رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

رومیز و بازی‌های رومیزی ایران در ۹۹

قبل از شروع این را بگویم که خیلی خوشحال هستم که هنوز اینجا هستید و با وجود فاصله‌ی بسیاری که بین این مطلب و آخرین مطلب سایت افتاده منت بر سر من گذاشته و همچنان به رومیز سر می‌زنید. از شما چه پنهان دلیل این فاصله‌ی نسبتا طولانی یک اسباب‌کشی مفصل بود که پشت سر گذاشتیم و پشت بندش هم من و همسرم به کرونا دچار شدیم که امیدوارم از تن و جان شما به دور باشد؛ بد مریضی‌ای است و قشنگ آدم را می‌اندازد. خدا رو شکر الان بهتر شده‌ایم و انقدری سرحال هستم که بنشینم و برایتان از سال گذشته و سال آینده بگویم و چشم انتظار نظرات شما در همین باب باشم.

اگر یادتان باشد در گزارشی که سال گذشته نوشتم، سال ۹۸ را به عنوان نقطه‌عطفی در صنعت بازی رومیزی ایران معرفی کردم. اما همانطور که متاسفانه همه شاهد بودیم سال ۹۹ تبدیل به نقطه عطفی نه فقط برای بازی رومیزی، که برای کل دنیا شد و ویروس کرونا تمام پیش‌بینی‌ها را تغییر داد و همچنان نشان داد که دار دنیا چندان علاقه‌ای به چرخیدن بر مدار آدمیان فانی ندارد.

 

صنعت بازی رومیزی ایران در سال ۹۹

احتمالا سال ۹۹ یکی از تلخ‌ترین سال‌ها برای بسیاری از کسب و کارها بوده است که در میان آن، صاحبان کافه‌های بازی هم بوده‌اند. تعطیلی‌های طولانی مدت، مشخص نبودن وضعیت بهداشت و سردرگمی سازمان‌های مربوطه، کم شدن مشتریان و بسیاری عوامل دیگر که بسیاری از کافه‌های محبوب ما را به مرز تعطیلی و ورشکستگی و بدهی رسانده‌اند و آنهایی هم که جان سالم به در برده‌اند عصا به دست و با احتیاط و به سختی، تنها گذران می‌کنند تا همگی ببینیم که «چه می‌شود!».

اما در این میان و با توجه به قرنطینه‌ها و ماه‌های طولانی خانه‌نشینی، فروش بازی‌های رومیزی در نیمه ی ابتدایی سال ۹۹ رشد بسیار خوبی داشت و با توجه به تعطیلی فروشگاه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها، فروش آنلاین یکه تاز این میدان پرطرفدار شد. اما نیمه‌ی دوم سال ورق برگشت و فروش بالا جای خود را به گرانی افسارگسیخته و تورم و هزاران مشکل اقتصادی دیگر داد. قیمت مواد اولیه (کاغذ، مقوا، پلاستیک، چوب، چاپ، چسب و غیره) به ناگهان به شکل غیرقابل توقفی شروع به افزایش کرد و در عرض چند ماه ۴-۵ برابر قبل شد که مستقیما روی هزینه‌ی تولید بازی‌ها تاثیر گذاشت و بسیاری از تولیدکننده‌ها (حتی خود رومیز) مجبور به توقف و یا کاهش نواخت تولید خود شدند. از آن طرف گرانی تولید سبب بالا رفتن قیمت نهایی محصولات و نارضایتی خریداران (که در عرض چند ماه چنین افزایش قیمیتی را می‌دیدند) شد. بازار با یک شوک جدی روبرو شده بود: کاهش قدرت خرید، پایین بودن اولویت سرگرمی در سبد خانوار، گرانی مواد اولیه، گرانی خدمات و لجستیک، طولانی شدن بازگشت سرمایه، گران شدن قیمت نهایی محصولات و چندین عامل دیگر که همگی جمعا تیشه‌ای به ریشه‌ی بازار سرگرمی بازی رومیزی زدند و افت شدیدی را در نیمه‌ی دوم سال ۹۹ رقم زدند.

