رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

زومیز : معرفی سبک‌های بردگیم

تیم خوش‌فکر زومجی علاقه‌ی خاصی به بردگیم و بازی فکری دارند. ما هم بارها مقالاتشان در مورد بازی رومیزی را در شبکه‌های اجتماعی خودمان بازنشر کرده‌ایم. این علاقه مشترک سبب شد که در دوران فعالیت رومیز با هم همکاری داشته باشیم از جمله حضور رومیز در برنامه‌ی زوم‌کست زومجی که قسمت‌های قبلش را می‌تونید اینجا و اینجا و البته اینجا ببینید.

حالا در قسمت جدید این برنامه من و نادر امرائی، سراغ سبک‌های مختلف بازی رومیزی رفتیم هر کدام را با رسم شکل و مثال یک توضیح اجمالی دادیم. منظورمان هم از سبک، همان مکتب‌های مختلف بردگیمی است. درست مثل سینما که تعاریف هالیوود، بالیوود، سینمای اروپا و سینمای ژاپن، هرکدام مدل خاصی از فیلم را به ذهن متبادر می‌کند، در برد گیم هم همینطور است و چند سبک اصلی وجود دارد که معمولا بازی‌ها را برای تعریف کردن با آنها می‌شناسند.

در این زومکست ما از بازی‌های سبک آلمانی German-Style که بعدا به سبک خانوادگی شناخته شدند، آغاز کردیم. این سبک که از دل تلاش برای نوسازی آلمان، بعد از جنگ جهانی دوم سر بر آورد، با هدف نزدیک‌کردن اعضای خانواده و تنش‌زدایی از بدنه‌ی جامعه، سر و شکل گرفت و در اواسط دهه‌ی نود میلادی کاملا به سبکی قابل تعریف در دنیای بازی رومیزی بدل شد. از ویژگی‌های این سبک استفاده از مواد و متریال طبیعی (چوب، مقوا) در بازی است. همچنین این بازی‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که با حضور مقدار مشخصی از شانس، امکان بُردن در بازی را برای تمام اعضای خانواده فراهم کنند. به عنوان مثال هم بازی کارکاسون Carcassonne را در این بخش معرفی می‌کنیم.

در عرض یک دهه، از دل بازی‌های آلمانی، سبک اروپایی Euro Games سر بر آورد که بازی‌هایی هستند با هدف ایجاد چالش بیشتر برای بازیکنان. این سبک که به بازی گیمرها (گیمرز گیم) نیز مشهور است، با مکانیزم‌های جدید، روش‌های متنوع امتیازگیری، استفاده از مضامین صلح‌طلبانه، و تعامل غیرخصمانه در بازی، در ۲۰ سال اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته به گونه‌ای که بسیاری از بازی‌های نامزد دریافت جایزه‌ی اشپیل یا Spiel des Jahres در سالیان اخیر، در این سبک جای دارند. بازی نمونه‌ای که در این بخش معرفی می‌کنیم بازی Orleans است که بزودی مقاله‌ی مفصل‌تری در مورد این بازی و مکانیزم Bag Building خواهیم داشت.

سبک دیگری که در این پادکست به آن پرداختیم، سبک آمریکایی Ameritrash است که محوریت آن را قصه و درام تشکیل می‌دهد و به عنوان نمونه بازی City of Horror را برایش مثال می‌زنیم که قبلا اینجا به تفصیل در مورد این بازی زامبی‌کشی توضیح داده‌ام.

البته همانطور که در پادکست اشاره می‌کنیم، در حال حاضر بازی‌های بسیاری با ترکیب ویژگی‌های این سبک‌ها، مرزهای این تقسیم‌بندی را کم‌رنگ‌تر کرده‌اند. معرفی کامل ویژگی‌های این سبک‌ها مقاله‌ای جدا را می‌طلبد که به زودی آن را تهیه و منتشر می‌کنیم. حالا با تشکر ویژه از اعضای دوست‌داشتنی زومجی شما را به دیدن این زوم‌کست دعوت می‌کنم.

دانلود ویدیو از آپارات  | دانلود ویدیو از یوتیوب

شما دوست دارید زوم‌کست بعدی به چه بردگیم‌هایی بپردازیم؟

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. شاهین گفته؛
    17:56 1397/07/26

    خیلی ویدیو خوبی بود و من چند تا پیشنهاد دارم.
    1.اول اینکه وقتی بسته هارو باز میکنید همزمان حرف نزنید چون یکی هواسش به زیبا بودن یا چه شکلی بودن بسته س و از حرفا چیزی حالی نمیشه.
    2.لطفا یه زوم کست درباره قیمت بازی ها یا اینکه چند نفرید و برای انقد و این نوع ژانر چه چیزی بهترینه.
    3.زوم کستی بزارید که چندتا بازی مثل city of horror رو معرفی کنید.
    و در آخر خیلی ممنون بابت ویدیو عالی بود.

