رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بزرگ بازی کوچک

 

وقتی فهرست نامزدهای “بازی سال” یا همون spiel des jahres سال 2013 اعلام شد خیلی ها از دیدن عنوان یه بازی کوچیک کارتی در اون میون متعجب شدند. به خصوص که اطلاعاتی که از بازی مننتشر شده بود اصلا هیجان انگیز نشون نمی داد؛ صحبت از یه بازی کارتی بود که مکانیک اصلیش “حافظه” بود و به شکل “همکاری” بازی می شد. به طور معمول این مکانیک رو گیمرها خیلی جدی نمیگیرن، اما یه نکته ای بود که باعث می شد همه کمی تردید کنن. و اونم این بود که مغز طراح این بازی کسی نبود به جز “آنتوان بائوزا” طراح بازی های معتبر و محبوبی مثل Seven Wonders و Tokaido . البته بائوزا چند سال قبل تر با بازی Ghost Stories ثابت کرده بود که میتونه به همون خوبی که بازی رقابتی طراحی میکنه، بازیهای همکاری هم طراحی کنه. اون بازی کوچیک که “هانابی” نام داشت اون سال جایزه بهترین بازی رو گرفت. برعکس گرفتن کارتها توی بازی که ویژگی اصلی بازی بود، باعث شد تا معروفیتش خیلی از جایزه فراتر بره. تا جاییکه از نظر چند تئوریسین اسم و رسم دار بازیها، هانابی تنها بازی حقیقتا “همکاری” تاریخ بازیها قلمداد شده! حتی با دونستن این موضوع، وقتیکه اون جعبه فسقلی و بعد کارتهای بی مزه داخلش رو میبینید، واقعا براتون این سوال پیش میاد که: این؟ همین این؟؟؟ و خب باید خدمتتون عرض کنم که بله، همین این!

pic1783400

کلیات بازی

هانابی یه بازی کارتی جمع و جور و کوچیکه. تو این بازی بازیکنا در قالب طراحان آتش بازی هستن که قراره مراسم باشکوهی رو برفراز قصر پادشاه اجرا کنن. رقابتی در کار نیست، که کاملا برعکس. همه باید به هم کمک کنن تا مراسم به خوبی انجام و بدون حادثه ای ختم بخیر بشه. اما خب مشکل از اینجا شروع میشه که جعبه های فشفشه ها قاطی شده و هیشکی نمیدونه چه رنگ آتشی رو توی دستش داره. پس همه باید دقت کنن و از همدیگه کمک بگیرن و حسابی به حافظشون فشار بیارن تا یوقت فشفشه اشتباهی رو به هوا نفرستن، که باعث انفجار و آبروریزیه شدید میشه. بازیکنا توی بازی کارتهاشون رو برعکس و رو به هم میگیرن و هیچکس از دست خودش خبری نداره. در طول بازی همه باید سعی کنن تا با راهنمایی همدیگه کارتها رو طوری بازی کنن که تمام کارتهای هم رنگ به ترتیب روی زمین چیده بشن.

هانابی رو 2 تا 5 نفر میتونن بازی کنن و هر دستش حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت طول میکشه. این بازی قدرت حافظه، استنتاج و همکاری گروهی بازیکنان رو به چالش میکشه.

اجزای بازی

احتمالا این بخش کوتاهترین بخش این مقاله باشه. علتشم اینه که داخل جعبه این بازی هیچ چیزی نیست جز 60 تا کارت و 12 تا نشون! کارتها در نهایت سادگی و عدم جذابیت هستن. یه سری تصویر آتش بازی رنگی پنگی که چهار طرفشم عدد داره، کل تصویرسازیه بازی رو تشکیل میده.

pic1600613_lg

روش بازی

اولین نکته ای که توی این بازی توجه هرکسی رو به خودش جلب میکنه اینه که کارتها رو باید در طول بازی برعکس و رو به دیگران گرفت! نه تعجب نکنید همینی که گفتم. در واقع توی این بازی شما روی 4 تا کارت توی دستتون رو نمیبینین. بلکه دیگران روی کارتها رو میبینند و شما هم کارتهای اون ها رو می بینید. کارتها از پنج رنگ تشکیل شده اند که روی هر کارت یک عدد (از 1-5) نوشته شده. هدف بازی اینه که همه بازیکنا به کمک هم بتونن هر پنج رنگ آتش بازی رو به ترتیب اعداد، یعنی از یک تا پنج، روی میز بچینن. خب این تقریبا کار خیلی سختیه اونم وقتی که کسی نمیدونه چه کارتی توی دستش داره و حتی خیلی کار سخت تریه وقتی کسی کارت اشتباه بازی کنه و باعث شه یه انفجار رخ بده و حتی خیلی خیلی کار سخت تریه وقتی کلا با 3 تا انفجار همه بازی رو ببازن!

هر یه نوبت توی این بازی به شدت حساس و نفس گیره. هر بازیکن توی نوبتش یکی از سه تا کار زیر رو میتونه انجام بده:

  • یکی از کارتهای توی دستش رو روی میز بازی کنه
  • یکی از کارتهای توی دستش رو بسوزونه
  • به یکی از بازیکنای دیگه یه راهنمایی کنه

از اونجاییکه تعداد کارتها در بازی محدوده, مثلا از کارت شماره 4 قرمز کلا دو تا توی بازی هست، خودتون می تونین حدس بزنید که مثلا اگه یکی اشتباها یک کارت رو بازی کنه و یا اشتباهی کارت مورد نیازی رو بسوزونه چه خاکی رو به سر همه ریخته! قاعدتا میگید خب همه به هم راهنمایی کنن وقتی معلوم شد که کی چی داره اونوقت کارتا رو بازی کنن! نخیر اصلا به این سادگی نیست. چون با هر راهنمایی یک نشون از نشونهای مربوط به راهنمایی کم میشه و بهتره اینو بدونین که کلا هشت تا نشون بیشتر ندارین! البته که بازی کمی به شما رحم کرده و هر بار که کارتی رو از توی دستتون بسوزونین یکی از اون نشونها رو میتونین برگردونین. اما برگردیم دوباره به قضیه مهم راهنمایی کردن. بله راهنمایی داریم تا راهنمایی. توی این بازی شما به این شکل می تونین به یکی کمک کنین که اطلاعاتی رو راجع به کارتهای خودش (که هیچی ازشون نمیدونه) بهش بگین, این اطلاعات هم باید به این شکل باشه که یا باید رنگ کارتها رو بگین و یا عددشو. مثلا میگین: “تو دو تا کارت سفید داری. این و این.” و یا “تو سه تا عدد سه داری. این و این و این.” دیگه اینکه اون طرف چطوری این اطلاعات رو حفظ میکنه با خودشه، چون شما دیگه مجاز نیستین بعدا دوباره تکرار کنین که چه راهنمایی کردین.

موقع بازی کردن کارت ، بازیکن یه کارتی رو از توی دستش میکشه (وهیچکس نباید کمک یا اشاره ای به درستی یا غلطی انتخابش بکنه) و اونرو روی میز میذاره. اگه کارت بازی شده ادامه عددی یکی از رنگهای بازی شده باشه، درسته و میتونه ادامه بده و اگر نه اون کارت میسوزه و یه نشون انفجار جاش میاد روی میز. این قضیه وقتی حساستر میشه که بدونین از کارت شماره پنج هر رنگ، فقط یکی توی بازی هست و اگه کسی اشتباهی اونو بازی کنه یا بسوزونه، عملا دیگه نمیشه اون رنگ رو تکمیل کرد.

بازی وقتی تموم میشه که یا بازیکنا سه بار اشتباه کنن و بسوزن, یا دست کارتها تموم بشه و یا هر پنج رنگ آتش بازی رو جور کنن و بازی رو ببرن. توی حالت دوم بازیکنا نمیبازن اما امتیاز کامل بازی رو هم کسب نکردن.

pic1677933_lg

تجربه بازی

هانابی از اون دست بازیهاست که خیلی سریع قابلیتشو در ایجاد چالش به رختون میکشه. و این چالش رو اغلب آدما در ابتدا با دم دست ترین راه حل ممکن جواب میدن: تقلب! و جالب اینجاست که خود مدل تقلب در بازی به شکلی از خلاقیت تبدیل میشه. مثلا لحظه ای که هم بازیتون میخواد کارتی از دستش رو بسوزونه و درست هم نمیدونه که چه کارتایی داره، دستش که به سمت کارت 5 آبی میره شما با یه سرفه مضحک و تصنعی حساب کار رو دستش میدین. این قبیل لحظات جالب و گاها خنده دار و پر لذت در چند دست اول بازی به وفور پیدا میشن. اما کم کم یه تصمیم جمعی و جدی ایجاد میشه مبنی بر مردونه و بدون تقلب بازی کردن. و اونجاست که تازه بازی ظرافت مکانیکشو نشون میده: نوبتها سریعا رد میشن، همیشه شما دوست دارین بیشتر راجع به دستتون بدونین ولی نشونهای راهنمایی محدوده، یه نفر اشتباهی میکنه و همه مجبور میشن دو برابر تلاش کنن تا اشتباه رو جبران کنن، دست کارتها به سرعت کم میشه و نوید تموم شدن بازی رو میده، استرس بالا میگیره، میدونین که جور کردن هر پنج رنگ خیلی نشدنی تر از چیزیه که فکرشو میکردین ولی امیدوارانه ادامه میدین، به امید اینکه هم تیمیهاتون هم به اندازه شما حواسشونو جمع کنن…

در هانابی به همون اندازه که باید از حافظتون کار بکشین، همونقدر هم لازم دارین که شیش دانگ توی بازی باشین. برعکس بیشتر بازیهای مدل همکاری، که نهایتا همه به نظر یه نفر که بهتر بلده عمل میکنن، توی هانابی هوشیاری تک تک بازیکنا شدیدا مهمه. و دقیقا اینجاست که ارزش تیم خوب رو میتونین با تمام وجود درک کنین. اینکه با یه یار ضعیف، همه مجبور میشن بیشتر زحمت بکشن و تلاش کنن تا سطح دیگر بازیکنا رو هم بالاتر بیارن. بارها در طول بازی دوس دارین با تمام وجود داد بزنین که “نههههههه… اون یکی کارتو بازی کن ابله!”… و این حقیقی ترین و درست ترین تصویر از دنیای واقعی “همکاری” و تیم ورکه که باعث میشه بلافاصله بعد از پایان بازی بگید: “یه بار دیگه… این بار پنج تا رو جور میکنیم…”

نظر رومیز

 

  • قوانین ساده

  • آماده سازی آسان

  • وجود درجات سختی و آسانی

  • چالشی بودن

  • ارائه اصیل ترین تجربه همکاری

  • شکل منحصر به فرد از بازی کارتی

  • جمع و جور و قابل حمل

  • ظاهر نه چندان جذاب

  • شکل گرفتن یک زبان مشترک بین بازیکنا بعد مدتی بازی با همدیگه که بازی رو آسون و کم چالش میکنه


بروزرسانی 22 دی ماه 1395

بازی کارتی هانابی

بازی کارتی هانابی – نسخه کافه برد – رو می‌تونید از پیوند زیر بخرید یا نسخه قابل چاپ بازی رو به صورت رایگان دانلود کنید:

http://gamybox.ir/index.php/product/hanabi-cafe-board

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. ممنون از بررسيت

    من ارادت خاصي به استاد بائوزا دارم و خيلي با بازيهاي طراحي شده اش ارتباط برقرار ميكنم.
    تنوع كارهاشم خيلي خوبه.
    بعد از بازي Ghost Stories كه اونم با وجود همكاري مشترك بودن شديدا سخت و چالش برانگيزه، يه بازي همكاري مشترك ديگه ميسازه كه درجه سختي پايين تري داره و شديدا هم جذابه.به نظر منم جايزه اشپيل واقعا حقش بود.

    • امیر سلامتی گفته؛
      16:36 1394/11/10

      موافقم. بائوزا علاقمندیهاش و طرز فکرش کاملا از روی بازیهاش قابل پیگیریه.

  2. هوتن فرزادپور گفته؛
    11:48 1394/11/11

    مرسی امیر معرفی فوق العاده ای بود واقعاً لذت بردم. هانابی جزو اون دسته بازی هاییه که در نگاه اول خیلی پیش پا افتاده بنظر میرسه ولی هر چی بیشتر بازی کنی تازه میفهمی چه خبره و چقدر سخته برنده شدن توی این بازی!اگر دوست داشته باشی امیرجان میتونم ترفندها یا بقولی قوانین مخفی حرفه ای های این بازی و همینطور چهار سطح مختلف بازی از ساده تا خیلی سختش رو که معمولا بازی میکنند در یک مقاله جدا شرح بدم.

  3. امیررضا گفته؛
    21:34 1395/01/08

    این بازی وارد ایران نشده؟؟؟ نسخهpnpرو میدونید هست یانه؟ عاخه خیییییلی با بازیش حال کردم منو درک کنین

    • امیر سلامتی گفته؛
      16:13 1395/01/11

      والا هنوز که وارد نشده. ولی با کارت بازی (ورق) هم میتونی بازی کنی. خیلی به نسخه چاپی نیازی نداره ؛)

      • علی امامی گفته؛
        23:54 1397/09/17

        با عرض سلام و احترام ببخشید من بعد از خوندن این جمله تون خیلی سرچ کردم ولی متاسفانه روش رو نتونستم پیدا کنم میشه راهنمایی بفرمایید که چطور با ورق میشه این بازی رو انجام داد؟ و اینکه به نسخه چاپی احتیاجی ندارید منظورتون چی دقیقا؟ و دیگه اینکه این بازی قابل خرید هست جایی ؟ یا همون بازی لوتوس خریده بشه بهتر هست؟خیلییییییی متشکرررررررررررم

        • امیر سلامتی گفته؛
          15:32 1397/09/19

          سلام دوست عزیز
          چهار دست ورق لازمه برای بازی. پیشنهاد من همون لوتوسه. هم کیفیت خوبی داره و هم قیمتش از ۴ دست ورق ارزونتر در میاد
          با سپاس

          • علی امامی گفته؛
            00:54 1397/09/20

            بسیار متشکرررررررم😍😍😍😍 لطف کردید

          • سید علی گفته؛
            21:26 1399/02/17

            لوتوس یکم فکر نکرده عمل کرده مثلا رنگ قرمز رو خیلی راحت میشه از انعکاس رنگش تو کارت بغلیش فهمید با اینکه پشت کارت رو میبینی و هانابی خوب از اون دسته بازی هایی هستش که خدا خدا میکنی کسی تقلب نکنه که هیجان بازی حفظ بشه یکم می ارزه بعضی جاها هزینه کرد…

  4. امیررضا گفته؛
    21:01 1395/01/11

    مرسی ممنونم راستی اقا امیر پس چی شد روزی ی بازی ک قرار بود توضیح بدی؟ (خیلی هم باهال توصیح میدادی)

    • امیر سلامتی گفته؛
      16:59 1395/01/12

      ممنونم. والا قرار بود در تعطیلات باشه. به هرحال وسطش چند روز کاری هم بود که خب نمیشد مطلب گذاشت. چون وقت میخاد واقعا. ولی 12 و 13 فروردین دو قسمت دیگه رو منتشر میکنیم 🙂

  5. امیررضا گفته؛
    17:17 1395/01/12

    مرسی که واقعا وقت میزارید و پست های جذابی میزارید من که خیلی اهل مطالعه نیستم همه ی پست های سایتتونو خوندم بجز فیلم هاتون بس که مطالبتون خوبه

