رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

راهنمای طراحی و تولید بازی

این مطلب راهنمایی است برای علاقمندان طراحی و تولید بازی. اگر طرحی دارید و مانده‌اید تا آن را کجا عرضه کنید و یا قصد تولید بازی دارید این مقاله برای شماست.


از همان ابتدای راه‌اندازی سایت رومیز همیشه صندوق پستی ما پر بوده از نامه‌هایی از علاقمندان طراحی بازی با این عنوان كه یك بازی طراحی كرده‌اند و یا ایده‌ای در سر دارند و نمی‌دانند كه با آن چه كنند و به كجا و چگونه عرضه‌اش كنند. این علاقمندی به ما ایده‌ی برگزاری مسابقه طراحی بازی رومیزی در سال ٩٦ را داد كه با همكاری Jamey Stegmaier از استونمایر گیمز برگزارش كردیم و پشت‌بندش هم یك گردهمایی برای طراحان بازی رومیزی.

از زمان برگزاری مسابقه روز به روز آمار چنین نامه‌هایی حتی بیشتر و بیشتر هم شد و در حال حاضر تقریبا هر روز ایمیلی از علاقمندان گیم دیزاین با همین مضمون به دستم می‌رسد. تکرار این درخواست‌ها مرا به این فکر انداخت که یکبار و در حدی که در توانم است پاسخ و راهنمایی لازم را بدهم. در این مطلب تلاش می‌كنم به این سوال‌ها پاسخ بدهم:

  • مراحل طراحی بازی كدام‌ها هستند؟
  • یك بازی چه زمانی و كجا مناسب ارائه است؟
  • روش‌های تولید بازی كدام‌ها هستند؟
  • آیا می‌توان از راه طراحی بازی امرار معاش كرد؟

از آنجاییكه قصد دارم در سلسه مطالبی به جزییات مطرح شده در این مطلب هم بپردازم، این صفحه را هر از گاهی به روزرسانی می‌كنم و مطالب تكمیل‌تر را به صورت پیوند مشخص خواهم كرد.

 

یک ایده چقدر ارزش دارد؟

خیلی خلاصه بگویم كه هیچ ارزشی ندارد! یكی از برداشت‌های اشتباهی كه مكررا در ایمیل‌ها با آن برخورد می‌كنم این است كه داشتن یك ایده می‌تواند ارزشی داشته باشد. یك ایده تا زمانی كه به یك نمونه فیزیكی تبدیل نشود و بارها و بارها آزمایش نشود هیچ ارزشی نخواهد داشت. درخواست من این است كه هیچ‌گاه به ناشری ایمیلی با این مضمون نزنید كه: «من یك ایده‌ی خیلی خوب دارم و … » چون نه تنها پاسخی دریافت نخواهید كرد كه حتی ایمیل‌های بعدی شما باز هم نخواهد شد.

درست است كه هر بردگیمی با یك ایده آغاز می‌شود، اما مرحله‌ای كه یك بازی قابل ارائه و صحبت است بسیار از زمان ایده فاصله دارد. پس بهتر است به این مساله بپردازیم كه مراحل طراحی بازی كدام‌ها هستند.

 

مراحل طراحی بازی رومیزی

ایده‌پردازی؛ اولین گام برای طراحی یک بازی با مشخص کردن این که قرار است چه چیزی خلق شود برداشته می‌شود. راه‌های بسیاری برای ایده‌پردازی وجود دارد: از الهام‌گیری از ادبیات و سینما گرفته تا بازنگری در بازی‌های موجود و ترکیب مکانیزم‌ها و غیره. اما ایده از هر کجا که بیاید مهم این است که قابل تفکیک به «اهداف» باشد. ایده‌ای که هدفی ندارد راه به جایی هم نخواهد برد. در مورد راه‌های ایده‌پردازی بیشتر صحبت خواهم کرد ولی نکته‌ای که در حال حاضر می‌خواهم بگویم این است که بعضی تصمیمات، ایده حساب نمی‌شوند. مثلا تبدیل خیابان‌های مونوپولی به خیابان‌های تهران یک ایده نیست، یا اسکن کردن یک بازی معروف ایده حساب نمی‌شود (در نظر داشته باشید که ایرانیزه کردن یک بازی به شکل خلاقانه و حرفه‌ای با این مثال‌ها تفاوت دارد). ایده به معنی یک ارزش افزوده است، حال در قالب یک محصول جدید و یا در قالب یک تغییر و تحول در محصولی قدیمی.

 

ماکت ابتدایی؛ دومین قدم برای ارزیابی یک ایده ساخت یک ماکت ابتدایی است. ماکت ابتدایی مرحله‌ای است که نشان می‌دهد ایده تنها در ذهن شما خوب کار می‌کرده و یا در دنیای واقعی هم کار می‌کند. درصد بالایی از ایده‌ها (حتی برای طراحان بنام و معروف) در همین مرحله‌ی ماکت ابتدایی شکست خورده و حذف می‌شوند. به همین دلیل به هیچ وجه نباید برای ماکت ابتدایی زمان صرف کنید: با کاغذ و خودکار و جعبه‌ی شیرینی یک چیزی سر هم کنید و بکشید و امتحانش کنید. پیشنهاد می‌کنم ابتدا به تنهایی امتحان کنید و خود را جای چند بازیکن قرار دهید تا ببینید که آیا اصولا بازی کار می‌کند؟ سوراخی حفره‌ای چیزی ندارد؟ معمولا و با درصد بالایی به نکات بسیار مهمی بر می‌خورید که به آنها فکر نکرده بودید، مسایل حیاتی و مهمی مثل اینکه: «کارت چجوری میاد توی دستمون؟!؟». نتیجه ماکت ابتدایی نشان می‌دهد که ایده ارزش و پتانسیل وقت گذاشتن را دارد یا باید به پوشه‌ی «بعدا بررسی شود» فرستاده شود و یا هیچکدام، یک راست به سطل زباله.

 

مستندات طراحی؛ گام بعدی (و در صورت موفقیت ماکت ابتدایی) نگارش مستندات و روی کاغذ آوردن طراحی است. در این مرحله ابتدا باید نسخه‌ی اولیه‌ای از قوانین بازی نگاشته شود، سپس باید ماکت کمی بهتری برای بازی تهیه شود. البته بازهم تاکید می‌کنم که به هیچ وجه زمان زیادی برای تهیه ماکت نگذارید. از آیکون‌ها و تصاویر آماده استفاده کنید و هر جا که لازم است با خط خودتان اطلاعاتی را اضافه کنید تا اگر تغییر دادید دلتان نشکند و مقاومت نکنید.

 

آزمایش با خودی‌ها؛ در این مرحله دیگر باید پلی‌تست یا بازی‌های آزمایشی را با گروهی آشنا و ترجیحا ثابت انجام دهید و بازخوردهای حقیقی و شفاف بگیرید. تلاش کنید تا گاهی اصلا بازی نکنید و ساکت گوشه‌ای بنشینید و صرفا آدم‌ها را تماشا کنید. بررسی کنید که چه زمانی می‌خندند، چقدر حواسشان به بازی است، کجاها گیج می‌شوند و غیره. فرمی برای خود درست کنید و در آن تاریخ و مشخصات هر جلسه را ذکر کنید و بازخوردها را با صراحت و بی‌سانسور یادداشت کنید. تلاشتان بر این باشد که نقائص را جلسه به جلسه رفع کنید. تا مشکلات فعلی رفع نشده ایده‌ی جدیدی به بازی اضافه نکنید.

 

آزمایش با غریبه‌ها؛ پس از حک و اصلاح و جلسات آزمایشی حالا نوبت این است که بازی خودش یاد بگیرد تا از خودش دفاع کند. پس در گردهمایی‌های پلی تست (مثل میز و قیچی) شرکت کنید و یا اگر دسترسی ندارید در کافه‌های نزدیک خود و یا هرجایی که بتوانید جمعی را که شما را نمی‌شناسند را پیدا کنید حضور پیدا کنید و بازی را بدون حرف اضافه و راهنمایی، همراه با دفترچه قوانین به آنها بدهید. اجازه دهید خودشان بازی و قوانینش را کشف کنند، تلاش کنید مداخله نکنید. غریبه‌ها از آنجاییکه شما را نمی‌شناسند بدون ملاحظه و گاها بی‌رحمانه بازی را نقد خواهند کرد، همانطور که اگر از بازی لذت ببرند بدون اغراق و زیاده‌گویی آنرا بازتاب می‌دهند. پس از پایان این مرحله، و اگر بازی از آن جان سالم به در برده بود، باید اصلاحات نهایی و بازخوردهای منطقی را اعمال کنید.

اینجا زمانی است که بازی قابل ارائه است!

پس از این مرحله و در حالیکه بازی به میزان خوبی پلی‌تست شده باشد (تعداد جلسات پلی‌تست به سطح سختی بازی بستگی دارد و عدد مشخصی نمی‌توان برایش در نظر گرفت. فرمول کلی این است:‌ تا جاییکه لازم است!) بازی در مرحله‌ای قرار می‌گیرد که قابل ارائه است. توجه کنید که تا این مرحله هیچ نیازی نیست که بازی تصویرسازی یا گرافیک کار‌شده‌ای داشته باشد. در این مرحله بد نیست که بازی را ثبت کنید. برای اینکار باید به سایت شورای نظارت بر تولید اسباب‌بازی (زیر نظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) مراجعه کنید و فرم‌های مربوطه را دانلود کنید و پر کنید و سپس همراه با ماکت بازی به شورا مراجعه کنید تا پرونده‌ی بازی تشکیل و ثبت شود. این مرحله معمولا یک تا دو ماه زمان می‌گیرد.

 

حالا به این سوال می‌رسیم که یک بازی در این وضعیت را چگونه و کجا می‌توان ارائه و تولید کرد؟

 

چگونه و کجا ارائه و تولید کنیم؟

 

ارائه به ناشر

یکی از راه‌های انتشار بازی ارسال آن برای ناشرین بازی است. کار کردن با ناشرین این ویژگی مثبت را دارد که دیگر شما لازم نیست تا هزینه‌ای برای تولید بازی انجام دهید. یکی از راه‌های ارتباط با ناشرین حضور در نمایشگاه‌ها (مثلا نمایشگاه اسباب‌بازی که در دی‌ماه برگزار می‌شود) و یا جلسات رونمایی بازی‌هاست که می‌توان رو در رو با نماینده ناشر صحبت کرد و بازی را پرزنت نمود.

راه دیگر (و مرسوم‌تر) مکاتبه است. برای اینکار کافی است که یک طرح یک صفحه‌ای از بازی (یا همان سل شیت که اینجا به تفصیل در مورد آن صحبت کرده‌ایم) را برای ناشر ایمیل کنید و در توضیحات آن نیز خود را معرفی کنید. به یاد داشته باشید که نحوه نگارش ایمیل سطح حرفه‌ای بودن شما را نشان می‌دهد، پس از نگارش رسمی استفاده کنید و حتما عنوان ایمیل را مرتبط با این موضوع در نظر بگیرید (مثلا: «پروپوزال طرح بازی رومیزی فلان»).

هیچگاه دفترچه بازی را به عنوان پروپوزال ارسال نکنید، اینکار غیر حرفه‌ای است.

هنگام تنظیم سل شیت، تصور کنید که قرار است در یک دقیقه بازی را برای یک نفر توضیح دهید و تلاشتان بر این است که توضیحتان قانع‌کننده و جذاب باشد. سوالاتی که یک ناشر هنگام خواندن پروپوزال بازی شما از ذهنش عبور می‌کنند اینها هستند:

  • چرا باید این بازی را تولید کنیم؟
  • این بازی چه ویژگی خاصی دارد که باعث فروش آن خواهد شد؟
  • آیا سبک بازی به سبک انتشارات ما می‌خورد؟
  • آیا ما توان تولید این بازی را داریم؟
  • آیا این بازی ارزش ریسک سرمایه‌گذاری را دارد؟
  • و …

سعی کنید خود را جای ناشر بگذارید و پروپوزال خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که به این سوالات پاسخ دهد. هر ناشری یک استراتژی برای محصولات خود دارد. ناشری که به دنبال بازی‌های مهمانی سبک و ساده است، یک بازی استراتژیک سنگین را قبول نمی‌کند. پس خود را خسته نکنید و بازی را برای ناشرینی بفرستید که احتمال می‌دهید سبک بازی شما به دردشان می‌خورد.

ناشر در صورتیکه بازی شما را بپسندد از شما خواهد خواست تا همراه با ماکت بازی آنجا بروید و بازی را ارائه کنید. اگر نظرش جلب شود با شما قرارداد خواهد بست که بسیار مشابه قرارداد حق‌التالیفی کتاب است.

درصد طراح؛ ناشرین در ایران (و در تمام دنیا) درصدی از قیمت تمام‌شده و روی جلد بازی را به شما خواهند داد. این درصد ممکن است از ۲ تا ۷ درصد متغیر باشد (بسته به بازی و ناشر). ممکن است ناشر بخواهد تغییراتی در بازی بدهد که همگی قابل مذاکره است. ناشر هزینه‌ی تصویرسازی، گرافیک و تولید بازی را می‌دهد و بازی را تولید کرده و از طریق شبکه‌ی فروش و توزیع خود به فروش می‌رساند و در مقاطعی (معمولا دو بار در سال) با شما تسویه حساب می‌کند.

 

تولید شخصی

راه دیگر برای تولید یک بازی این است که با سرمایه خودتان بازی را تولید کنید. در نظر داشته باشید که برای اینکار باید خودتان تمام هزینه‌های تصویرسازی، گرافیک، چاپ و بسته‌بندی، مونتاژ، انبارداری و غیره را انجام دهید. همچنین بهتر است برای تولید مجوز تولید دریافت کنید. برای دریافت مجوز تولید هم باید به سایت شورای نظارت بر اسباب‌بازی مراجعه کنید و بعد از پر کردن فرم همراه با یک نمونه‌ی نهایی از بازی به شورا مراجعه کنید تا هولوگرام و مجوز تولید دریافت کنید.

چند راه برای تولید بازی وجود دارد:

تولیدکننده شوید؛ یک راه این است که تمام این مراحل را خودتان انجام دهید که در اینصورت باید برای هر بخش بازی به چاپخانه یا کارگاه چوب و یا کارگاه تزریق و تولید پلاستیک رجوع کنید و قیمت بگیرید و دنبال کار بیفتید و سر و کله بزنید و فاکتور تسویه کنید و … همچنین شاید بد نباشد که با یک ناظر تولید (یا ناظر چاپ) قرارداد ببندید که بخش اجرایی کار را انجام دهد و شما صرفا مدیریت کنید و پول پرداخت کنید و از قیمت بالای کاغذ و چاپ شگفت‌زده شوید!

با تولید‌کننده کار کنید؛ راه دیگر این است که با مجموعه‌ای که کارش تولید بازی است کار کنید. این مجموعه‌ها لزوما ناشر نیستند و صرفا امکاناتی برای تولید (مثلا امکانات چاپ و غیره) و تجربه‌ای در این کار دارند. مثلا من برای تولید بازی‌های رومیز با مجموعه مُستفیل کار می‌کنم که تجربه‌ی خوبی در زمینه‌ی چاپ، بسته‌بندی و تولید قطعات بازی دارند. این روش به شما این امکان را می‌دهد که بدون اینکه درگیر جزییات تولید شوید بازی را به چاپ برسانید. البته در نظر داشته باشید که باید بازی را از نظر تصویری کامل کرده باشید و سپس به این مراکز مراجعه کنید.

 

توزیع و فروش

حالا اصلا بازی تولید هم شد، بعدش چه می‌کنید؟ بازی را چگونه و کجا به فروش می‌رسانید؟ چگونه هزار یا دو هزار نسخه از بازی که تولید شده را پخش می‌کنید؟ اگر بازی به دست مصرف‌کننده نرسد و به فروش نرسد تمام این زحمات بی‌نتیجه خواهد ماند. چند راه برای فروش و توزیع بازی وجود دارد:

خودتان توزیع کنید؛ برای اینکار باید کفش آهنی به پا کرده، عقب ماشین خود را پر از بازی کنید و روانه‌ی فروشگاه‌ها و کافه‌ها شوید و بازی خود را پرزنت کنید و بازی را برای فروش به شکل امانی در اختیارشان قرار دهید. در این حالت درصد تخفیف فروشگاه را خودتان پیشنهاد می‌دهد که ممکن است قبول کنند یا نه. بسیاری از فروشگاه‌ها به شما چک‌های بلند مدت خواهند داد که نقد کردنش و پیگیری آن هم داستان‌های خود را خواهد داشت. همچنین باید همیشه گوش به زنگ باشید تا موجودی آنها را شارژ کنید.

