم داشته باشد.

یکی از روش‌های متداول بازاریابی (یا به عبارت دیگر: بازارسازی) ایجاد خطی از محصولات است که همگی در یک یا چند ویژگی با هم مشابهت داشته باشند. اگر آن ویژگی برای گروهی از مخاطبان جذاب و خواستنی باشد (بازار داشته باشد) بخشی از فروش محصول تضمین‌شده خواهد بود و تکرار آن ویژگی و بهبود آن در محصولات بعدی باعث افزایش مخاطب و نیز وفاداری بیشتر مخاطبان قدیمی به محصول می‌شود.

البته اینجا منظور از خطِ محصولات، تولید بازی‌های سریالی نیست. مثلا سری تایم استوریز یا پندمیک با وجودیکه یک لاین جداگانه‌ی تولیدی حساب می‌شوند در واقع ادامه‌ی یک محصول هستند که خودش نوع دیگری از بازارسازی است. اینجا همانطور که گفتم مقصود من تولید بازی‌هایی کاملا متفاوت با یک یا چند ویژگی مشترک است. وجود یک ویژگی، باعث تمایز آن محصول از محصولات مشابه و دیده شدن بازی در بین رقبا می‌شود  و هویتی برای برند ایجاد می‌کند.

کیف مخصوص حمل تمام عناوین سری تاینی اپیک

یکی از ناشران موفق در این زمینه Gamelyn Games است که در سال ۲۰۱۲ و توسط مایکل کوئی Michael Coe ، بازیگر سینمای سابق و طراح و تولیدکننده‌ی بردگیم فعلی، تاسیس شد. بعد از تولید یکی دو پروژه‌ی تقریبا ناموفق مایکل تصمیم گرفت خط متفاوتی از محصولات را ایجاد کند. تصمیم او مبنی بر تولید سری بازی‌هایی جمع و جور و سفری با عنوان ثابت Tiny Epic (حماسه‌ی کوچک) بود به نحوی که بتواند در هر محصول از این سری، تم تازه‌ای را عرضه کند. اما فرقی که محصولات گیملین گیمز با دیگر بازی‌های سفری و جیبی داشت این بود که بازی‌های او فقط از نظر ابعاد کوچک بودند و به هیچ وجه از نظر گیم‌پلی ساده و جمع و جور نبودند، بلکه برعکس هر کدام از نظر حجم اجزای بازی و قوانین پر و پیمان بودند و هر کدام هم چند روش بازی را در خود جای می‌دادند.

تعریف خود کمپانی از این سری چنین است: «سری بازی‌های تاینی اپیک مجموعه‌ای از بردگیم‌هایی در دسترس و با جعبه‌ای کوچک است که محتوایی بسیار بیشتر از آنچه به نظر می‌رسد برای ارائه دارند و هرکدام از نظر تم و مکانیک کاملا منحصر بفرد هستند.»

کل محتوای تاینی اپیک کینگدامز

القصه، برای شروع پروژه مایکل با اسکات آلمز Scott Almes طراح بازی وارد مذاکره شد تا روند طراحی و توسعه‌ی این سری بازی‌ها را به او بسپارد. و از آنجاییکه اسکات خودش طراح صنعتی با گرایش طراحی مهندسی بود، دید خوبی به اینکه چطور یک بردگیم نیمه سنگین را دیزاین کند تا درون یک جعبه‌ی کوچک قرار بگیرد، داشت. اولین همکاری مشترک این دو نفر بازی Tiny Epic Kingdoms بود که به دلیل همین ویژگی کوچک بودن مورد استقبال قرار گرفت ولی آنچنان که باید از نظر گیم‌پلی مورد توجه واقع نشد. اما کمپین نسبتا موفق آن در کیک‌استارتر سبب شکل‌گیری جمع مخاطبان این سری جدید شد. بعد از آن و در فواصل یک ساله بازی‌های Tiny Epic Defenders و Tiny Epic Western و Tiny Epic Galaxies عرضه شد که همگی محصولات موفقی بودند ولی بازی گلکسیز هم از سمت مخاطبان و هم از سمت منتقدان بیشتر مورد استقبال قرار گرفت.

تاینی اپیک گلگسیز، تحسین‌شده‌ترین بازی این سری تا به کنون

اما حقیقت این است که هر سری از محصولات حدی از اشباع را دارد و اگر روح تازه‌ای در آن دمیده نشود بعد از مدتی امکان کاهش مخاطب را خواهد داشت. اینجا بود که در سال ۲۰۱۷ و همزمان با کمپین بازی Tiny Epic Quest این کمپانی محصول فرعی جدید خود با عنوان ITEMeeples را معرفی کرد که در واقع میپل‌ها یا مآدمک‌هایی بودند که قابلیت اتصال آیتم‌های مختلف به آنها وجود داشت. به این شکل هویت سری تاینی اپیک رشد کرد و دیگر تنها یک جعبه‌ی کوچک با اجزایی ریز (که گاها حتی بازی با آن به دلیل کوچکی زیاد آزاردهنده هم هست) نبود، بلکه این سری یک جعبه‌ی کوچک با یک بازی بزرگ و مآدمک‌هایی تغییرپذیر بود که بازیکن در طی بازی می‌توانست چیزهایی را به آنها وصل کند.

آیتم‌های قابل اتصال به مآدمک در بازی تاینی اپیک کوئست

گیملین از این ابداع خود در بازی‌های Tiny Epic Zombies و Tiny Epic Mechs نیز استفاده کرد که هر دو بسیار مورد توجه واقع شد (به خصوص زامبیز که گیم‌پلی جذابی هم داشت). اما نکته‌ی جالب عدم پافشاری کمپانی بر اعمال ایده‌ی  ITEMeeples در تمامی بازی‌های این سری بود به شکلی که  ۳ بازی اخیر این کمپانی یعنی Tiny Epic Dinosaur  و Tiny Epic Tactics و بازی آخر یعنی Tiny Epic Pirates هیچکدام این ویژگی را ندارند و بیشتر به نظر می‌رسد که تمرکز فعلی گیملین روی افزایش عمق تجربه‌ی این بازی‌هاست. البته این کمپانی غیر از این سری، چند بازی دیگر هم دارد که شاید معروف‌ترین آنها بازی Heroes of Land, Air and Sea باشد که یک بردگیم سبک 4X استراتژی و اکتشافی با تم فانتزی است.

ربات‌های بازی تاینی اپیک مکز

حالا و بعد از چندین سال فعالیت و کسب تجربه، گیملین گیمز و سری Tiny Epic در جایگاهی هستند که کمپین بازی‌هایشان یک میلیون دلاری می‌شود و خبر بازی‌های جدیدشان به سرعت در فهرست داغ‌ترین اخبار جای می‌گیرد. که ثابت می‌کند شاید تاسیس یک برند کار سختی نباشد، ولی گسترش و ارتقای آن و پیشروی به سمت موفقیت، یک کار دائمی و پیگیرانه است که بررسی تمامی جوانب به یک محصول، از ایده‌پردازی و خلق تا بازاریابی و فروش، را می‌طلبد.

نظر شما چیست؟ چقدر سهم بازارسازی را در گسترش صنعت بردگیم (به خصوص در ایران) ضروری می‌دانید؟

امیر سلامتی
امیر سلامتی

نویسنده و طراح بازی رومیزی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. ناشناس گفته؛
    14:58 1399/05/25

    سلام.مطلب جالب و جذابی بود.ما هم میتوانیم سری شاهنامه را بسازیم که هر بازی مربوط به یک داستان شاهنامه باشد.از آنجایی که داستان های شاهنامه زیاد هستند همچین سری شاید یک روز تمام شود ولی تا اون موقع کلی بازی میشود ازش ساخت

  2. امیرصدرا گفته؛
    15:23 1399/05/25

    سلام آقای سلامتی عزیز با سلام خدمت آقای سلامتی عزیز من به بازی فکری خیلی علاقمند هستم واقعا خیلی زیاد و در آپارات هم یک کانال دارم که آموزش و آنباکسینگ بازی فکری انجام می دهم و به نمایش میگذارم اگه شما موافق باشید میتونیم با هم همکاری خوبی داشته باشیم و به هر دو طرف سود با ارزشی برسه من از بازی های شما (آنباکسینگ) (آموزش) (نقد و برسی) (برسی کیفیت قطعات) (یک دور از بازی!) رو از هر بازی جدا برای شما ضبط میکنم و میفرستم و در ازای این کار از شما هیچ حق الزحمه ای نمی‌خواهم و فقط برای هر یک یا دو پک کامل 5 تایی آنباکسینگ و… از شما فقط یک عدد بازی ناقابل می‌خواهم… منتظر جواب شما هستم

    • آرش گفته؛
      13:56 1399/06/02

      سلام دوست عزیز.
      الان شما جای آقای سلامتی باشی چرا باید کسی رو به عنوان اسپانسر یا حالا هر چیزی که شما میگی بپذیری. پیج رومیز در اینستاگرام با ۱۳ هزار دنبال کننده و در آپارات با ۲ هزار و ۴۰۰ دنبال کننده.
      خیلی نمی خوام بحث رو جدی کنم و یا کسی رو سرزنش کنم ولی کار شما رو خود امیر سلامتی هم میتونه انجام بده.

  3. ... گفته؛
    16:55 1399/05/25

    سلام
    ممنون از مقاله خوبتون
    از نظر من بازار سازی به همراه ایده و ایده پردازی مهم میشه. اگر برای رشد یک کار، ایده خاصی اعمال نشه ممکنه که مخاطبانش کم بشه .
    برای مثال همین ایده وصل شدن وسایل به مادمک ها باعث شد مخاطبانش چندین برابر شوند
    یا همین شکرت فربود انگاره که به جای تاس از رمل فلزی استفاده کردند در بازی زار، باعث فروش بیشتر محصول میشود
    بازار سازی کار تخصصی نیست ، بلکه به نظر من فقط چند تا ایده ساده نیازه تا مخاطب را جذب کنه
    شرکتی که میاد یک بازی داستانی دنباله دار طراحی میکنه یا بجای پول در بازی از کارت بانکی استفاده میکنه ، قطعا محصولش ، پر فروش تر خواهد بود
    واقعا از شما ممنون که مسیر ما را برای طراحی بازی روشن میکنید.
    سپاس از شما

  4. Bamdad گفته؛
    21:08 1399/05/25

    بازى هاى خيلى جذابي داره اين سرى ولى واسم سوال بود كه بازى tiny epic mechs چطوره ؟آيا اونم گيمپلى جذابى داره؟ كه اگه يه وقت خواستيم بخريم ارزششو داشته باشه😂

    • امیر سلامتی گفته؛
      10:04 1399/05/26

      سلام. اون هم جذابه به خصوص اگه به سبک «برنامه‌ریزی» علاقمند باشید (مثل لردز آو زیدیت)

  5. امیر محمد گلکار گفته؛
    22:49 1399/05/25

    سلام آقای سلامتی بنظرتون دژ برای 2 نفر جذابیت داره یا نه چون میخوام یک بازی بگیرم که برای 2 نفر جذابیت داشته باشه.

    • ناشناس گفته؛
      09:34 1399/05/26

      من تجربه کردم.به نظرم دژ تو تعداد بالا جذابیتش بیشتره ولی تو تعداد دونفره یه تجربه کاملا متفاوتو داره.برای من دو نفره دژ جذاب بود.امیدوارم اگر تهیه کردید برای شما هم جذاب باشه که من یه چیزی الکی نگفته باشم

    • حمیدرضا گفته؛
      00:46 1399/05/29

      برای بازی دو نفره به نظر من جایپور و لوت و ژامدارمری و زار خوبن من اینا رو.اول تو.کافه بازی کردم بهد خریدم شما هم اول امتحان کنین

    • ... گفته؛
      21:26 1399/06/01

      به نظر من که دژ بالای دونفره اش جالبه دونفره قلمرو ستارگان و جایپور و پچ ورک خیلی خوبه

  6. امیر گفته؛
    15:09 1399/05/26

    سلام!
    من یکی از دنبال کنندگانتونم !
    نمی دونم چی جور دنبال کننده ایم که تازه امروز فهمیدم گروه رو میز از سه نفر شده یه نفر واقعا همتون عالی بودین .
    الان هم خوشحالم چون واقعا الان تمام دوستانمم آلوده شدن همه پیگیرن، کار های رو میز رو رواله بازی های جدید و ……
    هم ناراحتم چون واقعا خیلی همکاری قرص و قوی و باحالی داشتید!
    راستی با تیم زومجی هنوزم ادامه میدید دیگه؟
    اکثر بازی های رومیز رو دارم و با دوستام تقریبا همه بازی هاتون رو گرفتیم هر چند وقت جمع میشیم بازی میکنیم و همیشه بحث داغه که چقدر دمتون گرمه….
    در مجموع واقعا خیلی کارتون تک،سخت،خوب،خوب تر و عالیه!
    ببخشید برا پر حرفی:)

    • امیر سلامتی گفته؛
      18:32 1399/05/26

      سلام. سپاس از شما و محبتتون
      بله اگر امکانش باشه همکاری با زومجی رو ادامه میدیم فعلا که به خاطر کرونا امکانش نیست.
      ممنون

  7. Mehdi گفته؛
    15:46 1399/05/26

    سلام آقای سلامتی. چرا یک برنامه تو تلویزیون به اسم رومیز درست نمی کنین. بازی رومیزی تو تلویزیون جاش خالیه

    • امیر سلامتی گفته؛
      18:34 1399/05/26

      سلام. تولید برنامه در تلویزیون کار راحتی نیست و بدون ارتباطات و پول نشدنیه.

      • Mehdi گفته؛
        02:22 1399/05/27

        می تونین به عنوان مهمان یک بخش از برنامه بی سیم از شبکه نسیم و یا بازی ویزیون از شبکه امید حضور پیدا کنین. چون این دو تا برنامه‌ یک بخش برای بررسی بازی رومیزی دارند. بعدا که با کارگردان ها آشنا شدین برنامه خودتون رو بسازین. موفق باشید

        • امیر محمد گلکار گفته؛
          15:07 1399/05/27

          بنظرمنم ایده ای خوبی البته با اینکه بی سیم بیشتر راجب فضای میجازی ولی میشه توش یک بخش برای بازی رومیزی گذاشت.

        • I'm گفته؛
          17:34 1399/05/27

          ۱.واقعا خیلی خیلی سخته اما اگه پیش بیاد عالیی میشه
          ۲.(شاید یخورده بی ربط باشه ) بازی ویزیون ساعت چند پخش میشه؟
          ۳.مقاله جالبیه

  8. امیر محمد گلکار گفته؛
    19:44 1399/05/26

    سلام من یک نسخه فارسی از ستادلز پیدا کردم که هر 27 کاراکتر رو داره و قیمتش از دژ اروزنتره بنظرتون این نسخه ایرانی شده سیتادلز رو بخرم یا نه دژ و بگیرم.

    • Hadi behrouzi گفته؛
      15:08 1399/05/29

      ۸ تا شخصیت داره عین دژ … به نظر من هیچ کدوم رو نخر بازی های بهتری هم هست … (البته من خودم دژ رو دارم)

  9. امیر حسین گفته؛
    20:29 1399/05/29

    سلام
    بابا آقای سلامتی ویدیو نقد و برسی چی شد پس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  10. محمد مهدی گفته؛
    21:30 1399/05/29

    سلام آقای سلامتی من بازی شاهراه را دارم و مقاله برای کسانی که دنبال تیکت تو راید ایرانی هستند نوشتم از چه طریقی میتوانم ان را برای رومیز ارسال کنم

  11. سید امیر مهدی سجادی گفته؛
    22:24 1399/06/02

    سلام ،
    من یه گلایه داشتم از کسانی که به آقای سلامتی میگفتن:امیر خان…
    آقا امیر خان نیست بلکه جان است:
    امیرجان سلامتی…

    من کانال یوتیوب و آپارات رومیز رو دنبال و سابسکراید کردم واقعا ممنون از تیم رومیز و مخصوصا #امیر_جان_سلامتی …
    با آرزوی موفقیت‌روز افزون این تیم…
    راستی راجعب به پستی که در اینستاگرام گذاشتید در مورد بازی کلاغ‌پر بی صبرانه همه منتظریم…
    فقط..
    چرا روی عکس پست نوشته امیر سلامتی-نگار متولی!
    این خانم کی هستن؟مگه تصویر سازی این بازی دست نقاش حرفه ای ، آقای نعیم تدین نبود؟ ممنون میشم این رو هم جواب بدید.
    تا کامنتی دیگر….. خداحافظ آقای امیرجان سلامتی…

  12. سید امیر مهدی سجادی گفته؛
    22:28 1399/06/02

    راستی شما همتون استادان دنیای گرافیک هستید پست کلاغ پرتن خیلی تصویر سازی گرافیکی جذابی داشت یعنی شما هم از ایلستیتور و کورل وفتوشاپ و پریمیر و افتر افکت و آدیشن و…………………………….. استفاده میکنید برای پوستر و ویدیو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لینک کوتاه