رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

روز جهانی بازی رومیزی در ایران؛ برداشت سوم: ۱۳۹۷

هر سال نزدیک اردیبهشت ماه که میشیم، بهار برای ما بردگیم بازها رنگ و بویی دیگه پیدا می‌کنه؛ چرا که قراره یک روز تعطیل رو از صبح تا شب – یا به عبارت بهتر: از زمانی که راهمون بدن، تا وقتی که بیرونمون کنن! – بازی یاد بگیریم، بازی کنیم و بازی یاد بدیم.

به احتمال خوبی می‌دونید که در دو سال گذشته به همت گروه رومیز و یاران همیشگی‌اش رویداد «روز جهانی بازی رومیزی» در ایران هم برگزار شده؛ شاید که خودتان هم در کنار ما در رویداد شرکت کرده باشین و بازی‌ها رو نه تنها یاد گرفته، که به همبازی‌های دیگه آموزش داده باشین. نه! کلاً اسمش رو هم تا به حال نشنیده بودین. عارضم خدمتون که این رویداد جهانی با نام International TableTop Day یا ITTD از 2012، سال به سال باشکوه‌تر، در سراسر دنیا برگزار میشه. پایه گذارش هم شرکت Geek and Sundry است، که سال‌ها است در زمینه بازی‌های رومیزی تولید محتوا می‌کنه.

توییت بازیِ رومیز و گیک اند ساندری در رویداد روز جهانی بازی رومیزیِ سال گذشته

 

امسال هم، به روال سال‌های گذشته، رویداد روز جهانی بازی رومیزی در ایران برگزار خواهد شد، البته با یک تغییر کوچک. اما قبل از این که بگم این تغییر چیست و چرا؟ یه مرور سریع بر آنچه گذشت داشته باشیم.

آنچه گذشت

۱۳۹۵

همان طور که در اینفوگرافی زیر می‌بینید، اردیبهشت سال ۱۳۹۵، رویداد در ۶ مرکز در ۴ شهر ایران برگزار شد. در این رویداد بیش از ۱۰۰۰ نفر شرکت کردن و کافه برد، انستیتو ملی بازی سازی و نشر بابازی در تهران، کافه کندو شیراز و کافه وطن بوشهر از یاران رومیز در برگزاری رویداد بودن.

اینفوگرافی رویداد روز جهانی بازی رومیزی در ایران - 1395

اینفوگرافی رویداد روز جهانی بازی رومیزی در ایران – ۱۳۹۵

 

۱۳۹۶

پوستر روز جهانی بازی رومیزی: 1396
واما اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ تعداد شرکت کنندگان به بیش از ۲۰۰۰ نفر و تعداد مراکز برگزاری به ۱۶ مرکز رسید. انتشارات هوپا، نشر بابازی، گروه باهمزی و گروه دورهمی جواهری در برگزاری این رویداد رومیز رو همراهی کردن. مجله دانستنیها و بازینامه، و سایت‌های زومجی، پازمگ و دنیای بازی هم در پوشش خبری رویداد کمک بزرگی به رومیز کردن. و در نهایت «اسنپ» حامی رویداد شد و در تهران برای مسیر رفت و برگشت به مراکز برگزاری تخفیف ویژه‌ای در نظر گرفت. راستی، برای دیدن فهرست مراکز برگزار کننده هم می‌تونید روی پوستر رویداد (تصویر بالا) کلیک کنید.

اینفوگرافی رویداد روز جهانی بازی رومیزی در ایران - 1396

اینفوگرافی رویداد روز جهانی بازی رومیزی در ایران – ۱۳۹۶

 

 

آنچه در پیش است

۱۳۹۷

چندی پیش، اواخر سال گذشته، بالاخره «انجمن بازی‌های فکری»، بازی‌های رومیزی (اعم از بردگیم) رو به رسمیت شناخت و به این نتیجه رسید که به جز مونوپولی و مار و پله، به شهادت سایت Board Game Geek، بیش از ۹۷۰۰۰ عنوان بازی دیگه وجود داره. هر چقدر هم سلیقه خاصی داشته باشین، چه گیمر حرفه‌ای و خوره باشین، چه حتی تو زندگی‌تون بیخ دیواری هم بازی نکرده باشین(!)، بازی‌ای وجود داره که شما رو درگیر و دلخسته خودش کنه. خلاصه این که به همت انجمن، «کمیته تخصصی بازی رومیزی» تشکیل شد. سرپرست کمیته هم برای مخاطبین رومیز نام آشنا است: «علیرضا لولاگر» مدیر عامل نشر بابازی و مدیر بازاریابی انتشارات هوپا، که از بدو شکل گیری گروه رومیز همواره یار و یاور ما بوده و هست.

سمت راست: علیرضا لولاگر سرپرست کمیته بازی‌های رومیزی
سمت چپ: دکتر دستگردی رئیس انجمن بازی‌های فکری

 

مخلص کلام، حالا که بازی‌های رومیزی از سوی انجمن بازی‌های فکری به رسمیت شناخته شده، به درخواست خود انجمن، مسئولیت هماهنگی و برگزاری رویداد روز جهانی بازی رومیزی در سال جدید با کمیته بازی‌های رومیزی خواهد بود. و صد البته که گروه رومیز و همین طور یاران رومیز، انجمن و کمیته را در برگزاری مهمترین رویداد سالانه بردگیم در ایران، تنها نخواهند گذاشت. برای شروع فهرست و اطلاعات تماس بیش از ۲۰ کافه بردگیم و گروه‌های برگزار کننده رویداد بازی، تهیه و تحویل کمیته بازی‌های رومیزی شد. در نهایت امیدواریم که امسال نسبت به دو سال گذشته، رویداد روز جهانی هر چه باشکوه‌تر برگزار بشه و تعداد شرکت کنندگان هم به طرز چشمگیری افزایش پیدا کنه…

پس رومیز چه خواهد کرد؟

حال که امسال در روز جهانی، کمی تا حدی سر ما خلوت‌تر شده، هدف اصلی تشکیل گروه رومیز را، که همان همه‌گیر کردن بازی‌های دورهمی، فکری و بردگیم است، قویتر از قبل در پیش خواهیم گرفت: از صبح خروس خوان (شما بخوانید ساعت ۱۰ به بعد) تا زوزه گرگ، آواره شهر درندشت تهران خواهیم شد تا با تهیه گزارش تصویری و ویدیویی (حتی المقدور از تمامی مراکز برگزاری) این فرهنگ / سرگرمی جمعی را به جماعت بیشتری بشناسانیم.

پی نوشت

اخبار تکمیلی و برنامه‌های کمیته بازی‌های رومیزیِ انجمن بازی‌های فکری برای روز جهانی را می‌توانید از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی انجمن و همین طور رومیز دنبال کنید.

 

پیوندهای مرتبط:

سایت رسمی روز جهانی بازی رومیزی

سایت رسمی گیک اند ساندری

سایت رسمی انجمن بازی‌های فکری ایران

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه