رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بردگیمی در ستایش از صنایع دستی مکزیک

بردگیم‌های زیادی نام خودشون رو از شهرها و مکان‌های واقعی گرفتن. برخی از اونا رو هم تا به حال بهتون معرفی کردیم: «جایپور» مشهور به شهر صورتی در هندوستان (پیوند)، «جاده شیشه‌ای» که اسمش از جاده‌ای مشهور به همین عنوان در آلمان گرفته شده (پیوند)، «توکایدو» نام جاده‌ای کهن در ژاپن (پیوند)، «سن خوان» شهری در کشور پورتوریکو (پیوند)، و حتی «اسپهان» نام کهن اصفهان (پیوند).

بردگیم Oaxaca – که در زبان اسپانیایی به صورت «واهاکا» تلفظ میشه – نام خودش رو از شهر و ایالتی به همین اسم در کشور مکزیک گرفته. در عین حال «واهاکا» تفاوت عمده‌ای با خیلی از دیگر بردگیم‌های این دسته داره: صنایع دستی شهر واهاکا، کانون و مرکز توجه اصلی بردگیم واهاکا است. نه فقط یک اسم برای این که توجه مخاطب رو به خودش جلب کنه. صنایع دستی که یکی از دلایل عمده توریستی بودن شهر واهاکا است:

نمونه‌هایی از صنایع دستی واهاکا. برای دیدن نسخه بزرگتر کلیک کنید.

به گفته طراحان، هدف از انتخاب این موضوع برای بازی این بوده که توسط این بردگیم مردمان بیشتری رو با این هنر آشنا کنن. اگه شما هم علاقه‌مند شدید درباره صنایع دستی واهاکا بیشتر بدونید، به صفحه ویژه این هنر در ویکی پدیای انگلیسی یه سری بزنید.

کلیت بازی

بازی واهاکا بردگیمی است برای یک الی چهار نفر که بسته به تعداد بازیکنان، بیست الی چهل دقیقه طول می‌کشه. این بردگیم از نوع بازی‌های Engine Building هستش. در این دست از بازی‌ها شما مواد اولیه رو جمع آوری می‌کنید و در طی روندی تبدیل به محصول کرده و از این طریق امتیاز کسب می‌کنید. اگه تا به حال بردگیمی در سبک و سیاق Engine Building بازی نکردین، این بازی گزینه بسیار مناسبی برای شروعه. ساده‌تر بگم کسانی که از کمبو زدن در بازی لذت می‌برن (اصطلاحی به معنای ترکیب قابلیت‌های مختلف با هم)، شک نداشته باشن که واهاکا رو برای اونا ساختن. در نهایت اگه تجربه بازی‌هایی از این دست رو دارین، همین کافیه بگم که واهاکا یه جورایی نسخه سبک و ساده Castles of Burgundy است.

یک نوبت از بازی

انتخاب اکشن

یکی از پنج تاسی که در ابتدای راند ریختید رو انتخاب می‌کنید. حالا می‌تونید اکشن «جمع آوری» یا اکشن «ساختن» رو انجام بدید.

 

اکشن «جمع آوری» مواد اولیه

دو کارت بکشید. این کارت‌ها باید از دسته کارت‌هایی باشن که پشت اونا مطابق با تاس انتخابی شما است. یکی از این دو کارت رو انتخاب کرده و به «کارگاه» خودتون اضافه کنید. کارت دیگه رو به انتخاب خودتون بالا یا پایین دسته کارت مربوطه بذارید. یه عدد روی هر کارتی هست، به تعداد اون عدد ژتون روی کارت انتخابی بذارید.

 

اکشن «ساختن» یا تبدیل مواد اولیه به صنایع دستی

یک عدد ژتون از هر کارتی که در کارگاه دارین و مطابق با تاس انتخابی شما است، کم کنید.

 

هنر ساخته دستتون رو در «غرفه» خودتون به نمایش بذارید

بعد ار این که تمام ژتون‌های روی کارت رو حذف کردین، اثر هنری شما تکمیل شده. کارت رو در غرفه بذارین. علاوه بر امتیازی که کارت در انتهای بازی داره، یه قابلیت جدید هم به شما اضافه می‌کنه.

 

نسخه کلکسیونی بردگیم واهاکا. تصاویر بیشتر از کارت‌های بازی را در اینستاگرام رومیز ببینید.

 

«رادو» و بردگیم واهاکا

«ریچارد هَم» ملقب به رادو (Rahdo) که معرف حضورتون هست. پیش از این در بخش اول مقاله «منتقدین بردگیم» معرفیش کرده بودیم و یه مصاحبه هم باهاشون داشتیم. معمولاً رادو بازی‌هایی که در سایت کیک استارتر برای جمع آوری سرمایه اولیه و پیش فروش کمپین ایجاد می‌کنن رو در حین بازی کردن توضیح میده، و در نهایت نظرش رو درباره اون بازی میگه. این طوری مخاطب قبل از این که بخواد از بازی حمایت کنه، تجربه خوبی از بازی کسب می‌کنه.

در ویدیوی مربوط به بردگیم واهاکا، رادو تغییراتی در قواعد بازی رو پیشنهاد می‌کنه که مناسب بازیکنان باتجربه است. این قواعد «پیشرفته» رو می‌تونید در انجمن «بردگیم گیک» بخونید.

 

در نهایت این رو اضافه کنم که شما برای ساختن بردگیم واهاکا، علاوه بر چاپ کارت‌های بازی، به ازای هر بازیکن به یک مهره و پنج عدد تاس عادی یا شش وجهی نیاز دارید (نسخه چاپی طوری طراحی شده که بر خلاف نسخه اصلی نیازی به تاس‌های ویژه نداره). علاوه بر تاس، شصت عدد ژتون میخواید که در بازی اصلی به صورت مکعب‌های چوبیه. می‌تونید این مکعب‌های چوبی رو از «توباگو» یا هر بردگیم سبک اروپایی دیگه بردارید. اگه هم در دسترس ندارید، لااسترس! کافیه یه سر به آشپزخونه برید و یکی دو مشت عدس کِش برید. تنها نکته مهم اینه که والدین یا همسرتون متوجه نشه عدس‌ها رو برای چه کاری می‌خواین 😉

دانلود نسخه چاپی بازی

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

    لینک کوتاه