بازی رکب یک بازی رومیزی در سبک Area Control یا قلمروگیری است و برگردانی است از بازی محبوب Condottiere از طراح معروف Dominique Ehrhard فرانسوی که اینجا آن را معرفی کرده‌ایم.

در دورانی که قلمرو شاهی به استان‌های خودمختار تقسیم شده، سردارانی از گوشه گوشه‌ی سرزمین در سودای کشورگشایی، ارتش خود را برای فتح شهرها گسیل داشته‌اند.

پس با مهارت و شجاعت بجنگید و با تدبیر و مکر به حریفان رکب بزنید تا قدرت و افتخار کسب کنید.

در بازی رکب، ۲ تا ۶ بازیکن برای کشورگشایی و بدست آوردن قلمرو با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و تلاش می‌کنند تا هرکدام در طول بازی ۳ استان مجاور (و یا ۵ استان غیر مجاور) را فتح کنند. هر دور از بازی با مشخص کردن محل جنگ شروع می‌شود و در ادامه بازیکنان با کارت بازی کردن قدرت ارتش خود را زیاد می‌کنند و به کمک کارت‌های ویژه به رقیبان رکب می‌زنند.
پس ارتش خود را آماده نبرد کن…

چقدر حاضری بهای جنگ بدهی؟

در بازی رکب بازیکنان با یکدیگر بر سر تصاحب استان‌های نقشه به دفعات جنگ می‌کنند. در هر کدام از جنگ‌ها هر بازیکن با بازی کردن کارت‌های سرباز قدرت ارتش خود را زیاد می‌کند و یا با بازی کردن کارت‌های ویژه برنامه‌ی دیگر بازیکنان را به هم می‌زند.

در پایان هر جنگ، بازیکنی که جمع اعداد کارت‌های ارتشش از بقیه بیشتر باشد جنگ را می‌برد و نشان خود را در آن استان قرار می‌دهد. بازی زمانیکه یکی از بازیکنان بتواند سه استان مجاور و یا پنج استان در کل نقشه را تصاحب کند به پایان می‌رسد.

بازی رودست زدن!

با وجود اینکه کارت‌های بازی به شکل تصادفی به دست بازیکنان می‌رسد، ولی نحوه‌ی استفاده و بازی کردن آنهاست که برنده‌ی هر نبرد را مشخص می‌کند. همچنین کارت‌های ویژه‌ای که در بازی هستند هرکدام خاصیتی دارند که می‌تواند روی نتیجه‌ی جنگ تاثیر بگذارد. مثلا کارت مترسک به بازیکن اجازه می‌‌دهد تا یکی از سربازانی که بازی کرده را به دستش برگرداند، یا کارت زمستان ارزش تمام کارت‌ها را برابر با یک می‌کند و …

سرگذشت بازی

سرگذشت بازی رکب از تابستان سال ۹۷ و یک ایمیل آغاز شد که ما از طرف رومیز برای دومینیک ارهارد طراح بازی Condottiere فرستادیم تا از محبوبیت بازی‌هایش در ایران بگوییم و همچنین از او برای دریافت حق تولید آن بازی به فارسی سوال کنیم. پاسخی که او به آن ایمیل داد باورنکردنی بود: «من و همسرم برای تعطیلات داریم به ایران می‌آییم!» ما هم با شگفتی از این بختِ نیک استقبال کردیم و در شیراز به استقبالشان رفتیم و هم قرارداد نسخه‌ی فارسی بازی را بستیم و هم در شهر گشتیم و فالوده و خیار سکنجبین خوردیم و از دنیای بردگیم و طراحی صحبت کردیم (گزارش کامل این دیدار را می‌توانید اینجا بخوانید).

بعد از آن مدتی طول کشید و تقریبا اواخر زمستان بود که توانستیم مقدمات کار را فراهم و فاز پیش‌تولید بازی را آغاز کنیم. در اولین قدم می‌خواستیم دنیای بازی را از ایتالیای دوران رنسانس به زمان و مکانی در ایران تغییر دهیم. بعد از کمی تحقیق دشت‌های وسیع و کوهستان‌های سبز لرستان را انتخاب کردیم. تصویرسازی بازی را به محمد نورالدینی سپردیم که با توانایی‌اش در تصویرسازی واقع‌گرایانه و تسلطش بر نقوش و پوشش مناطق مخلف ایران آشنا بودیم.

برای نام بازی هم رکب که به معنای فریب دادن و بلوف زدن است را انتخاب کردیم که به حس و حال و تجربه‌ی بازی نزدیک باشد. زیرا این بازی بیشتر از اینکه به استراتژی مربوط باشد به ذهن‌خوانی و توانایی بلوف زدن و دیگران را به چالش کشاندن مربوط است.

رکب بازی «بازی زیرپوستی» است، بازیِ دام گذاشتن و حریفان را به بیراهه کشاندن است. بازی کمین کردن و منتظر لحظه‌ی شکار نشستن است، و زمانیکه آن لحظه رسید دیگر باید ریسک کرد و مطمئن بود، زیرا تزلزل رقبا را جَری می‌کند و آنوقت دیگر بلوف نمی‌گیرد و تهدید موثر نمی‌شود. رکب از آن دست بازی‌هایی است که جادویی در خود نهفته دارند که فراتر از خود بازی و در حال و هوای دورِ میز و بین بازیکنان شکل می‌گیرد. همان جادویی که ما را شیفته‌ی این سرگرمی کرده…


ویدیوی آموزش بازی

 

دانلود راهنمای بازی

دانلود کارت‌های راهنما

لینک خرید بازی در فروشگاه مآدمک


قیمت مصرف‌کننده ۱۵۰ هزار تومن


 

نویسنده و طراح بازی