  2. محمدرضا رستمیانی گفته؛
    18:11 1397/07/26

    مثل همیشه خیلی خوب بود.
    اول یه پیشنهاد برای زوم کست بعدی: این دسته بندی های gateway , next step…. اینا رو معرفی کنین.
    بعد یه سوال؟ خوره کیست؟ چطور آن را تشخیص دهیم؟ (۳ نمره)
    و در آخر یه پیشنهاد برای امیر سلامتی : از بازی ها فیلم بگیر بعد بیا نشون بده. وگرنه فقط ضرر می کنی

    • امیر سلامتی گفته؛
      14:47 1397/07/28

      سپاس از شما
      حتما. پیشنهاداتت رو توی برنامه میذاریم
      فیلم از بازی‌ها هم ایده‌ی خوبیه 😉

  3. مهدی گفته؛
    23:25 1397/07/29

    سلام اقا امیر. من هیشه. شمارو. دنبال میکنم. و تو این زوم کست. به. بازی Orleans علاقه. پیداکردم. لطفا. اگه میشه. یه راهنمایی کنین. که از کجا تهیه کنم. هرچی تو گوگل گشتم. نبود یا من. متن اشتباه تایپ میکردم. لطفا راهنمایی کنید اگر هم تبلیغ سایت میشه. به ایمیلم بفرستید و از این سبک بازی ها. که تجارت داخل. اون هست خوشم میاد اگه لطف کنین. چنتایی. معرفی کنین خیلی ممنون میشم مرسی. بابت. این که. به گسترش بازی های رومیزی کمک میکنین

  4. ایمان گفته؛
    14:45 1397/08/11

    سلام خسته نباشید میشه لطفا نقد و بررسی بازی بازار رو انجام بدین، ممنون میشم

    • امیر سلامتی گفته؛
      14:00 1397/08/13

      سلام. ممنون
      ندیدیم این بازی رو. اگه پیدا کنیم یا خود ناشر برامون بفرسته حتما

  5. مهدی گفته؛
    13:33 1397/08/26

    سلام اقا امیر. من هیشه. شمارو. دنبال میکنم. و تو این زوم کست. به. بازی Orleans علاقه. پیداکردم. لطفا. اگه میشه. یه راهنمایی کنین. که از کجا تهیه کنم. هرچی تو گوگل گشتم. نبود یا من. متن اشتباه تایپ میکردم. لطفا راهنمایی کنید اگر هم تبلیغ سایت میشه. به ایمیلم بفرستید و از این سبک بازی ها. که تجارت داخل. اون هست خوشم میاد اگه لطف کنین. چنتایی. معرفی کنین خیلی ممنون میشم مرسی.

  6. hamed گفته؛
    01:20 1397/08/30

    سلام
    اگه جای نباشه این باز ها رو خرید خوب معرفی اونها هم به هیچ دردی نمیخوره من برای بازی Orleans کل تهران گشتم بماند که دست به دامن یکی از دوستان تو آلمان هم شدم اما پیدا نکردم یه کمک کنید که کجا میشه تهیه کرد

  7. علی گفته؛
    13:22 1398/03/23

    میدونم کار سختیه ولی اگه میشه یه بار بشینین دور هم یک بازی امریکن ترش بازی کنین
    و ااینکه
    از هر مکتبی بازی های بیشتری معرفی کنید و اگر به صورت هفتگی از هر نوع یک بازی معرفی کنید خیلی عالی میشه. با تشکر.

  8. سارا گفته؛
    14:18 1398/05/20

    ممنون بابت ویدیوهای خوبی که تولید می کنید.
    معمولا ویدیو های شما رو می بینم.

    من بازی Imhotep و Stone Age رو بازی کردم و از سبکشون که خیلی فکر رو درگیر می کنه هم خوشم میاد. به نظرم بر اساس حرف شما این بازی ها توی دسته بازی های اروپای شرقی قرار بگیره. امکانش هست که چند بازی رو به بنده معرفی کنید که علاوه بر داشتن ویژگی بازی های اروپای شرقی، همانند بازی های آمریکایی تماتیک هم باشه. یعنی هم مثل اروپای شرقی فکری باشه هم مثل آمریکایی بسیار جذاب.

    منتظر جوابتون هستم
    ممنون از شما

  9. امیرحسین گفته؛
    22:55 1399/04/27

    سلام . میخواستم بدونم چطوری باید بفهمم که بازی که میخوام بسازم تا حالا نمونه ای نداشته تو دنیا .با سرچ کردن اصلا نمیشه این موضوع رو فهمید. لطفن راهنمایی کنید. ممنون

    • امیر سلامتی گفته؛
      12:16 1400/02/23

      سلام. من این بازی‌ها رو توی این سبک خیلی دوست دارم:
      Cosmic Encounter- Twilight Imperium – Elder Sign – Descent – War of the Rings – Eldrich Horror – Wildlands – Survive – Earth Reborn – City of Horror

لینک کوتاه