برای اینکه کمی بیشتر با مشکلات تولیدکنندگان آشنا شوید بگذارید کمی مساله را بازتر کنم: زمانیکه تولیدکننده‌ای محصولی را تولید می‌کند، آن را به دستان توزیع‌کننده می‌سپارد تا عملیات پخش و فروش آن را انجام دهد. توزیع‌کننده معمولا در ازای هر بخش از محصول که به فروش برسد چکی به تولیدکننده می‌دهد که احتمالا تاریخ نقد شدن آن ۲-۳ ماه بعد است. پس تصور کنید که تولیدکننده‌ای بازی را در ماه فروردین با قیمت مواد اولیه آن موقع تولید کرده و در بهترین حالت اولین چکی که از فروش بخشی از محصول دریافت می‌کند برای آخر تابستان خواهد بود. در شرایطی که قیمت مواد اولیه به چنین شکل بی‌رحمانه‌ای روزانه تغییر می‌کند تا زمانیکه آن چک نقد شود دیگر تولیدکننده قادر به بازتولید آن محصول و یا حتی تولید محصولی دیگر نخواهد بود، چون دیگر نقدینگی‌اش کافی نیست. پس باید یا به طریقی تامین سرمایه کند و یا منصرف شود و صبر کند. حالا این مشکل «افزایش تورم در فاصله‌ی پرداخت» را با کاهش فروش در بازار جمع کنید تا سختی تولید و عدم امکان برنامه‌ریزی را بیشتر درک کنید.

یکی دیگر از مسایل دنباله‌دار در صنعت بازی رومیزی که از همان سال ۹۸ آغاز شده بود مساله‌ی تولید نسخه‌های کپی و بدتر از آن تولید چندین نسخه کپی از یک بازی است که ماجراها و دعواهای خودش را داشت و اگر در شبکه‌های اجتماعی بوده باشید احتمالا در جریان آن قرار گرفته‌اید. اما خدا را شکر می‌کنم که در کنار آن همچنان شاهد طراحی و تولید بازی‌های اوریجینال هم بوده‌ایم و خلاقیت و ایمان به کار اصیل مانند جنگجویی خستگی‌ناپذیر جایگاه خود را در صنعت بازی حفظ کرده است. باعث خرسندی است که بازی‌های جذاب و متنوع و اصیلی مانند آخرین ایستگاه، دوخان، بلاد، سفالگر، سیراف، ژاندارمری، شاه‌دزد وزیر دوئل، ساواش، شف و غیره سال گذشته و با وجود تمام مشکلات تولیدی به بازار آمده‌اند. حتی تعداد بازی‌های بسیاری که به قول دوست عزیزم لیسانسی گرفته‌اند و الان می‌خواهند برای فوق بخوانند هم بیشتر شده: تاکنوکو، ماتیکان، کاریبا، شی‌کوکو، استانبول و عناوین دیگری که الان حضور ذهن ندارم.

در کنار تولید، یکی دیگر از نکاتی که دوست دارم به آن اشاره کنم افزایش محتوای خوب برد گیمی در همین یک سال گذشته است. کافی است سری به یوتیوب و آپارات و اینستاگرام بزنید تا ویدیوهای باکیفیتی از آموزش، معرفی، بازی کردن و غیره ببینید که خود عامل خوبی برای جذب مخاطب جدید بازی رومیزی و گسترش حیطه‌ی علاقمندان آن خواهد بود.

 

رومیز در ۹۹

سال ۹۹ دومین سالی بود که من تمام وقت به رومیز مشغول بودم. البته که به هیچ وجه سال ایده‌آلی نبود و بیشتر سال فرصت‌های سوخته و اندکی هم فرصت‌های باد آورده بود:

شرکت در نمایشگاه اشپیل؛ در سال گذشته شیوع بیماری کار و کاسبی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بازی را به هم ریخته بود و همگی با دست‌پاچگی به دنبال این بودند که با برگزاری دیجیتالی نمایشگاه خود حداقل حضور خود را حفظ و بخشی از ضرر حاصله را از طریق فروش غرفه‌ی مجازی به پول تبدیل کنند! یکی از نمایشگاه‌هایی که به این شکل برگزار شد نمایشگاه معتبر اشپیل بود که هر ساله در شهر اسن آلمان برگزار می‌شد و امسال به دلیل همین مساله دیجیتالی برگزار شد و رومیز هم توانست در آن غرفه‌ای بگیرد و بدون دغدغه ویزا و بلیط و غیره در نمایشگاه شرکت کند که شرح آن را قبلا اینجا گفته‌ام. بودن در این نمایشگاه و تلاش برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان و صاحبان صنایع از بزرگترین و مهم‌ترین قعالیت‌های سال گذشته من و رومیز بوده که از فرصت به دست آمده خرسندم و اینطور که بوی آن می‌آید امسال هم احتمال دارد همچنان دیجیتالی برگزار شود، باید ببینیم چه می‌شود!

اولین بازی اوریجینال؛ یکی از دست‌آوردهای من و رومیز در سال گذشته طراحی و تولید بازی کلاغ‌پر بود که به عنوان اولین محصول کاملا اوریجینال رومیز اهمیت بسیاری برای من داشت. تولید بازی به دلیل مسایل فنی و اقتصادی چند باری به تاخیر افتاد تا در نهایت در پایان آبان ماه به بازار عرضه شد. کلاغ پر توانست در نمایشگاه اشپیل هم توجه چند ناشر بین‌المللی را به خود جلب کند که در نوع خود برای من بسیار جالب بود.

تولید نامنظم؛ اگر خاطرتان باشد در گزارش سال پیش وعده داده بودم که در سال ۹۹ بیش از ۴-۵ عنوان تولید خواهیم داشت که خب زهی خیال باطل! دو عنوانش هم به زور در آمد! تقریبا همان اواسط تابستان و با اولین موج گرانی مواد اولیه بود که دستم آمد که امسال سال ترسناکی برای تولید است. همین گرانی‌ها برنامه‌ی بازی‌های رومیز را کلی عقب انداخت و تولید کلاغ پر از انتهای تابستان به اواسط پاییز منتقل شد و کمی بعدتر هم با موج سوم گرانی مشخص شد که اصلا امسال قادر به تولید سوپرتیم نیستیم! راستش به خودم خیلی زور آمد چون در بدبینانه‌ترین حالت تصورم این بود که حداقل سوپرتیم و یک بازی کوچک دیگر را در زمستان تولید خواهیم کرد که با توجه به مسایلی که بالاتر توضیح دادم تقریبا نقشه‌ها نقش بر آب شد و تولید آن به سال جدید (همچنان با اما و اگر) موکول شد.

طراحی بیشتر؛ یکی از فرصت‌هایی که از همین توپ مرده‌ی قرنطینه به دست آمد این بود که توانستم از طریق پلتفرم تیبل‌توپیا زمان‌های پلی‌تست و بررسی بازی را افزایش بدهم و این مساله در کنار اینکه تولیداتمان کم بود (و به نسبت زمان کمتری باید برای توسعه می‌گذاشتم) باعث شد زمان بیشتری برای طراحی بازی داشته باشم که نتیجه‌ی آن طراحی سوپرتیم و یکی دو عنوان دیگر بود که بسیار از این اتفاق خرسندم و تلاش می‌کنم ادامه‌اش بدهم.

 

رومیز در ۱۴۰۰

خب تازه رسیدیم به اصل ماجرا! به طور خلاصه برنامه‌ی رومیز در سال جدید مشتمل است بر تمام برنامه‌های عقب افتاده از سال ۹۹ !!

تولید؛ اولین برنامه‌ی کاری من در سال جدید برنامه‌ریزی و تولید بردگیم سوپر تیم در فصل بهار است. بعد از آن نوبت بازی‌های دیگر می‌رسد که به احتمال زیاد بازی استراتژی دونفره‌ی مرز بعدی خواهد بود. متاسفانه با توجه به احتمال موج جدید گرانی و تغییراتی که در پیش است همچنان نمی‌توانم هیچ تاریخ مشخصی و حتی تعداد مشخصی از تولیدات امسال را ذکر کنم اما تلاشم این است که حداقل عناوین باقی‌مانده از سال قبل به تولید برسند.

محتوا؛ یکی از محتواهایی که سال قبل قول آن را داده بودم ولی نتوانستم درست و حسابی عملی‌اش کنم پادکست بود. که خب به برنامه‌های عقب افتاده‌ی امسال نقل مکان کرد و البته یکی دو ایده‌ی جدید هم برای‌اش فکر کرده‌ام و سعی می‌کنم در همین ابتدای بهار پخش آن را (با یک نواخت یک هفته‌ در میان) شروع کنم. باقی محتوای سابق هم برقرار خواهند بود و تلاش می‌کنم با ریتم منظم‌تری مطالب را آماده کنم. همچنین در همین یکی دو ماهه چندین بازی اوریجینال ایرانی به دستم رسیده که خود آنها انگیزه‌ی خوبی برای ادامه‌ی ویدیوی معرفی بازی‌های ایرانی خواهند بود.

رومیزشاپ؛ یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در همین چند هفته‌ی پیش رو اعمال خواهم کرد تغییرات سایت است. جدای از پوسته‌ی ظاهری و تغییر آن به شکل منعطف‌تر و به روزتر، چند تغییر مهم در سایت خواهیم داشت. اولی تاسیس فروشگاه رومیز است که در آن می‌توانید محصولات رومیز را با قیمت مناسب و ارسال رایگان تهیه کنید. رومیزشاپ در واقع بخشی از برنامه‌ی بلندمدت‌تری است که برای محصولات رومیز دارم و در آینده‌ی نه چندان دور احتمالا به ارتباط نزدیک‌تر مخاطبان و علاقمندان بازی رومیزی و رومیزگیمز منجر خواهد شد. ایده‌های هیجان‌انگیزی برای آن دارم که بدون کمک و حضور شما یاران گرامی نشدنی است. فعلا ترجیح می‌دهم بیشتر چیزی نگویم تا موقع آن برسد.

رومیز شما؛ یکی دیگر از تغییراتی که در سایت جدید مد نظر دارم بخشی است که در آن مخاطبان می‌توانند تولید محتوا کنند. در واقع هر کدام از شما که علاقمند باشید می‌توانید نقد و بررسی بازی‌های موجود در بازار ایران را از این طریق با دیگران به اشتراک بگذارید. ایده‌ی این بخش از اینجا آمد که با توجه به آمار روافزون بازی‌های داخلی و وقت کم من برای بررسی و معرفی، بهتر دیدم که این بخش را به مخاطبان علاقمندی که دستی هم بر قلم دارند و بیشتر از من در جریان این تولیدات هستند بسپارم. جزییات این بخش را بزودی و با تکمیل شدن آن خواهید دید ولی به طور خلاصه قرار است یک کتابخانه از تمام بازی‌های موجود در بازار ایران در سایت تهیه شود که در آن هر مخاطب می‌تواند نقد و بررسی خود را نسبت به آن محصول بنویسد تا در اختیار دیگرانی که قصد خرید دارند قرار بگیرد. تفاوت این بخش با مثلا بخش نقد و بررسی سایت‌های فروشگاهی مثل دیجی کالا در این است که این محتوا تخصصی‌تر است و توسط علاقمندان و آشنایان به بازی رومیزی تهیه می‌شود و نگاه و نوع آن متفاوت خواهد بود. نظرتان در مورد این بخش چیست؟ آیا شما علاقمند به نوشتن و معرفی بازی‌هایی که تجربه می‌کنید در بستر سایت رومیز هستید؟

 

خوشحال می‌شوم تا نظرات شما در مورد سالی که گذشت را بشنوم و ببینم سال ۹۹ از نگاه شما چه سالی بوده است.

برای همگی سال خوب و خوش و سرشار از سلامتی و رفع شر ویروس کرونا آرزو می‌کنم و امیدوارم سالی پر از محصولات جدید و خلاقانه و بازاری سالم و شکوفا داشته باشیم.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. قلی گفته؛
    19:46 1400/01/28

    مثل همیشه عالی بود!

    وقتی عنوان مقاله رو خوندم انتظار داشتم اسم چند تا از بازی‌های طراحی داخلی سال گذشته رو (خارج از نشر رومیز) – با یه بررسی اجمالی ازشون – ببینم؛ چیزهایی مثل بلاد، سفالگر، ایستگاه آخر و …
    یا بازطراحی‌ها (به قول بوتیکی‌ها: پارچه‌ی تُرک، دوخت ایران!) مثل ساتراپان و حتی لیسانس‌گرفته‌هایی مثل تاکنوکو و ماتیکان

    به هر حال همیشه آرزوی سلامتی دارم؛ از نوع امیرش!

    • امیر سلامتی گفته؛
      20:05 1400/01/28

      ممنون از شما
      انقدر زیبا خودت خوشگل مثال زدی که سریعا در حد چند خط به مقاله اضافه‌اش کردم 🙂
      ارادت فراوان

  2. ناشناس گفته؛
    19:51 1400/01/28

    من به شخصه هیچوقت شما را ترک نمیکنم و همیشه منتظر محتوای بعدیتان هستم
    امیدوارم سال خوبی داشته باشید

  3. علی گفته؛
    19:52 1400/01/28

    سلام اقای سلامتی خدا بد نده ، امیدوارم بهتر باشید.
    امیدوارم امسال وضعیت بهتری برای صنعت بردگیم بوجود بیاد همین طور شاهد بازی های بیشتری از سمت رومیز باشیم.
    ایده رومیز شاپ هم از نظر من بسیار جالبه چون دیگه این وسط واسطه ای وجود نداره.
    در کل ایشالا امسال سال بهتری باشه برای همه

