همه ی ما از دوران کودکی خود کارتون خاطره انگیز «سفرهای میتو کومون» را به یاد داریم. اما چیزی که اکثر ما نمی‌دانیم این است که منظور از حاکم بزرگ در این کارتون، «شوگان توکوگاوا» می‌باشد.

میتی کومون
photoسمت چپ جناب میتی کومون با نام اصلی «توکوگاوا میتسوکونی»

 

بازی سکیگاهارا (Sekigahara) نبردی به همین نام را شبیه‌سازی می‌کند که در سال ۱۶۰۰ میلادی به وقوع پیوسته است. در این بازیِ جنگی ۲ نفره، یکی از بازیکنان نیروهای «توکوگاوا» را کنترل می‌کند که سعی می‌کند «ایشیدا» را کشته و یا ولیعهد نوجوان را به اسارت بگیرد. در مقابل نیروهای ایشیدا سعی در کشتن توکوگاوا دارند.

 

photoایشیدا برعلیه توکوگاوا در بردگیم سکیگاهارا

 

نکته‌ی خیلی جالب در این بازی عدم استفاده از تاس برخلاف اکثر بازی‌های جنگی و بهره‌گیری از بلوک‌های چوبی و کارت برای نشان دادن نیروها و استفاده از آنها در جنگ می‌باشد. بلوک‌های چوبی هر یک نمایانگر قدرت نیروها، قبیله‌ای که به آن تعلق دارند و همچنین نیروهای ویژه (مثل تفنگداران و سواره نظام) و یا رهبر آن قبیله می‌باشند.

 

photoبردگیم سکیگاهارا در کنار شمشیر سامورایی و صد البته ساکی!

 

بلوک‌های هر طرف را فقط مالک آن می‌بیند و طرف مقابل فقط از تعداد بلوک‌های حریف اطلاع دارد و نه از ترکیب آنها. نکته‌ی بسیار جالب در بازی این است که شما ممکن است ارتشی مرکب از بلوک‌های زیاد داشته باشید اما کارتی برای فراخواندن آنها به میدان نبرد نداشته باشید، که همین امر جنبه‌ی بلوف زنی زیادی به بازی اضافه می‌کند. در هنگام جنگ نیز هرچه نیروهای بیشتری از یک قبیله به میدان آورده شوند توانشان به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

یک مکانیزم جذاب دیگر در بازی، مکانیزم خیانت است که طی آن با بازی کردن کارت «وفاداری» می‌توان یکی از نیروهای دشمن را وادار به خیانت و پیوستن به ارتش خود نمود. این مکانیزم ریشه در واقعیت تاریخی این نبرد دارد، چرا که سرنوشت این نبرد با خیانت یکی از قبایل به ایشیدا رقم خورد و باعث پیروزی توکوگاوا بر سپاه او شد.

 

photoطرح روی جعبه بردگیم سکیگاهارا

 

نقاط قوت

  • عدم نیاز به زبان در حین بازی
  • کاهش عنصر شانس با عدم استفاده از تاس
  • استفاده از اجزای چوبی بسیار زیبا در بازی
  • بازی پذیری بالا و متفاوت بودن هر بازی با بازی‌های دیگر
  • نامتقارن بودن وضعیت اولیه و استراتژی‌های طرفین

نقاط ضعف

  • سخت بودن برنامه‌ریزی به علت وجود عنصر شانس در به دست آمدن کارت‌ها
  • نیاز به دانستن تاریخ برای لذت بردن بیشتر از بازی و تطبیق بازی با واقعیت

امتیاز ما به این بازی: ۸.۵/۱۰.

در خاتمه این بازی را به کسانی که به دنبال یک بازی جنگی با پیچیدگی متوسط و بدون تاس می‌باشند توصیه می‌کنیم.

پیوندهای مرتبط

گزارشی که خواندید به طور مشترک توسط علی مالکی و فرنام فرتوت تهیه شده است.