رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

گیزموس؛ آتش زیر خاکستر

مقدمه

خب به همین مسخرگی یک سال گذشت و به یک نمایشگاه Gen Con جدید رسیدیم. از اونجایی که شما هم مثل ما، همه بازی‌های معرفی‌شده در نمایشگاه پارسال رو بازی کردین(!) و الان دیگه داریم از بیکاری می‌میریم، گفتیم شروع کنیم و راجع به چندتا از بازی‌های جذابی که قراره در نمایشگاه امسال منتشر / رونمایی بشن صحبت کنیم. شاید نمی‌دونین که نمایشگاه Gen Con چیه، شایدم مثل خیلی‌ها اکثر چیز‌هایی که در حافظه‌تون ذخیره کرده بودین – از جمله ماهیت نمایشگاه Gen Con – رو زیر ابر سیاه قیمت دلار و بحث‌ها و پیش‌بینی‌های صد من یک غاز سیاسی فراموش کردین، می‌تونین دوباره در این لینک در موردش بخونین.

البته که می‌تونین هم در مورد نمایشگاه چیزی ندونین و به این مقالات فقط به چشم معرفی چند بازی جدید نگاه کنین. فقط یادتون باشه که ما خیلی آپدیت و بروز هستیم دیگه. بعدا حرف در نیاد.

 

بازی Gizmos؛ یا حدودا اسپلندور ۲

سال ۲۰۱۷ ما شاهد مرگ یکی از دوستای خیلی خوبمون بودیم. بازی اسپلندور که برامون کلی خاطره ساخته بود و به واسطه اون با کلی آدم جدید آشنا شده بودیم، توسط بازی Century به قتل رسید. بازی Century: Spice Road اومد و با همون حجم از قوانین، برای همون مخاطب، تجربه سریع‌تر، عمیق‌تر و جذاب‌تری رو رقم زد و این باعث شد بازی اسپلندور کم کم از حسادت بسوزه و آتیش بگیره. ولی خب مثل هر قصه‌ی آتش‌گرفتن خوبی، یه روز خوب میاد و آتش زیر خاکستر شعله‌ور می‌شه و دوباره جون می‌گیره. بازی‌ای که امروز قراره راجع بهش حرف بزنم، دستش رو مثل این عکس از زیر خاکستر جسد بازی اسپلندور بیرون زده و دنبال انتقام می‌گرده.

البته این از خاکستر بیرون نیامده

البته همه این تمثیل بی‌نظیری که بنده به کار بردم به تعبیری بی‌بنیان است، چرا که نه طراح و نه ناشر هیچکدام از این سه بازی که نام بردن ربطی به همدیگه ندارن! ولی خب انقدر تمثیل دلنشین و غرا ای بود که نتونستم ازش بگذرم.

 

 

گیزموس؛

شمایل بازی گیزموس؛ چیدمانش آشنا نیست؟

در بازی گیزموس ( که تکرار کردن اسمش پشت سر هم مثل قوری گل قرمزی می‌مونه) بازیکن‌ها در نقش مخترعین نابغه‌ای بازی می‌کنن که قراره در یک نمایشگاه علمی اختراعاتشون رو به نمایش بذارن. همونطور که فکر کنم تا الان آشنا شده باشین، من عاشق تم‌ها و موضوع‌های عجیب غریب در بازی‌های رومیزی هستم. در نگاه اول موضوع این بازی هم خیلی برام جذاب بود و باعث شد خیلی ذوق‌زده بشم. در مقابل چیزی که خیلی می‌تونه آدم رو اذیت کنه، اینه که یک موضوع یا تم جالب، در یک بازی شهید بشه و وقتی بازی می‌کنی ببینی قصه بازی فقط یک دری‌وریه که پشت جلد بازی خالی نمونده باشه. اگه من بودم (مثل الان که من هستم) در توضیح این بازی می‌گفتم: «آهای کسانی که اسپلندور دوست داشته‌اید. از این به بعد گیزموس بازی کنید!»

