رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی سری بازی‌های Agricola - قسمت دوم

در این مقاله بردگیم اگریکولا را معرفی می‌کنیم که چند سالی عنوان بهترین بردگیم جهان را در رتبه‌بندی سایت Board Game Geek در اختیار داشت. قسمت اول این مقاله را می‌توانید اینجا بخوانید. در قسمت دوم به سراغ نسخه‌ی خانوادگی، و دونفره‌ی اگریکولا رفته‌ایم. اگر مانده‌اید که بالاخره کدام نسخه به کار شما می‌آید این مقاله را از دست ندهید که می‌گویند «در دنیا به ازای هر یک نفر یک مدل اگریکولا موجود است!»


[cafeboard]

نسخه‌ی خانوادگی (Family Edition)

 نسخه‏‌ی اصلی اگریکولا واقعا یک بازی برای حرفه‏‌ای‌هاست و آنقدر عمق و استراتژی دارد و از نظر زمانی طولانی است که شاید برای همه‏‌ی افراد مناسب نباشد. خود چیدن بازی نیم ساعت طول می‏‌کشد! اما نگران نباشید، اگر قصد دارید این بازی را به همراه خانواده بازی کنید و همه از آن لذت ببرند، نسخه‏‌ی خانوادگی این بازی هم موجود است!

در نسخه‏‌ی خانوادگی همان حس و حال جریان دارد، اما تعداد اکشن‏‌ها کمتر شده و بازی ساده‏‌تر از اگریکولای اصلی است. خبری از کارت‌‏های اکشن‏، کارت‌‏های شغل و زمین بازی نیست و هر بازیکن در مقابل خود قطعات را مثل پازل در کنار هم می‏‌چیند و یک مزرعه تشکیل می‏‌دهد.

در این نسخه، بازی در ۱۴ راند برگزار می‏‌شود و باز هم اکشن‌‏های خاصی هستند که در راندهای خاصی از بازی قابل دسترس می‏‌شوند. این نسخه بسیار جمع  و جور است و بازی کردن آن هم زمان به مراتب کمتری نسبت به نسخه اصلی نیاز دارد. شاید در حد ۴۵ دقیقه تا یک ساعت. این بازی یک بازی ایده‌‏آل برای کسانی است که قصد دارند وارد دنیای بردگیم شوند و یا می‏‌خواهند اگریکولای اصلی را بازی کنند اما برایشان فعلا سنگین است. به نوعی این بازی یک نرمش قبل از انجام اگریکولای اصلی محسوب می‏شود تا در اولین برخورد با اگریکولای اصلی مغزتان رگ به رگ نشود!

نسخه دو نفره  (All Creatures, big and small)

اگر شما از آن دسته افراد هستید که خیلی دور و برتان شلوغ نیست و به سختی می‏‌توانید همبازی پیدا کنید، یا اینکه کلا وقت بازی طولانی ندارید ، نگران نباشید! باز هم یک نسخه آب رفته‌تر از این بازی وجود دارد: اگریکولای دو نفره‌: موجودات کوچک و بزرگ! ( یکی از شگفتی‏‌های این بازی همین است که هرقدر هم آن را محدود و کوچک کنی باز هم قابل بازی است. از همینجا می‏توانید درک کنید که اگریکولای اصلی چقدر وسیع است که می‏توان از روی آن چندین و چند نسخه بیرون کشید که باب طبع افراد با سلایق متفاوت باشد)

در این نسخه، اکشن‏‌های دهکده خیلی محدودتر شده، و کلا زراعت از بازی حذف شده و بازی فقط در مورد دامداری است. شما باید سعی کنید در طول ۸ راند بازی، با استفاده از ۳ کارگر خود، بیشترین تعداد از هر نوع حیوان، یعنی گوسفند، گاو، خوک و اسب را در مزرعه‌‏ی خود نگهداری کنید. هر چقدر تعداد هر حیوان بیشتر باشد امتیاز بیشتری برای شما خواهد داشت. همچنین می‌‏توانید از طریق ساخت ساختمان، امتیاز کسب کنید.

گیم پلی این نسخه بسیار سریع است و شاید بتوان چند دور بازی را در نیم ساعت انجام داد. اما تعداد اکشن‏‌های آن محدود است. برای ایجاد تنوع می‌‏توانید از بسته‏‌های الحاقی آن که ساختمان‏‌هایی با امکانات جدید به بازی اضافه می‏‌کنند استفاده کنید.

خوشبختانه برای این نسخه یک اپلیکیشن موبایلی توسعه داده شده که می‏‌توانید از لینک زیر دانلود کنید:

https://androidina.net/76165/agricola-all-creatures

مختصری در مورد Caverna

مثل اینکه روزنبرگ عزیز دست بردار این اگریکولا نیست و هر چند وقت یکبار یک بازی از دل آن بیرون می‏کشد و روانه بازار می‏کند! و جالب اینجاست که به دلیل علاقه عموم به اگریکولا، این بازی‏ها هم طرفداران زیادی پیدا می‏‌کنند. آخرین بازی از این دسته Caverna است. داستان بازی، در مورد زندگی کوتوله‏‌های غارنشینی است که تازه از غار خودشان بیرون آمده‌‏اند و می‏‌خواهند متمدنانه زندگی کنند. هر بازیکن یک صفحه دارد که نصف آن غار و نصف دیگر زمین و جنگل است. حال وهوای بازی همان حال و هوای اگریکولاست اما اکشن‏‌ها قدری تفاوت دارند و شما باید علاوه بر کشاورزی و دامداری (در این نسخه خر و سگ هم به بازی اضافه شده!)، غار خود را هم که حکم خانه شما را دارد مجهز کنید.

[cafeboard]

جمع بندی

بازی اگریکولا یکی از آن بازی‌‏هاست که هر گیمری حتما باید یکبار امتحانش کند. مکانیزم ساده بازی، عمق آن ، زیبایی بصری ، کیفیت قطعات، تم جالب و … همه و همه این بازی را به یکی از بهترین انتخاب‌‏ها تبدیل می‌‏کند. همچنین به دلیل وجود سه نسخه متفاوت از بازی، امکان بازی کردن آن با تمام افراد با هر سلیقه‌‏ای فراهم است.

در طول بازی، به دلیل اینکه مجبورید به کارگرها غذا بدهید، و برای جلوگیری از گدایی و بی آبرویی کسر امتیاز، مجبورید از خیلی از نقشه‌‏هایتان صرف نظر کنید و فکری به حال شکم بی صاحب کارگرها کنید (در طول بازی بارها این جمله را تکرار می‏کنید «ای کارد بخوره اون شکمتون»). ضمنا همیشه باید حواستان به نقشه‏‌های حریفان باشد و اگر می‏‌توانید مانع آن‏ها شوید.

این بازی یک تجربه‌‏ی فوق‏‌العاده از انجام یک بازی رومیزی به شما می‌‏دهد و تا مدت‏ها سطح انتظار شما از یک بازی رومیزی را بالا نگه می‌‏دارد.

خوشبختانه این بازی در اکثر کافه‏‌های بازی ایران وجود دارد و شما می‏توانید به همراه دوستان تشریف ببرید و از انجام آن لذت ببرید. فقط مراقب باشید که مثل من به آن اعتیاد پیدا نکنید (امان از دوست نابابی که منو با این بازی آشنا کرد، البته بازی خوب هم بی‌تاثیر نبود).

نیما مسقدی
نیما مسقدی

یه مهندس نرم افزار عاشق بازی کردن و طراحی بازی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

    • نیما مسقدی گفته؛
      16:16 1397/09/17

      حق با شماست، اصلا از قدیم گفتن دوست آن است که یاد دهد اگریکولا به دوست!

    • رومیز گفته؛
      13:05 1399/12/02

      سلام. از فروشگاه ها باید بپرسید. میتونید از فروشگاه مآدمک جویا بشید:
      Madamak.com

لینک کوتاه