داستان از این جا شروع می‌شه که برونو کاتالا (Bruno Cathala) در سال 2012 قراردادی می‌بنده که هر سال یه بازی خانوادگی ساده، سریع و کوچک درست کنه. قرار بر اینه: هر کسی که بسته هفتگی اسکی رو بخره، بازی‌ بهش هدیه داده میشه. کاتالا هر سال یه بازی جدید طراحی می‌کنه تا میرسه به سال 2015.

با خودم گفتم که یه بازی کارتی ساختم، یه بازی با مجموعه‌ای کاشی (Tile) و یه بازی تاسی… حالا سراغ چی برم؟… در جا دومینو به ذهنم رسید و نتیجش شد K-Domino’Z.

K-Domino’Z
photoدومینوهای بازی K-Domino’Z با موضوع اسکی

 

حالا نکته اینجاست که چون جعبه بازی اندازه‌ی یه بسته سیگار بود، بیشتر از 8 تا دومینو توش جا نمی‌شد. ازون جایی که کاتالا خیلی با بازی حال کرده بود، تصمیم می‌گیره بازی رو در ابعاد بزرگتر و تعداد دومینوهای بیشتر بسازه. بدین ترتیب بازی Kingdomino به وجود میاد. در این بازی شما برای این که پادشاه دومینوها بشید، می‌بایست شکیل‌ترین قلمروی ممکن رو با دومینوهاتون بسازید.

kingdominoes
photoنسخه آلمانی و فرانسوی بازی. فرمت‌های متفاوت، بازی یکسان

 

قواعد بازی هم بسیار ساده است:

1) در هر دور (راند)، نوبتی از بین چند دومینو یکی رو انتخاب می‌کنید. هر چقدر این دومینوها پرسودتر باشه، نوبت به شما در انتخاب دور بعدی، دیرتر میرسه.

domino
photoنمونه‌ای از یک دومینو در بازی

 

2) دومینویی رو که انتخاب کردین، به قلمروی خودتون اضافه می‌کنید، البته با رعایت این قواعد:

– شما در ابتدای بازی یه قلعه دارین که کنارش هر دومینویی رو می‌تونید بذارید.

– زمانی که یک دومینو به قلمرو اضافه میشه، حداقل یکی از دو نیمه‌ی اون باید با یکی از همسایه‌هاش یکی باشه. یعنی دریا در کنار دریا، جنگل در کنار جنگل و الی آخر.

– کل قلمروی شما نباید از یک مربع 5×5 بزرگتر بشه.

– اگه نتونید دومینوی برداشته شده رو با رعایت این قواعد به قلمروتون اضافه کنید، باید اون رو بسوزونید.

exemple

 

3) زمانی که همه 12 دومینو بازی کردن، بازی تموم و امتیازها شمرده میشه. هر بخش از طبیعتِ قلمروی شما امتیاز جدا داره که به این صورت محاسبه میشه: تعداد خانه‌های اون بخش ضربدر تعداد تاج موجود در همون بخش:

score

 

و نتیجه، بازی زیبا و کاملاً خانوادگی Kingdomino است. هر کسی که جمع کردن و جدول ضرب بلده میتونه بازی کنه. خیلی هم سریعه و با بیشترین تعداد بازیکن (چهار نفر) هم حداکثر 20 دقیقه طول می‌کشه. از طرف دیگه، این بازی مثل کلاس درسی است برای طراحان بازی که چطوری میشه با یه مکانیسم ساده و آشنا برای همگان، یه بازی جذاب و مدرن ساخت.