قسمت اول پرونده مکانیسم دک بیلدینگ را می‌توانید در این پیوند بخوانید.

 

Star Realms؛ یک بازی کارتی با تم علمی-تخیلی. از معدود بازی‌هایی در سبک دک بیلدینگ که تنها برای دو نفر طراحی شده. جز این، از دسته بازی‌هایی است که اگر چه نه در جیب شلوار، ولی در جیب کاپشن جا می‌شود. جالب این که اگر جیب دیگر را هم خالی کنید و یک نسخه دیگر از بازی را به همراه داشته باشید، چهارنفره می‌توانید بازی را تجربه کنید. علاوه بر همه اینها زمان بازی بین بیست الی چهل دقیقه است و نسخه دیجیتال رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) آن هم در دسترس است (پیوند).

 

 

یک نگاه به شجره‌نامه بازی‌های دک بیلدینگ کافی است تا متوجه شویم که SR از اولاد Ascension است. در هر دو بازی، شما در نوبت خودتان می‌توانید از ردیفی از کارت‌ها که به طور تصادفی رو شده‌اند کارت خریده و به کارت‌های خود اضافه کنید. هر دو از مفهوم خال (Suite) برای همیاری و تعامل بین کارت‌ها استفاده کرده‌اند. در عین حال، در هر دو بازی کارت‌هایی وجود دارد که پس از بازی شدن کنار گذاشته نمی‌شوند (discard)، بلکه روی میز جلوی بازیکن باقی می‌مانند: ساختمان‌ها در Ascension و پایگاه‌ها (Base) در SR.

اگر یک مقدار بیشتر دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که بازی کارتی مجیک (MTG / Magic the Gathering) روی طراحی هر دو بازی نام برده تاثیرگذار بوده. البته در بازی Ascension شبه مبارزه‎ای وجود دارد به این صورت که امتیاز مربوط به جنگ را تبدیل به نوع جدیدی از پول رایج بازی (Currency) می‌کند تا بتوانید با آن پول کارت‌های هیولا را کشته یا به عبارت بهتر بخرید. در حالی که در SR یک سیستم مبارزه (Combat System) کامل وجود دارد. به این صورت که مثل مجیک، شما با کارت‌های خودتان به طرف مقابل حمله می‌کنید و هدف در بازی به صفر رساندن جان حریف و نابود سازی او است؛ هدفی که کمتر در بازی‌های دک بیلدینگ دیده شده است.

از اینها که بگذریم، SR یک بازی دک بیلدینگ استاندارد است که در آن با پول رایج بازی کارت‎‌های جدید را خریده و به کارت‌های دیسکارد شده (کنار گذاشته شده) اضافه می‌کنید تا دسته کارت قوی‌تری بسازید و در راندهای بعدی بتوانید از آن استفاده کنید.

 

 

نقاط قوت

 

جنگ!

جذاب‌ترین بخش SR همین جنگ است که تا به حال در بازی‌های دک بیلدینگ کمتر دیده شده. جز این در SR پایگاه‌ها (Base) وجود دارند که کارت‌های دائمی هستند؛ به این معنی که بعد از بازی شدن مثل کارت‌های دیگر کنار گذاشته نمی‌شوند، بلکه روی میز باقی می‌مانند. زمانی که به حریف حمله می‌کنید، می‌توانید به جای آسیب زدن مستقیم، پایگاه‌های او را نابود کنید. از طرفی اگر پایگاه یک پایگاه مرزی (Outpost) باشد، “باید” پیش از ضربه زدن به حریف آن را نابود کنید. استفاده از کارت‌های پایگاه این امکان را به بازیکنان داده، هم بازیکنی که حمله کرده و هم بازیکنی که دفاع می‌کند، تا تصمیمات تاکتیکی جذابی بگیرند و به این ترتیب، بدون اضافه کردن پیچیدگی چندان، عمق بازی بیشتر شده است.

 

استفاده موثر از خال‌ها در بازی

در کل در بازی چهار خال وجود دارد و هر کدام از کارت‌ها یک خال دارند (سمت چپ بالای کارت‌ها). کارت‌های هر خال ویژگی‌های کمابیش مشترکی دارند. برای مثال کارت‌های خال قرمز این امکان را به بازیکن می‌دهند که کارت‌های ضعیف را از دسته کارت خود سوزانده و به این ترتیب دسته کارت چابک‌تری داشته باشد. اهمیت خال‌ها به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که با بازی کردن همزمان کارت‌هایی با خال یکسان، قدرت کارت‌ها افزایش می‌باید (سینرژی / هم‌افزایی). دو نکته‌ای که گفتیم سبب می‌شود که بازیکنان در زمان خرید کارت جدید حتماً به خال آن فکر کنند. اتفاقاً خرید مناسب کارت‌ها با توجه به خال آنها می‌تواند شکست یا پیروزی را تعیین کند.

 

 

پایگاه‌های قدرتمند

پیش از این گفتیم که کارت‌های «دائمی» پایگاه در SR وجود دارند که پس از بازی شدن روی میز باقی مانده و هر نوبت به بازیکن قابلیت ویژه‌ای اضافه می‌کنند. از آن جایی که هر کارت در بازی از جمله کارت‌های پایگاه یک خال دارند، وجود داشتن پایگاه در جلوی بازیکن سبب می‌شود تا در نوبت او کارت‌های بازی شده که با کارت پایگاه هم‌خال هستند قوی‌تر شوند (ویژگی هم‌افزایی کارت‌های هم‌خال).

 

دورانداختن

جز این که برخی کارت‌ها این قابلیت را دارند که کارت‌های ضعیف را از دسته کارت بازیکن حذف کنند، کارت‌های دیگری هستند که با سوزاندن آنها، در واقع بیرون انداختن آنها از بازی، می‌توان قدرت کارت را برای همان یک بار دوچندان کرد. این قابلیت هم عمق بازی را بیشتر کرده و هم این امکان را به بازیکن می‌دهد تا سر بزنگاه تصمیمات تاکتیکی و حیاتی بگیرد.

 

 

نقطه ضعف

 

پیچیدگی کارت‌ها

با این که در SR به اندازه بازی مثل Race of the Galaxy آیکون استفاده نشده، باز هم بر روی هر کارت آیکون‌های متعددی وجود دارد که فهم کارت‌ها را به نسبت دیگر بازی‌های دک بیلدینگ کمی سخت‌تر کرده. از طرفی زمانی که بازیکن می‌خواهد پنج یا تعداد بیشتری کارت را همزمان با هم بازی کند، تعدد آیکون‌ها و هم‌افزایی کارت‌های هم‌خال، سبب می‌شود زمان بیشتری برای پیدا کردن حالت بهینه بازی کردن کارت‌ها صرف کند.

 

موخره

در قسمت بعدی «پرونده مکانیسم دک بیلدینگ» به بررسی نقاط قوت و ضعف بازی کارتی Thunderstone خواهیم پرداخت. نسخه چاپی بازی تاندراستون را می‌توانید از این پیوند دانلود، چاپ و بازی کنید.

 

مطلبی که خواندید برگرفته بود از مقاله A Deckbuilding Look at Star Realms در سایت Mechanics & Meeples. نکته کنکوری: سایت گفته شده مخزن مقالاتی است در مورد بررسی بازی‌های دک بیلدینگ.