  4. علی ش گفته؛
    19:53 1400/01/28

    سلام سال نو و ماه رمضان مبارک!
    هر چند وقت یک بار به سایت سر میزدم و وقتی می‌دیدم مقاله جدیدی ندارید و خبری از سوپرتیم هم نیست نگران میشدم و متاسفانه اینستا رو هم به دلایلی پاک کردم و نمیتونستم از طریق پیج دنبالتون کنم. خیلی خوشحال شدم که اینو گفتید که امسال ان‌شاءالله فعالیتهای جدیدی رو شروع میکنید. بخش رومیزشاپ رو خیلی ممنونم که به فکرش افتادید چون واقعا لازم بود. امیدوازم این تورم هم امسال معقول تر بشه تا بتونم بازی هاتون رو با خیال راحت خریداری کنم و به بودجم برسه

  5. شایان گفته؛
    20:11 1400/01/28

    آقا واقعاً دمت گرم.
    از این که می‌خوای رومیز شما رو راه بیندازی این‌قدر خوشحال شدم که واقعاً در پوست خودم نمی‌گنجم!
    دعا می‌کنم خدا به شما و تیمت موفقیت و سربلندی بده.
    خیر ببینید.

  6. محمد مهدی گفته؛
    21:48 1400/01/28

    با سلام اقای سلامتی
    من برای بخش رومیز شما یه عالمه مقاله دارم که خودم نوشتم میشه بگید کی فعال میشه
    خیلی ممنون

    • امیر سلامتی گفته؛
      11:37 1400/02/01

      سلام. خیلی هم عالیه
      احتمالا تا یک ماه دیگه انجام میشه و سایت جدید بالا میاد

  7. علیرضا گفته؛
    22:51 1400/01/28

    سلام
    ان شاء الله سال جدید ، سال خوب و پر بازی داشته باشید.
    امسال ویدیو 5 بازی برتر نمیزارید؟ من که خیلی مشتاقم

  8. ابوالفضل گفته؛
    22:54 1400/01/28

    اقا چرا اینقدر کم تولید محتوا می کنید هر روز سایتتون رو میدیدم به امید مقاله یا ویدیو جدید باشه لطفا ما رو منتظر محتوا های خوبتون بی نصیب نزارید.
    اما به حر حال امیر اقا عزیز دمتون گرم ایشالا همیشه پیروز باشید.

    البته میدونم که به این کامنت من پیام جواب نمیدین چون کلی کامنت گذاشتم اما جواب ندادید.

    ممنون 😉

    • امیر سلامتی گفته؛
      11:37 1400/02/01

      سلامت باشید. ایشالا سال جدید سعی می‌کنم محتوای رومیز رو فعال‌تر نگه دارم

  9. ابوالفضل گفته؛
    22:57 1400/01/28

    امیر آقا خیلی آرزو موفقیت دارم برای شما آقای آئین و آقا کامبیز و تمام گروه رومیز ایشالا همیشه زنده باشید.

  10. امیرحسین گفته؛
    23:15 1400/01/28

    سلام.وقتتون به خیر. ان شاءالله که بلا به دور باشه. بخش های رومیز شما و رومیز شاپ به نظرم میتونه سکوی پرتابی باشه برای هرچه بهتر دیده شدن صنعت بازی های رومیزی و اینکه دیدگاه های مختلف میتونه به روند تولید و طراحی کمک شایانی بکنه. ممنون از شما. ان شاءالله چهاردهمین قرن از سال شمار شمسی رومیزی ها با رومیز پیشرفت کنن.

  11. جواد گفته؛
    09:54 1400/01/29

    سلام آقای سلامتی
    امیدوارم سال ۱۴۰۰ هم برای همه مردم خوب باشهو کرونا و مشکلات اقتصادی و …. برن.
    هم برای شما و رومیز سال خوبی باشه.
    ممنون از مقالتون و اینو مطمئن باشد که حتی اگر یک سال هم مطلبی نگزارید بازی هم من سایت را هر روز چک میکنم.