در این بازی، بازیکن‌ها سعی‌دارن با خرج کردن گوی‌های انرژی (مثل گوهر‌های اسپلندور) کارت‌های اختراعات بخرن و امتیاز بگیرن (مثل کارت کارگاه‌های گوهر سازی اسپلندور). در هر نوبت بازی شما چهار گزینه دارین (مثل اسپلندور). می‌تونین گوی انرژی بردارین، یکی از کارت‌ها رو آرشیو کنین (مثل رزرو کردن در بازی اسپلندور)، یک کارت که آرشیو کردین یا از کارت‌های وسط رو بخرین (مثل اسپلندور). خریدن هر کارت غیر از امتیاز به ما یک ویژگی هم اضافه می‌کنه که در ادامه بازیمون رو راحت‌تر می‌کنه (مثل تخفیف‌هایی که کارگاه‌های گوهرسازی اسپلندور در خرید‌های بعدی می‌دن). در عین حال زمانی که یک نفر x عدد کارت بسازه بازی تموم می‌شه (مثل اسپلندور که بازیکن با رسیدن به امتیاز مشخصی بازی رو تمام می‌کنه) و در نهایت کسی که بیشترین امتیاز رو داشته باشه برنده بازی می‌شه.

صفحه هر بازیکن که هم کارهایی که بازیکن‌ها می‌تونن انجام بدن رو نشون می‌ده، هم با قرار دادن کارت‌های جدید بخش‌های مختلف ارتقا پیدا می‌کنن

این همه پرانتز براتون آوردم، ولی قراره کلی از این بازی تعریف کنم. ماجرا اینه که در بازی اسپلندور، دستگاهی که در طی بازی می‌سازید بدوی و تک بعدیه؛ فقط در خرید‌های بعدی به شما تخفیف می‌ده. اما در این بازی، نه تنها همه ویژگی‌های شما با دستگاهی که دارین جلوی خودتون می‌سازین قابل بهینه سازیه، بلکه ویژگی‌های عجیب و غریب دیگه‌ای هم بهتون اضافه می‌شه که در کنار هم معانی عجیب غریبی رو به وجود میارن و باعث می‌شن در نوبت‌هایی از بازی کمبو‌های خیلی هیجان انگیز بزنین. در نهایت می‌تونم بگم بازی فوق‌العاده جذاب و دوست‌داشتنی‌ایه و قطعا جای اسپلندور رو می‌گیره. حالا چرا انقدر اسم اون مرحوم رو میارم، چون بازی گیزموس قطعا با نگاه بهبود دادن بازی اسپلندور طراحی شده و من فکر می‌کنم حتی می‌تونست به عنوان یک بسته الحاقی برای بازی اسپلندور معرفی بشه.

البته فراموش نشه که بازی Gizmos یک پدیده‌ای به نام Energy Dispenser داره که جذابیت بصری بازی رو چندین برابر بهتر از اسپلندور می‌کنه. پیشنهاد می‌کنم امتحان کنین ببینین چند نفر به بازی چیده شده‌ای که روی میزش این دستگاه هست جلب نمی‌شن!

گوی‌انداز بازی گیزموس

امیر آئین
امیر آئین

سی سال اول با افتخار به بازی گذشت. حالا یا بازی کردن پای کامپیوتر، یا پای پلی‌استیشن، یا تو گیم‌نت، یا پشت میز بازی. برنامه سی سال دوم اینه که کمی بیشتر تو این سرگرمی فرو برم. ولی این رو یادتون باشه، اگه من فرو برم، تنها نمی‌رم، همتون رو با خودم می‌برم. انقدر پر حرفی می‌کنم، انقدر در ویدئو‌ها دلقک بازی در میارم، انقدر پشت میکروفون‌ها سر و صدا راه می‌اندازم، تا بالاخره تسلیم بشین و مثل من و دوستام، بشینین پای میز بازی.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه