رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

واپسین روز نمایشگاه Gen Con؛ ویروسی!

یک روز از زندگی ویروس؛ برداشت اول – 1984

گروه عملیاتی گلبول سفید

در این کمیک استریپ شما ماجراجویی‌های «کاپیتان کیوان» رو دنبال می‌کنید. کاپیتان کیوان یک «گلبول سفید» سرسخته که از هر چی میکروب و ویروس بیزاره. لابلای زد و خورد های کاپیتان با انواع و اقسام میکروارگانیسم‌ها، با بدن انسان و امعا و احشای اون هم آشنا میشید.

کاپیتان کیوان «بد دهان»

هیچ ایده‌ای ندارم که قسمت داستانی کتاب رو چندین و چند بار خوندم، ولی مطمئنم که بخش علمی کتاب رو بیش از یک بار نخوندم! اون هم به ضرب و زور خواهر بزرگتر. تنها چیزی که در مورد کتاب دوست نداشتم، این بود که مهاجمین ریز اندام هیچ کاراکتری نداشتن. تنها قومی بودند بربر و وحشی.

یک روز از زندگی ویروس؛ برداشت دوم – 2001

سلول قهرمان

Osmosis Jones در ایران با نام «سلول قهرمان» شناخته میشه.

باز هم ماجراجویی‌های یک گلبول سفید با نام کامل Osmosis “Ozzy” Jones، این بار به همراه رفیقش که یه قرص سرماخوردگی ساده است. با این تفاوت که این بار یه ضدقهرمان درست و حسابی وجود داره به نام Thrax که اگه در طول چهل و هشت ساعت آتی جلوش رو نگیرن، «بیل مری» جاش سینه قبرستونه.

 

Thrax

خنده شیطانی Thrax

از «گروه عملیاتی گلبول سفید» تا «سلول قهرمان»(!) راه زیادی اومدیم. حداقلش اینه که خیلی از مهاجمین ریزاندام ما، شخصیت ویژه خودشون رو دارن. ولی همچنان یه چیزی کمه. ترجیح میدم یک بازی باشه که توش نقش Thrax (نه Jones) رو داشته باشم.

یک روز از زندگی ویروس؛ برداشت سوم – 2012

plague-inc

عامل بیماری‌زای شما اولین فرد رو آلوده کرده. حالا وقتشه طوری تکاملش بدید که یک بار برای همیشه، تاریخ بشر بر روی کره خاکی به اتمام برسه.

 

خوب بسیار هم عالی. به نظر میاد این همون چیزی بود که سال‌ها به دنبالش بودم. به خصوص حالا که بالاخره بردگیم بازی هم منتشر شده. فقط یه نکته: چرا انقدر جدی؟! یا بهتره بگم: چرا انقدر تیره و تار؟

یک روز از زندگی ویروس؛ برداشت آخر؟ – 2017

Viral logo

هدف شما، به عنوان جمعیت ویروس‌ها، اینه که نه تنها جهش یافته، بلکه کنترل اعضای بدن میزبان رو در دست بگیرید. اشتباه نکنید! بازی رقابتی است و قراره تو دست و پای همدیگه برید. در عین حال باید حواس جمع باشید، چون اگه تعداد ویروس‌ها در یکی از اعضا از حد بگذره، اوضاع بیمار بحرانی میشه. در این صورت سیستم ایمنی بدن بیمار با کمک پزشک معالج، عفونتی رو که با هزار زحمت درست کردین، پاکسازی می‌کنن و تک تک ویروس‌ها در اون عضو، نابود میشن. به همین سادگی.

Viral Board

بی اغراق یکی از جذاب‌ترین صفحه‌های بردگیم که تا به حال دیدم. شما از طریق رگ‌ها و در جهت فلش‌ها بین اعضا و جوارح بیمار بدبخت حرکت می‌کنید.

اگه دنبال مکانیسم‌های بازی هستین، باید بگم که مکانیسم اصلی بازی «کنترل منطقه» است، مثل بازی «ریسک». از مکانیسم که بگذریم، مهم‌ترین نکته بازی – حداقل این طور که از شنیده‌ها و دیده‌ها برمیاد – ارتباط معنی‌دار بین موضوع و روند بازی است. یعنی واقعاً به نظر میاد که کارهایی که در بازی برای به دست آوردن «امتیاز ویروسی» انجام میدین، کاری است منطقی، طبیعی و بلکه هم بدیهی، برای عده‌ای ویروس که با پشتکار مشغول ایجاد عفونت در بدن میزبان هستن.

راستی اگه علاقه‌مند شدید درباره ارتباط تِم (موضوع) و مکانیسم بازی بیشتر بخونید، امیر خان آئین در این مقاله، توضیحات بیشتری داده به همراه معرفی سه بازی، که پیشنهاد می‌کنم یه نگاهی بندازید.

Viral cards

با توجه به تصویرسازی بازی، البته واضح و مبرهن است که شخصیت منفی بازی کسی نیست جز جناب پزشک.

و تاکید می‌کنم بر تصویر سازی دوست داشتنی بازی. موضوعی که ممکنه برای بسیاری عجیب، ناخوشایند و حتی آزار دهنده باشه، این تصویرسازی، بامزه، گوگولی و حتی دلنشین کرده. از تصویر سازی صفحه و کارت‌های بازی که بگذریم، حتی تماشای کتابچه قوانین بازی هم جذابیت خودش رو داره:

VIRAL Rulebook

صفحه‌ای از کتابچه قواعد بازی. برای دیدن نسخه بزرگتر کلیک کنید.

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنم که بردگیم Viral از مجموعه بازی‌های Dice Tower Essentials است. این مجموعه از بازی‌ها در واقع همکاری است بین گروه «دایس تاور» و نشر Arcane Wonders. به این صورت که «تام وسل»، بازی‌های ارزشمندی رو که به هر دلیل کمتر دیده شدن، به ناشر معرفی می‌کنه تا با انتشار توسط Arcane Wonders مخاطبین بیشتری با اونا آشنا بشن. با باقی بازی‌های این مجموعه می‌تونید در این پیوند آشنا بشید.

Dice Tower Essentials Logo

در نهایت این که بردگیم Viral بازی است برای دو الی پنج نفر و زمان بازی بین شصت تا نود دقیقه است.

 

بعدالتحریر

کمیک استریپ «گروه عملیاتی گلبول سفید» رو می‌تونید از سایت کتابناک دانلود کنید. دوبله فارسی فیلم «سلول قهرمان» رو می‌تونید در آپارات تماشا کنید. بردگیم دیجیتال Plague Inc رو هم می‌تونید از این پیوندها برای اندروید، آیفون و آیپد، و همین طور ویندوز، مک و لینوکس دانلود کنید. در مورد بردگیم Viral هم علی الحساب مثل نگارنده می‌تونید، از خواندن «کتابچه قوانین» بازی لذت ببرید، در انتظار روزی که این بازی هم برای خرید در ایران موجود بشه…

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه