رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

رومیز نیوز شهریور ماه

راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکرشکن شیرین گفتار، چنین آورده‌اند که زین پس اخبار بازیهای رومیزی رو می‌تونید هر ۲ هفته یکبار روی سایت رومیز به شکل نوشتاری دنبال کنید و افسوس از برای ویدیو نخورید که برنامه‌ها داریم که به موقعش اعلام میکنیم!

 

کیک استارتر

امیر: کیم جونگ-اون رو می‌شناسی؟

کامبیز: نه ولی کیم کارداشیان رو می‌شناسم. اون فیلمش بود لو رفته بود…

امیر: نخیر دیکتاتور کره شمالی رو میگم! جاییکه مردمش اینترنت ندارن و اکسیژن هوا جیره بندیه و هر روز همه به صف میشن تا یه نصف بادوم رو به عنوان قوت غالب دریافت کنن و هرکی هم لبخند نزنه با اره ازش فاق و زبونه میسازن و …

کامبیز: خب بابا بسه حالم بد شد… حالا که چی؟!

امیر: یه بازی ماه پیش تو کیک استارتر فاند شد به اسم “پیشوای عزیز”. یه بازیِ کارتی دورهمی با مکانیزم پاچه خواری و دست و تشویق و هورا! هدف در بازی هم ایجاد یه سری مشکلات لاینحل واسه مملکته! خلاصه بازی یه طنز سیاسیه درباره‌ی دیکتاتورها و مشاورین چاپلوسشون، به خصوص جناب کیم جونگ-اون. درباره‌ی خود بازی هم میشه گفت که یه جورایی Apples to Apples و Spyfall رو بریز تو میکسر و یه قاشق نقش آفرینی هم بزن تنگش.

کامبیز: کیمِ مدل و کیمِ پیشوا. یه ایده‌ای به ذهنم رسید…

امیر: وااااااا بده!

dear-leader

بازی پیشوای عزیز با حضور افتخاری کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی

دیجیتال

امیر: خوب کامبیز چه خبرایی برامون داری از دنیای مورد علاقت؟ منظورم دیجیتاله.

کامبیز: ممنون که پرسیدی! بالاخره انتظارها به پایان رسید و اولین بردگیمی که با واقعیت مجازی (Virtual Reality / VR) ترکیب شده، به بازار اومد. اسمش هم هست “نقاب آنوبیس”. در این بازی که به سبک کوآپ یا همکاریه، هر کدوم از بازیکنا (از دو تا هفت نفر) تو نوبتشون عینک واقعیت مجازی رو – که همراه بازی هستش و شبیه به ماسک آنوبیس هم هست – به چشمش می‌زنه و وارد مقبره یکی از فراعنه مصر باستان می‌شه. این بازیکن یک دقیقه فرصت داره که هر چیزی که می‌بینه رو با جزییات برای دیگران توضیح بده. باقی بازیکنا هم با کاشی‌هایی (Tile) که دارن می‌بایست بر اساس توضیحات داده شده، نقشه مقبره رو درست کنن. البته هر بازیکنی که وارد مقبره می‌شه تنها بخشی از اون رو می‌بینه و نمی‌تونه از جاش حرکت کنه ولی می‌تونه 360 درجه سرش رو بچرخونه و اطرافش رو ببینه. این که چند بار بازیکنا وارد مقبره می‌شن بستگی به سختی یا همون اندازه مقبره داره و نقشه‌ها هم توسط یک برنامه تولید می‌شه. خلاصه این که برای انجام این بازی به یک گوشی هوشمند نیاز دارین، حالا آی او اس یا اندروید فرقی نداره.

امیر: نوکیا باشه چی؟!؟

mask_of_anubis

نقاب آنوبیس یه بازی واقعیت مجازی ژاپنی درباره‌ی مصر باستان!

 

کامبیز: راستی می‌دونستی آنوبیس خدای مرگ و مرده و کفن و دفن مصر باستان هستش؟… باز تو اون عینک “رِی بن” تقلبی که بازار سید اسماعیل خریدی رو زدی جای عینک واقعیت مجازی؟!

امیر: واقعا دارم یه چیزایی میبینم! … صبر کن صبر کن! یه هیالو اینجاست… همینجا درست جلوم نشسته… واقعا چهره کریهی داره… حتی میتونم صورتشو لمس کنم…

کامبیز:اولا که هیولا، ثانیا میشه دستتو از رو صورتم بکشی کنار!!!!

بازار سید اسماعیل

بازار سید اسماعیل – عینک “ری بن” امیر سلامتی در این عکس دیده می‌شود

 

امیر: باشه ولی فکر نکن من خیلی از دنیای دیجیتال دورم… خبر دارم تپل!

کامبیز: نه بابا!

امیر: یه بازی کوآپ یا همکاری دیگه به نام “هیالوهای تعادل” که توش شما یه سری مجسمه حیوون طور! دارین که باید رو هم قرار بدین و یه برج ازشون درست کنین. میشه تنها بازی کرد، ولی تا چهار نفر هم می‌تونن تو بازی بیان کمک. از این بازی‌ مهارتیاس و باید بتونین تعادل مجسمه‌ها رو حفظ کنین و از این حرفا. خلاصه برای برنده شدن باید تَردست باشین!

کامبیز: هیولا آقاجان! هیولا!! بعدشم منظورت Dexterity هستش؟ خوب کجاش دیجیتال بود این که گفتی؟

امیر: نکته اش همینه. شما هر وقت که یه موجود رو به برج اضافه می‌کنین، برنامه نصب شده روی گوشی یا تبلت یا نوکیا(!) اون رو تشخیص می‌ده و همزمان می‌بینین که موجود جدید توی دنیای بازی تکامل پیدا می‌کنه.

کامبیز: هوم؟

 

آنالوگ

امیر: این تاس‌ها چرا سفیدن؟ چرا هیچی روشون ننوشته؟!

کامبیز: این بازی Blank White Dice هستش. تو این بازیِ دو تا چهار نفره، شما هر وقت تاس بریزید و پوچ یا سفید بیاد، یه ماژیک برمی‌دارید و با هنرمندی هر چه تمام‌تر، یه آیکون روش می‌کشید. حالا هر کدوم از این آیکون‌ها یه معنایی دارن. مثلاً یکیش باعث می‌شه که امتیاز بگیرید، یکی دیگش باعث می‌شه که رقباتون امتیاز از دست بدن یا اون یکی مجبورتون می‌کنه که تاس رو دوباره بریزید و الی آخر. اولین کسی که به امتیاز 13 برسه برنده بازیه.

امیر: عجیباً غریبا. حالا چرا 13 امتیاز؟ از آرت بازی خیلی خوشم اومد، آرتیست بازی کیه؟!

کامبیز: 😐

blank white dice

بازی “تاس سفید پوچ”

 

امیر: بازگشت شرلوک هولمز…

کامبیز: خدا بیامرزه جرمی برت رو

امیر: خدا رفتگان شما رو هم بیامرزه. بازی Sherlock Holmes Consulting Detective با این که نزدیک به 35 سال از اولین چاپش می‌گذره، همچنان بازی بسیار محبوبیه. شرکت Asmodee اعلام کرده که بسته الحاقی بازی به نام Jack the Ripper & West End Adventures رو – که همون طور که از نامش پیداست داستانش حول و حوش “جک قاتل” هستش – نه تنها تجدید چاپ می‌کنه بلکه 10 پرونده جدید هم بهش اضافه خواهد کرد.

کامبیز: حالا بازیش چه جوریاس؟

امیر: با اینکه به شکل تابلویی این سوالو پرسیدی که من برای خواننده‌ها توضیح بدم ولی میگم!! تو این بازیِ یک تا هشت نفره در واقع دارید با همکاری هم با شرلوک هولمز، در حل هر چه سریع‌تر معما، رقابت می‌کنید. به همون اطلاعاتی دسترسی دارید که شرلوک هولمز دسترسی داشته: سرنخ‌های به جا گذاشته شده، روزنامه‌ها، اظهارات شاهدین و از این دست. با همه این اطلاعات هم پرده برداشتن از راز معما کار بسیار سختیه، چه برسه به این که زودتر از شرلوک هولمز هم بخواید این کار رو انجام بدین.

sherlock-holmes

یادداشت‌ها و طرح‌های پرونده‌ی اول بازی “شرلوک هولمز کارآگاه مشاور”

جشنواره‌ها و جوایز

کامبیز: هازبرو طراحان بازی را به مخزن کوسه‌ها می‌سپرد!