  12. جواد گفته؛
    10:29 1400/01/29

    یک سوال در رومیز شما فقط باید بررسی بازی های جدید بگزاریم یا بازی هایی که قبلا ساخته شدن(ولی ارزش نقد را دارند) را هم میتونیم نقد کنیم؟
    برای نقد شرایطی هم دارد یا اینکه نه؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      11:34 1400/02/01

      سلام. خیر محدودیتی نداره و سعی می‌کنیم تمام بازی‌های موجود و تولید شده رو در اون بخش بذاریم.
      برای نوشتن نقد هم شرایط خاصی نخواهد بود، صرفا یک ثبت نام. البته ادمین محتوا رو قبل از انتشار چک می‌کنه

  13. PHILIPP گفته؛
    10:31 1400/01/29

    سلام
    سال نو مبارک(هرچند که دیگه یه هزارتایی کار کرده)

    بشخصه از رومیزشما خیلی خوشم اومد

  14. جواد گفته؛
    10:44 1400/01/29

    چند تا پیشنهاد هم داشتم که خواستم بگم.
    ۱-رومیز شو را بیشتر کنید و سعی کنید اکثر بازی هایی که معرفی می‌کنید را بازی هم کنید و در آنجا هم یک توضیحان و یک نیمچه نقدی بکنید.
    ۲-در معرفی بازی های ایرانی نمره هم بدهید. اینکه به بازی های ایرانی نمره بدهید هم برای ما(مخاطبان سایت) مهم است. هم برای ناشر و طراح که باعث میشه هم سایتتون برای ناشرین اهمیت پیدا کنید.(مثلا ناشر به طراح بگه باید بازیت اینقدر خوب باشه که حداقل تو رومیز ۸ بگیره!) هم اینکه کیفیت بازی ها (هم برگردن شده هم اورجینال ایرانی) برای به دست آوردن نمره بیشتر بالاتر بره که به صنعت بازی های رومیزی ایرانی کمک زیادی میکنید.
    ۳-زبان های دیگر(به خصوص آلمانی و اینگلیسی) اضافه کنید. البته میدونم که این کار بسیار سختی و زمان گیری و البته انتظار هم ندارم خیلی سریع قبول کنید ولی اینکار باعث میشه که خارجی ها هم مخاطب سایتتون بشن.
    ۴-رومیز نیوز: یک بخش اخبار هم(که قبلا داشتید) بگزارید و ماهانه یا هفتگی یا فصلی اخبار روز بردگیم ایران و جهان را بگویید و البته این کار را در پادکست هم میتونید انجام بدهید مثلا یک بخش پادکستتون اخبار باشه!
    ۵-مصاحبه: با طراح های بازی یا ناشرین یا … مصاحبه کنید(که میتونه مادکست یا فیلم یا مقاله) باشد.
    ۶-برنامه های متنوع تری اضافه کنید: مثلا یک بخش هفتگی طنز بگزارید یا یه بخش مقایسه بازی ها را بگزارید یا یک ویژه برنامه که در آن مثلا یک قسمت درباره ی بهترین بازی های استراتژیک بگید یه قسمت درباره ی مراحل تولید بازی و … بگید خلاصه بگم که مطالب را متونع تر کنید.
    ۷-یک صفحه گالری مانتدی بگزارید و در آنجا بازی ها و نمره ها و نشر و … شون را بگزارید و به چند بخش بازی خانوادگی بازی دسته جمعی بزارید.

    خیلی ممنون که تا آخر پیامم را خواندید.🙏🙏🙏

  15. مهدی گفته؛
    10:45 1400/01/29

    سلام آقای سلامتی
    خیلی نگران شدم ، امیدوارم هر چه زود تر حالتون خوب بشه و امسال هم سال خوبی برای تولید کننده و هم برای خریدار باشه و بتونید همه برنامه هاتون را انجام بدین
    با تشکر

  16. امیر محمد گلکار گفته؛
    14:45 1400/01/29

    سلام اقای سلامتی بالاخره برگشتین بعد از این هم ماه رومیز دوباره برگشت منتظر سوپر تیم هستیم.

  17. محمد حسین گفته؛
    17:44 1400/01/29

    اقای سلامتی کم کار شدین هرروز چک میکنم ویدئو بذارین لطفا بر و بچ رومیز شو ها دلشون گرفت

  18. امیر محمد گلکار گفته؛
    21:58 1400/01/29

    سلام من میخوام تازه وارد ژانر قلمروگیری بشم بهترین بازی برای شروع ژانر قلمروگیری چه بازیه؟

  19. محمد طاها رحیمی گفته؛
    22:55 1400/01/30

    سلام به نظر من ایده ی رومیز شما واقعا ایده خوب و جذابیه
    ممنون از شما

  20. محمد گفته؛
    00:52 1400/01/31

    سلام آقا امیر حالتون خوبه ان شاءالله ؟ مقاله ی خیلی عالی بود هرچند مقاله های شما همیشه عالین یه سوال داشتم ، اینکه شما خودتون بیشتر از من با بردگیم آشنا هستین
    بین بازی های architects of the west kingdom و raiders of the north sea و takenoko کدوم رو انتخاب میکنید ، ممنون میشم نظر چاره گشایتان را بشنوم

  21. فرزاد گفته؛
    12:36 1400/02/01

    سلام وقت بخیر آقای سلامتی اگر شرایطش باشه خیلی خوب میشه به عنوان سایت مرجع بردگیم که هستید یک بخش رو در نظر بگیرید برای اینکه بگید کدوم بازی های تولید شده داخلی لایسنس دارن به صورت پراکنده داخل سایت هست ولی اگر منسجم باشه خیلی خوب میشه.
    مرسی

  22. محمد طاها رحیمی گفته؛
    18:20 1400/02/01

    سلام آقای سلامتی
    حدودا زمان انتشار بازی سوپر تیم و دیگر بازی هاتون کی هست
    اگه زمان حدودیش رو بگین ممنون میشم

  23. محمد علی گفته؛
    23:33 1400/02/01

    سلام آقای امیر سلامتی.
    امیدوارم سلامت باشید.
    واقعا از شنیدن خبر “رومیز شما” خوشحال شدم.
    من چند روزی است که شروع به تولید محتوا راجب بازی های رومیزی کردم.
    امید وارم اهدافتان طبق برنامه پیش برود.

  24. حمیدرضا گفته؛
    10:53 1400/02/02

    سلام آقای سلامتی چه عجب یاد ما کردید دلتنگتون بودیم
    خیلی ناراحت شدم از مشکلاتی که داشتین و به قولی همه ی تولید کننده ها داشتن
    و از طرفی خیلی خوشحال شدم که سایت رومیز بزودی قراره آپدیت بشه و تبدیل به سایت مرجعی مثل بردگیم گیک توی ایران بشه
    از ایده رومیز شما خیلی خوشم اومد ولی من چند تا پیشنهاد دیگه دارم
    1- رتبه بندی بازی ها با نظرسنجی مردمی : وقتی میخوایم بردگیم بخریم نمیدونیم چی بخریم که واقعا حال بده برای همین میگم کاش میشد بردگیم ها رو بر اساس نظر مردم به طور خلاصه دید و رتبه بندی کرد بدین شکل که چند دسته میشدن ( استراتژی ، دورهمی ، انتزاعی و… ) و توی هر دسته کل ردگیم های اون دسته که توی رومیز مقالشون هست نوشته میشدند یا اونایی که مثلا توی رنج فلان قیمت تا فلان قیمت هستن دسته بندی میشدن بعد کاربران بر اساس تجربه ای که کردن به بردگیم ها رای میدادن و بردگیم ها رتبه بندی میشدند و به این شکل کاربر جدیدی که میاد رومیز میدید کاربران بیشتر با چی حال کردن و اونو میخرید و علاقه مند به بردگیم میشد….حالا حتی میشد این لیست رو ماه به ماه ریست کرد و رتبه بندی هر ماه تغییر میکرد
    2- انجمن ها : مکانهایی مختص گفتگوی کاربران انجن های مختلف و در ضمن اینکه مثلا قانون بزارین هر کاربری که در بخش رومیز شما حداقل فلان تعداد مقاله درست و حسابی بنویسه ادمین انجمن میشه و میتونه یک انجمن بسازه که یه جورایی عین گروه چت باشه ولی مثلا توی انجمن طراحان ( نامش اینه) ادمین اون انجمن فقط میزاره طراحان بردگیم بیان داخل و با هم مشورت کنن و با همدیگه گفتگو کنن و ایده هاشونو به اشتراک بزارن
    یا مثال توی یه انجمن دیگه به نام انجمن پروژه جدید تمامی کاربران حق داشته باشن بازی هاشونو اون تو بزارن و بعد شرکت ها دیگه ( مثل مستفیل و …) هر از گاهی به دعوت ادمین انجمن بیاد داخل و ببینه پروژه هارو و از هرکدوم خوشش اومد باهاش حرف بزنه و قرار داد و باقی مسائل
    3- رومیز توپیا : عین تیبلتوپیا ولی بسیار ساده و فارسی زبان و دارای بازی های ایرانی مثل کلاغپر و بلاد و …. که بشه با یه مبلغی رفت داخل و حدود یکی دو ساعت با دوستان آنلاین بازی کرد …عین یک کافه بازی آنلاین… با روش محاسبه هزینه به همان شکل کافه ها…تازه شرکت های مختلف هم بتونن توی این پروسه شرکت کنن و بازی های خودشون رو توی رومیز توپیا مدل سازی کنن و هم تبلیغه ، هم امتحان برای خرید ع هم کسب درآمد

    من حمیدرضا فارضان یک طراح بازی رومیزی با ایدی اینستاگرام hamidreza_designer
    دوستانی که علاقه مند به طراحی بازی هستن میتونن منو دنبال کننن و بهم دایرکت بدن ما یه گروه از طراحان داریم که باهم توی واتساپ گفتگو میکنیم و خوشحال میشوم به ما بپیوندید

  25. حمیدرضا گفته؛
    10:57 1400/02/02

    سلام و درود امیدوارم حالتون خوب باشه
    انشالله امسال سال خوبی برای تولیدکنندگان و رومیز باشه ولی لطفا اولب اون بنر پیش فروش کلاغپر تا 15 آبان رو از وسط سایت بردارین :))

  26. پوریا گفته؛
    13:51 1400/02/09

    با سلام و خسته نباشید خدمت تیم رومیز
    دوتاسوال داشتم
    بازی سوپر لیگ بعد کرونا عرضه میشه؟
    و اینکه چقدر سوپر تیم با فوتبال بزنیم فرق داره؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      18:11 1400/02/11

      سلام و سپاس
      در حال حاضر زمان دقیق تولید سوپر تیم مشخص نیست ولی برای اطلاع از روش بازی می‌تونین ویدیوی بازی رو در یوتیوب ما تماشا کنید.

  27. رضا زمانی گفته؛
    15:44 1400/02/09

    آرزوی سلامتی و شادی براتون دارم در سال جدید امیرخان
    خیلی خوشحال شدم که مقاله جدیدتون رو دیدم.
    همه مواردی که برنامه ریزی کردید برای سال جدید خیلی عالی هستن و امیدوارم با موفقیت پیش بره و ما هم به عنوان علاقه مندان این حوزه بتونیم در کنار شما باشیم و در حد توانمون پروژه های امسال شما رو حمایت کنیم.

  28. ابوالفضل گفته؛
    03:17 1400/02/10

    سلام آقای سلامتی. میخواستم به خواهش ازتون بکنم .خواهشم اینه که به مقاله در مورد مکانیزم های مختلف بسازید و ماهارو با مکانیزم بازی ها آشنا کنید . بسیار ممنون میشم

  29. علی گفته؛
    11:35 1400/02/13

    سلام.وقتتون بخیر
    ای کاش می شد چند نفر دیگه رو پیدا کنید و مثل قبل یک تیم تشکیل بدین یا مثلا دوباره شروع به همکاری با کامبیز و امین بکنید

  30. محمد علی گفته؛
    22:49 1400/02/13

    سلام آقای سلامتی. می خواستم بگم شما هم رویداد بازی سازان رو شنیدین؟
    می دونین شرایط سنی اش چند سال هست؟
    آخه فرصت خیلی خوبی برای افرادی مثل من هست که عاشق بازی های رومیزی و طراحی بازی هستند.
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • امیر سلامتی گفته؛
      13:54 1400/02/14

      سلام. بله رومیز جزو مشاورین رسانه‌ای هست
      در مورد شرایط سنی‌اش چیزی نمی‌دونم ولی قاعدتا چون مربوط به جهاد دانشگاهی میشه برای سنین ۱۸ به بالاست
      پیشنهاد می‌کنم از پیج خودشون بپرسید

  31. T.G.L گفته؛
    10:39 1400/02/14

    سلام امیرخان
    یعنی عشقی عشق
    سوپرتیم کی یه تریلر ازش میدی یا یه یک پنجم نگاه که یه اطلاعاتی ازش به صورت مختصر بدست بیاریم

    • امیر سلامتی گفته؛
      13:55 1400/02/14

      سلام. سپاسگزارم
      توی برنامه‌ام هست، سعی می‌کنم زمانیکه به تولید نزدیک شد انجامش بدم

  32. من گفته؛
    13:49 1400/02/15

    آقا امیر چرا نیم نگاه رومیزی زومجی نمی زارید ؟
    آحه من هم بازی رومیزی رو دوست دارم
    هم بازی های دیجیتال

لینک کوتاه