  6. بازتاب هارومیز – فکر بکر، یک معمای ریاضی

  7. بازتاب هارومیز – ده نکته در مورد اشپیل

  8. فرشاد گفته؛
    15:25 1398/01/11

    سلام..عید رومیزی ها مبارک خسته نباشید. من یه سوالی داشتم شاید فقط امیر آیین بدونه بدونه (هانابی باز اعظم)

    مثلا تو یه بازی سه نفره، اگه ببینم شما “دو آبی” یکیش دست یه نفره و اون یکیش دست یه نفر دیگه، بیان کردن این گزاره که “دست من هیچ کارت دو آبی ای نیست” راهنمایی محسوب میشه و باید توکن راهنمایی رو سوزوند؟ ممنون

    • امیر سلامتی گفته؛
      16:45 1398/01/11

      سلام. ممنون
      اصولا راهنمایی باید در مورد کارت «یک بازیکن دیگر» باشه و این گزاره‌ای که گفتی این شرط رو نداره و یجورایی تقلب حساب میشه

  9. لي لي.سهم گفته؛
    14:08 1398/07/26

    من خود هانابي رو تا الان بازي نكردم اما خب لوتوس هم عملا همونه و لوتوس رو دهها،شايدم صدها بار!! بازي كردم و ازش متتتتنفررررم درعين حال كه عاااااشقشم.تو ديجي كالا داشتم نظرات ملت راجع به بازي لوتوس رو ميخوندم و شاخ درآورده بودم از خوندن نظراتي مثل:چون برنده و بازنده نداره لوس و خسته كننده ست.درسته كه سلايق متفاوته اما بازم تو كمتر بازي برد ب اندازه هانابي/لوتوس بولد و شيرينه و باخت اعصاب خوردكن
    ماهم دقيقا چن دست اول تقلب ميكرديم با آه كشيدن و مچاله كردن صورتامون موقع سوزوندن يه كارت به دردبخور يا بازي اشتباه اما دقيقا همينجور كه گفتيد از يه روزي تصميم گرفتيم صادقانه بازي كنيم و جالب اينكه بعد از اون بود ك پيشرفت كرديم و چن باري برديم
    اما تا الان نشده چن نفره ش رو ببريم.كلا مدتهاست فقط دونفره بازي ميكنيمش من و همسرم چون تو حالت چندنفره هم بازي هامون رسما رواني مون ميكردن
    فقط دو تا مورد هست ك ممنون ميشم هركي اطلاعات داره راهنماييم كنه.يكي اينكه تو قوانين لوتوس نوشته شده كارتهايي ك ميسوزونيد رو به رو بسوزونيد،آيا تو هانابي هم همينجوره يا بايد به پشت سوزوند.چون تو مقاله تون گفتيد كه گاهي دسته كارتها تموم ميشه اين سوال برام ايجاد شد.چون اگه كارتها ب رو بسوزن درواقع ميدونيم چه موقع يه كارت مهم مثلا يه پنج سوخته و ديگه اصلا بازي رو ادامه نميديم ك كارتها بخوان تموم شن،اگرم كارت مهمي نسوخته باشه با تموم شدن كارتها ميبريم
    سوال دوم اينكه تو دفترچه راهنماي لوتوس،چيزي درباره درجات سختي مختلف گفته نشده،براي سخت تر شدنش بايد از تعداد كارتها كم كرد عايا؟مثلا چهار رو هم يدونه كرد يا از تعداد ژتون ها كم كرد؟

  10. ليلي س گفته؛
    14:13 1398/07/26

    راستي يه چيز ديگه.اگه كارتهاي پنج گنج رو عدد دار ميكردن ميشد با نصف كارتهاش لوتوس بازي كرد فك كنم،نميدونم چرا شركت هاي سازنده دو در يك درست نميكنن بازي هايي رو ك امكانش هست

لینک کوتاه