رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بازی رومیزی The River

در این مطلب بردگیم The River را معرفی می‌کنیم که بازی امسال نشر Days of Wonder ناشر بازی بسیار پرفروش Ticket to Ride است که قبلا و در رومیزنیوز چند هفته پیش، خبر رونمایی از آن را در نمایشگاه اسن داده‌بودیم.


اکثر افرادی که به نوعی درگیر دنیای بردگیم هستند، با بازی محبوب Ticket To Ride آشنایی دارند. این بازی که محصول شرکت Days Of Wonder است، توانست محبوبیت بسیار خوبی در دنیای بردگیم کسب کند. حال این شرکت، محصول جدیدی به نام The River یا رودخانه ارائه کرده که در نمایشگاه Essen 2018 نیز حضور داشت. آیا این بازی هم مانند Ticket To Ride می‏تواند محوبیت و مقبولیت کسب کند؟ باید منتظر ماند. در این مقاله، با این بازی جدید آشنا خواهیم شد.

داستان بازی

هر کدام از بازیکنان، کدخدای یکی از قبایل مجاور رودخانه است و باید قبیله خود را تبدیل به بهترین قبیله کند. این کار از طریق گسترش دهکده و ساخت ساختمان‌‏های متفاوت انجام می‏‌شود. بازیکنان باید با استفاده از کارگرهایی که در اختیار دارند، منابع و زمین کسب کنند و با استفاده از منابع و قابلیت‏‌های زمین‏‌ها، ساخت و ساز انجام دهند تا امتیاز بگیرند.

روش انجام بازی

هر بازیکن یک صفحه‌‏ی بازی دریافت می‏‌کند که در واقع دهکده آن بازیکن است که بر روی آن یک رودخانه وجود دارد که از بالای صفحه به صورت مارپیچ تا پایین صفحه کشیده شده‌است.

در این صفحه، ۱۲ مکان خالی وجود دارد که در واقع جایی برای قرار دادن خانه‌های سرزمین هستند. همچنین در کنار این صفحه، یک قایق وجود دارد که محل قرارگیری کارگرهای هر بازیکن است. دایره‌‏های سمت راست صفحه، مشخص می‏‌کنند که هر بازیکن چند ساختمان ساخته و زمانی که یک بازیکن تمام ۵ ساختمانش را بسازد، بازی تمام می‏‌شود(البته تمام بازیکنان آن دور را تا انتها بازی می‏‌کنند). همچنین یکی از کارگرهای بازیکن در مکان شماره ۲  این دایره‌‏ها قرار می‏‌گیرد و با ساختن دومین ساختمان در اختیار بازیکن قرار می‏‌گیرد.

یک صفحه‌‏ی انتخاب اکشن یا کار در بازی وجود دارد که برای تمام بازیکنان مشترک است و محلی است که بازیکنان باید کارگرهای خود را به قسمت‏‌های مختلف آن بفرستند تا از قابلیت آن محل بهره‌‏مند شوند.

این مکان‏‌ها شامل موارد زیر است (ظرفیت‏ها برای بازی ۴ نفره هستند):

  • برداشتن تایل سرزمین (به ازای هر بازیکن ۲ نفر ظرفیت)
  • ساخت یک ساختمان (ظرفیت نامحدود)
  • برداشتن توکن بازیکن شروع کننده راند بعد (ظرفیت یک نفر)
  • عوض کردن مکان تایل‏‌های سرزمین بر روی صفحه‏‌ی بازیکن (ظرفیت دو نفر)
  • تولید منبع (آجر ۲ نفر، سنگ ۲ نفر، چوب ۲ نفر، غذا ۱ نفر)
  • رزرو کردن ساختمان (ظرفیت ۲ نفر)

هر تایل سرزمین، شامل یک یا دو نوع از انواع مختلف سرزمین (کوهستان، مزرعه، جنگل، تپه و … ) است. نوع سرزمین‏‌ها به این دلیل مهم است که در انتهای بازی به ازای الگوهای خاصِ چینشِ سرزمین امتیاز می‌‏گیرید. همچنین بر روی هر تایل، شکل یک یا چند منبع و یا انبار کشیده شده‌است. از انبار جهت نگه‏داری منابع استفاده می‌‏شود و شما حق ندارید بیشتر از تعداد انباری که در صفحه خود دارید منابع در اختیار داشته باشید. هر انبار یک منبع را نگه‏داری می‏‌کند.

در زمان انتخاب اکشن تولید منبع، تعداد منبع تولید شده بستگی به تعداد تصویر آن منبع در صفحه‏‌ی شما دارد. مثلا اگر ۴ تصویر سنگ در سرزمین شما باشد، و بخواهید سنگ تولید کنید، ۴ سنگ دریافت می‏‌کنید.

