رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تاریخ بردگیم - دهه ۸۰ میلادی (قسمت اول)

مطالعه‌ی تاریخِ پدیده‌ها همیشه برای من جذابیت ویژه‌ای داشته؛ از تاریخ هنر گرفته تا تاریخ صنایع و اختراعات و محصولات. البته دروغ چرا تصاویر کتاب‌های تاریخ را بیشتر از متن‌شان دوست دارم! به خصوص آن تصاویر بی‌کیفیت سیاه و سفید با چاپ بد در کتاب‌های قدیمی که حسابی فضا را برای جولان دادن تخیل باز می‌گذارند.

در سری مطالب تاریخچه‌ی بردگیم می‌خواهیم با هم شیرجه بزنیم در اعماق تاریخِ این سرگرمی و بازی‌هایی که حق پدری و مادری به گردن تک‌تک بردگیم‌های مدرن دارند را از دل خاک بیرون بکشیم و تلاش کنیم تصویری از شکل و شمایلِ سرگرم شدن آدمیزاد در صد سال گذشته پیدا کنیم. در هر مطلب برشی از تاریخ صد سال گذشته را انتخاب و مهم‌ترین بازی‌های آن دوران را بررسی می‌کنیم.

دهه  ۸۰  میلادی

قبل از شروع مطلب و لیست کردن برخی از مهم‌ترین رویدادها و شخصیت‌های این دهه باید بگویم که دهه‌ی هشتاد میلادی اگر برای شما صرفا تعدادی اسم باشد برای من تماما خاطره است! تمام کودکی من در تصاویری از پدید‌ه‌های این عصر گذشته و اگر بخواهم صحبت از مثلا گورباچف رهبر شوروی سابق کنم کاملا تصویر او در حال سخنرانی با آن لکه‌ی ماه‌گرفتگی ویژه روی سر بی‌مویش را به یاد می‌آورم. دهه‌ی هشتاد برای من دهه‌ی کشف دنیا بود که البته بخش زیادی از آن کشف مربوط به پس‌مانده‌های دهه‌ی هفتاد بود به همراه اندکی از هیجان پدیده‌های تازه‌تر.

دهه‌ی هشتاد در ذهن من چنین ملغمه‌ای است: اوج جنگ سرد و رقابت سرسختانه‌ی آمریکا و شوروی (که تصاویر و مضمون آن بعدها با دیدن بردگیم Twilight Struggle برایم یادآوری شد و پرتم کرد به آن دوران و برنامه‌ی تحلیل سیاسی هفته که جمعه‌ها پخش می‌شد)، بحران نیروگاه چرنوبیل و تصاویر تکان‌دهنده‌ی تاثیرات آن، رهایی زیمبابوه از یوغ استعمار، برگزیده شدن رونالد ریگان به ریاست جمهوری ایالات متحده، سقوط دیوار برلین و ترانه‌ی Wind of Change از Scorpion، مارگارت تاچر و کاریکاتورهای اغراق‌شده‌اش روی جلد مجلات طنز داخلی، انفجار فضاپیمای چلنجر در آسمان، ترور جان لنون اسطوره‌ی موسیقی توسط هوادار افراطی، ظهور کنسول‌های بازی خانگی و نینتندو و جنسیس و آتاری ۷۸۰۰ با آن نوار کرومی رنگی دلبرانه‌، ظهور کامپیوترهای خانگی مثل کمودور ۶۴ که من و برادرم یکی از ۱۷ میلیون نسخه‌ی تولید شده‌ی آن را داشتیم و یک سره Last Ninja و Sid Meier’s Pirates بازی می‌کردیم، کشف دنیای فیلم‌های سینمایی با ویدیو و نوارهای غیر مجاز و برخورد نزدیک از نوع سوم و ای‌تی و سری ایندیانا جونز، بازگشت دیزنی به دنیای انیمیشن با پری دریایی کوچک، خواندن بی‌امان رمان‌های ژول‌ورن و آسیموف، کشف دنیای فوتبال و جام جهانی مکزیک و پیروزی آرژانتین و گل با دست مارادونای فقید که باعث شد از بحران سیاسی جزائر فالکلند مطلع شویم، شیفتگی به ستاره‌های پاپ و مایکل جکسون و مدونا و پشت مو و عینک ری‌بن، لذت دو خط برنامه‌نویسی با زبان الکن Basic، روشن شدن دیده به جمال سیبیلوی برادران ماریو، و البته جنگ ایران و عراق بود. جنگی که خود را بی‌رحمانه به کودکی ما تحمیل می‌کرد و در زمانیکه بیسکوییت را کیلویی و ریخته‌شده در کیسه و اقلام ضروری را با تنها کوپن می‌خریدیم و مدرسه‌ها همه دخمه‌ای به اسم پناهگاه برای مصونیت از بمباران داشتند، تلاش می‌کردیم به دنیا اعتماد کنیم و خیالمان را خوش کنیم که زندگی بزرگتر از این‌هاست و آن دورها یک کشوری هست که اسمش چکسلواکی است…

در اواسط همین دوران بود که من هم با اولین بازی‌های رومیزی عمرم آشنا شدم: نسخه‌های ایرانی مونوپولی، عمو پولدار، سرنخ، پرواز و تجارت، فتح پرچم، کارت‌های بازی موتور و ماشین و فوتبال و کشور و چیزهای دیگر. اما دنیای بازی رومیزی در خارج از ایران و دور از دسترس ما، در حال یک شتاب‌گیری بی‌سابقه از نظر تعداد عناوین و سبک وسیاق طراحی بود. در ادامه تلاش می‌کنم تعدادی از خیل بی‌شمار بهترین بازی‌های این دهه را معرفی کنم و مطمئن هستم بسیاری از این عناوین را به یمن تجدید چاپ‌های بی‌شمارشان در زمان حال می‌شناسید.

Can’t Stop (1980)

یکی از محبوب‌ترین بازی‌های دوران که تمام کاری که در نوبت‌تان می‌کنید این است که تاس بریزید و طبق عنوانِ خود بازی:‌ نتوانید جلوی حرص و طمع خود را بگیرید و بس کنید! این عنوان کلاسیک که توسط Sid Sackson فقید طراحی شده همچنان جزو پرفروش‌ترین بازی‌های خانوادگی حساب می‌شود.

Civilization (1980)

یک هیولای ۷-۸ ساعته که به بازیکنان امکان ساخت یک تمدن از طلیعه‌ی تاریخ تا چند قرن پس از میلاد را می‌دهد. بازیکنان با گسترش کشاورزی، توسعه‌ی فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و نظامی و مقابله با تهاجمات رقیبان تلاش می‌کنند مردمان خود را از خلال تاریخ به سلامت عبور دهند و تمدن و فرمانروایی خود را گسترش دهند. این بازی را به عنوان مبدع سبک «درخت فناوری» یا Technology Tree می ‌شناسند که در آن بازیکنان با انتخاب فناوری‌های متفاوت، شیوه‌های متنوعی از بازی را در پیش می‌گیرند.

Axis & Allies (1981)

یکی از پیش‌گامان وارگیم‌های مدرن که توسط لری هریس خلق شد و حتی تا به امروز هم نسخه‌های جدیدتر آن طراحی و عرضه می‌شود و همین چند وقت پیش هم بازی غول‌آسای اتاق جنگ War Room بر اساس سیستم موجود در همین سری بازی‌ها عرضه شد. نبرد بین نیروهای متفقین و متحدین در جنگ جهانی دوم با پیاده‌نظام و سواره‌نظام و جنگنده و بمب‌افکن و زیردریایی و چندین و چند ادوات نظامی و حتی اقتصادی دیگر در این بازی به زیبایی شبیه‌سازی شده‌اند و بازیکنان نه تنها باید میادین جنگ، که بخش منابع و زیرساخت فنی خودشان را هم مدیریت کنند.

Enchanted Forest (1981)

این عنوان دیگر احتمالا نیازی به توضیح ندارد: همان راز جنگل معروفی که در دوره‌ای بسیار در ایران هم محبوب شد و همچنان هم محبوب ماند. در مورد تاریخچه‌ی این بازی که در ۱۹۸۲ برنده‌ی بهترین بازی سال آلمان (اشپیل) هم شد قبلا اینجا توضیح کافی داده‌ایم.

Sherlock Holmes: Consulting Detective (1982)

یکی از بهترین بازی‌های دوران و برنده‌ی اشپیل ۱۹۸۵ که بر اساس شخصیت محبوب شرلوک هولمز ساخته شده و در آن بازیکنان با کمک یکدیگر در نقشه‌ی شهر لندن به جستجو برای پیدا کردن مدارک و صحبت با مظنونین و شاهدان کرده و تلاش می‌کنند با به کار انداختن قوه‌ی تعقل و استنتاج و استفاده از اطلاعات مندرج در روزنامه‌های کثیرالانتشار  موجود در جعبه‌ی بازی و کنار هم قرار دادن دلایل و شواهد، پاسخی برای پرونده‌های موجود پیدا کنند و پرده از قتل و جنایت و رسوایی بردارند. این بازی نه تاس دارد و نه کارت و اصولا مکانیزم‌های آشنای بردگیمی در آن پیدا نمی‌شود، بلکه سراسر آن قصه است و شهر مه‌گرفته‌ی لندن و آوای ویلون هولمز.

Survive: Escape from Atlantis (1982)

یک جزیره‌ی در حال غرق شدن، یک اقیانوس پر از کوسه‌های خونخوار، چند قایق نجات فکسنی، کلی آدم آواره برای نجات، و از همه مهم‌تر رقبایی خطرناک‌تر از تمام مواردی که ذکر شد کل این بازی فوق‌العاده را می‌سازد. یکی از جذاب‌ترین بازی‌های مدل Cutthroat که نسخه‌های جدید‌تر آن نیز در سال‌های اخیر با کمی تغییرات در گیم‌پلی عرضه شده است. این بازی مکانیزم Map Reduction (مکانیزمی که در آن نقشه‌ی بازی به مرور از بین می‌رود و امکان مانور برای بازیکنان کمتر می‌شود) را به خوبی در یک قالب تماتیک عرضه کرد.

Scotland Yard (1983)

جدای از دهه‌ی هشتاد میلادی، در دهه‌ی هشتاد شمسی این بازی هم به صورت جسته گریخته در کنار مونوپولی و ریسک در اسباب‌بازی فروشی‌ها و فروشگاه‌های لگو در ایران دیده می‌شد و به نوعی تا ۲-۳ سال یکی از مدرن‌ترین بازی‌های رومیزی بود که در ایران قابل خریداری بود (قشنگ یادم هست که سال ۸۷ یک نسخه از آن را خریدم ۳۰ هزار تومان). در این بازی نیمه کاراگاهی یکی از بازیکنان جناب ایکس بود و باید از دست بقیه بازیکنان که کاراگاه بودند فرار می‌کرد و با استفاده از تاکسی و مترو و پیاده‌روی در سطح شهر لندن خود را از دیدگان بقیه مخفی نگاه می‌داشت. یکی از جذابیت‌های بصری بازی کلاه مشکی جناب ایکس بود که وقتی دارد جای بعدی خود روی نقشه را بررسی می‌کند باقی بازیکنان مسیر نگاهش را نبینند.

Jenga (1983)

قسمت اول بازی‌های دهه هشتاد را با این عنوان فوق محبوب و جذاب که توسط خانم لزلی اسکات طراحی شده به پایان برسانیم. مدل اولیه‌ی جنگا (که هنو هم محبوب‌ترین مدل آن است) از ۵۴ بلوک چوبی تشکیل شده بود و بازیکنان باید به نوبت یکی از بلوک‌ها را از این برج چوبی بیرون بکشند بدون اینکه برج تخریب شود. جنگا سبکی ازبازی‌ها با عنوان بازی‌های تمرکزی/تعادلی را پایه‌گذاری کرد و خودش مانند همان بالاترین بلوک چوبی در بالای برج محبوبیت این سبک باقی ماند. پیشنهاد می‌کنم این قسمت تدکس را که خانم اسکات در مورد روند طراحی بازی صحبت می‌کند را از دست ندهید. اگر هم دنبال راه‌هایی برای ایجاد هیجان بیشتر در این بازی هستید این قسمت رومیز شو را ببینید که در آن تقریبا ایده‌ی اولیه‌ی بازی به عنوان یک سرگرمی آرامش‌بخش را بالکل نابود کردیم.

امیر سلامتی
امیر سلامتی

نویسنده و طراح بازی رومیزی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. امیر محمد گلکار گفته؛
    12:58 1399/09/24

    دیشب داشتم اتعاقی بازی وزیون رو نگاه میکردم یهو دیدم که تو بخش بازی های رومیزی فوتبال بزنیم آورد.یک لحظه خوشحال شدم ولی خوشحالیم زیاد طول نکشید چنان این بازی رو بد بازی کردن که فک میکنم حتی لای دفترچه راهنما رو باز نکرده بودن کارت ها رو کنار هم میذاشتن شد بود قطار یک نفر موقع پایان نوبتش 6 تا کارت داشت واقعا خیلی ناراحت شدم که انقدر بد بازی کردن که شاید مخاطب بخاطر بازی اشتباه اونا از این بازی متنفر بشه😔😔😔

    • امیر سلامتی گفته؛
      12:57 1399/09/25

      عجب. چقدر بد
      اشتباه بازی یاد دادن خیلی تاثیر بدی داره و همینطور که گفتید مخاطب رو زده میکنه

      • ناشناس گفته؛
        14:36 1399/09/25

        اون قسمتو دیدم
        اونقدرم اشتباه توضیح ندادند فقط چند تا قانون مثل اینکه کارت ها روی هم بازی شوند یا اینکه حریف باید بگوید خطا را رعایت نکردند که فکر کنم متوجه نشدن
        ولی باز هم موقع آموزش بازی باید بازی را کامل یاد بدهند

  2. moreboardgames گفته؛
    13:59 1399/09/24

    امیر خان چه کردید؟!! گل کاشتید!
    دهه هشتادی که اشاره کردید یه جورایی برزخ میان نیمه دوم دهه هشتاد و نیمه اول دهه نوده،که بدجوری به هم آغشته و مخلوطند.
    خیلی خاطرات بچه های اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 خودمان هم به همان تناسب و تناظر مشترکه که عالی اشاره کردید. کمودور64 را ما هم داشتیم، و نیز عشق به موسیقی پاپ، فوتبال و خیلی چیزهای دیگه، و علاووه بر بردگیم هایی که نام بردید، کارخانه داران، سرنخ و آقای الماس که داستان ها داشتیم باهاشون.
    باز هم سپاس از خاطره پردازی شما برای نسل گذشته، و البته به ویژه خاطره سازی های بردگیمی تون برای نسل آینده، با ابتکارات فراوان و رومیزبازی تون.
    با آرزوی بهترین ها

    • امیر سلامتی گفته؛
      13:07 1399/09/25

      درود بر شما مرتضی‌جان
      چقدر خوب تشبیه کردید:‌برزخ
      متاسفانه دنیا برای کودکی هر نسلی ظاهرا یک چالشی در نظر گرفته: یکی جنگ، یکی تحریم و یکی هم کرونا!
      ممنونم از شما که میدونم خودتون هم فعالانه مشغول خاطره‌سازی برای نسل بعد هستید

  3. Arvinghp گفته؛
    15:52 1399/09/24

    بسی لذت برای این کمه
    چقدر من با این راز جنگل لعنتی خاطره دارم
    یاد اون موقع افتادم مرسی

  4. محمد گفته؛
    18:53 1399/09/24

    اگه یه بازیه خارجی بخرم و اموزش اون بازیرو بزنم تو مترجم گوگل دیگه 100درصد بازیرو یاد میگیرم؟؟؟

      • محمد گفته؛
        18:57 1399/09/27

        خب پس چه جوری بازی خارجی بازی کنیم؟بازی های ایرانی در حد بهترین های خارجی هستن؟ که دیگه ایرانی بگیرم هم قیمتش کم باشه هم فارسی باشه

