در این سری مقاله‌ها بردگیم‌هایی را معرفی می‌کنیم که از نظر مکانیزم و حال و هوا به بازی محبوب کارکاسون شباهت دارند. در قسمت اول این مقاله به بازی‌های رومیزی با مکانیزم کاشی‌گذاری می‌پردازیم.


در این مقاله می‌خوایم درباره بازی carcassonne صحبت کنیم. البته نه دقیقا خودش، بلکه بازی‌هایی که می‌تونن بهتون تجربه‌ی خوب و مشابهی مثل کارکاسون رو بدن. اول از همه اینکه کارکاسون یه بازی سبک آلمانی یا german-style هست که مکنیک‌هاش تایل گذاری (tile-placement) و قلمروگیری (area-control) هستن. اگر دوست دارید درباره این بازی بیشتر بدونید اینجا (روزی یه بازی- قسمت پنجم) و اینجا (زومیز سبک‌های بازی‌های رومیزی) رو بخونید .

به ساختن راه‌ها و شهرها و گذاشتن تایل و توسعه سرزمین و قلمرو علاقه دارید؟ تا حالا شده دنبال یه بازی شبیه به carcassonne باشید؟ اگر آره پس ادامه متن رو بخونید که قراره با ۹ تا بازی آشنا بشیم که چنین تجربه ای رو بهتون بده.

خوب هر بازی یکسری عناصر داره که باعث جذابیتش میشه که درباره بازی کارکاسون هم این مورد صدق میکنه . ۳ عنصر اصلی بازی کارکاسون رو میگیم و برای هر کدومش ۳ تا بازی که می‌تونن تجربه خوب و مشابهی رو بهتون بدن مثال می‌زنیم. البته ممکنه این بازی‌ها دقیقا مثل کارکاسون نباشن، ولی خب حس و حالشون نزدیکه!

خوب بیاید شروع کنیم؛ کی می‌دونه شاید بازی مورد علاقه‌تون رو توی این فهرست پیدا کنید!

photoنمونه‌ای از کاشی‌گذاری… حالا نه دقیقا این!

اگر به کاشی‌گذاری علاقه دارید؛

کاشی‌گذاری یا Tile Placement در کارکاسون مکانیزم اصلی بازی محسوب میشه.در مورد این مکانیزم اینجا به تفصیل گفتیم. پس اول بیاید نگاهی بندازیم به ۳ بازی دیگه‌ای که مکانیزم کاشی‌گذاری دارن و از این نظر مشابه هستن:

Alhambra

الحمبرا از لحاظ اینکه یه قلمرو می‌سازید (شهری که دور تا دورش دیوار هست) و همچنین سیستم امتیازدهی‌اش که بر اساس کنترلیه که روی تایل‌های خاص دارید، خیلی به کارکاسون شبیه هست و البته اینم بگم که از بعضی جهات دیگه با اون بازی خیلی متفاوته و یک تجربه‌ی کاملا جدید محسوب میشه.

اول اینکه، برعکس کارکاسون بازیکن‌ها تایل‌ها رو به صورت شانسی بدست نمیارن، بلکه باید تایل‌ها رو از فروشگاهی که داخل بازی هست بخرن.

دوم، هر کدوم از بازیکنان روی نقشه‌ی شخصی خودشون کار می‌کنن، برعکس کارکاسون که همه روی یک نقشه‌ی بزرگ مشترک کار می‌کنن.

و سوم، ویژگی امتیاز دادن در الحمبراست  که با سه هدف جداگانه در کل بازی میسر میشه. این سیستم امتیازدهی بازی، یک چالش جدیدی به ابعاد و لایه‌های گیم‌پلی بازی اضافه می‌کنه.

Kingdomino

در kingdomino بازیکنان مثل کارکاسون تایل‌هاشون را جایگذاری می‌کنن اما نقشه‌ی کوچک خودشون رو مثل الحمبرا می‌سازن. در کارکاسون برای گذاشتن تایل یکسری قوانین و محدودیت وجود داره مثل اینکه باید راه به راه و شهر به شهر مرتبط باشه و در کینگدامینو هم برای گذاشتن تایل‌ها یا همون دومینوها محدودیت وجود داره و اون اینه که باید دومینوها حداقل از یک نوع اقلیم (منطقه) به هم مرتبط باشن مثلا منطقه جنگل به جنگل مرتبط باشه.

نه تنها شما باید قوانین مربوط به جایگذاری تایل‌ها در زمین خودتون رو مثل کارکاسون رعایت کنید، بلکه قلمرو شما باید محدود به یک شبکه ۵×۵ باشه. در بازی کینگدامینو سرزمینی که در انتها ساخته میشه یک سرزمین منظمه، و پراکنده نیست. اما شما باید سعی کنید که تایل‌هاتون رو در جای درستی بگذارید که در آخر امتیاز خوبی بدست بیارید.

کینگ‌دامینو همچنین یک سیستم انتخاب تایل خوب داره که به بازیکنان  قدرت تصمیم‌گیری میده که قراره چه تایلی برای هر دور بازی انتخاب کنن که من خودم این روش رو همیشه بیشتر از شانسی انتخاب شدن تایل دوست داشتم.

یکی از قسمت‌های بسیار مورد علاقه‌ی من در مورد این بازی اینه که این بازی تنها حدود یک ربع طول میکشه، اما در همین مدت کوتاهش یک ورزش ذهنی خیلی خوب رو انجام میدید. اگر علاقه دارید درباره این بازی بیشتر بدونید اینجا (رومیز چجوری, کینگدامینو) , اینجا (برونوی دست طلایی) و همچنین اینجا (ساخت قلمرو پادشاهی با دومینو) رو ببینید.

Topiary

این بازی یک بازی جدیده و جزو بازی‌هایی هست که سریعا بازیکنان خوششون میاد و میشه گفت یک بازی سریع و چالشی هست.

در کل بازی Topiary به جای اینکه مثل بقیه بازی‌ها بیایید و در یک صفحه خالی نقشه یا سرزمین بسازید، بازیکن در نوبت خودش  یک تایل رو در یک ردیف، ستون  و یا به صورت مورب در صفحه‌ی ۵×۵   شبکه‌ای می‌چینه. سپس تایل‌های بازی رو میشه پشت و رو کرد.

اگر یکی از دلایلی  که شما از کارکاسون لذت می‌برید اینه که تلاش کنید که شهرها و جاده‌ها و زمین‌های کشاورزی بقیه بازیکنان رو مال خودتون کنید، topiary همون چیزیه که دنبالش هستید. بعضی بازی‌ها از دور داد میزنن که مکانیزم take that (یا همون تو پاچه کردن) دارن. با اینکه در topiary این مورد داد نمیزنه اما این مکانیزم به شکل ظریفی در تار و پود بازی هست.

در کل Topiary مثل بازی kingdomino از راه‌های ساده‌ای شما رو به چالش می‌کشه، در حالیکه شانس دریافت تایلی که در کارکاسون وجود داره در topiary وجود نداره.


در قسمت بعد ۳ بازی که مثل کارکاسون به ساخت و ساز مربوط می‌شود را معرفی می‌کنیم…

 

من هم همسفر شما هستم در این سفر شگفت‌انگیز به دنیای بازی‌های رومیزی!