با توزیع‌کننده کار کنید؛ توزیع بازی از طریق توزیع‌کنندگان و پخشی‌های بازی از روش‌های مرسوم است. برای اینکار پس از مذاکره قراردادی نوشته می‌شود و سپس بازی در اختیار توزیع‌کننده قرار می‌گیرد تا آنرا پخش کند. کانال‌های پخش بازی شامل فروشگاه‌های آنلاین، کافه‌ها، اسباب‌بازی فروشی‌ها، شهر کتاب‌ها، کتاب فروشی‌ها، مراکز خرید و پاساژها و غیره می‌شود. در نظر داشته باشید که توزیع‌کنندگان معمولا درصدی بین ۴۰ تا ۵۵ درصد از قیمت روی جلد هر بازی را دریافت می‌کنند. پس اگر بازی شما مثلا ۱۰۰ هزار تومن قیمت داشته باشد و شما قرارداد توزیع با درصد تخفیف ۵۰ درصد بسته باشید، ۵۰ هزار تومن از هر بازی برای توزیع‌کننده است، و اگر تولید هر نسخه از بازی ۳۰ هزار تومن برای شما هزینه برداشته باشد، نتیجتا فروش هر نسخه‌ی آن ۲۰ هزار تومن برایتان سود خواهد داشت. تازه این در صورتی است که هزینه‌های تبلیغات را در نظر نگیریم. چرا که هر بازی جدید نیازمند تبلیغات است تا شناخته شود و بازار خود را پیدا کند (البته بخشی از تبلیغات معمولا توسط توزیع‌کننده انجام می‌شود ولی شما به عنوان ناشر بازی باید برای بازی خود جداگانه تلاش کنید). غیر از اینها تمام زمانی که صرف طراحی و توسعه بازی شده، هزینه‌های تصویرسازی و گرافیک و غیره هم باید حساب شوند تا سود واقعی شما مشخص شود.

 

آیا می‌توان از راه طراحی بازی امرار معاش كرد؟

این سوالی است که پاسخ آن به میزان زیادی وابسته به پارامترهای متنوعی است. اما به طور خلاصه می‌توان گفت که در صورتیکه بازی را به ناشری واگذار کرده باشید و تنها حق‌التالیف خود را از ناشر بگیرید درآمد شما به تیراژ فروش رفته از بازی محدود می‌شود. مثلا در نظر بگیرید بازی شما ۱۰۰ هزار تومن قیمت دارد و قرارداد شما با ناشر ۵٪ از قیمت روی جلد باشد. حالا در نظر بگیریم که ناشر می‌تواند در طول سال ۲۰۰۰ نسخه از آن را به فروش برساند (البته این تعداد متوسط رو به پایین حساب می‌شود و ناشری که قوی باشد تعداد بیشتری را می‌تواند به فروش برساند) نتیجتا دریافتی شما از این بازی در سال اول فروش آن ۱۰ میلیون تومن خواهد بود (که درآمد کافی برای امرار معاش نیست). حالا اگر بازی فروش بالایی داشته باشد دریافتی شما از آن نیز بالاتر خواهد رفت. غیر از اینکه این درآمد احتمالا تا چند سال پس از آن و تا زمان اشباع شدن بازار از بازی، ادامه خواهد داشت. حالا اگر بتوانید یک عنوان را به دو و سپس سه و بعد تعداد بیشتری از عناوین برسانید درآمد شما نیز به همین نسبت افزایش خواهد یافت.

حالا اگر بازی را به جای عرضه به ناشر خودتان تولید کرده باشید، احتمالا سود بیشتری نصیبتان می‌شود ولی در نظر داشته باشید که وقت و انرژی بسیاری را نیز باید هزینه کنید و عملا کار تمام وقت شما خواهد بود. در این حالت البته باید مسایلی مثل خواب سرمایه، مالیات، هزینه‌های ثبت شرکت، هزینه‌های دفتر و اجاره و غیره را نیز در نظر داشته باشید.

 

موخره

طراحی بازی روندی است کُند و پر از چالش و لحظات امید و ناامیدی، پس همیشه خود را آماده‌ی انتقاد نگه دارید و تلاش کنید تا موانع را با دید باز حل کنید. از آن سو تولید بازی نیز روندی است زمان‌بر و پر استرس، اما اگر تصمیم گرفتید تا در هر کدام یا هر دو مسیر پای بگذارید برایتان آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتم تلاش می‌کنم در قالب مطالبی تکمیلی این سری محتوا را ادامه بدهم، چرا که احساس می‌کنم الان در وضعیتی هستیم که شناخت نسبی به عرصه‌ی بازی‌های رومیزی ایجاد شده، و حالا زمان جهت‌دهی درست به تولید و تشویق کار خلاقه است تا صنعت نوپای این سرگرمی شکل مناسب خود را بیابد.

اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطرح کنید، تلاش می‌کنم تا در اولین فرصت پاسخگو باشم. همچنین از دوستانی که در این مسیر گام بر‌می‌دارند (طراحان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و غیره) درخواست می‌کنم تا تجربیات خود را اینجا به اشتراک بگذارند تا به کمک هم به رشد این حیطه کمک کنیم. پیشاپیش سپاس‌گذار می‌شوم که در صورتیکه نقدی به من، این مطلب، محصولات ما، محصولات دیگران و یا کسانی که کامنت می‌گذارند دارید، به شکل محترمانه و منطقی مطرح کنید و از قضاوت و پیش‌داوری خودداری کنید.

امیر سلامتی
امیر سلامتی

نویسنده و طراح بازی رومیزی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. علیرضا گفته؛
    19:59 1398/08/21

    ممنونم از شما آقای سلامتی بابت توضیحات عالیتون.
    بزرگترین مشکل من تا اینجای طراحی بازیم مشکل طراحی گرافیکی بازی بوده. از اونجایی که تعداد کارت ها زیاده هزینه بالا میره و نمیشه هم با برگه ی آ4 کارت هارو چاپ کرد.
    من نمیدونم برای این مشکل چیکار کنم.

    • امیر سلامتی گفته؛
      12:30 1398/08/22

      سلام. ممنون
      طراحی گرافیکی برای چاپ منظورتونه؟ یعنی میخاید بازی رو خودتون چاپ کنید؟

      • علیرضا گفته؛
        16:59 1398/08/24

        منظورم چاپ یه نسخه ی اولیه هست که به ناشر نشون بدم
        چون مطمئنا حرفه ای نیست که کارت هایی رو که با مقوا درست کردم رو به ناشر بدم
        پس لازمه که چاپ بشن
        ولی مسئله اینه که چاپ 160 کارت خیلی زیاد میشه
        و منم مطمئن نیستم که باید با چه مشخصاتی چاپ بشه

        • امیر سلامتی گفته؛
          11:48 1398/08/28

          هیچ منعی برای اینکه نسخه‌ی مقوایی رو به ناشر نشون بدید وجود نداره. البته که خیلی بهتره که ماکت تمیزی ارائه بدید ولی اگر توان و امکانش رو ندارید هیچ مساله‌ای نیست.
          نکته دیگه اینکه براحتی کارت‌ها رو می‌تونید روی گلاسه پرینت دیجیتال بگیرید که هزینه‌اش هم زیاد نشه (هر برگ آ۳ فکر می‌کنم الان نهایت ۴ هزار تومن باشه پرینت رنگی‌اش)

          • علیرضا گفته؛
            00:37 1398/09/05

            پیشنهاد عالیه، حتما همین کارو میکنم
            بازم ممنونم 👍

          • شایان سبحانی گفته؛
            13:26 1399/05/04

            ببخشید من 13 سالمه یک بازی درست کردم تو مدرسه و تو جمع دوستان و اشنایان بازی کردم خیلی خوششون اومد بازی رو کاغذه و بازهم کمی کار داره چون تو مدت طولانی خسته کننده میشه گفتم ببینم میشه منتشر کرد و اگه میشه کجا در ضمن بازیش از نظر اجزا شبیه ورسکه تصاویرش نقاشی های بسیار ضعیفه چون اصلا گرافیک بلد نیستم سبکش هم کنترل منطقه است

    • مانی گفته؛
      14:34 1399/03/31

      من میتونم با مبلغ ناچیزی کار های گرافیکی رو انجام بدم اما نسبت طرح بازی طول میکشه………

      • ... گفته؛
        20:38 1399/05/14

        سلام دوست عزیز
        اگه میشه مبلغ طراحی رو بگید چون من خیلی از بازی هایم را میسازم ولی با وکتور های آماده طراحیشون میکنم

  2. حامد احمدی گفته؛
    21:52 1398/08/21

    با سپاس فراوان از شما عزیز بزرگوار که بی دریغ اطلاعاتی رو که زمان زیادی برای به دست آوردنش باید صرف کرد رو بی منت و با عشق به اشتراک می گذارید.
    راجع به پلی تست بازی. به غیر از رویداد میز و قیچی که فصلی یکبار برگذار میشه چطور میشه بازی رو دفعات زیادی با افراد مختلف آزمایش کرد؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      12:33 1398/08/22

      سلام . سپاس از شما
      من برای این مساله از حلقه‌ی دوستان استفاده می‌کنم. یعنی با گروه‌های مختلف جمع میشیم و بازی‌های همدیگه رو تست می‌کنیم.
      اگر نیاز دارید که با غریبه‌ها بازی کنید تنها امکانی که به نظرم میرسه استفاده از فضاهای کافه‌ای هست.
      امیدوارم رویدادهایی مثل میز و قیچی بیشتر بشن.

      • مهدی گفته؛
        09:10 1399/04/26

        سلام آقای سلامتی خسته نباشید.
        میخواستم بدونم الان که من بازیم تکمیل شده و طرح اولیه رو ساختم چه وقت و کجا باید به ناشری ارائه بدم تا تولید شه؟؟؟ و یا پلی تست رو کجا باید بدم؟؟

  3. میترانا گفته؛
    00:55 1398/08/22

    درود بر شما
    مقاله بسیار خوب و کار بردی بود.
    اما سوالی که اینجا برام پیش اومده اینه که :
    اگه بخایم امتیاز ساخت و طراحی و ایده بازی و در کل هر چیزی که به بازی مون مربوط میشه به شرکت یا کارخونه یا … واگزار کنیم یا اصطلاحا بفروشیم اونوقت باید چکار کنیم….؟ ایا میشه سودی برد یا باید حتما شریک بشیم با کسی؟
    ممنون از شما
    سپاسگزارم

    • امیر سلامتی گفته؛
      12:34 1398/08/22

      سلام. ممنون از شما
      موردی که میگید همون کار کردن با ناشر حساب میشه. در واقع شما امتیاز تولید بازی رو به یک نشر می‌فروشید و درصدتون رو می‌گیرید. کاملا مشابه کتاب

      • امیر گفته؛
        14:40 1400/01/11

        سلام میشه یک برنامه‌‌ی کامپیوتری معرفی کنید که با اون توانست کارت ها را طراحی کرد

  4. علی گفته؛
    07:09 1398/08/22

    سلام
    چنتا درخواست ازتون دارم:
    1- لطفا سبک بازی های رومیزی و کارتی رو بگید همراه با توضیح مختصری در مورد هر سبک (اگه توضیح کاملتری باشه که خیلی عالی تر میشه)
    2-استاندارد های تولید بازی های کارتی رو هم بگید؛مثلا سایز های مختلف کارت ها و انواع باکس ها و…

  5. محمد امین گفته؛
    20:48 1398/08/22

    سلام آقای سلامتی
    خیلی ممنون از زحماتتون
    چند تا سوال داشتم
    طراحی بازی برای من که 15 سالمه خوبه اصلا ناشران بازی منو نگاهم نمیکنن بخاطر سنم?

    • امیر سلامتی گفته؛
      11:13 1398/08/28

      سلام. ممنون از شما
      من بعید می‌دونم که ناشری به دلیل سن طراح پروپوزال رو بررسی نکنه.

  6. محمد گفته؛
    21:19 1398/08/22

    عرض سلام و ممنون بابت توضیحات شما
    در مورد تبلیغات فرمودید اما به نظرم یکی از مسائل تولید بازیها همین فضاهای محدود برای تبلیغ بازی ها هست.
    شما پیشنهادی دارید؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      11:40 1398/08/28

      سلام. ممنون
      خوشبختانه فضای تبلیغاتی بازه (از تبلیغات بنری و کلیکی سایت‌ها تا اینستاگرامی و غیره) ولی مساله دشوار در زمینه‌ی تبلیغات اینه که کسانی که تبلیغ رو می‌بینند (به دلیل تازه بودن این سرگرمی) ممکنه ندونن که شما از چی صحبت می‌کنید.
      به نظر من بهترین راه تبلیغ (برای گسترده‌تر کردن مخاطبان این سرگرمی) برگزاری رویداده

  7. یاشار گفته؛
    21:41 1398/08/22

    با سلام خدمت امیر جان سلامتی و عرض خداقوت…
    مقاله کامل و گویا و آموزنده بود؛
    فقط شما گفتی ایرانیزه کردن بازی‌ها ایده پردازی نیست که صحیحه! سوالی که برام پیش اومده اینه که بنظر شما ایرانیزه کردن بازی‌های محبوب خارجی اقتصادی‌تر و بازارپسندانه‌تر(!) از طراحی یه بازی جدید نیست؟ منظورم اینه به نظر بنده رکب و کاستل و زیرخاکی خیلی بیشتر از زار و تهران۱۲۹۵ طرفدار و مشتری دارن… نظر شما چیه؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      11:44 1398/08/28

      سلام و سپاس
      البته منظور من ایرانیزه کردن نبود، منظورم بازی‌های اسکن بود. اتفاقا ایرانیزه کردنی که درست و خلاقانه باشه هم ایده‌پردازی داره و هم نتیجه‌ی خوبی در فروش بازی داره.
      در مورد برتری ایرانیزه کردن به طراحی اوریجینال موافق نیستم، هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن. طراحی روندیه که زمان می‌بره و اصلا مشخص نیست که نتیجه بده یا نه ولی این مزیت رو داره که اصیله و میشه اون رو در بازارهای بیرون از ایران عرضه کرد. ایرانیزه کردن بازی‌های معروف و موفق مزیتش اینه که حداقل ریسک سرمایه‌گذاری رو پایین میاره و در برهه‌ی فعلی بازار بهتری داره.

  8. امیرحسین گفته؛
    09:34 1398/08/25

    سلام
    ما یه تیم ۲ ، ۳ نفره ی ۱۸،۱۹ ساله هستیم که میخوایم وارد طراحی و تولید بازی رومیزی بشیم و اینو میدونیم که حالا حالا ها کار داریم و یه پروسه بلند مدته اما هیچ دیدی نسبت به مکانیزم ها وقسمت های فنی طراحی بازی نداریم …
    میخواستیم بدونیم ازکجا باید شروع کنیم …..
    و از شما،برای راهنمایی کمک میخوایم ….

    • امیر سلامتی گفته؛
      11:49 1398/08/28

      سلام. در مورد مکانیزم‌ها و طراحی بازی مقالات زیادی در سایت ما هست که میتونین مطالعه کنید.
      غیر از اون هم من سعی می‌کنم به شکل هفتگی مقالاتی در این مورد بنویسم.

  9. محمد گفته؛
    15:06 1398/09/02

    سلام خیلی ممنون از زحمات شما
    لطفا چند بازی معرفی کنین که ایرانی باشه و شانسی هم خیلی نباشه
    برای اینکه برنامه داریم تا مسابقه بازی فکری در مدرسه راه اندازی کنیم

  10. ساسانی گفته؛
    21:14 1398/09/16

    سلام خدمت اقای سلامتی عزیز
    میشه چند توزیع کننده ی خوب و معتبر هم معرفی کنید

  11. نگار گفته؛
    00:06 1398/11/04

    سلام ممنون از سایت خوبتون من با چند تا از دوستام سال 97 توی مسابقه ی اسباب بازی در مشهد یک بردگیم طراحی کردیم و نفر اول شدیم متاسفانه باوجود قولهایی که داده بودن هیچ کمک مالی ای -به جز مبلغ ناچیز جایزه- به ما نشد و همه دوستام رفتن دنبال کار و زندگیشون! ولی من دوست دارم بازی رو به تولید برسونم میخواستم ببینم حدودا چقدر برای تولید بودجه میخوام؟-بازی چوبی هست که میشه با پلاستیک هم ساخت- و چون بازی مال 4 نفر هست چجوری باید بابقیه کنار بیام؟ میترسم من دوندگیهاشو بکنم اخر هم تیمی هم بگن مال خودشون بوده!

  12. کیمیا گفته؛
    21:30 1398/11/08

    سلام جناب اقای امیر سلامتی …. من و همگروهیم ی بردگیم طراحی کردیم و اونو به مرحله خوبی رسوندیم و کاملش کردیم…. پی دی اف سل شیت رو به یکی از نشر های پرفروش اریال کردیم ولی هنوز جوابی نگرفتیم …. تقریبا حتی پی دی اف رو نگاه هم نکردن

    بنظرتون اگه بخوایم به ی سایت خوب دیگه بدیم ایرادی داره؟ مثلا چه سایتی

  13. کیمیا گفته؛
    07:56 1398/11/09

    سلام به آقای سلامتی عزیز…. من و یکی از دوستام ی بازی رو تا مرحله ای که باید به ناشر ارائه بدیم پیش رفتیم و پی دی اف سلشیت رو براش فرستادیم……الان ی ماهه که هنوز حتی نگاه هم نکردن..بنظر شما تو این وضعیت باید چیکار کرد؟
    میشه به ی ناشر دیگه ارائش داد؟

  14. کیمیا گفته؛
    07:56 1398/11/09

    سلام به آقای سلامتی عزیز…. من و یکی از دوستام ی بازی رو تا مرحله ای که باید به ناشر ارائه بدیم پیش رفتیم و پی دی اف سلشیت رو براش فرستادیم……الان ی ماهه که هنوز حتی نگاه هم نکردن..بنظر شما تو این وضعیت باید چیکار کرد؟
    میشه به ی ناشر دیگه ارائش داد؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      14:22 1398/11/29

      سلام. بله شما تا زمانیکه با شرکتی قرارداد ننوشتید میتونین پروپوزال بازی خودتون رو برای دیگر شرکت‌ها هم بفرستید.

  15. Parsa گفته؛
    02:47 1398/12/08

    سلام اقای سلامتی وقت بخیر. به لطف تلاش های شما و همکارای خوبتون من شدیدا به دنیای برد گیم علاقه مند شدم و اگه خدا بخواد میخوام ایده هام رو در این مسیر پیاده سازی و به طراحی برد گیم مشغول بشم.(قبلا در زمینه طراحی بازی های ویدیویی کار کردم) خدارو شکر کارم طوری هست که دید خوب و ذهن آماده ایی برای این کار دارم و حتی میتونم بخش طراحی و گرافیک کارهام رو هم خودم انجام بدم فقط توی اولین کارم به یسری مشکلات ( در زمینه ایده پردازی ) برخوردم و اونم اینه که نمیتونم ایده هام رو سازماندهی کنم و با حجم وسیعی از ایده ها مواجه میشم که سبب شلوغی ذهنم میشه . به طوری که هرچقدر میرم جلو ایده های جدیدی به ذهنم میرسه و نمیتونم تمام اونارو پیاده سازی کنم و این نمیزاره پرونده یه کاری رو کامل ببندم. ( و تمام اینها زمانیه که من حتی طراحی جعبه بازی رو هم به اتمام رسوندم xD یعنی صرفا تو مرحله اولیه ایده پردازی گیر نکردم )
    حتی این مشکلات به جایی میرسه که سیستم پایه بازی رو تحت تاثیر قرار میده و اصلا روند بازی رو عوض میکنه و در بعضی مواقع حتی سبک بازی هم تغییر میکنه 😐
    احساس میکنم برای فردی مثل شما ک تجربه و علاقه زیادی در این زمینه دارید آشنا باشه این مشکل .
    نمیدونم شاید دلیلش اینه که ایده هام زیادی برای پردازش شدن و عملی شدن پیچیدن یا شایدم بخاطر مهارت کمه یا …
    اگه بتونید کمی به ذهن متشنج من جهت بدید ممنون میشم 🙂
    با تشکر …

    • امیر سلامتی گفته؛
      16:55 1398/12/08

      سلام. ممنون از شما و خوشحالم که شما رو به این سرگرمی علاقمند کردیم.
      روشی که میتونه کمک به غربال شدن ایده‌ها کنه پلی‌تسته. تا زمانیکه بازی توی ذهن شماست مدام چرخ می‌خوره و هی کم و زیاد میشه (بدون اینکه حتی مطمئن باشید که ایده‌ها کار می‌کنه) باید هر ایده‌ی جدید رو به سرعت امتحان کنید قبل از اینکه ایده‌های بعدی از راه برسند.

  16. امیرعلی آذربون گفته؛
    18:14 1398/12/20

    سلام
    من یک نوجوان ۱۲ ساله هستم. علاقه مند به بازی های رومیزی. ممنون از مقاله خوبتون. همون جور که گفتید ابتدا باید یک ماکت بسازیم و آن را در مرتبه های زیاد بسنجیم. خب من همه این کار هارا کردم و از بازی ام مطمئن هستم. اگر میشه مرا راهنمایی کنید که چگونه به مراحل بالا تر برسم.
    از لطف بزرگتان ممنون

  17. سید حسین صاحبی گفته؛
    18:28 1399/01/07

    سلام
    خسته نباشید
    من بجای طراحی ماکت بازی از کارت های بازی های دیگرم استفاده کردم
    مثل(سکه های کودتا،کارت های کاستل و…..)
    اما شکل کارت های کاستل با تم بازی من نمیخونه اما این برام مهم نبوده چون به گیم پلی بازی ضربه نزده
    بازی رو با خودی ها تست کردم
    بازی خوبی از آب دراومده
    الان چه کار کنم
    و اینکه نمیخوام این بازی رو به ناشری بدم
    تصویر سازیش رو چکار کنم که بعد برم دنبال تولید بازی؟
    موضوع بعد اینکه اول بازی رو به ناشر نشون بدم
    ویا اول در مسابقه شرکتش بدم
    ودر آخر
    بازی های برنده در مسابقات طراحی بازی سایت خوبتون رو
    شما تصویر سازی و تولید میکنید

    • امیر سلامتی گفته؛
      13:34 1399/01/08

      سلام. وقتی اطلاعی از نحوه توسعه و تولید بازی ندارید پس اینکه خودتون بخواید منتشرش کنید کار اشتباهیه.
      مسابقه‌ی ما هم یک دوره بود که دو سال پیش برگزرا شد و دیگه برگزار نمیشه.

  18. علیزاده گفته؛
    02:32 1399/01/19

    سلام اقای سلامتی
    ایای ثبت بازی و کار با ناشرین محدودیت سنی داره؟
    و اینکه یک بازی جیبی کوچیک شامل مثلا 100 کارت بهتره به کدوم ناشر ها اراه داده بشه؟
    و راستی در بازه سوال دومی ناشر ارت بازی رو هم خراب نکنه و با ارت خوبی بازی رو تولید کنه .

    ممنون میشم پاسخ بدید .
    باتشکر

    • امیر سلامتی گفته؛
      20:09 1399/01/25

      سلام
      جایی که فهرستی باشه من ندیدم.
      باید بازی‌ها رو پیدا کنید و ببینید ناشرش کیه و سایت و یا پیجشون رو پیدا کنید.

  19. داریوش گفته؛
    12:47 1399/01/28

    سلام آقای سلامتی.من یه ایده ی جدید دارم که میخوام معرفیش کنم باید چکار کنم؟
    با تشکر…

  20. یک دوست گفته؛
    10:05 1399/02/01

    سلام خدمت آقای سلامتی و کسانی که کامنت گذاشتند. واقعا شگفت انگیز هست این حجم از ایده و سوال و سردرگمی.
    من فقط یه نکته بگم که خیلی خیلی به درد دوستان طراح میخوره:
    آقای راینر کنتزیا (یکی از بهترین طراح های جهان ) در روند طراحیش دو نکته خیلی خاص یکی اینکه ایشون بسیار زیاد بازی هاش رو تست میکنه و دوم اینکه خودشون بیشتر بازی میکنند تا طراحی. و دلیلش هم اینه که می خواهند ببینند که چه جا ها و چه ایده هایی در بازی ها لذت بخش هست
    پس برای طراحی بازی باید خیلی بازی کنید.

  21. سینا گفته؛
    01:00 1399/02/03

    من یک بازی طراحی کردم و میخواهم به شما ارایه بدم به نظرم میتونه بازی بسیار خوبی باشه اگه بتونم تو رومیز مقاله بنویسم بازی چیز خاصی نداره و هرکس با HOUSE RULS میتونه این بازی رو بسازه درضمن این بازی سبک جنایی استنتاجی که پارتی هست رو داره مثل بازی کدنیمز البته بگم که این بازی کپی هیچ بازی نیست میتونید چک کنید امیدوارم جواب بدید و بگذاریند من این به شما مطرح کنم وخوشتان بیاید
    دوستدار شما سینا ساری

  22. علی گفته؛
    06:45 1399/02/22

    سلام آقای سلامتی
    چرا نظرات رو یکی در میون جواب میدید البته میدونم زمانبره برای شما و میدونم وقت ندارید و میدونم فعالیتتون بالاست ولی اگر میشه یکم بیشتر برای جوای دادن به نظر ها وقت بذارید
    به نظرم توی ماموریتتون کمکتون میکنه…
    میشه ایمیلتون رو داشته باشم
    ایمیلی که به کسانی که ایده برای بازی دارند میدید کافیه فقط یه راه ارتباطی…

    • امیر سلامتی گفته؛
      18:48 1399/02/22

      سلام. من فقط به نظراتی که مرتبط باشه و در چهارچوب زمانی که دارم پاسخ میدم.
      خیلی از سوالات هم تکراریه و در سوالات دیگه پاسخ دادم و میتونین پیدا کنین.
      ایمیل در بخش تماس با ما هست

  23. حقگو گفته؛
    14:27 1399/02/24

    سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون.
    برای تولید و فروش یک بازی که بازسازی شده یک بازی خارجی است، حتما مجوز تولید و ثبت طرح نیازه؟
    برای گرفتن مجوز تولید، اینکه موضوع بازی خارجی است ، ایراد دارد؟
    نحوه ایرانیزه کردن یک بازی خارجی چگونست؟

  24. حمیدرضا گفته؛
    16:06 1399/02/31

    آقای سلامتی لطفا در قسمت دانلود بازی بازی های بیشتر و جدید تری بزارین تا پرینت کنیم
    دیگه اونا خیلی قدیمی شدن ممنون

  25. امیر حسین محسنی فر گفته؛
    12:38 1399/03/11

    سلام من تا همین یک هفته پیش گیم برد هایی که در بازار وجود داشت را خودم میساختم و حتی بعضی از انها را تغییر می دادم و یا ارتقا میدادم که اگر مشکلی نداره اسم انها را نام ببرم (camel up – رامودیس – کریدور – منچینو و…)که تصمیم خودم بازی بسازم. من یک ایده ی عالی دارم ولی نمیدونم کجا باید اون رو نشوند بدم. شرکت بازی سازی هم نمیشناسم که بخوام به اونا نشون بدم. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید🙏.فقط یه سئوال دیگه هم داشتم من ۱۳ ساله هستم ،میخواستم ببینم سن پایینم مشکلی برام ایجاد نمیکنه.

  26. پارسا گفته؛
    23:43 1399/03/13

    سلام و درود فراوان به آقای سلامتی انشاالله دلتون شاد باشه و سلامت باشید. یک سوال داشتم. من چطوری باید کارت ها را چاپ کرده و برای نشر آماده کنم؟
    یک سوال دیگر من فقط 15 سال دارم. امکان دارد به بازی من در سن و سال کم نگاهی نکنند و من را رد کنند؟ آیا هوپا انتشارات خوبی است؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      16:15 1399/03/15

      سلام. ممنون
      منظورتون آماده کردن ماکته؟ خب باید بدید براتون پرینت رنگی بگیرن
      در مورد سن و سال: بله ناشران ترجیح میدن با بزرگسالان کار کنند.

  27. پارسا گفته؛
    12:22 1399/03/15

    سلام و درود آقای سلامتی. ممنون از مقاله بسیار عالی. یک سوال داشتم: من می خواهم یک ماکت برای ناشر بسازم اما چگونه کارت رو بسازم؟

  28. مهدی گفته؛
    14:13 1399/03/24

    با سلام و خسته نباشید به شما و همکاراتون
    من عاشق بازی فکری هستم و برای اولین بار دارم بازی طراحی میکنم
    من در یکی از جواباتون دیدم که شما گفتید ناشران بیشتر با بزرگ سالان کار می کنند و من 12 سالمه ممکنه بازیمو قبول نکن ؟
    مطالبتون هم خیلی مفید بود ازتون ممنونم
    با تشکر

  29. سيدحسن گفته؛
    14:16 1399/03/24

    سلام من أيده بازى را دارم ولى ماكت سأختن را نمي دانم چجور إنجام بدهم مثلا ساخت كارت ساخت صفحه ى بازى و همينطور تكن ها
    ميخواستم ببينم ميشه از كارت هاى بازى ديگه استفاده كنم؟؟

  30. مهدی گفته؛
    15:07 1399/03/24

    سلام و وقت بخیر به شما و همکاراتون
    میخواستم بدونم آیا برای بازی که توش جمع و کسر داره
    باید برای تعداد کارت ها بایدمحاسبات انجام بدیم ؟
    یا با همان چند بار بازی کردن به دست میاد

  31. محسن شاهبیک گفته؛
    22:04 1399/04/25

    سلام اقای سلامتی خسته نباشید .
    میشه یه برنامه برای تصویر سازی دقیق تر کارت ها رو بگید؟
    و اینکه حتما ماکتم باید چاپ رنگی باشه؟
    ممنون میشم جواب بدید

    • امیر سلامتی گفته؛
      21:04 1399/04/26

      سلام. برنامه برای تصویرسازی؟ منظورتون رو نمی‌فهمم. .
      در مورد ماکت هم خودتون باید تشخیص بدید که رنگ نیاز داره یا خیر.

      • محسن شاهبیک گفته؛
        21:47 1399/04/26

        هیچی.ایا خود ناشر میتونه کارت های منو تصویر سازی کنه (نقاشی کامپیوتری)؟؟؟؟مثلا تلویزیونو.فرش و ….
        یا من خودم باید این کاررو کنم

        • محمد علی گفته؛
          12:15 1399/10/10

          اگه ناشر بازی تون رو قبول کنه، گرافیست هایی که برای اون ناشر کار میکنن با استفاده از نرم افزار هایی (مثل فتوشاپ) تصویر سازی رو انجام میدن.

  32. محسن شاهبیک گفته؛
    22:08 1399/04/25

    و این که ایا حتما من خودم باید با ماکت خدمت کانون برسم یا میتونم پستش کنم؟؟چون من دور از تهرانم

  33. حامد گفته؛
    17:36 1399/05/08

    سلام آقای سلامتی من یک برد گیم باحال دارم «تعریف از خود نباشه» ساختم که داخلش میتونید صحبت کنید، بجنگید، کشاورزی کنید ، قلمروی خود را گسترش بدهیم و این جور چیز ها .
    میخواستم ببینم چجوری میتونم با یک فرد با تجربه ای مثل شما ارتباط بگیرم تا مشکلاتم رو در بازی سازی ببینم .
    اگر ممکنه دوباره اون جشنواره رو برگزار کنید

  34. حسین گفته؛
    11:39 1399/05/11

    سلام اقای سلامتی
    من یک بازی طراحی کردم ولی شخصیت های بازی رو خودم نساختم مثل بتمن و اینجور شخصیت ها می خواستم ببینم این که شخصیت ها رو خودم خلق نکردم و کپی برداری کردم برام مشکلی پیش نمیاد و عیبی نداره؟

    • حامد گفته؛
      10:49 1399/05/15

      باید از شخصی که شخصیت ها رو طراحی کرده اجازه کسب بشه .«البته ببخشید آقای سلامتی که من ب جای شما جواب دادم»

    • محمد علی گفته؛
      14:55 1399/10/06

      ناشرا خودشون گرافیست دارن.
      وقتی کارت رو به ناشر میدی گرافیست ها برای بازی شخصیت طراحی می کنن. ولی برای ماکت بازی می تونی از شخصیت ها یا عکس های آماده تو اینترنت استفاده کنی

  35. مستر گفته؛
    21:02 1399/05/28

    سلام آقای سلامتی. خسته نباشید
    یک سوال داشتم :
    میخواستم بپرسم که اصلا از کجا و چجور باید ناشر پیدا کنیم و اینکه بازیمون رو چجور به او نشون بدیم؟ طراحی رنگ کارت و بک گراند تصاویر کارتها با خودمونه؟

  36. آران گفته؛
    22:52 1399/07/17

    سلام خدمت شما آقای سلامتی عزیز. اول و آخر فقط لطف خدا بود، بعد خودم. و از اون هم از شما کمال تشکر رو دارم، چون من رو با دنیای باحال بازی فکری از رومیزی و بعد از اون هوپا و خلاصه….. میخواستم بگم خدا رو هزار بار شکر، من یک بازی طراحی کردم، که یک صفحه جنگلی داره، با ۶۸ تا کارت بازی و ۹ تا کارت جنگل، و۱۵ تا کارت حرف و ۵۰ تا ۶۰ امتیاز. فقط میخواستم میگویم که فقط ماجرا و نحوه بازی یکم طولانی و پیچیده است، و قانون های زیادی داره و البته کارت های زیادی، میخواستم بدونم انشا الله اگر بخواهم به ناشر ایمیل بدهم، یا مثلا خود رومیز، آریا مشکلی نیست؟ طراحی ش هم اگر شد خودم میکنم البته احتمالش زیاده نیست. اسمش جنگلی هست و من خودم از خوشم میاد چون زیادی تکراری نیست و در مورد بدست آوردن غذای جانوران اهلی، و یا شکار جانوران وحشی و یا فرار … و. البته هیچ عجله ای ندارم، تا انشاالله یک بازی توپ و عالی بسازم و روی اصل بازی هم کار میکنم. فقط میخواستم انشاالله یک ماکت ازش بسازم، و بعد با کسب اجازه ، بعد از کامل شدن، برای رومیز ایمیل بزنم. آریا امکانش هست؟ چون من در آذربایجان غربی هستم. خداحافظ.

    • امیر سلامتی گفته؛
      10:17 1399/07/20

      سلام. ممنون از شما و خوشحالم که به طراحی بازی علاقمند هستید.
      در نظر داشته باشید که طراحی بازی کار جدی و حرفه‌ای هست و پای سرمایه‌گذاری مطرحه و به همین دلیل ناشرین با بزرگسالان و کسانی که تجربه‌ی کاری داشته باشند کار می‌کنند.
      پس پیشنهاد می‌کنم فعلا به طراحی به چشم فعالیت جانبی نگاه کنید تا در آینده و با کسب تجربه بتونید در این زمینه کار کنید.
      در هر صورت اگر بازیتون رو تکمیل کردید و به میزان خوبی تستش کردید میتونین در قالب یک پروپوزال برای ما ایمیل کنید.
      با سپاس

  37. جواد گفته؛
    16:55 1399/07/26

    سلام آقای سلامتی ممنون از توضیحات کاملتون می خواستم اگه میشه چند تا از ناشرین خوب کشورمون رو معرفی کنید

  38. محمد جهانی گفته؛
    03:37 1399/07/28

    سلام جناب سلامتی؛ یه موضوع مدتیه که ذهنمو مشغول کرده، این که آیا فضایی وجود داره که افراد در اون درباره بازی های فکری نا تموم با هم صحبت کنن و با هم تلاش بر تکمیل و تقویت ایده ها ببرن؟
    من به خاطر شغلم باور زیادی به بارش فکری دارم و فکر میکنم تبادل نظر بین افرادی با مهارت ها و دید های مختلفه که میتونه یک طرح خوب رو خلق کنه و شما رو از بن بست ها رد کنه.
    اما متاسفانه من با هیچ فردی که توی زمینه بازی طراحی بازی فکری حتی علاقه ای داشته باشه ارتباط ندارم، خوش حال میشم راهنمایی کنید که چطور میشه به همچین افراد یا فضا هایی دسترسی پیدا کرد.

  39. مهدی گفته؛
    13:24 1399/08/03

    سلام آقای سلامتی خسته نباشید
    من واقعا شما رو دوست دارم و خیلی ازتون بخاطر معرفی کردن بازی ها ممنونم
    من یک طرح دارم که میخوام ارائه بدم.اما رفتم مراحل رو خوندم زده بود سال 1396.میخواستم بدونم امسال هم هست؟از کی شروع میشه؟اگر هست باید فروردین سل شیت رو تحویل بدیم؟
    ممنون میشم جواب بدید

    • امیر سلامتی گفته؛
      10:49 1399/08/06

      سلام. فعلا امکان برگزاری مسابقه رو نداریم. میتونین سل‌شیت بازیتون رو برای ناشران بفرستید

        • محمد علی گفته؛
          12:09 1399/10/10

          بشتگی به بازیت داره که به کارهای کدوم ناشر میخوره.
          ناشر هایی که من میشناسم :
          رومیز… هوپا…. نهالک…. افتر 5 گیمز…

  40. محمدحسین علی پور گفته؛
    10:18 1399/08/09

    سلام من یه بازی فکری طراحی کردم ماکتشم ساختم و رو همه امتحان کردم که جواب داده ولی نمی دونم به کدوم ناشر و پطور بدم.

  41. آران گفته؛
    17:00 1399/08/13

    سلام
    ببخشید آقای سلامتی بنده یک ایمیل برای شما فرستادم، در مورد ساخت بازی فیلوت توسط خودم.خواهشمندم ایمیل من رو نگاه کنید اجزای بازی رو کمی برای شما توضیح دادم، با تشکر از شما.

  42. امیرمهدی گفته؛
    21:59 1399/09/04

    سلام خسته نباشید
    من یک بازی طراحی کرده ام و می خواهم که ان را به نشر برسانم ایا می شود که با چندین نشریه برای گرفتن مبلغی بیشتر کار کرد و اینکه در کل با همه موضوعات ایا چاپ شخصی به صرفه تر است یا کار کردن با نشریه. ؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      14:43 1399/09/05

      سلام. خیر وقتی با یک ناشر کار میکنید یعنی حقوق تالیف بازی رو به او میسپارید که یعنی دیگه نمیتونین به ناشر دیگه‌ای واگذار کنید.
      در کل کار با ناشر بهتره

  43. آرمان شاهی گفته؛
    03:34 1399/09/20

    سلام ممنون بابت تمامی توضیحاتتون و وقتی که میزارید
    من طراح بازی هستم که نزدیک به ۱۵ ساله کار گرافیکی میکنم در زمینه های انواع بازی هم تجربه و اطلاعات زیادی دارم از نظر حرفه ی طراحی بازی ، اید، گرافیک، طرح قوانین بازی و هر مورد دیگه ای هم در سطح قابل قبولی فعالیت میکنم.
    چندین ساله که روی ساخت و طراحی تعدادی بازی فکری و رومیزی که هر کدوم سبک متفاوتی دارن وقت گزاشتم. از بابت ساخت نمونه اولیه و ماکت هم هیچ مشکلی ندارم.از بابت قوانین و همه ی مسائل روانشناسی و سیاست های لازم برای جزابیت و فروش یک بازی هم کاملا بصورت حرفه ای در این بازی ها کار شده. حتی در زمینه تبلیغات برای معرفی و محبوب کردن این بازی ها فعالیت زیادی نظیر ساخت تیزر ، پست های تبلیغاتی و… شده که همه آماده ی ارائه هستش.
    تنها درخواست من ازتون معرفی یک یا چند ناشر خوب و قوی هستش که بتونم باهاشون در رابطه با تولید تیراژ بالا کار کنم.
    من شماره یک تماس هم از خودم براتون میزارم
    09119307470
    ممنون میشم اگر پیگیری و راهنمایی کنید
    امیدوارم بتونم جبران کنم لطفتون رو

    • امیر سلامتی گفته؛
      11:56 1399/09/22

      سلام. با جستجو در اینترنت و مشاهده‌ی بازی‌های تولید شده در فروشگاه‌های آنلاین بازی، می‌تونین فهرستی از ناشرین پیدا کنید.

  44. فیاض گفته؛
    14:15 1399/09/20

    سلام استاد من یه بازی طراحی کردم آیا امکان انتشار در رومیز هست اصلا یه سوالی
    رومیز میتونه بازی من رو منتشر کنه. یا باید بدم به نشر مستفیل.
    استاد سلامتی پاسخ بدید.

  45. توحید گفته؛
    11:18 1399/10/07

    سلام خسته نباشید .آیا بازی باید اول ثبت بشه و بعد مجوز تولید بگیره یا به ناشر داده بشه؟یا بدون ثبت هم میشه مجوز تولید گرفت یا نه ناشر ارائش داد؟هزینه ثبت تقریبا چقدر میشه؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      13:55 1399/10/07

      سلام. خیر برای ارائه به ناشر نیازی به مجوز تولید نیست (شما که قرار نیست تولید کنید، ناشر میخاد تولید کنه و خودش باید بگیره)، ولی اگر خود طرح رو ثبت کنید بهتره
      هزینه‌اش هم متغیره دقیق نمیدونم از طریق سایت شورای نظارت بر اسباب بازی میتونین پیدا کنین

  46. محمد علی گفته؛
    18:32 1399/10/09

    سلام آقای امیر سلامتی
    من یه سوال داشتم. تو بخش نظرات مقاله «مالکیت معنوی» هم پرسیدم ولی شما جواب ندادین.
    من اگه یه بازی ویدیویی خارجی رو بخوام رومیزی کنم ( طبیعتا توش باید تغییراتی هم بدم) میشه یه بازی اورجینال؟ یا باید از سازنده اون بازی اجازه بگیرم (یا لایسنس بخرم) منظورم استفاده از شخصیت هاش نیست… منظورم استفاده از مکانیزم و کلیت اون بازی است.
    من میشم پاسخ بدید
    با سپاس فراوان

    • محمد علی گفته؛
      20:17 1399/10/11

      یه سوال دیگه هم داشتم اگر می شود این هم پاسخ بدهید.
      وار گیم ایرانی هم داریم؟ اگه یه نفر یه وار گیم طراحی کرده باشه باید به کدوم ناشر بده؟ آیا در ایران ناشری هست که سبک وار گیم بازی تولید کرده باشه؟

    • محمد علی گفته؛
      19:30 1399/10/12

      میشه لطفا پاسخ بدید؟
      منظورم از رومیزی کردن بازی ویدیویی همون کاریه که شما با بازی لوت یا فوتبال بزنیم کردید…. مکنازیم و روند بازی تقریبا همون ( البته با کمی تغییر) ولی دستی به سر و گوشش کشیده و کمی قوانین اضافه.
      آیا نیازه از تولید کننده ی بازی اجازه بگیرم؟

      • امیر سلامتی گفته؛
        10:38 1399/10/13

        سلام. اگر بخواهید از تصاویر و آرت اون بازی استفاده کنید که قطعا لازمه.
        ولی اگه همه چیز داره عوض میشه (حداقل ۵۰-۶۰ درصد محتوای بازی) فکر نکنم. کلا بهتره در هر مورد با یک حقوقدان آشنا به قوانین کپی‌رایت صحبت کنید که بعدا به مشکل برنخورید

    • امیر سلامتی گفته؛
      10:40 1399/10/13

      سلام. اصولا مکانیزم قابل ثبت نیست و میتونین استفاده کنین
      ولی اگر منظرتون از مکانیزم کل روش اون بازیه بهتره اول تغییراتی بدید

  47. سید محمد شایان نعمتی گفته؛
    07:11 1399/11/08

    سلام آقای سلامتی ، همیشه سلامت باشید
    میخواستم بدونم برای ارائه بازی به ناشر ، خودشون بازی رو تصویر سازی میکنن یا اینکه خودمون باید انجامش بدیم؟ لطفا راهنماییم کنید خیلی ممنون

  48. تارا احمدی گفته؛
    23:06 1399/12/02

    سلام آقای سلامتی. ممنون از توضیحات خوبتون. میخواستم ببینم شرایط برای برگرداندن بازی ها به فارسی هم مشابه همین هایی ک توضیح دادین میشه؟ و اینکه اگر کسی بازی رو شخصی تولید کنه و شخصی هم شروع به فروش کنه اما مجوز نداشته باشه چی میشه؟

    • رومیز گفته؛
      20:06 1399/12/05

      سلام، ببله همین موارده. اگر منظورتون مجوز تولید از شورای نظارت بر اسباب بازی هست داشته باشید بهتره، احتمال اینکه به مشکل نخورید کمتر میشه.

  49. رامین گفته؛
    18:27 1399/12/12

    سلام. برای اینکه یه بازی رو در خارج از ایران ارائه کنیم چه مسیری رو باید طی کنیم؟

    • رومیز گفته؛
      17:47 1399/12/13

      سلام. راه‌های زیادی هست: پر کردن فرم Submission در وبسایت ناشران، نامه‌نگاری و ارسال پروپوزال برای ناشران، شرکت در نمایشگاه‌های بازی و ارائه‌ی مستقیم طرح بازی به نمایندگان ناشر و غیره

  50. احسان گفته؛
    19:13 1399/12/30

    سلام
    من الان یک بازی طراحی کردم ولی هیچ کاری انجام ندارم فقط موضوع بازی رو دارم که با اشنا گ غریبه بازی کردم بازی خوبی است و کارتی بازی ئی در سبک جیپور یا جایپور بازی نسبتا خوب و ایده آل حالا برای ادامه و چاپ و انتشار ان چیکار کنم

  51. حامد گفته؛
    18:50 1400/01/10

    سلام توی ایران روال معمول به چه صورت است؟ آیا برای هر تجدید چاپ درصد توافق شده به طراح پرداخت می شود یا فقط در چاپ اول و دوم این کار انجام می شود؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      19:48 1400/01/28

      سلام. به قرارداد بستگی داره ولی معمولا به چاپ نیست، هر شش ماه بر اساس تعداد نسخه‌ی فروش رفته محاسبه میشه

    • امیر سلامتی گفته؛
      11:39 1400/02/01

      سلام. جای خاصی وجود نداره. معمولا باید از قطعات بازی‌های دیگه استفاده کنید
      البته اگر بخاید هزینه کنید میتونین به جاهایی که دستگاه CNC دارند سفارش بدید

  52. احسان بختیاری گفته؛
    10:06 1400/02/19

    سلام خوبید؟ ببخشید من یک سوال داشتم؟ من بازی را طراحی و نسخه ی اولیه ازش ساختم . حالا چگونه می توانم آن را به ناشر نشان دهم راستش نمی دانم به کی ایمیل بزنم

  53. احسان بختیاری گفته؛
    10:16 1400/02/19

    سلام آقای سلامتی. من با آموزش های جذاب شما به این سرگرمی روی آوردم امیدوارم که سلامت باشید.ببخشید من یک سوال داشتم راستش نمی دانم به چه کسی ایمیل بزنم اگه میشه راهنمایی کنید؟

  54. mr1797660 گفته؛
    02:06 1400/06/26

    سلام حالا که ما در این اوضاع کرونا که نمی توانیم تجمع کنیم و بازی هایمان را با غریبه ویا آشنا امتحان کنیم ،باید چه کار کنیم

لینک کوتاه