رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بزن به چاک!

اگر کوچکترین ایده‌ای درباره بازی‌های نقش آفرینیِ قلم کاغذی دارید – ولو این که تنها اسم «سیاهچاله و اژدها» (D&D یا Dungeons and Dragons) به گوشتان خورده باشد! – همین حالا ۳ نفر از دوستانتان را پیدا کنید، فایل پی‌دی‌اف بازی را دانلود کرده، بخوانید، بازی کنید و لذت ببرید. نگران قوانین و آماده‌سازی بازی هم نباشید که کل قوانین در یک صفحه، بله تنها یک صفحه، جا شده و برای آماده سازی (ستاپ) بازی، تنها به ۴ عدد پاکت نامه، یک کیف (یا کوله) و یک تایمر احتیاج دارید، همین. تایمر که روی همه گوشی‌های هوشمند وجود دارد. پاک نامه را هم می‌توانید به سادگی با کاغذ بسازید. به تاس‌های عجیب غریب ۴ تا ۲۰ وجهی هم نیازی نخواهید داشت.

دانلود بازی نقش آفرینی «بزن به چاک»

راستی، اگر فیلم‌هایی مثل «کسب و کار ایتالیایی» (The Italian Job)، یازده یار اوشن (Ocean’s Eleven)، یا حتی «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» را دیدید و دوست داشتید، لذت بازی برای شما دو چندان خواهد بود.

 

 

هنوز این جایید؟! همچنان متقاعد نشدید؟ یا این که عبارت «نقش آفرینیِ قلم کاغذی» برای شما عجیب و غیر قابل هضم است؟ پس معرفی بازی را به عهده خودش می‌گذاریم:

لعنت! همه چیز به هم ریخت. کلی گلوله شلیک شد که بیشترش هم خورد به «چشم‌باباقوری». شما چهارتا، با کیف اموال دزدی زدید به چاک، هرچند غنیمتی که گیرتان آمد خیلی کمتر از چیزی است که انتظار داشتید. خیلی کمتر! حالا توی جاده‌اید، جانتان را برداشته‌اید به امید یک جو شانس. هنوز سالمید (البته به جز «چشم‌باباقوری»)، دوستانتان را دارید (اگر بشود بهشان گفت دوست) و یک تکه آهن داغ، یک هفت تیر شلیک کرده، چپانده‌اید پشت شلوارتان. یازده تکه گنج دزده‌اید که حالا باید بین چهار نفر قسمت کنید و قطعا تقسیم دوستانه‌ای نخواهد بود. هیچ چیز خیلی دوستانه به نظر نمی‌رسد.

در این بازی شما نقش چهار دزد را دارید با اسامی رمز «آب زیرکاه»، «کله خراب»، «بی‌مُخ» و صد البته «چشم‌باباقوری». ایده کلی بازی این است که شما داستان سرقتی که انجام داده‌اید را مشترکاً بسازید: به کجا دستبرد زدید؟ از آن جا چگونه محافظت میشد؟ هر کدام از شما چه کردید؟ «چشم‌باباقوری» چطوری تیر خورد؟ غنایم را چطور بین خود تقسیم می‌کنید؟ اصلاً آیا همگی تا پایان زنده باقی خواهید ماند؟!… جواب به این سوالات و دیگر سوالات مشابه را ایفای نقشِ شما رقم خواهد زد.

 

نقش آفرینیِ قلم کاغذی؟!

اگر سریال «اتفاقات ناآشنا» (Stranger Things) را دیده باشید، احتمالاً نام بازی D&D (مخفف Dungeons and Dragons) به گوش شما آشنا است. بازی‌های نقش آفرینیِ قلم کاغذی، که  اولین آن‌ها همین بازی «دی اند دی» است، اول بار در دهه هفتاد میلادی به وجود آمدند. در این بازی‌ها، بازیکنان به دور هم جمع می‌شوند، نقش یک شخصیت (کاراکتر) را به عهده می‌گیرند و کارهایی را که کاراکتر آن‌ها در طول بازی در مواجهه با شرایط مختلف انجام می‌دهد، برای دیگران توصیف می‌کنند؛ شبیه به یک نمایشنامه رادیویی که هنرپیشگان در آن «بداهه گویی» می‌کنند. خیلی از اوقات در بازی نقشی به نام «گیم مستر» (Game Master) وجود دارد که در واقع راوی داستان است. گیم مستر داستان را برای نقش آفرینان شرح می‌دهد و  آن‌ها کارهایی را که می‌خواهند انجام دهند، برای گیم مستر توضیح می‌دهند. گیم مستر بر اساس قوانین بازی و شرایط کنونی بازی و بازیکنان، نتیجه کار آن‌ها را اعلام می‌کند. ممکن است از آن‌ها بخواهد که با ریختن تاس شانس خود را در انجام کار مورد نظرشان امتحان کنند. در نهایت، نتیجه بازی بر اساس انتخاب‌ها و اعمال بازیکنان مشخص خواهد شد. بازی‌های نقش آفرینی قلم کاغذی که اجداد بازی‌های نقش آفرینی کامپیوتری امروزی، از «بلادبورن» و «دارک سولز» گرفته تا «فال اوت» و «ویچر»، محسوب می‌شوند، همچنان طرفداران خاص خود را دارند. چرا که تنها محدودیت شما در این بازی‌ها قدرت خیال پردازی و هنر داستان‌گویی شما است. برای آشنایی بیشتر با بازی‌های نقش آفرینی قلم کاغذی، پیشنهاد می‌کنم پادکست صوتی «شورش در استارتاپ»  را گوش کنید.

 

حرف آخر

از «رضا اسکندری» عزیز که زحمت ترجمه بازی (با عنوان اصلی Out of Dodge) را بر عهده گرفت، تشکر می‌کنم. با ذکر این نکته که بی‌اغراق، خلاقیت مترجم، نسخه فارسی بازی را از اصل آن هم جذاب‌تر کرده است. از «آرش رنجبران» هم که تصویرسازی بازی را بر عهده گرفت، متشکرم.

در عین حال خوشحال می‌شویم که تجربه بازی خودتان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید و اگر بازی را دوست داشته و امکانش را داشتید، برای حمایت از طراح آن (جیسون مورنینگ‌استار که طراح بازی Fiasco نیز هست)، اصل بازی را از طریق این پیوند بخرید.

دانلود بازی نقش آفرینی «بزن به چاک»

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

    • فاطمه گفته؛
      16:20 1397/08/24

      دوست عزیز گفته شده بود که اگه دوست دارین سوپرایز بشین متن ها رو تا بازی نخونین که :))

  1. ژیوان گفته؛
    20:19 1397/06/08

    انقدر خندیدیم اشکمون در اومد … بازم از این جور بازیا بزارین که یکم به طنز نزدیک باشه …شخصا حوصله ی اژدها بازی و اینا رو ندارم 😐

  2. حسین زرویی گفته؛
    18:28 1397/07/23

    سلام.این بازی رو هنوز نکردم……
    ولی مطمئنا بازی خوبیه….
    من عاشق بازی های اینجور مدلی هستم.
    حدود 3هفته اس که با بازی های رومیزی جدید و مدرن آشنا شدم.تا همین سه هفته پیش فکر میکردم بازی های رومیزی و فکری بازی های شطرنج و مار و پله و منچ اینجور چیزاست.من اولین بازی که خریدم دژ است..که خیلی راضیم .سایت شما و سایت هوپا واقعا واقعا واقعا واقعا واقعا واقعا واقعا عالیه….

  3. فلانی گفته؛
    15:01 1398/02/02

    سلام
    یکی از دوستان گفت تو دیسکور یه سرور هایی برای d&d هست که اونجا بازی می کنن
    یادم ررفت ازش آدرسشو بپرسم شما میدونین آدرسش چیه؟

لینک کوتاه