امیر: لعنت! من این نقشه رو اول برای تو کشیده بودم! پس کپی رایت چی میشه؟

کامبیز: شرکت هازبرو – تولید کننده بازی‌هایی مثل مونوپولی و ریسک – در ادامه چالش‌هایی که برای طراحان بازی طرح کرده، این بار اونا رو به برنامه تلویزیونی Shark Tank می‌فرسته. حالا داستان چیه؟ برنامه Shark Tank یه برنامه تلویزیونی از نوع واقع نما (Reality) هستش که کارآفرینان توش شرکت می‌کنن و می‌بایست کارشون رو جلوی غول‌های صنعت در زمینه کاری مورد نظرشون ارائه بدن. اگه بتونن اونا رو متقاعد کنن که ایده‌شون ارزش داره، یه مزایده همون جا برگزار می‌شه تا مشخص بشه کی بیشتر روی کار سرمایه‌گذاری می‌کنه. حالا این بار هازبرو پنج طرح بردگیم رو از بین طرح‌های ارسالی انتخاب می‌کنه و بهشون کمک می‌کنه که روی سایت Indiegogo – که یه سایت سرمایه‌گذاری جمعی مثل کیک استارتر هستش – بازیشون رو بذارن. این پنج طرح در برنامه گفته شده، می‌بایست به جای ناشران بزرگ بردگیم، مردم عادی رو متقاعد کنن تا سرمایه بازیشون بدست بیاد. در عین حال هازبرو به نفر یا تیم اول 25،000 دلار جایزه می‌ده، تازه یه سر هم می‌تونن از شرکت هازبرو دیدن کنن.

shark_tank_logo

لوگوی برنامه Shark Tank

 

امیر: و این که اولین همایش بردگیم‌های آفریقایی به همت جناب آقای کِنِچوکوو اوگبوآگو در شهر آبوجا پایتخت نیجریه برگزار شد. تاکید اصلی این همایش بر ارائه بازی‌هایی بود که به طور کامل در آفریقا طراحی و ساخته شده بودند. کِی بشه ما هم در ایران همین کار رو بکنیم؟

کامبیز: اوماگوما

خبر گیکیِ ماه

امیر: از اون جایی که انگار نه انگار که تا به الان بیشتر از هزار کلمه خبر خوندین، کامبیز یه خبر بی ربط براتون داره. بگو سریع و بعدش خودتو به مخزن کوسه‌ها معرفی کن!

کامبیز: بلی، از این به بعد یه خبر گیکی داریم که ربط مستقیمی به بردگیم و بازی فکری نداره ولی خوب…

امیر: بگو عمو جان. بگو خجالت نکش. بگو تخلیه شی!

کامبیز: و خبر گیکی این ماه: با کمال تاسف و تاثر آلن مور از دنیای کمیک استریپ خداحافظی کرد.

امیر: کی هَ؟

کامبیز: آلن مور یکی از مهمترین نویسنده‌های دنیای کمیک استریپ هستش. “مور” رو با کتابایی مثل Batman: The Killing Joke که همین اواخر انیمیشنی با همین نام بر اساسش ساخته شد، انجمن نجیب زادگان عجیب (The League of Extraordinary Gentlemen) که اقتباس سینماییش با شرکت شان کانری در سال 2003 به روی پرده سینما اومد، از جهنم (From Hell) که در سال 2001 فیلمی با شرکت جانی دپ از روش ساخته شد، الف مثل انتقام (V for Vendetta) اقتباس سینمایی در سال 2005 به کارگردانی برادران واچوفسکی و نگهبانان (Watchmen)…

امیر: هازبرو میبنده‌ها!! بدو لفتش نده!

کامبیز: … وی با اعلام این که “سر جمع 250 صفحه کمیک بیشتر تو من نمونده” اظهار داشت که از این پس کار خود را به عنوان نویسنده در سینما و رمان‌های ادبی پی خواهد گرفت. نقطه تمام

آلن مور

استاد، پارسال همین موقع‌ها

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

    لینک کوتاه