در زمان انتخاب اکشن برداشتن تایل سرزمین، شما باید تایلی که انتخاب می‌کنید را در سرزمین خود و به ترتیب از بالای رودخانه به سمت پایین و در مسیری که رودخانه طی می‌‏کند در کنار هم قرار دهید. برخی از تایل‏‌ها شرایطی را برای امتیازگیری انتهای بازی مشخص می‏‌کنند. مثلا به ازای هر سرزمین از نوع مزرعه ۱ امتیاز.

هر ساختمان جهت ساخت تعداد مشخصی منبع نیاز دارد و در عوض امتیاز مشخصی را نصیب بازیکن می‌‏کند. اگر هزینه ساخت یک ساختمان را نداشته باشید ولی نخواهید حریف آن را تصاحب کند، می‏‌توانید آن را رزرو کنید و بعدا بسازید. همچنین با ساختن هر ساختمان یک توکن امتیاز کسب می‏کنید که هرچه ساختمان‏های بیشتری ساخته شود ارزش آنها هم کم می‏شود. پس کسی که زودتر ساختمان بسازد، منفعت بیشتری می‌برد.

غذا یک منبع خاص است که می‏توان آن را به جای هر منبعی مورد استفاده قرار داد. یکی از راه‌‏های کسب غذا، فرستادن کارگر به منطقه تولید غذاست. اما راه دومی هم وجود دارد. هر بازیکن می‏تواند در ابتدای نوبت خود ۳ منبع بدهد و یک غذا دریافت کند. این کار را می‏توان هر چندبار انجام داد (مثلا ۶ منبع داد و ۲ غذا گرفت).

اگر شما ساختمانی را بسازید که قبلا رزرو کرده‌‏اید، می‌توانید یکی از منابع مورد نیاز آن را پرداخت نکنید.

امتیازشماری نهایی

در انتهای بازی بازیکنان به ازای موارد ذیل امتیاز دریافت می‌‏کنند:

  • به ازای هر سه منبع ۱ امتیاز
  • به ازای هر ستون در صفحه‏ی شما که دارای ۲ سرزمین یکسان باشد (با شروع از بالا) ۲ امتیاز یا به ازای هر ستون با ۳ تایل سرزمین یکسان (مثلا ۳ مزرعه یا ۳ جنگل و … ) ۶ امتیاز
  • امتیازات ساختمان‏‌ها
  • امتیاز تایل‏‌هایی که شرایط امتیازگیری مشخص می‌کنند

بازیکنی که بیشترین امتیاز را گرفته باشد برنده است.

تحلیل بازی

این بازی هم در سبک کارگرگذاری یا Worker Placement ، هم در سبک سرزمین سازی و هم در سبک مجموعه‌‏سازی است. از طرف دیگر  تقریبا با یک بازی مسابقه‏‌ای یا Racing Game طرف هستیم که هر کس زودتر ساختمان‏‌هایش را بسازد بازی را تمام می‏‌کند. شما باید کارگران خود را به بهترین مکان‏‌ها بفرستید، سرزمین کسب کنید و سرزمین‌‏ها را به شکل‏‌های خاصی بچینید که در انتهای بازی به ازای مجموعه‏‌سازی خود امتیاز کسب کنید. پس صرفا نمی‏توان گفت با یک بازی کارگرگذاری طرف هستیم.

زیبایی بصری بازی بالاست و از قطعات خوش ساختی تشکیل شده‌است که در نگاه اول نظر بیننده را به خود جلب می‌‏کند. به نظر کشتی‏‌های قرار داده شده در بازی بدون استفاده هستند و فقط جنبه افزودن تم به بازی دارند. می‌توانید جزییات بیشتر بصری و زیبای بازی را در تریلر زیر مشاهده کنید.

https://youtu.be/VkgXUkHZp6M

در یک جمع‌‏بندی کلی می‌‏توان گفت با یک بازی خوش ساخت و نیمه سنگین طرف هستیم که یادگیری آن هم چندان سخت نیست. از طرفی امکان به کارگیری استراتژی‏‌های مختلف با توجه به ساختمان‏‌ها و تایل‏‌هایی که در هر بازی رو می‏‌شوند و ترتیب آن‏ها تصادفی است، قابلیت تکرار بالایی به این بازی می‌‏دهد. گیم‌پلی بازی بسیار روان و سریع است و بازیکنان خیلی منتظر نمی‌‏مانند. همچنین این بازی از دسته بازی‌‏های معروف به Solitaire  Multiplayer نیست که با وجود چند نفره بودن هر بازیکن فقط سرش به کار خودش باشد و بازیکنان دیگر تاثیری در بازی او نداشته باشند. در این بازی شما باید حواستان به تمام حرکات حریفان باشد.

بازی را می‏توان حداکثر با ۴ نفر بازی کرد. حداقل سن بازیکنان ۸ سال و مدت زمان بازی بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ذکر شده است.

 

نیما مسقدی
نیما مسقدی

یه مهندس نرم افزار عاشق بازی کردن و طراحی بازی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه