«فکر بکر» رو که خاطرتون هست؟ یه بازی دو نفره که در اون یکی از بازیکنان «رمزنگار» و دیگری «رمزگشا» است. رمزنگار الگویی از چهار میخ پلاستیکی رنگی رو انتخاب میکنه. رمزگشا این الگو رو نمیبینه، بلکه در چند حرکت باید الگو (ترتیب و رنگ میخها) رو حدس بزنه.
فکر بکر دو تا ایراد داره. ایراد کوچک اینه که بازی در واقع یک نفره است. این رمزگشا است که در عمل داره بازی میکنه و در واقع رمزنگار بیشتر کارکرد یه هوش مصنوعی رو داره که باید رمزگشا رو راهنمایی کنه. و اما ایراد بزرگ: فکر بکر یه بازی حل شده است. به این معنی که الگوریتمهایی وجود داره که همواره، فارغ از این که الگوی انتخابی رمزنگار چی باشه، رمزگشا بتونه در پنج یا شش حرکت الگو رو به درستی حدس بزنه.
خب، حالا یک رمزگشای بازی فکربکر رو بکنید پنج رمزگشا. از طرفی هر کدوم از این رمزگشاها، نقش کاراکتری در بازی رو دارن که قابلیت ویژه خودش رو داره. کاراکترها برای بدست آوردن سرنخ باید با موجودات فضایی دست به گریبان بشن یا به عبارت بهتر بجنگن. نقش رمزنگار رو هم یک اَپ موبایل بازی میکنه. در نهایت، داستانکی هم وجود داره:
هر بازیکن در نوبتش، به تعداد کارتهای با تصویر کاراکتر خودش که از دستش بازی میکنه، اکشن داره. اکشنها هم ایناست:
– حرکت کاراکتر روی صفحه بازی
– جنگ با هیولاها، در منطقهای که کاراکتر بازیکن حضور داره.
– حدس زدن رمز
جنگیدن در بازی به این صورته که هر کارت هیولا یه عددی داره. شما یک تاس شش وجهی میاندازید و اگه عدد روی کارت یا بیشتر از اون رو بیارید، هیولا رو نابود کردید. البته تاس گفته شده با تاس عادی فرق داره. یکی از وجههای تاس صفر هستش که باعث میشه شما در جنگ حتماً شکست بخورید و دو وجه دیگه تاس، عدد یک هستن (تاس اعداد پنج و شش نداره).
در عین حال، در زمان جنگ بازیکنان دیگه با بازی کردن کارت یا کارتهایی از دستشون، که تصویر کاراکتر شما رو دارن، میتونن به شما کمک کنن. به ازای هر کارت بازی شده، یک واحد به تاس شما اضافه میشه. خب، به نظر ساده میاد، چرا که بازیکنان همواره از دستشون برای کمک به دیگران میتونن کارت بازی کنن. ولی نکته اینجاست که کارتهایی در بازی هست، که با اومدن اونا دنیا تاریک و تاریکتر میشه و اگه دنیا به طور کامل تاریک بشه، شما در جا میبازید (سمت راست، نیمه پایینی صفحه در تصویر بالا). از طرف دیگه تعداد کارتهای موجود در بازی محدوده و اگه تموم بشن، و شما هنوز نتونسته باشید رمز رو حدس بزنید، میبازید.
راستی، سوال میکنید که چرا باید با هیولاها بجنگید؟ چون برای حدس زدن رمز میبایست چهار واحد انرژی داشته باشید و این انرژی رو با از بین بردن هیولا بدست میارید (مکعب سبز در پایین کارتها در تصویر بالا). بعد از این که چهار واحد انرژی رو بدست آوردید، به عنوان یک اکشن، میتونید با استفاده از اَپ موبایل چک کنید که آیا رمز رو درست حدس زدید یا نه؟ مثل رمزنگار در بازی فکر بکر، اَپ بهتون میگه که چند رنگ و ترتیب رو درست حدس زدین.
Rising 5: Runes of Asteros بردگیمی است برای یک الی پنج نفر در سبک همکاری (کوآپ)، مناسب دوازده سال به بالا. زمان بازی بین پانزده الی بیست و پنج دقیقه است. این بردگیم اکتبر سال گذشته میلادی، سرمایه تولید خودش رو از طریق سایت کیک استارتر جمع آوری کرد و به تازگی منتشر شده.
با اینکه از گوشی دست گرفتن خوشم نمیاد ولی فکر می کنم استفاده ازش در اینجور چیزا بهتر از تلف کردن وقت یک نفره. البته لذت حدس اشتباه طرف مقابل یه چیز دیگه است.