photo فاشیست‌ها در حال فرار

شاید شنیدن اسم وارگیم خیلی از یوروگیم‌بازها (طرفداران بازی‌های سبک اروپایی مثل کاتان / سیطره کتان، کارکاسون / کادوس) رو یاد بازی‌های با اجزای بی‌کیفیت و کلی قوانین ریز و مدت زمان طولانی بازی بندازه، که حتی ممکنه حتی چندین روز طول بکشه. اما وارگیم‌ها هم از تغییرات و پیشرفت‌های صورت گرفته در طراحی بردگیم‌ها بی‌تاثیر نبودند. بازی «No Retreat! The Russian Front» سعی کرده با کمترین حجم قوانین و اجزا، و با ارایه کیفیت عالی مخاطبان جدیدی رو به وارگیم (بازی جنگی) جذب کنه.

photoمحتویات جعبه بازی No Retreat! The Russian Front

 

داستان بازی کل عملیات آلمان نازی در جنگ جهانی دوم بر علیه شوروی سابق در جبهه شرق، در مقیاس عملیاتی است که کل جنگ را از 1941 تا 1945 و فتح برلین پوشش می‌دهد. در این بازی هر کدام از طرفین اهداف متفاوتی رو دنبال می‌کنند و توانشون با گذشت زمان دچار تغییر میشه. مثلا یگان‌های روسی در ابتدای جنگ با یک واحد خسارت منهدم می‌شوند، ولی نیروهای آلمانی باید دو بار دچار خسارت بشوند تا کلا منهدم شوند.

 

photoنقشه بازی از نمای نزدیک

 

مکانیزم جنگ از طریق یک جدول انجام می‌شود که ستون‌های آن بیانگر نسبت توان نیروهای درگیر به یکدیگر و سطرهای آن توسط ریختن تاس تعیین میشود. البته عوامل دیگر مثل آب و هوا و نوع نیروها و غیره باعث تغییر ستون میشود. در بازی از کارت هم استفاده می‌شود که البته مثل بازی Memoir 44 کل بازی بر اساس کارت نیست، بلکه کارت‌ها نقش تقویتی رو بازی می‌کنند. یک نکته بسیار جذاب این بازی تکیه داشتن بر خطوط لجستیک (تدارکات) برای نیروها است؛ نیروهای محاصره شده در صورت از بین رفتن تدارکات تسلیم شده و یک امتیاز به نفع رقیب ثبت می‌کنند.

photoطرح روی جعبه بازی

 

این بازی برای چه کسانی مناسب است؟

پیشنهاد من این است اگر بازی Memoir 44 رو بازی کرده و دنبال بازی سنگین‌تری – هم پیچیده‌تر و هم عمیق‌تر – هستید، در قدم بعدی یکی از بازی‌های جنگی کمپانی Academy Games مثلا Conflict of Heroes رو امتحان کنید و اگر دیدید که باز تمایل به بازی وزین‌تری دارید(!) سراغ این بازی بروید.

 

کلام آخر این که این بازی یکی از لذت بخش ترین تجربیات گیمینگ من بود و خیلی از دوستان یورو باز هم بسیار از این بازی لذت بردند.

امتیاز: 8 از 10.

نقاط قوت: طراحی جمع و جور و با کیفیت بالا در مقایسه با سایر وارگیم‌ها. حجم قوانین مناسب و قابل فهم. امکان بازی طولانی 2 روزه، و یا یک سناریو 2 یا 3 ساعته. واقعی بودن رخدادها و مکانیزم‌های بازی.

نقاط ضعف: برای درک استراتژی و احاطه به قوانین به چندین بار بازی نیاز است. ممکن است موضوع بازی و جنبه‌های تاریخی آن برای برخی جذاب نباشد.

پیوندهای مرتبط