در این مقاله بردگیم اگریکولا را معرفی میکنیم که چند سالی عنوان بهترین بردگیم جهان را در رتبهبندی سایت Board Game Geek در اختیار داشت. برای آشنایی با نسخههای مختلف این بازی رومیزی و تفاوتهای آن با ما همراه باشید.
اول کشاورزی بوده یا انسان؟ اگر اول انسان خلق شد، پس آن درخت سیب یا خوشه گندمی که آدم و حوا از آن خوردند و گند زدند به زندگی خودشان و هفتصد میلیون نسل بعدشان را چه کسی کاشته بود؟ اگر اول کشاورزی بود، پس …. بی خیال وارد مسائل ماورایی نشویم! چیزی که میخواستم بگویم این است که رابطه انسان با کشاورزی ناگسستنی است. انسان همیشه نیاز به غذا دارد و غذا از راه کشاورزی و دامداری ایجاد میشود. پس تا انسان هست کشاورزی هست و تا کشاورزی هست انسان (اگر تونستید سه بار این جمله رو پشت سر هم تکرار کنید) اصولا انسان میل به پرورش دارد: پرورش دام، پرورش حیوان خانگی، پرورش میوه و سبزیجات، پرورش بچه، و …. . اینکه انسان حس کند یک چیزی را خودش از صفر ساخته و رشد و نمو داده بسیار لذت بخش است. شاید به همین دلیل است که در بسیاری از بازیها بازیکنان باید به دنبال ساختن باشند: ساختن یک امپراطوری، ساختن یک شهر، ساختن یک تمدن و یا ساختن یک مزرعه!
در این مقاله، قصد دارم شما را دعوت کنم تا در دل یک بازی، خانواده خود را تشکیل دهید، از صفر شروع کنید و با کمک هم یک کلبهی حقیر را به یک مزرعهی بزرگ، با کلی دام، کلی زمین زراعی و کلی بچه تبدیل کنید: بازی اگریکولا!
این بازی یک تجربهی بسیار خوب از عائلهمندی، سیر کردن شکم زن و بچه، رسیدگی به امور جاری و پیشرفت در زندگی است. پس یکی از راههای اینکه بفهمید وقت ازدواجتان شده یا نه، بازی کردن این بازی است!
یادم هست که در دوران طفولیت، به یک بازی علاقهی بسیار شدید و اعتیادگونهای داشتم:
آنقدر این بازی را بازی کردم تا آخرش مادرم دستگاه بازی را برداشت و کوبید زمین و تمام گاو و گوسفندها، مرغها و از همه مهمتر زن و بچهام را نابود کرد. شاید از عبارت نسل کشی بتوان برای این کار استفاده کرد! ثمرهی یک سال بازی کردنم در یک چشم به هم زدن نابود شد. چه توت فرنگی و شلغمی هم که نکاشته بودم …. تازه فکر کنم زنم بچهی دوممان را حامله بود!
بازی Harvest moon یا فصل برداشت، یکی از بهترین بازیهای تمام اعصار برای من است، همه چیز در این بازی بود، مدیریت منابع، مدیریت نیرو، روابط با اعضای دهکده، خرید و فروش، پرورش دام، کاشت و داشت و برداشت، تفریح، ازدواج، بچهدار شدن و … . یک تجربهی بسیار لذت بخش از پیشرفت و ساختن یک زندگی از صفر. هنوز یادم هست زمانی که با فریاد نزد مادرم رفتم و گفتم «مامان بیا بچه دار شدم!!!» و او هم امد و دید و گفت : «خاک تو سرت ترسوندیم!»
اما من همچنان در آستانهی سی سالگی، آن بازی را بر روی تبلت نصب دارم و بازی میکنم. بچهام تازه دیروز به دنیا آمد!
اما از وقتی با دنیای بردگیم آشنا شدم، همیشه دوست داشتم یک بازی در آن سبک و سیاق پیدا کنم. تا اینکه با اگریکولا آشنا شدم! و این شروعی بود بر یک عشق شدید بین من و اگریکولا…
مختصری در مورد خالق بازی اگریکولا
Uwe Rosenberg آلمانی، متولد ۲۷ مارس ۱۹۷۰، که دیگر دارد به ۵۰ سالگی خود نزدیک میشود، خالق این بازی شگفتانگیز است. اولین بازی مشهور او Bohnanza بود (همان بازی که بر طبق آن بازی ایرانی جالیز ایجاد شد)، که هم در آلمان و هم در سایر نقاط دنیا طرفداران زیادی پیدا کرد و اتفاقا تم آن بازی هم کشاورزی بود (فکر کنم Rosenberg هم مثل من در بچگی عاشق Harvest Moon بوده و در پی انتقامجویی از مادرش که دستگاه بازی او را شکسته، دست به خلق بازیهایی با تم کشاورزی زده باشد). عمده شهرت او به خاطر توسعه بازیهای پیچیده و اقتصادی در سبک اروپایی، و ایجاد مکانیزمهای خلاقانه در بازیهای کارتی است. نکته جالب در مورد بازیهای او این است که اکثر آنها برای بازی تکنفره هم بسیار مناسب هستند!
او طراحی بازی را در ۱۲ سالگی شروع کرد!! وقتی که هنوز در کالج بود، شرکت Amigo بازی Bohnanza را برای او تولید کرد. اما موفقترین بازی او بدون شک همین اگریکولاست که در سال ۲۰۰۸ توانست به رتبه یک بردگیمهای دنیا در سایت بردگیم گیک برسد و به سلطهی ۵ ساله بازی Puerto Rico پایان دهد!
برای آشنایی بیشتر با بازیهای آقای روزنبرگ این مقاله را مطالعه کنید.
او در سال ۲۰۰۰، کمپانی خود به نام Lookout Games را به همراه چند دوست دیگرش تاسیس کرد. فعالیت جدی او در طراحی بازیهای استراتژیک پیچیده از سال ۲۰۰۵ شروع شد و اگریکولا اولین بازی او در این دسته بود که در اکتبر ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد و جایزه Spiel Des Jahres Special Award را برای بهترین بازی پیچیده سال ۲۰۰۸ برای او به همراه آورد و تبدیل به یک الگو برای بازیهای سبک کارگرگذاری در بازیهای اروپایی شد. بازی بعدی او در این سری، Le Harve بود که در همان سال تولید شد که یک بازی در مورد ساخت شهری به همین نام است و در آن ایدههای دو بازی Caylus و Agricola مشاهده میشود. در حال حاضر بازی Caverna که به نوعی ادامهی اگریکولاست و همان حال و هوا و تم را دارد، در معرض توجه عموم است.
حیف که دستم به ایشان نمیرسد، وگرنه یک ماچ آبدار نثارشان میکردم و ایشان را استاد خطاب کرده و مراتب احترام و قدردانی خودم را بابت خلق چنین اثری ابراز میکردم. بعد هم به رسم دیرینه ما ایرانیها، یک سلفی با ایشان میانداختم و زیرش مینوشتم: «من و خالق بازی اگریکولا، روزنبرگجان، همین الان یهویی».
اما برویم سراغ اگریکولا
اگریکولا چیست؟ با رسم شکل توضیح دهید. (۲نمره)
اگریکولا زندگی است! نه اشتباه نکنید منظورم از زندگی این نیست که شدت علاقهام را به آن نشان دهم، منظورم خود خودِ واژهی زندگی است. شما در بازی اگریکولا یک زندگی را جلو میبرید و در هر بازی این حس را دارید که یک خانواده را در طول مسیر زندگیشان جلو میبرید.
در ابتدای بازی یک زن و شوهر (۲ کارگر) به شما داده میشود. با دو کلبهی محقر چوبی. و یک زمین زراعی که سالهاست چیزی در آن کشت نشده و پر از علف هرز شده. حال این وظیفهی شماست که در طول بازی، از همین نقطه شروع کنید و کم کم این زوج را صاحب یک زندگی مرفه کنید.
سبک بازی کارگرگذاری است. کارگرهای شما هر روز صبح وارد دهکده میشوند و از امکانات مختلفی که دهکده در اختیار آنها قرار میدهد استفاده میکنند و عصرها به خانه برمیگردند تا استراحت کنند و آمادهی یک روز کاری دیگر شوند. کل بازی همین است! اما در دل همین مکانیزم ساده، چنان عمق و استراتژی نهفته که در همان بار اول شما را اسیر خودش میکند.
دهکده همان محلی است که اکشنهای قابل انجام بازی در آن قرار دارند. یک سری از اکشنها همیشه ثابت هستند و در دسترس، اما اکشنهای دیگر کمکم و در طول بازی قابل استفاده میشوند. اکشنها انواع مختلفی دارند: بعضیها به شما منبع میدهند، مثل چوب، بعضی به شما امکان شخم زدن زمین میدهند، برخی امکان کاشت محصول، برخی امکان کشیدن حصار دور یک زمین و ایجاد یک چراگاه برای دامها، و برخی هم امکان ساخت امکانات برای خانه و به روز رسانی خانه. مثلا میتوانید آشپزخانه بسازید تا بتوانید گاو و گوسفندهایی که دارید را تبدیل به غذا کنید! یک مکان هم برای زاد و ولد و ایجاد کارگر جدید در نظر گرفته شده! کارگر جدید از راند بعدی در خدمت شماست! (در این بازی از همان بچگی از بچهها کار میکشند و نان مفت به کسی نمیدهند).
هر بازیکن در نوبت خود یکی از کارگرهایش را به دهکده میفرستد و یک محل انجام اکشن را اشغال میکند و عمل مربوط به آن اکشن را انجام میدهد. بازیکنان دیگر در این دور نمیتوانند از آن محل استفاده کنند. وقتی که تمام بازیکنان کارگرهای خود را به دهکده فرستادند، آنها را به خانه برمیگردانند و دور جدیدی شروع میشود. در ابتدای هر دور، برخی از محل اکشنها باید با منابع خاصی پر شوند، مثلا ۲ چوب در محل اکشن برداشت چوب قرار بگیرد. نکته مهم اینجاست که اگر در محل یک اکشن منابعی از دور قبل مانده باشد، باز هم آن محل منبع تولید میکند. مثلا اگر ۲ چوبی که در این دور تولید شده برداشته نشود، در دور بعد آن محل حاوی ۴ چوب خواهد بود و توجه بازیکنان را به خودش جلب خواهد کرد. این یک نکته مهم در تعیین استراتژی شماست.
قبلا ویدیوی آموزش این بازی را ساختهایم که میتوانید اینجا آنرا ببینید.
در برخی نقاط از بازی، وقت برداشت میرسد و شما نتیجه زحماتتان را میگیرید: چیزهایی که کاشتید را درو میکنید، حیوانات شما تولید مثل میکنند و باید به کارگران خود غذا بدهید. دارا بودن کارگر جدید از این نظر که شما امکان انجام اکشنهای بیشتری در هر راند دارید بسیار خوب است، اما نکته اینجاست که کارگران (اعضای خانواده) به غذا نیاز دارند و اگر در این وضعیت غذا به اندازه کافی نداشته باشید باید گدایی کنید!! و هر گدایی ۳ امتیاز منفی برای شما خواهد داشت. در اینجاست که قدر پدر و مادر و زحماتی که برای سیر کردن شما میکشند را خواهید دانست و با مشکلات یک زندگی از نزدیک آشنا میشوید!
فضایی که در اختیار شماست محدود است پس باید به بهترین شکل از آن استفاده کنید. خانهها حتما باید در مجاورت هم ساخته شوند. همچنین مزارع هم باید در کنار هم ساخته شوند. مدیریت فضا در این بازی بسیار مهم و حیاتی است. برای نگهداری حیوانات باید آنها را در چراگاههایی که با حصار محاصره کردهاید قرار دهید تا فرار نکنند. هر مربع توانایی نگهداری ۲ حیوان از یک نوع را داراست که اگر یک طویله در آن بسازید ظرفیت آن دو برابر میشود. نکته مهم اینجاست که در زمان تولید مثل باید سعی کنید برای حیواناتی که تولید میشوند جا داشته باشید وگرنه آنها را از دست میدهید.
[cafeboard]
بالاخره بعد از تعداد راند مشخصی که در بازی تعیین شده، بازی تمام میشود و بازیکنی که بیشترین امتیازات را کسب کند و مزرعهی بهتری داشته باشد برنده است. در پایان بازی، شما تقریبا به ازای هر چیزی که ساختید و دارید ، امتیاز کسب میکنید…
در قسمت دوم این مقاله به معرفی نسخهی خانوادگی و دونفرهی اگریکولا میپردازیم.
چه جالب. بازی مورد علاقه من و داداشم هم Harvest moon بود. خیلی دوست دارم Agricola رو امتحان کنم
پس حتما امتحانش کنید تا لذت اون بازی رو در یه بازی رومیزی تجربه کنید ، حس لمس قطعات ، برنامه ریزی و ساختن مزرعه توی این بازی فوق العادست
سلام بنظر سما اگر من این بازی را در ایران تولید کنم ؛ فروش دارد ؟
سلام، بله حتما فروش خواهد داشت، همین الان هم با وجود قیمت بالاش خیلی ها میخرن این بازی رو
اگر با قیمت مناسب و کیفیت خوب تولید کنید مطمئن باشید خریدار خواهد داشت