مقدمه

ما تو کافه برد کلی بازی‌‌‌‌‌‌‌های باحال داریم که هر روز از بازی و معرفی کردنشون به آدم‌های جدید لذت می‌بریم. اما همه به راحتی به این بازی‌ها دسترسی ندارن. به همین دلیل ما چند تا از بازی‌های پرطرفدار رو آماده کردیم که به سادگی بتونین برای خودتون پرینت و بازی کنین. اگر هم حالشو ندارین ما این بازی‌ها رو با کیفیت خوبی تولیدکردیم و با قیمت کمی برای فروش گذاشتیم.

در پروسه‌ی انتخاب، طراحی و تولید این بازی‌ها تجربیات خوبی بدست آوردیم که فکر می‌‌کنم به اشتراک گذاشتنش خالی از لطف نباشه.

خب … الان چی کار کنیم؟

اولین مرحله‌ای که باید طی می‌کردیم، پیدا‌کردن « اولین مرحله» بود! اینکه از کجا باید شروع کرد و چجوری باید پیش رفت. قبل از هر چیزی باید پیدا‌ می‌کردیم که چه بازی‌هایی رو میشه راحت تولید کرد. ولی بر چه اساسی؟ با چه منطقی؟ اصلا چرا؟ بعد از کمی بررسی دیدیم که بازی‌هایی که قراره انتخاب بشن، بهتره که مشخصات زیر رو داشته باشن.

بازی‌های کارتی: اولین نکته‌ای که پیچیدگی تولید یک بازی رو چند برابر میکنه کارتی یا صفحه‌ای بودن بازی‌ئه. بازی که صفحه بازی داشته‌ باشند، مخصوصاً صفحه ای که بزرگ باشه ( یعنی احتیاج ‌به تا شدن داشته باشه ) خیلی سخت میشه. پس برای مرحله‌ی اول بازی‌‌های صفحه‌ای و نقشه‌ دار رو بی‌خیال می‌شیم و می‌ریم سراغ بازی‌های کارتی.

تصویرسازی: منکه تصویرساز نیستیم…. حالا اگه شما تصویرساز هستین و همچین فکری به ذهنتون رسید می‌تونین بهتر از من عمل کنین، ولی من تصویر ساز نیستم. پس باید می‌رفتم سراغ بازی‌هایی که برای بازی کردنشون تصویرسازی اولویت نداشته باشه.

سادگی قوانین: یکی از آیتم‌های تصمیم‌گیری برامون بازخوردی بود که از مشتریان کافه برد گرفته بودیم. مخصوصاً برای آدم‌‌های که تازه با این بازی‌های رومیزی آشنا شدن. بازی‌هایی که جذابتر بودن که راحت میشه یاد گرفت و بازی کرد. قطعاً بازی‌هایی که نوشته‌ی زیادی دارن گزینه خوبی نیستن چون پیچدگی بازی‌ها رو چند برابر می‌کنن.

ساخت اجزای بازی: اینکه بازی‌هایی که تولید می‌شن رو بشه با هزینه ی خیلی کم ساختشون جزو الویت‌های اولیه بود. اگه قرار باشه که ما هم بازی‌ رو درست کنیم و با همون قیمت عجیب و غریب بازی‌های وارداتی دربیاد که فایده نداره. پس باید می‌رفتیم سراغ بازی‌هایی که تولید اجزاشون خیلی گرون نشه.

طبق همه‌ی این پرحرفی‌ها یک لیست بلندبالایی از بازی‌های مناسب و باحال تهیه شد که گفتیم برای شروع از سه تا بازی شروع کنیم: هانابی، اسپایفال و اسپلندر.

هانابی؛ شروع و پایان بازی‌های سبک همکاری.

قبلا راجع به هانابی زیاد حرف زدیم. قطعا یکی از بهترین بازی‌های سبک همکاری که تاحالا طراحی شده که با مجموعه‌ای از قوانین ساده و هوشمندانه، تجربه‌ای غیرقابل جایگزین رو به بازیکن‌ها ارائه می‌کنه.

دانلود فایل‌های قابل چاپ بازی هانابی

دانلود فایل‌ راهنمای بازی هانابی

 

اسپایفال؛ مافیای فشرده

یک بازی خیلی باحال و جمع جور تو سبک بازی مافیا. از خوبیاش اینکه تو ۲دقیقه بازی رو یاد می‌گیرین و تو ۸ دقیقه بازی می‌کنین. هر راند بازی تشکیل شده از یک دسته کارت و هر دسته شامل یک کارت جاسوس و یک مشت کارت دیگه که روشون اسم یک مکان رو نوشته. کارت ها رو پخش می‌کنین و بازیکن‌ها دنبال پیدا کردن جاسوس هستن و جاسوس دنبال پیدا کردن مکان. خلاصه خیلی باحاله و اگه می‌خواین بیشتر راجعبه ش بدونین می‌تونین این قسمت رومیز شو رو ببینین.

اسپلندر: رقابت تنگاتنگ برسر منابع محدود جواهرات

قبلا گفتم، بازم می‌گم: چطور می‌خواین دوستاتون رو به بازی رومیزی معتاد کنین؟ باید بازی ساده و جالب که بدون اینکه حوصله کسی رو سر ببره آدم‌ها رو درگیر یک رقابت می‌کنه. تو این بازی یک سری گوهر جمع می‌کنین تا بتونین کارت‌های بازی رو بخرین و امتیاز بگیرین. یک بازی ساده و هوشمندانه که راجعبه‌ش کلی پرحرفی کردیم.

لینک توضیحات بیشتر بازی

دانلود فایل‌های قابل چاپ بازی اسپلندور (به زودی!)

طراحی المان‌هایی گرافیکی

وقتی می‌خوایم یک سری بازی رو بازتولید کنیم، هزینه طراحی و تصویرسازی زیادی رو متحمل می‌شیم. خب حالا قراره که دسترسی آدم ها به بازی‌ها راحت تر بشه پس راه حلی که به ذهنمون می‌رسه اینه که یک مجموعه المان های بعدی طراحی کنیم که تو بازی‌های مختلف قابل استفاده باشن.

راه حلی که به ذهنمون رسید طراحی یک سری سمبل ساده و یک پالت رنگی بود که بشه تو بازی‌های مختلف بهشون ماهیت‌های مختلف داد. اشکال هندسی ابتدایی از اونجایی که این سمبل ها از اشکال ساده‌ی هندسی برگرفته شدن دو نسخه ی ساده و پیچیده ازشون طراحی شد که تو سایزهای مختلف قابل استفاده باشن.

Graphic-Elements

    

حقوق معنوی

خب بحث کپی رایت خیلی بحث پیچیده‌ایه. جدا افتادگی شدید ما از دنیا‌ی طراحان بازی‌های رومیزی، به ما این اجازه رو نمی‌ده که اونجوری که دلمون می‌خواد وارد بحث کپی رایت بشیم. راه حلی که به ذهنمون رسید این بود که این بازی‌ها رو در قالب فایل‌های قابل چاپ (print and play) درست کنیم و فایل‌ها رو بصورت رایگان در اختیار همه بذاریم. در عین‌حال همه توانایی و حوصله ی چاپ کردن و این بند و بساط‌ها رو ندارن. ما تونستیم این بازی‌ها رو با کیفیت خیلی خوب و قیمت مناسب تولید کنیم.

این امکان برای همه وجود داره که بازی‌ها رو خودشون تولید کنن یا بازی‌های تولید شده رو با قیمت ۳۰ و ۴۰ هزار تومان از ما بخرن.

فرآیند استهلاکی تولید

برای کم شدن هزینه‌های تمام شده تولید و پایین آوردن قیمت تمام شده برای ما، دست به کارهای خیلی زیادی زدیم و از خیلی دوستامون کمک گرفتیم. کارت‌ها رو روی کاغذ ۲۵۰ گرمی گلاسه چاپ کردیم و بعد رفقا رو جمع کردیم برای بسته بندی و جاگذاری.

یکی از المان هایی که برای بازی‌ها لازم بود ژتون‌های مختلف بود که بعد از بررسی های زیاد تونستیم تعداد زیادی ژتون تولید کنیم که بشه تو بازی‌های مختلف ازشون استفاده کنیم.

photo_2017-01-20_21-32-06

photo_2017-01-20_21-32-09

photo_2017-01-20_21-31-28

photo_2017-01-20_21-31-52

photo_2017-01-20_21-31-55

photo_2017-01-20_21-31-59

photo_2017-01-20_21-32-03

نهایتا میشه گفت این بازی ها مثل صنایع دستی درست شدن، یک سری از دوستان دور هم جمع شدیم، جک گفتیم و بسته بندی کردیم برای اینکه بازی‌ها هزینه‌ی زیادی نداشته خوش گذشت ولی خب… سرویس شدیم:)

ما شروع کردیم…. شما هم بیاین کمک!

در نهایت باید بگم هرجوری که شده باید مسیر تولید رو صاف کنیم. اولش خیلی پیچیدست و زحمت داره، اما ارزشش رو هم داره. دوستان خوبمون تو هوپا، بابازی، باهمزی و ماژیمبا هم دارن فعالیت‌های خیلی خوبی می‌کنن. ما هم گفتیم یک طرفش رو بگیریم شاید راحت تر بلند بشه.

من فایل‌های ابزارهای گرافیکی که طراحی شده رو در اختیارتون می‌ذارم و از اینکه شما هم نسخه قابل چاپ بازی موردعلاقه‌تون رو بسازین استقبال می‌کنم. البته که اگه خودتون طراح‌گرافیک یا تصویرساز هستین خیلی بهتر از من می‌تونین این کار رو انجام بدین. همه با کمک هم می‌تونیم این تفریح بی‌نظیر رو همه گیر کنیم.

دانلود فایل سمبل‌های گرافیکی

دانلود فایل راهنمای سایز کارت‌های بازی

سی سال اول با افتخار به بازی گذشت. حالا یا بازی کردن پای کامپیوتر، یا پای پلی‌استیشن، یا تو گیم‌نت، یا پشت میز بازی. برنامه سی سال دوم اینه که کمی بیشتر تو این سرگرمی فرو برم. ولی این رو یادتون باشه، اگه من فرو برم، تنها نمی‌رم، همتون رو با خودم می‌برم. انقدر پر حرفی می‌کنم، انقدر در ویدئو‌ها دلقک بازی در میارم، انقدر پشت میکروفون‌ها سر و صدا راه می‌اندازم، تا بالاخره تسلیم بشین و مثل من و دوستام، بشینین پای میز بازی.