رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پنج دلیل علاقه ناشران به قرون وسطا

در این مقاله به این سوال که «چرا تم قرون وسطا انقدر برای ناشران بردگیم جذاب است؟» می‌پردازیم و ۵ دلیل اصلی این موضوع را ذکر می‌کنیم.


خب میخوایم از بازی‌های قرون وسطایی بگیم براتون البته از نوع بازی رومیزی‌اش. از کجا شروع کنیم؟ هممم….. آها اول اینکه بازی رومیزی از همون بازیاست که رومیز بازی میکنن برای اینکه بیشتر بدونید میتونید اینجا رو بخونید! حالا میرسیم به قرون وسطی که خیلی خلاصه بگم یعنی قرن هایی که وسطه! بخوایم کاملترش کنیم می‌گیم قرون وسطی یکی از دوره های تاریخی اروپا است که از پایان امپراتوری روم(روم غربی) در قرن پنجم میلادی شروع میشه و تا سقوط قسطنطنیه و نفله شدن امپراتوری بیزانس(روم شرقی) توسط دولت عثمانی در سال ۱۴۵۳ ادامه پیدا می‌کنه. یعنی اگر کلا ۲۰ قرن میلادی در نظر بگیریم این دوره میفته وسطش از حدود قرن ۵ میلادی تا اواخر قرن ۱۵.

خب… برای اینکه برسیم به اصل مطلب ازتون می‌خوام که همین حالا ۱۰ تا از بهترین بازی‌های عمرتون رو لیست کنید!

چه تعداد از بازی هایی که نوشتید قرون وسطاییه؟ (زمان ساختش رو نمیگما منظورم موضوعشه که مرتبط با اون موقع است). فکر ‌کنم حداقل یک بازی لیستتون اینطوری باشه. و اگر به بازی‌های رومیزی سبک اروپایی و آلمانی علاقه دارید ممکنه از همون لیست ۱۰ تایی تون چندتا بازی دیگه هم همین ویژگی رو داشته باشن. اگر دوست دارید درباره سبک اروپایی و آلمانی بیشتر بدونید اینجا رو ببینید!

Splendor

با اینکه  فقط ۲ تا از ۲۵ بازی برتر جهان (در رتبه‌بندی سایت بردگیم‌گیک) بازی‌های قرون وسطایی هستن  که شامل  Castles of Burgundy و  Agricola میشه  اما اگر یه مقدار حوزه رو تخصصی‌تر کنیم و بین بازی‌های استراتژی مقایسه کنیم  چند تا بازی دیگه هم اضافه می‌شن: Orleans ، بازی  Viticultureو بازی  A Feast For   Odin درعین حال چهارتا بازی دیگه هم داخل جدول رتبه‌بندی و کمی پایین‌تر از  این بازی‌هایی که گفتیم هستن:  Keyflower، Fields of Arle ،   Voyages of Marco Poloو بازی Caylus. اگر بخوایم در رنکینگ بازی‌های خانوادگی هم بگیم  بازی هایی  مثل  Isle of Skye،  Love Letter،  Sheriff of Nottingham، بازی Splendor در فهرست حضور خواهند داشت.

حالا از این رتبه‌بندی های میشه نتیجه گرفت که ساخت بازی‌های مرتبط با دوران قرون وسطی برای طراحان و ناشران بازی از گزینه‌های اصلیه، مثل فیلم‌های ابر قهرمانی که همیشه برای سازندگان اون فیلم‌ها سود زیادی داره.

Castles of Burgunfy

حالا یه سوال: دلیلش چیه؟چه چیزی در تاریخ قرون وسطی انقدر جذابه که سازندگان از این دوران دست نمی‌کشن؟  قطعا دلیل اصلیش به خاطر جذابیت میزهای شام رنگارنگ و مهمونی‌های اون موقع نیست. فکر کنم 5 دلیل هست که به جواب دادن به این سوال کمک میکنه:

اقتصاد ساده؛  تمام موسسات مالی که ما در حال حاضر می‌شناسیم در زمان قرون وسطی اصلا این شکلی نبودن، اگر از بانک سود می‌گرفتی گناه بود وتنها غیر مسیحی‌ها می‌تونستن با اجاره دادن زمین‌هاشون پول بگیرن. چک، سفته، سهام، قسط و همه‌ی این ویژگی‌های مالی و بانکی بعد از دوران قرون وسطایی به وجود اومدن. با اینکه دوران قرون وسطی جذابیت های خاص اقتصادی خودش رو داشت اما طراح‌ها به جای اینکه روی این مسئله تمرکز کنن  به صورت خیلی ساده از اقتصاد اون دوران استفاده می‌کنن و بیشتر به بقیه مکانیزم ها توجه می کنن. طبیعتا به این دلیله که برای اونایی که بازی می‌کنن جذابیت بیشتری داشته باشه و اگر سیستم مالی و اقتصادی بازی خیلی پیچیده باشه باعث دلسردی آدما میشه!

دوران  پاکی؛ طراحان و ناشران می‌خوان که مردم وقتی بازی رو می‌بینن بگن که «چه بازی باحالیه!» و قاعدتا دوست ندارن که مخاطبا از بازی متنفر و دلزده بشن و به این فکر کنن که «ای بابا! زیادی جدی گرفته انگار!». گرچه دوره قرون وسطی پر از جنگ و هرج و مرج و شیوع بیماری بوده اما این اتفاقا انقدر در گذشته دور اتفاق افتاده که در بدترین حالت هم آدما نسبت  به اون موارد، مخصوصا وقتی که بازی مرتبط با اون موقع باشه، بی‌طرف هستن. اون دوران مثل یک لوح خالی در تاریخه که طراحان بازی بدون هیچ ترسی از واکنش منفی سایرین دنیای بازیشون رو می‌سازن.

Keyflowers

افسانه‌های پریان؛ آدمیزاد کلا یه خصوصیت قصه گویی داره و خیلی از قصه‌های کلاسیک تخیلی مثل سیندرلا، گربه چکمه پوش، جک و لوبیای سحر‌آمیز، و خیلی قصه های دیگه که افراد با اونا در شمال آمریکا و اروپا بزرگ شدن در دوران قرون وسطی اتفاق افتاده و نوشته شده. گرچه اتفاقات تاریخی اون موقع متفاوت بوده و خیلی از داستان‌های تخیلی اون موقع نسخه اصلیشون خیلی ترسناک و خشن هستن اما دوره  قرون وسطی تداعی‌کننده‌ی یک زمینه‌ی نوستالژیک برای همه است. به همین علته که می‌تونه یه تم درگیرکننده و جذاب برای مخاطبان باشه.

سادگی‌های زندگی؛ زندگی واقعی خیلی سخته، قبول دارید؟ پر از سختی و استرس و … . واقعا چند نفر از ما می‌تونن قید دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی رو بزنن و زندگی ساده‌تری رو امتحان کنن؟ حالا این امکان وجود داره که بشینیم پای این بازیا و چندین ساعت در دنیای زیبای قرون وسطایی غوطه ور بشیم و تمام فکرمون بشه غذا دادن به حیوانات و کاشتن گیاه و … . و حتی می‌تونیم در یک تمدن بزرگ به بدخلق ترین و ریشه‌دارترین تاجر اون موقع تبدیل بشیم.

Carcassonne

بازی برای غیرخوره‌ها؛ بازی‌های رومیزی مثل سیاه چاله‌ها و اژدهاها یا همان (D&D) معمولا برای آدماییه که اصطلاحا بهشون میگیم گیک (Geek) به معنی خوره! اما خب همه که خوره نیستن! شاید اصلا بعضی‌ها خیلی تم فانتزی و اژدها و دورف و اورک دوست نداشته باشن و موضوعات تاریخی رو ترجیح بدن! خوبیِ بازی‌های با تم قرون وسطی اینه که هم تجربه‌ی یک بازی هستن و هم احساس حضور در یک دنیایی که رنگ و بوی فانتزی داره اما خوره‌ای هم نیست رو میدن!

این هم از ۵ دلیلی که چرا از هر سه بازی که منتشر میشه یکیش در دوران قرون وسطی، و همراه با برج و بارو و قلعه و کشیش و شوالیه رخ میده!


این مطلب برگردانی است از این مقاله از سایت Daily Worker Placement

 

فرزاد خلخالی
فرزاد خلخالی

من هم همسفر شما هستم در این سفر شگفت‌انگیز به دنیای بازی‌های رومیزی!

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. Parenthesiscolon گفته؛
    19:38 1399/05/22

    یه دلیلش هم میزان پیشرفته بودن اون دوران هست. نه خیلی ابتداییه که حوصله آدم سر بره و نه خیلی پیشرفته است که به آدم حال نده. اون شمشیر های فلزی و تیرکمان ها خیلی لذت بخش هستن نسبت به تفنگ هایی که ذاتشون پایان سریع نبرد هست.

لینک کوتاه