رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بر شانه‌ی غول‌ها - قسمت اول

در حال حاضر که وارد سال ۲۰۱۸ شده‌ایم، تجدید حیات بازی‌های رومیزی – که نزدیک به دو دهه است که با عناوین محبوبی مثل Ticket to Ride و Settlers of Catan شروع شده – انقدری پیشرفت داشته که دیگر شاید نیازی نباشد که برای همه توضیح بدهیم که هر سن و علاقه و سطح مهارتی که دارند، یک بردگیم یا بازی کارتی یا تاسی چیزی آن بیرون انتظارشان را می‌کشد. این صنعت در حالی ۲۸٪ در آمریکای شمالی رشد داشته که دیگر در تمام دنیا به عنوان یک صنعت پولساز شناخته می‌شود. بخشی از موفقیت این سرگرمی نوعی پاسخ به استفاده‌ی روزافزون از امکانات آنلاین است و بخشی دیگر هم به لذت گذراندن زمان با دوستان و غرق شدن در تجربه‌ای منحصر بفرد بر می‌گردد.

اما حتی الان و در سال ۲۰۱۸ نیز بسیاری از بازی‌های موفق روز دنیا، با ایستادن بر دوش غول‌های کلاسیک این حوزه است که به معروفیت و موفقیت بالا دست پیدا می‌کنند. فهرستی که در ادامه معرفی می‌کنم شامل بازی‌های موفق سال ۲۰۱۷ می‌شود که با وام‌گیری از بازی‌ها، مکانیزم‌ها و سرگرمی‌های قدیمی‌تر به محبوبیت رسیده‌اند.

 

Kingdomino

بر اساس:‌ دومینو

این جعبه‌ی دوست‌داشتنی که برنده‌ی جایزه‌ی بازی سال آلمان یا Spiel des Jahres در ۲۰۱۷ هم شده، با تکیه بر مکانیزم بسیار قدیمی و محبوب چیدن دومینوها طراحی شده‌است. قوانین بسیار اندک، قابل فهم بودن و سرعت بالای بازی، از ویژگی‌های این بازی است. در طی بازی بازیکنان با استفاده از دومینوهای خوش‌رنگ و لعاب بازی، تلاش می‌کنند تا بهترین قلمرو را برای خودشان بسازند. در مورد این بازی اینجا و اینجا بیشتر توضیح داده‌ایم.

Exit Series

بر اساس:‌ اتاق فرار

این سری بازی‌ها را به نوعی می‌توان تجربه‌ی اتاق فرار در یک جعبه دانست. اگر تجربه‌ی اتاق فرار را داشته باشید در جریان هستید که در این سرگرمی باید به کمک دوستانتان و با حل کردن معماها و موانع در زمان مشخصی از یک (یا چند اتاق) فرار کنید. در این بازی شما همان تجربه را داخل پذیرایی خانه‌ی خود خواهید داشت. در هر کدام از عناوین این سری، بازیکنان تلاش می‌کنند تا با حل معماهای خلاقانه و جذاب (و گاها بسیار نفس‌گیر) بازی از لوکیشنی فرضی در بازی (کلبه‌ی نفرین شده، معبد متروک و …) فرار کنند. این سبک بازی برای علاقمندان حل معما، پازل، جدول سودوکو و کلا فعالیت فکری بسیار توصیه می‌شود.

Photosynthesis

بر اساس:‌ شطرنج

به نظرتان یک بازی بر اساس رشد درخت‌ها چقدر می‌تواند جذاب باشد؟ شاید به نظر نرسد ولی بازی استراتژیک و فکری فوتوسنتز که امیر اینجا به تفصیل در موردش توضیح داده، به عنوان یکی از جذاب‌ترین و چشم‌گیرترین بازی‌های سال گذشته شناخته می‌شود. در این بازی با اجزای سه بعدی،‌ بازیکنان با کاشتن دانه‌های درختان و رساندن پرتوهای خورشید به آن‌ها باعث رشد درختان می‌شوند و در عین حال با افزایش قد موجب نرسیدن پرتوهای حیاتی خورشید به دیگر رقبا. البته که برای انجام بازی نیازی به کتاب علوم تجربی سال ششم نخواهید داشت، بلکه بیشتر نیازمند توانایی برنامه‌ریزی استراتژیک مشابه بازی شطرنج خواهید بود.

Codenames: Duet

بر اساس:‌ تابو

بازی فوق محبوب کودنیمز که در ابتدا سال ۲۰۱۵ عرضه شد، دو تیم از بازیکنان را در برابر هم قرار می‌دهد در حالیکه رئیس هر تیم تلاش می‌کند تا با ارتباطی تلپاتیک، و با دادن یک اسم رمز که تنها می‌تواند شامل یک کلمه و یک عدد باشد، تیمش را در جهت یافتن کارت‌های درست راهنمایی کند. این بازی جذاب را قبلا اینجا معرفی کرده‌ایم. ولی نکته‌ای که باعث انتخاب این بازی در این فهرست شد این بود که ایده‌ی اولیه بازی بر اساس بازی‌های حدس زدن کلمات مثل تابو می‌شود. نسخه‌ی اصلی این بازی را می‌شد دونفره بازی کرد ولی بیشتر برای بازی گروهی طراحی شده بود. اما نسخه‌ی جدید که در سال گذشته عرضه شد مخصوص بازی دونفره طراحی شده و البته همچنان می‌توان آنرا به شکل تیمی هم تجربه کرد.

NMBR 9

بر اساس:‌ تتریس

این بازی خوش‌رنگ و لعاب با وام‌گیری از بازی تتریس و مکانیزم استدلال فضایی یا Spatial Reasoning طراحی شده‌است. در این بازی بازیکنان با روی هم چیدن اعدادی که روی اشکال تتریس‌مانندی چاپ شده‌اند، با در نظرگیری ارزش آن عدد و همچنین طبقه‌ای که قرار گرفته، امتیاز به دست می‌آورند. و البته این روش امتیازگیری و شکل متفاوت هر عدد باعث می‌شود تا هر بازیکن در چرخه‌ی تمام‌نشدنی سبک-سنگین بین عددی که دارد، عددی که می‌خواست تا داشته باشد و عددی که در نوبت بعدی به دستش خواهد آمد به فکر و برنامه‌ریزی بپردازد. این بازی را می‌توان نقطه‌ی اتصال بازی تتریس و بازی قدیمی ماه-یونگ دانست که با چاشنی اندکی ریاضی ترکیب شده‌است.

 

ادامه دارد…

 

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. علی فرحزادی گفته؛
    16:00 1399/02/01

    سلام آقای سلامتی
    من یک بازی می خواهم که حالت مبارزه ای داشت باشد و بیشتر برای ۳ نفره خوب باشد ولی بشه ۲نفره و ۴ نفره بازی کرد اگه ۲تا۵ نفر باشه هم اشکال ندارد
    می توانید چند باری خوب معرفی کنید که بشه تهیه کرد قیمتش هم زیاد مهم نیست
    خیلی ممنون

لینک کوتاه