  5. علی گفته؛
    23:00 1399/09/24

    سلام
    من مقاله مربوط به چاپ بازیتون رو خوندم میخواستم بدونم که میشه دقیق تر توضیح بدید
    مثلا شکل و اندازه فیالمون چجوری باید باشه و اینجور مسایل چون میخوام یه بازی رو چاپ کنم طرح هاش رو هم تو فتوشاپ درست کردم فقط نمیدونم چجوری چاپ کنم دقیق

  6. مهدی بصیری گفته؛
    17:02 1399/09/25

    سلام آقای سلامتی
    یک سوال داشتم ، شما قبلاً نسخه چاپی بازی روت رو توی سایت منتشر کردید…
    و الان نسخه جدیدش اومده و خیلی چزا عوض شده
    من صفحه های شخصی بازیکن هارو خودم باز طراحی و ترجمه کردم تا بتونم چاپش کنم ولی به یک مشکل برخوردم …
    من الان صفحه های شخصی جدید رو دارم و می خواستم بدونم میشه از صفحه اصلی نسخه قدیمی برای بازی استفاده کنم و اینکه صفحه قدیمی بجای 12 منطقه 13 منطقه داره مشکلی ایجاد نمیکنه ؟

  7. علیرضا 202 گفته؛
    21:15 1399/09/25

    سلام آقای سلامتی
    خدا عمرتونو افزون کنه
    من خیلی ازتون ممنونم که به من بازی رومیزی معرفی کردین آخه میدونین چرا؟
    چند روز قبل من داشتم درس میخوندم و فرداش یه آزمون بسیار بسیار مهم داشتم ….
    اونقدر درس خودنده بودم که منزوی شدم…
    رفتم یه دست زیرخاکی یک نفره زدم به بدن و بعد هم یه دست بازی رکب(یک نفره)
    هر دو دست بردم و انقدر بهم خوش گذشت تا نیمه شب درس خوندم بعدش
    فرداش هم تو آزمون رتبه خیلی خوبی به دست آوردم
    جالبه بدونین دوستامم که به اندازه من خونده بودن نتونستن همچین رتبه ای بیارن…
    استراحت خوبه ولی بردگیمیش دیگه اعصابو کاملا ماساژ میده و حال آدمو خوب میکنه
    ممنون این راه را به من آموختیت
    ترسناک ترین روز اون روزیه که بیدار شی و ببینی سایت رومیز نیست!
    خدا قوت به خدا تنهایی کار کردن خیلی سخته مرسی که هستین…

  8. بردیا گفته؛
    12:33 1399/10/06

    سلام من کلی بازی دارم هر بازی میوردم خانوادم جذبش نمیشدن تا این که کلاغ پر اوردم کلی بازی کردیم شب یلدا
    بعد بازی بعدی میتونید ساکورا یا برگل براس باز تولید کنین واقعا باحالن یا یه یوروگیم خفن

  9. بهنیا سلیمی گفته؛
    10:30 1399/10/17

    آقای سلامتی من سر امتهان درس خواندم بعد خسته شدم بازی زیرخاکی یک نفره بازی کردم حالم آمد سر جاش ۲۰ از ۲۰ شدم بازی رومیزی خیلی برای روحیه ادم خوبه الاهی خدا جواودانتون کنه

  10. علي گفته؛
    19:46 1399/12/23

    سلام خسته نباشيد واقعا در اين وضع كرونا اين بازيها بسيار جذاب هستند من متاسفانه خارج از كشور هستم و نميتوانم خريد كنم ميشه كمكم كنيد و اينجا كه من هستم عرب زبان هستند ميشه بازيها رو به زبان عربي هم بسازيد كه بشه كشورهاي ديكر استفاده كنند

    • امیر سلامتی گفته؛
      13:01 1400/01/03

      سلام. کمی پیچیدگی داره و به این راحتی نیست.
      البته شما میتونید بازی‌های ما رو از سایت انگلیسی ما سفارش بدید:
      roomizgames.com

لینک کوتاه