خلاصهی ماجرا
سال 2017 بازی نقش آفرینی جدیدی بر اساس مجموعه داستانهای “پروندههای درسدن” (Dresden Files) و سیستم نقش آفرینی فِیت شتاب یافته (Fate Accelerated) تحت عنوان Dresden Files Accelerated منتشر شد. این بازی که در حقیقت فرزند نسخهی 2010 بازی نقش آفرینی پروندههای درسدن است، از زمان عرضه توجه زیادی را به خود جلب کرده است. به بهانهی بررسی این نسخهی جدید میخواهیم نگاهی به این دنیای خیالی و سیستم نقش آفرینی Fate بیندازیم.
هری درسدن، کارآگاه خصوصی، یابنده اشیاء گمشده، جادوگر!

جادوگرها و کامپیوترها همون قدر خوب با هم کنار میان که یک شعله افکن و کتابخونه! (پروندههای درسدن – تغییرات)
پروندههای درسدن مجموعهای از داستانهای فانتزی معمایی به قلم جیم بوچر (Jim Butcher) است که از سال 2000 با چاپ اولین جلد آن به نام جبههی طوفان (Storm Front) به دنیا عرضه شد. این کتابها روایتی اول شخص از ماجراهای هری درسدن، کارآگاه خصوصی و تنها جادوگری است که میتوانید شمارهاش را در راهنمای تلفن پیدا کنید. هری در شیکاگوی معاصر درگیر پروندههای جنایی پیچیدهای میشود که با جادو و موجودات اسرار آمیز، حرص و طمع، و قدرتهایی بزرگ در پشت صحنه در ارتباط هستند. در این دنیا جادو نقش مهمی دارد و با این که مردم هنوز وجود آن را انکار میکنند اما بعضی از اعضای جامعه به تمرین و یادگیری آن پرداختهاند. قسمتهای بزرگی از دنیا به خصوص آمریکای مرکزی و شمالی به طور مخفیانه توسط گروههایی با قدرتهای مافوق طبیعی اداره میشوند. هری تنها جادوگر مشاوری است که پروندههای جنایی انسانها و غیر انسانها را میپذیرد و گاهی هم برای کمک به ادارهی پلیس شیکاگو با گروه تحقیقات جنایی آن همراه میشود. یک جادوگر مرموز، قدرتمند، و گاهی اوقات شوخ طبع!
این مجموعه داستانها که تا به حال بیش از 15 داستان بلند و دو مجموعه داستان کوتاه، در کنار چند داستان مصور و یک مجموعهی تلویزیونی را شامل میشود، از زمان ارائهی اولین جلد تا به امروز با استقبال بسیاری روبه رو شده است.
برداشت اول: پروندههای درسدن
سال 2010 بازی نقش آفرینی پروندههای درسدن در دو جلد به بازار عرضه شد.
جلد اول با نام “داستان شما” حاوی قوانین مورد نیاز برای ساختن شخصیت مورد علاقهی بازیکنان و داستان آنها در دنیای درسدن بود. این کتاب در حقیقت قوانین سیستم نقش آفرینی فیت را برای بازیکنان شرح میداد. شخصیتهای ساخته شده توسط بازیکنان از پیش همدیگر را میشناختند و برای راهنمایی بازیکنان چند نمونه از پیشینههای شخصیتی در کتاب گنجانده شده بود. ضمن این که مکانیزمهای مربوط به جادو به طور جداگانه توضیح داده شده بودند. جلد دوم با عنوان “دنیای ما” تمامی اطلاعات مورد نیاز بازیکنان از این دنیا و آن چه در آن میگذشت را در بر میگرفت. از نژادهای مختلف و گونههای ماورایی ساکن در این دنیا، تا دستههای خلافکار و فرماندهان آنها، و یکی از مهمترین شخصیتهای این دنیا یعنی شهر شیکاگو. با وجود استقبال زیاد از این بازی، و حتی ساخت نسخههای رومیزی و کارتی آن، پیچیدگی بعضی از مکانیزمها مثل تأثیر جادو باعث شد بازی با انتقاداتی روبهرو شود.
برداشت دوم: رونمایی از نسخهی جدید سیستم فِیت
در سال 2013 کمپین کیک استارتری برای توسعه و عرضهی نسخهی جدید سیستم فیت به راه افتاد. فیت که در سال 2003 توسط فرد هیکس (Fred Hicks) و راب داناهیو (Rob Donoghue) ایجاد شده بود، به خاطر پشتیبانی خوب طراحان از بازی و مکانیزمهای نوآورانه و جذاب خود محبوبیت زیادی بین طرفداران بازیهای نقش آفرینی پیدا کرده است. ویژگیهای مهم این سیستم را میتوان در سه مورد زیر خلاصه کرد:
- تاسهای Fudge یا Fate: این تاسها که در سال 1992 و برای سیستم Fudge خلق شده بودند، تاسهایی 6 وجهی هستند که بر خلاف تاسهای معمولی دو وجه آنها بدون علامت است (عدد 0) و روی دو وجه آنها علامت مثبت (عدد +1) و روی دو وجه باقی مانده علامت منفی (عدد -1) نقش بسته است. بر خلاف سیستمهایی مثل D&D که با ریختن یک تاس 20 وجهی عددی تصادفی تولید میشود، برای تعیین نتیجهی هر کار در سیستم فیت 4 تاس Fudge با هم ریخته شده و علامت وجوه آنها با هم جمع میشود. این کار توزیع بسیار مناسبتری از اعداد تصادفی را به بازیکنان ارائه میدهد.
- Aspect به جای Stat: در سیستم فیت افراد به جای داشتن اعدادی که قدرت آنها در به کارگیری هر مهارت را نشان دهد، ویژگیهایی را برای شخصیت خود تعریف میکنند. این ویژگیها میتوانند یک مهارت، یک ویژگی فیزیکی، یا حتی یکی از ابزارهای شخصیت باشند. علاوه بر این مکانها و اشیای حاضر در دنیای بازی هم میتوانند ویژگیهای منحصر به فرد خود را داشته باشند. فرض کنید یکی از شخصیتها در هک کردن سیستمهای کامپیوتری مهارت ویژهای دارد. یکی دیگر از شخصیتها انسانی دل رحم است. دیگری قد بسیار بلندی دارد و آن یکی دزدی شناخته شده یا شاهزادهای در تقلای بازپس گیری تاج و تخت خود است. تاریکی یا شلوغی میتواند ویژگی یک مکان باشد. و یک شمشیر میتواند حکاکیهای مرموز اما سرنوشت سازی را بر روی خود داشته باشد. اما دو ویژگی اولیهی هر شخصیت که تعیین کنندهتر هستند: High Concept یا ایدهی اصلی هر شخصیت، ویژگیای است که مهمترین جنبههای رفتاری او را تعیین میکند. و Trouble ویژگیای است که شخص را در بسیاری از مواقع به دردسر میاندازد.
- Fate Point: ممکن است سؤال کنید که این ویژگیها چه فایدهای دارند؟ هر بازیکن در ابتدای بازی 3 امتیاز فیت دارد. اگر جایی عدد تاسهای ریخته شده برای او مناسب نبود، میتواند با پرداخت یک امتیاز فیت یا تاسها را دوباره بریزد و یا 2 عدد به مجموع تاسها اضافه کند. اما این کار به شرطی ممکن است که بازیکن بتواند توضیح دهد چرا یکی از ویژگیهای شخصیت او یا دیگر شخصیتهای حاضر در آن مکان، یا حتی یک ویژگی خود مکان یا یک شی به او اجازهی انجام بهتر آن کار را میدهند و در حقیقت یکی از ویژگیهای موجود در صحنه را فرا بخواند (Invoke). افراد چطور این امتیازها را برای استفادهی مجدد به دست میآورند؟ هر وقت بازیگردان یا Game Master از یکی از ویژگیهای آنها بر ضدشان استفاده کند. این کار که وادار کردن (Compel) نام دارد موتور پیشران بسیاری از اتفاقات حساس و هیجان انگیز در یک بازی بر اساس سیستم فیت است.
بعد از اعمال تأثیر ویژگیها و اضافه کردن عدد مربوط به نحوهی انجام کار، عدد نهایی با جدول سمت چپ مقایسه میشود. این مقایسه نشان میدهد که شما کار خود را چقدر خوب انجام داده اید.
برداشت سوم: Dresden Files Accelerated
حالا نسخهی جدیدی از این بازی نقش آفرینی بر مبنای سیستم سبک و سریع شدهی فیت به بازار آمده است. این نسخه شاید محتوای داستانی کمتری داشته باشد اما دو ویژگی بسیار جذاب دارد. اولی قالبهای پیشنهادی برای شخصیتهای معروف این دنیاست. این قالبها رویکردها و ویژگیهای اصلی شخصیتها را به نحوی ارائه کردهاند که با حال و هوای دنیای درسدن همخوان باشد. ویژگی بعدی ارتباطات پیشنهادی بین شخصیتها و گروههای مهم این دنیاست. هر شخصیت با یک گروه در ارتباط خواهد بود و بازیگردان به کمک این ابزار و پیشنهادهای بازی میتواند با اعلام اقدامهای مخرب و تهدید کنندهی گروهها، انگیزهی مضاعفی برای شخصیت بازیکنان ایجاد کرده و داستان را به شکلی جذابتر به پیش ببرد.
قوانین دردسرساز مربوط به جادو هم در نسخهی جدید بازبینی شده و تغییر کرده اند. کتاب به شکل جالبی تنظیم شده و یادداشتهایی طنز و یا راهنمایی کننده از هری و دیگر شخصیتهای معروف این دنیا در کنار بعضی از صفحات به چشم میخورند.
اگر به این مجموعه علاقهمند شدهاید، به یاد داشته باشید که بعضی از قسمتهای بازی ممکن است ادامهی داستان را لو دهند. اما اگر نگران لو رفتن داستان نیستید کتاب بازی همه چیز، از قوانین گرفته تا اطلاعات مورد نیاز شما را شامل میشود.
همهی اینها نشان یک بازی نقش آفرینی خوب هستند: دنیای جذاب، شخصیتهای جالب، و سیستمی انعطاف پذیر و ساده اما عمیق. ترکیب جذاب این دنیای پر حادثه و مرموز با سیستم روایت محور فیت یک ترکیب عالی را به بازیکنان ارائه میدهد. پس اگر آماده اید: “به نام خالق پیتزاها، حمله!”
پی نوشت: اگر به این بازی علاقهمند شده اید، میتوانید نسخهی دیجیتال آن را از این پیوند خریداری کنید.
پی پی نوشت: اگر دوست دارید سیستم فیت را امتحان کنید خبر خوش این که نسخهی اصلی و خلاصهی آن به طور رایگان از این صفحه قابل دریافت هستند.
ثبت دیدگاه
خوشحال میشوم که دیدگاه شما را در مورد مقالهی ارائه شده بدانم.
ممنون میشوم در نگارش دیدگاه خود این نکتهها را در نظر بگیرید: