تاریخ پیش‌فروش تا ۱۵ آبان است و بعد از آن و به ترتیب اولویتِ خرید، بازی‌ها ارسال می شوند. تاریخ عرضه عمومی بازی اواخر آبان است. 

 

همه چیز از کل‌کل کلاغ با جانوران دیگر شروع شد:‌ «فقط من می‌تونم پرواز کنم!». در جوابش هرکس چیزی می‌گفت و ادعایی می‌کرد که در نهایت به پیشنهاد کِرم قرار شد یک «مسابقه‌ی پرواز» برگزار شود. برای اینکه مسابقه منصفانه باشد به هر جانور به قید قرعه چند وسیله‌ی کمکی داده شد: بعضی از وسیله‌ها مثل بادکنک و بال که به پرواز کمک می‌کردند و بعضی هم مثل قفس و زنجیر، مانع پرواز می‌شدند. اما جانورهای این مسابقه زرنگ‌تر از این حرف‌ها بودند و با سوزن و انبر و چیزهای دیگر، هم خودشان را از شر وسایل اضافی رها می‌کردند و هم کار دیگران را برای پرواز سخت می‌کردند! و به این شکل مسابقه‌ی کلاغ‌پر آغاز شد…

در بازی «کلاغ‌پر» باید تلاش کنید تا زودتر از بقیه بازیکنان به این سوال پاسخ درست بدهید؛ «آیا این جانور با این وسیله‌ها پرواز می‌کند یا نه؟» هر کس پاسخ درست را زودتر از روی میز بردارد امتیاز می‌گیرد. در این بازی سرعت عمل خیلی مهم است اما باید دقت کنید که پاسخ اشتباه را بر ندارید تا امتیاز منفی نگیرید.

مفهوم اصلی بازی بسیار ساده است: آیا نتیجه‌ی «تصویر روی کارت + تاس‌ها» می‌پرد یا نه؟

در هر دور بازی یک کارت رو می‌شود و بعد تاس‌ها ریخته می‌شوند. هر کارت یک جانور و هر تاس یک وسیله را نشان می‌دهد که باعث پریدن یا نپریدن آن جانور می‌شود. بازیکنان باید سریعا کارت و تاس‌ها را بررسی کنند تا به پاسخ درست (پر یا نپر) برسند و نشانگر آن پاسخ (آبی برای پر و نارنجی برای نپر) را از روی میز بردارند.

اما چطور باید پاسخ را تشخیص بدهیم؟ بعضی وسیله‌های بازی به پریدن کمک می‌کنند مثل بادکنک، بال و جت‌پک روشن، در حالیکه بعضی مانع پریدن می‌شوند مثل زنجیر، قفس و جت‌پک خاموش. زمانیکه تاس‌ها ریخته می‌شود بازیکنان باید سریعا تعداد وسیله‌های پر را با وسیله‌های نپر مقایسه کنند تا به پاسخ برسند. اما اگر تعداد وسیله‌ها مساوی بود باید خود جانور را بررسی کنند: اگر قابلیت پرواز داشت پاسخ پر و در غیر اینصورت پاسخ نپر است.

اگر به نظرتان ساده می‌آید پس حالا این را گوش کنید: تاس ابزار (قرمز) در بازی باعث تغییر در پاسخ می‌شود. مثلا اگر سوزن بیاید تمام بادکنک‌ها می‌ترکند! یا با آمدن انبردست تمام زنجیرها پاره می‌شوند. مثلا در تصویر بالا انبردست هر دو زنجیر (هم زنجیر روی تاس و هم زنجیر روی کارت) را پاره می‌کند، می‌ماند کلاغ و جت‌پک روشن پس پاسخ پر است.

در این بازی سرعت عمل خیلی مهم است ولی در عین حال تمرکز و دقت هم اهمیت دارد. چون بازیکنانی که پاسخ درست را برداشته باشند امتیاز می‌گیرند ولی بازیکنانی که پاسخ نادرست را برداشته باشند امتیاز منفی می‌گیرند.

سه درجه‌ی سختی

درجه‌ی سختی این بازی را می‌توانید با ترکیب کارت‌های ساده و چالشی، اضافه کردن تاس وسیله و یا اضافه کردن تاس ابزار تغییر دهید. به این شکل می‌توانید با گروه‌های سنی مختلف بازی کنید.

برگزیده‌ی مسابقه‌ی Hippodice

بازی کلاغ‌پر (با نام انگلیسی Fly or Not) در مسابقه‌ی هیپودایس به عنوان یکی از ۳ طرح برتر از بین حدود ۴۰۰ طرح ارسالی برگزیده شده که شرح کامل شرکت دادن بازی در مسابقه را اینجا به تفصیل گفته‌ام اما به طور خلاصه هیپودایس یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین مسابقه‌های طراحی بازی رومیزی در آلمان است که از سال ۱۹۸۹ برگزار می‌شود و بازی‌های بسیاری بعد از این مسابقه راه خود را به تولید و عرضه‌ی عمومی باز کرده‌اند.

سرگذشت بازی

اواخر سال ۹۵ تجربه‌ی طراحی و ساخت یک بازی موبایلی با عنوان کلاغ پر را داشتم (در مورد این بازی اینجا نوشته‌ایم) که یک بازی تفننی بر اساس بازی سنتی کلاغ پر بود. بعد از پایان آن پروژه تصمیم گرفتم تا ایده‌ی آن بازی را به یک بازی رومیزی تبدیل کنم که بعد از چند ماکت نه چندان موفق، به ایده‌ی یک بازی سرعتی و هیجانی رسیدم که با تاس انجام می‌شد و در پلی‌تست‌ها خوب عمل کرد و از میزان سرگرم‌کننده بودن و جذابیتش هم راضی بودم.

از آن زمان مدتی گذشت تا سال ۹۷ که بازی را برای مسابقه‌ی طراحی بردگیم Hippodice فرستادم که مقام آورد و انگیزه‌ای شد که آن را جدی‌تر دنبال کنم. با بازخوردهایی که از تیم برگزاری مسابقه گرفته بودم تغییراتی در بازی دادم و یکی دو ایده‌ی جدید هم به آن اضافه کردم. در ابتدا قصد داشتم از تصاویر نسخه موبایلی که هنر نعیم تدین عزیز بود استفاده کنم (کارهای نعیم را در بازی شیر مرغ دیده‌اید) اما تغییراتی که در نسخه‌ی رومیزی ایجاد کرده بودم با آن تصاویر در تضاد بود. پس کار تصویرسازی را به نگار متولی سپردم که همیشه از ترکیب‌رنگی و قدرت اجرای او لذت می‌بردم.

در نهایت سفر چند ساله‌ی این بازی در تابستان ۹۹ به پایان رسید و بازی روی میز شما آمد. امیدوارم از تجربه‌ی آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید، همانطور که من از تجربه‌ی همسفری با آن لذت بردم.


لینک صفحه‌ی بازی در سایت BoardGameGeek

دانلود راهنمای بازی (فارسی)

دانلود راهنمای بازی (انگلیسی)

ویدیوی آموزش بازی

 

ویدیوی آموزش بازی در Tabletopia

ویدیوی گیم‌پلی بازی (انگلیسی)

ویدیوی نیم‌نگاه بازی

نویسنده و طراح بازی