واقعاً حاضرین روی یه بازی که فقط یهنفره بازی میشه سرمایهگذاری کنین؟ فکر میکنین اصلاً فروش داشته باشه؟ ظاهراً همه مثل من فکر نمیکنن، چون بازی Unbroken: a solo game of survival and revenge (رام نشده: بازی تکنفرهی بقا و انتقام) توی سایت کیکاستارتر در عرض چند روز ۱۶۰۰ درصد پول لازمش رو به دست آورد و هنوز دو هفتهی دیگه هم وقت داره که پول بیشتری جمع کنه.
زنده بمون و انتقام بگیر
داستان کلی بازی اینه که باید تک و تنها توی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقهی پُر از التهاب، بهطرز معجزهآسایی از دست هیولاها و خطرهای دیگهای که توی این دنیای فانتزیِ تیره و تار تهدیدتون میکنه نجات پیدا کنین (صدای جمعیت: انشاالله!). شما تنها کسی هستین که از حملهی ناجوانمردانهی هیولاها جون سالم به در بردین و حالا باید انتقام خون دوستانتون رو بگیرین و دوباره آزادی رو در دنیای بیرون از غارهای تاریک تجربه کنین (توی ۲۰ دقیقه یهکم انتظار بزرگی نیست؟). بازی رو سریع میشه یادگرفت و سریع هم چیده میشه. توی این بازی، یا باید تصمیمهای درست بگیرین، یا اینکه به جمع قربانیان غارهای پُر از هیولا بپیوندین (روحتون شاد).
توی این بازی، نقش یکی از چهار شخصیت متفاوت رو بازی میکنین و چون با انواع گوناگونی از هیولاها و خطرها روبهرو هستین، هر سفرتون به درون تاریکیهای غارها، منحصر به فرد میشه و با تجربههای قبلیتون تفاوت داره. هدفتون جمع کردن منابع کافی برای از بین بردن چهار هیولاییه که سر راهتون قرار میگیرن. باید تمام هوش و حواستون رو به کار ببرین تا از تکتک منابع به بهترین شکل استفاده کنین، وگرنه امکان موفقیت وجود نداره.
بازی توی چهار مرحله انجام میشه و اولین فاز هر مرحله، سفر کردنه که توش باید منبع جمع کنیم و برای مبارزه کردن آماده بشیم. بعدش فاز مبارزه میرسه که توش باید با یکی از هیولاها روبهرو بشیم. اگه بتونیم جون سالم به در ببریم، میریم به مرحلهی بعدی. اگه بتونیم همین کارها رو تکرار کنیم تا بالاخره هیولای مرحلهی چهارم هم کشته بشه، بازی رو برنده میشیم.
مدیریت منابع محدود
منابع نقش بزرگی توی موفقیت ما بازی میکنن. اونها، هم به ما کمک میکنن که زنده بمونیم، هم کمکمون میکنن که با هیولاها بجنگیم. با کارتهای «رویارویی»، کارتهای «مهارت» و کارتهای «اسلحه» میتونیم بعضی از منابع رو به بعضیهای دیگه تبدیل کنیم. با حرکت دادن مهرههایی روی صفحهای که جلومون داریم میتونیم آمار منابع رو داشته باشیم و اونها رو کم یا زیاد کنیم.
مهمترین منبعی که توی بازی وجود داره، چیزیه به اسم Effort یا تلاش که ترکیبیه از جان، استقامت و تصمیمگیری. سه دسته تلاش داریم که بهشون بزرگ، متوسط و کوچک گفته میشه. هرکدوم از این دستهها، منابعی برای خودشون دارن که بهطور مستقل خرج میشن. اگه لازم باشه میتونیم منابع دستههای بالاتر رو به جای دسته پایینتر به کار ببریم. بذارین چندتا دیگه از منابع رو هم معرفی کنم:
Cunning (حیله) – همهی مشکلها رو که نمیشه با زور بازو حل کرد. یه جاهایی هم باید زرنگ باشیم و بزنیم تو کار حیله و نیرنگ (مثل اون روباهه که قالب پنیر توی دهنش بود، کلاغه ازش تعریف میکرد!). این منبع چیزهایی دربارهی دشمنمون بهمون یاد میده که شاید بتونیم بدون سرشاخ شدن با هیولاها، دورِشون بزنیم.
غذا – توی جدول کارهای کالریسوز، انتقام گرفتن یکی از بالاترین جایگاهها رو داره. یعنی حسابی آدم رو گرسنه میکنه. وقتی که هر مرحله از بازی تموم میشه باید یه چیزی بخوریم وگرنه قدرتمون حسابی کم میشه و اصلاً ممکنه از گشنگی تلف بشیم.
چوب / فلز – مگه چقدر میشه با دست خالی جنگید؟ باید هرطور شده یه چیزی که بشه بهش گفت اسلحه جور کنیم و البته برای جور کردنش یه منبعی مثل چوب یا فلز لازم داریم.
Treasure (گنجینه) – این یکی واقعاً توی غارهای زیرزمینی به دردمون نمیخوره. برای رشوه دادن به هیولاها هم مناسب نیست، چون اصلاً داریم از خودشون میدزدیم! اما اگه قسمت باشه و سالم بتونیم از غار بیرون بیایم و بازی رو برنده بشیم، داشتن گنجینههای بیشتر میتونه ارزش برنده شدنمون رو بیشتر کنه. اگه بازی رو ببَریم، بیشترین امتیازی که به دست میاریم مال همین گنجینههاست.
زمان – توی هر مرحله فقط به اندازهای فرصت داریم که یه گشتی اطراف بزنیم و خودمون رو برای روبهرو شدن با هیولایی که میخواد سر به تنمون نباشه آماده کنیم. هرکدوم از روبهروشدنهایی که داریم، مدت معینی از وقتمون رو میگیره. بعضی از کارهایی که انجام میدیم هم وقتگیر هستن و ما رو به آخر خطِ زمانی که داریم نزدیکتر میکنن.
هیولا داریم، چه هیولایی!
توی هر مرحله با یکی از هیولاها روبهرو میشیم (رویهم رفته چهارتا) که هرکدوم از قبلی قویتر هستن. هیولاها مشخصاتی دارن که توی برگههای مربوط به خودشون ثبت شده، مثل:
سلامتی – مقدار سختجون بودن هیولا رو نشون میده. یعنی میگه باید چند تا زخم بهش بزنیم تا از پا دربیاد. برای اینکه جراحتهاش بیشتر بشه باید از اسلحه و مهارتهامون استفاده کنیم.
زره – بعضی از هیولاها حسابی توی لاک زرهی خودشون فرو رفتن و قبل از اینکه بتونیم بهشون صدمه بزنیم باید رزهشون رو از بین ببریم. با بعضی از مهارتهامون میتونیم زره هیولاها رو بهکُلی از بین ببریم.
جایزه – نشون میده که اگه هیولا رو شکست بدهیم، چه چیزهایی نصیبمون میشه. اگه با کلک زدن، هیولا رو دور زده باشیم و بدون درگیری و خونریزی ازش رد شده باشیم جایزه نصیبمون نمیشه.
آخرش چند؟
بازی توی یکی از این دو تا شرایط تموم میشه: یا هیولای مرحلهی چهارم رو شکست میدیم و بازی رو برنده میشیم، یا اینکه توی یکی از جنگها یا وقتی خیلی غذا نمیخوریم میمیریم و بازی رو میبازیم. اگه توی بازی برنده شده باشیم باید امتیازهامون رو محاسبه کنیم که بتونیم با دفعههای قبلی یا بعدی بازیمون مقایسه کنیم. هرکدوم از منابعی که مصرف نشده باشن یه امتیاز مشخص دارن که باید با هم جمع زده بشن. وقتی امتیاز نهایی به دست اومد، باید اون رو توی یه جدول نگاه کنیم تا ببینیم چیکار کردیم و چه لقبی برازندهمونه. ممکنه فقط زنده مونده باشیم، یا انتقام هم گرفته باشیم.
اینطور که سایتهای معروف بازی گفتن، این بازی نهفقط ارزش بازی کردن داره، بلکه بعد از چند دستِ اول، تازه حساب دستتون میاد و میخواین بازم بازی کنین تا یه حال اساسی از اون هیولاها بگیرین.
نسخهی چاپی و شبیهسازی
نسخهی چاپی بازی رو میتونین از اینجا دانلود کنین.
شبیهساز دیجیتالی بازی رو میتونین اینجا ببینین.
دادههای مرتبط:
- تعداد بازیکن: ۱ نفر
- مدت بازی: ۱۵ تا ۳۰ دقیقه
- طراح بازی: Artem Safarov
- طراح هنری: Jacob Atienza, Alina Marchewka, Nikolai Ostertag
- ناشر: Altema Games
پیوندهای مرتبط:
چطور فایل شبیهسازی رو دانلود کنم؟
خود شبیهسازی دانلودی نیست. اون رو توی استیم گذاشتن، بنابراین باید عضو استیم باشی و برنامهی استیم رو هم دانلود کرده باشی.
پسوند .deb رو چجوری نصب کنم؟
ظاهراً شما نسخهی مخصوص لینوکس رو دانلود کردی. اگه ویندوز داری باید exe و اگه اپل (مک) داری باید dmg رو دانلود کنی. موفق باشی – البته اگه چاپ کنی و ببُری و بازی کنی خیلی بیشتر مزه دارهها!
دمتون گرم ، پیرینت کردم و مشغول شدم 🙂 واقعن بازی خوبیه
چون تم بازی دارک و سیاهه با پیرینتر سیاه سفیدم اگه بازی رو چاپ کنید ، حس و حالش از بین نمیره و کلی حال میده
دستتون درد نکنه
چقدر خوشحالم که این کار رو انجام دادی. خودم هنوز پرینت نکردم. شاید از خودت قرض بگیرم و یه دست بازی کنم که کاغذ حروم نشه!
کیفیتش زیاد جالب نشده ولی هرچی هست قابل شما و بچه های رومیز و نداره 🙂
اگه پیرینتر رفقا هم یاری بده میخاییم بریم سر وقت ROOT 🙂
اجزای بازی رو چی چاپ کنم؟
بازی اجزای خاصی نداره ، بیشتر کارته ، که رو ورق معمولی هم میتونید چاپ کنید و برش بزنید و برای مکعب های رد گیری زمان و جان و تجهیزات و …. هم میتونید از مکعب های بازی توباگو ، پندمیک ، یا خونه های بازی مونوپولی یا حتی لوبیا هم استفاده کنید
سلام امکانش هست دفترچه ی فارسیش رو هم بزارید.
متأسفانه فعلاً وقتی که برای نوشتن همین مقالهها هم داشتیم از دستمان رفته. بعید است به این زودیها وقت کافی برای نوشتن دفترچهها پیدا کنیم. شاید بتوانید از دوست یا آشنایی کمک بگیرید. موفق باشید!