در این مقاله بازی Prodigals Club را معرفی میکنیم که یک یوروگیم نیمه سنگین از ناشر معروف کشور چک یعنی CGE است و در آن باید هر کاری انجام دهید تا داراییتان را از دست بدهید!!
یک عمر در دنیای بازیها به هر دری زدیم تا امتیاز جمع کنیم؛ انواع و اقسام استراتژیها و بلوفها را به کار بستیم تا پسانداز سکههایمان بیشتر شود و دارایی بیشتری را تصاحب کنیم. اما حالا با بوردگیمی طرفیم که از ما میخواهد آتش به مالمان بزنیم، امتیاز از دست دهیم، سکههایمان را به باد فنا بدهیم و بهنحوی آخر شویم و ببازیم تا بتوانیم اول شویم و ببریم. غیرمنطقی بهنظر میرسد.نه؟ راستش بله ولی نتیجه این رقابت غیرمنطقی در زودتر به خاک سیاه نشستن درعمل واقعا جذاب از کار درآمده.
داستان بازی
در The Prodigals Club ما در نقش جمعی از نجیبزادگان بریتانیای عصر ویکتوریا ظاهر میشویم که به این نتیجه رسیدهاند که زندگی اشرافی و عضوی از طبقه اعیان بودن بسیار خستهکننده و بیروح است و تصمیم گرفتهاند ثروت، جایگاه سیاسی و محبوبیت اجتماعی خود را زیر پا بگذارند و همه چیز خود را از دست بدهند تا بتوانند زودتر از یوغ این اسارت خلاص شده همرنگ مردم عادی کوچه و خیابان شوند و زندگی جدید و فقیرانه اما آزاد و پرهیجانی را شروع کنند
در این بازی در پنج راند در دو یا سه عرصه به انتخاب خودمان رقابت میکنیم و مجموعا با سه میدان رقابت طرفیم: یکی مربوط به ثروت و دارایی، یکی مربوط به موقعیت اجتماعی و یکی مربوط به رتبه سیاسی یا به اصطلاح رأیگیری که باید سعی کنیم در هرکدام بیشتر نزول کنیم یعنی ثروت از دست بدهیم، محبوبیت خود را در جامعه از دست بدهیم و رأی از دست بدهیم.البته انتخاب با خودمان است که هربار میخواهیم در کدام عرصهها رقابت کنیم؛ میتوانیم رقابت را به دو عرصه محدود کنیم یا با حضور در هر سه عرصه، چالش پیچیده تری را تجربه کنیم.در دفترچه آموزش بازی پیشنهاد داده شده که بهتر است اولین بار در دو عرصه اجتماعی و رأیگیری رقابت کرده و نبرد در سه عرصه را موکول به زمانی کنیم که حرفهای شدیم
هدف اصلی این بازی برقراری تعادل بین تمام اهداف و رقابت هاست. برای تعیین برنده امتیاز هرکس در هر سه،یا هر دو میدان رقابت تعیین میشود، عرصهای که در آن امتیاز بالاتری داشته باشیم(یعنی در آن ضعیفتر عمل کرده باشیم) بعنوان امتیاز نهاییمان تعیین میشود و هرکس امتیاز نهایی پایینتری داشت برنده است.ناگفته نماند که ممکن است بازی پنج راند طول نکشد چون اگر در پایان هریک از راندها یکی از بازکنان در یکی از عرصهها به امتیاز صفر یا کمتر برسد در همان لحظه بازی خاتمه یافته برای تعیین برنده امتیاز نهایی هر بازیکن محاسبه میشود
درباره بازی
این بازی رومیزی توسط vladimir suchy طراحی و در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد.suchy چند سال پیشتر از آن بوردگیمی به نام Last Will با مکانیزمی تقریبا مشابه اما داستان و تمی متفاوت ارائه کرده بود و the prodigal club به نوعی نسخه متنوعتر Last Will یا آخرین وصیت با تمی متفاوت بهنظر میرسد.جالب اینکه Last Will میتواند برای پرودیگال کلاب به مثابه اکسپنشن عمل کرده و درواقع میشود هردو بازی را با هم ادغام کرد با اینحال هردو بهعنوان دو بوردگیم مستقل از هم نیز قابل استفادهاند و برای یادگیری، بازی کردن و لذت بردن از د پرودیگال کلاب ضروری نیست Last Will را تجربه کرده باشید
پرودیگال کلاب برای دو تا پنج نفر نوجوان و بزرگسال طراحی شده و در تمام حالتها حتی به شکل دونفره جذابیت خود را دارد اما بهنظر اینجانب بهترین تجربه بازی را با چهار بازیکن میتوان داشت.درجه سختی آن ۳.۱۶ از ۵ است. مدت زمان بازی روی جعبه ۴۰ تا ۹۰ دقیقه ذکر شده اما درعمل در تمام تجربیات بنده،بیشتر از یک ساعت زمان برده. دفترچه راهنما، بازی را خوب و دقیق و کامل توضیح داده اما در اولین نگاه ممکن است حس کنید با بازی پیچیده و گیجکننده و حتی خستهکننده ای طرف هستید اما در عمل به این شکل نیست و هرچند برای خواندن دفترچه نیاز به تسلط کامل به زبان انگلیسی خواهید داشت برای انجام خود بازی اصلا نیاز به دانستن هیچ زبانی وجود ندارد.
گیم پلی
مکانیزم های اصلی این بازی،مدیریت دست(Hand Management) و کارگرگذاری(worker placement) بوده و هریک از پنج راند بازی شامل این شش فاز هستند:
۱.setup
پرودیگال کلاب یک بورد مرکزی مثلث شکل دارد.هرکدام از عرصه های رقابت هم یک بورد مستطیل شکل دارند که هر یک می بایست در جوار یکی از اضلاع بورد مرکزی قرار بگیرند.بورد مرکزی دورو است.یک روی آن برای بازی در دو عرصه دلخواه طراحی شده و سمت دیگر آن در بازی سه عرصهای به کار می رود.بردهای عرصه های رقابت نیز دورو بوده یک روی آنها مختص بازی دو یا سه نفره و یک رو مختص بازی چهار یا پنج نفره است.
هنگام شروع بازی در ابتدای راند اول بسته به اینکه در کدام عرصه ها قصد رقابت داریم و میخواهیم چندنفره بازی کنیم بردها را کنار هم قرار میدهیم.در هرکدام از بوردها،فضاهایی برای قرارگیری کارت یا تایل های بخصوص مشخص شده.در فاز ست آپ در هر راند،کارتها و تایلهایی که در راند قبل استفاده نشده اند با کارتها و تایلهای جدید جایگزین میکنیم.همچنین با قرار دادن یک مهره خاکستری بر روی راندشماری که بر بورد مرکزی وجود دارد مشخص میکنیم که قصد شروع راند چندم را داریم.در راند اول،هر بازیکن یک رنگ را انتخاب کرده و تعدادی کارگر که به شکل کلاهکهای چوبی طراحی شدهاند دریافت میکند.مثلا در بازی دونفره در دو عرصه،هر بازیکن پنج کلاهک خواهد داشت.علاوه بر این هر بازیکن یک صفحه به رنگ انتخابی خود خواهد داشت که روی آن شش محل برای قرار دادن کارت وجود دارد.در پرودیگال کلاب دو مدل کلی کارت داریم:کارتهای با حاشیه سفید که در دست بازیکنان یا در مقابل آنها روی میز جای میگیرند و یکبارمصرف هستند و کارتهای با حاشیه مشکی که باید آنها را در یکی از شش جایگاه که روی صفحه نامبرده وجود دارد قرار داد و میتوان از قابلیت آنها در راندهای بعد نیز استفاده کرد
علاوه بر کارگرهای کلاهکشکل و صفحه ی چینش کارتها در رنگهای انتخابی، بازیکنان به هنگام شروع بازی باتوجه به عرصههای رقابت،اقلام دیگری نیز دریافت خواهند کرد.بهعنوان مثال اگر “دارایی” یکی از عرصههای رقابت باشد، هر بازیکن تعدادی سکه و تعدادی تایل دارایی به هنگام شروع بازی دریافت خواهد کرد.اگر “جایگاه اجتماعی” یکی از عرصهها باشد هر بازیکن یک اسکوربورد دریافت خواهد کرد.هر اسکوربورد شامل چند ستون از اعداد است و چهار نشانگر محبوبیت (Influence Marker) با تصویر دو مرد و دو زن روی این اعداد حرکت کرده و جایگاه قرارگیری این نشانگرها نشان دهنده میزان محبوبیت هر بازیکن میان دو تن از مردان و دو تن از زنان بلندمرتبه جامعه خواهد بود.
اگر “رأیگیری” یکی از عرصه های رقابت باشد هر بازیکن در ابتدای بازی یک تایل سبز رنگ دریافت خواهد کرد که میتواند در روند بازی با برداشتن تایلهای رأیگیری بیشتر، یک حلقه انتخاباتی ساخته، از مزایای آن استفاده کند.علاوه بر این اسکوربورد مخصوص رأی هم به بازی اضافه میشود و بازیکنان براساس قوانین ذکر شده در دفترچه، مهره ی همرنگ خود را روی یکی از اعداد آن قرار خواهند داد.بعنوان مثال در بازی دونفره، بازیکنان باید بازی را با چهل و دو رأی آغاز کنند
منجمله اقدامات دیگری که در فاز ستآپ میبایست انجام شود تعیین نفر اول،دوم و … در هر راند است.در پرودیگال کلاب اینکه چه کسی بازی را شروع کند میتواند نقش تعیینکنندهای داشته باشد درنتیجه برای شروعکننده بودن باید تاوان پرداخت.مثلا نفر اول بازی را با یک سکه و یک رأی بیشتر شروع میکند.در راندهای بعدی تعیین نوبتها بر اساس کارگرهایی خواهد بود که بازیکنان در راند قبل در مناطق کارگرگذاری مخصوص نوبت قرار دادهاند.
۲.errands
فاز دوم از هر راند،مربوط به کارگرگذاریست.هم در بورد مرکزی و هم در بوردهای مربوط به هریک از عرصهها مکانهایی به شکل دایرههای کوچک برای قرارگیری کلاهکها تعبیه شده. بازیکنان به نوبت، کلاهکهای همرنگ خود را در هریک از این دایرهها قرار داده و میتوانند تایل یا کارت مربوط به آن قسمت را برداشته یا از اکشن مشخص شده در آن در فاز بعدی همان راند استفاده کنند.درواقع بازیکنان به تعداد یکسان، از بین گزینه هایی که روی بردها مشخص شده انتخاب خواهند داشت.بعنوان مثال تعدادی از این گزینهها مربوط به انتخاب کارتهای با حاشیه سفید یا مشکی از روی هریک از بوردهاست.تعدادی دیگر از این گزینهها تایلهای انتخاباتی در اختیار بازیکن قرار میدهند که هر بازیکن میتواند با رعایت یکسری الگوها این تایلها را کنار هم بچیند و با درست کردن هر مربع دو در دو میتواند دو امتیاز،رأی یا پول در هریک از عرصهها به انتخاب خود از دست بدهد.گزینهای برای انتخاب ترتیب نوبتها در راند بعد هم وجود دارد و گزینهای برای برداشتن تایل رنسانس که دو سمبل در اختیار بازیکن قرار میدهد(سمبلها برای فعال کردن کارتها کاربرد دارند) علاوه بر موارد ذکر شده گزینههای بسیار متنوع دیگری هم وجود دارند و درواقع همین انتخابها درنهایت برنده بازی را مشخص خواهند کرد
۳.action
پس از جایگذاری کلاهکهای تمام بازیکنان روی بردها، نوبت به فاز سوم خواهد رسید. در این فاز، بازیکنان از قابلیت کارتها یا تایلهایی که در فاز قبل از روی بوردها برداشتهاند استفاده میکنند و تغییرات به وجود آمده در امتیازات و رأی ها را روی اسکروبوردهای مربوطه اعمال میکنند؛ البته استفاده از قابلیت کارتها اجباری نبوده و بازیکنان میتوانند یک یا چند کارت خود را نگه دارند و در راندهای بعدی از قابلیت آنها استفاده کنند.فقط باید این نکته را مدنظر داشته باشند که نمیتوانند از هر راند بیش از چهار کارت در دست خود به راند بعد ببرند
۴.Hyde Park
فقط در صورتی با مرحله هاید پارک مواجه میشویم که عرصه رأیگیری یکی از عرصههای بازی باشد
داستان هایدپارک: در عرصه رأیگیری هر بازیکن تلاش میکند رأیهایی که از قبل توسط خانوادهاش به نفع او خریده شدهاند را به روشهای مختلف از دست بدهد.یکی از این روشها سخنرانی در هایدپارک است.هر بازیکن که مگافونهای بیشتری داشته باشد در روز سخنرانی صدایش بلندتر به گوش حضار میرسد و میتواند با گفتن خزعبلات رأیهای بیشتری از دست بدهد.درواقع در این فاز،تعداد مگافونهای هریک از بازیکنان را میشماریم.دارندگان بیشترین مگافون بهترتیب رأی بیشتری از دست خواهند داد و هرکس کمترین مگافون را داشته باشد یک رأی بهدست میآورد.برای به دست آوردن مگافون راههای مختلفی وجود دارد.مثلا بازیکنی که در فاز دوم دو کلاهک خود را روی منطقه تعیین نوبت میگذارد میتواند یک تایل مگافون هم بردارد؛ همچنین قابلیت بعضی کارتها اضافه کردن مگافون است اما اصلی ترین روش به دست آوردن مگافون، گذاشتن کلاهک در منطقه هایدپارک روی بورد رأیگیری است که برحسب اینکه در کدام راند از بازی هستیم تعداد مشخصی مگافون به ما میدهد
۵.Dame Biatrice
فقط در صورتی با مرحله دیم بیاتریس مواجه میشویم که اجتماع، یکی از عرصههای رقابت باشد
داستان خانوم بئاتریس: خانوم بئاتریس پیرزنی با اصل و نسب و مهربان است که اگر موقعیتش را داشته باشد از ما در جمع زنان و مردان بلندمرتبه شهر تعریف میکند و محبوبیت اجتماعی ما را بالا میبرد و ما این را نمیخواهیم! در نتیجه باید فکری برای در امان ماندن از تعریف و تمجدیدهای این پیرزن خوشصحبت پیدا کنیم.
بورد “اجتماع” محلی برای قرارگیری تایلهای مادام بئاتریس دارد و در هر راند یکی از این تایلها رو میشود.هر تایل، الگوی بخصوصی روی اسکوربورد محبوبیت اجتماعی را نشان میدهد و درصورتیکه در پایان راند، نشانگرهای روی اسکوربورد هر بازیکن از آن الگو تبعیت کرده باشد، تعریف و تمجیدهای مادام بئاتریس دامنگیر وی شده، محبوبیت اجتماعی آن بازیکن افزایش خواهد یافت؛ درنتیجه در طول هر راند باید سعی کنیم با انتخابهای درست، مانع از شکلگیری الگوی رو شده در تایل بئاتریس بر صفحه اسکوربوردمان باشیم یا اینکه یک کلاهک روی دایره کارگرگذاری کنار تایل مادام بئاتریس گذاشته و آن راند از دست او در امان باشیم
در هر راند در این فاز، صفحه اسکوربورد محبوبیت اجتماعی هر بازیکن بررسی میشود تا در صورت مطابقت با الگوی تایل بئاتریس رو شده در آن راند ، تأثیر ویژه آن بر افزایش امتیاز اجتماعی آن بازیکن اعمال شود
۶.Scoring
در این فاز، چک میکنیم که مطمئن شویم تمام امتیازات مربوط به آن راند اعمال شدهاند و درصورتیکه یکی از بازیکنان در یکی از عرصهها به صفر یا کمتر رسیده بود بازی تمام میشود و برای تعیین برنده امتیاز عرصههای مختلف هر بازیکن رو باهم مقایسه میکنیم در غیراینصورت آماده شروع فاز بعدی میشویم.
نظر شخصی
اگر به بازیهای کارگرگذاری علاقهمندید یا دوست دارید یک بازی متفاوت در این سبک تجربه کنید که ربطی به ساخت یک شهر،مزرعه یا تمدن نداشته باشد پرودیگال کلاب انتخاب خوبیست.تکرارپذیری این بازی بسیار بالاست چون هریک از عرصههای رقابت به مانند یک مینیگیم عمل میکنند؛ علاوه بر این با توجه به تنوعی که در انتخابها و کارتها وجود دارد روند هر بار بازی کاملا متفاوت با دفعات قبل پیش خواهد رفت.
بشخصه پیش از انجام بازی این ذهنیت را داشتم که به پشت بودن اغلب کارتها و تایلها و درنتیجه رندوم بودن نتیجه بعضی انتخابها،باعث خواهد شد نقش شانس بسیار پررنگ شده و تأثیر استراتژی درست را تحت تأثیر قرار خواهد داد اما بعد از چند دست بازی به این نتیجه رسیدم که اگر این نقش شانس و همچنین تم با مزه پرودیگال کلاب را از آن حذف کنیم، بازی به شدت سنگینتر شده و حالت فان و جذابیت خود را از دست خواهد داد و مدت زمان مکث بازیکنان برای فکر کردن بسیار طولانی خواهد شد مخصوصا اگر با گروهی بازی کنید که اعضای آن مستعد AP و مکثهای طولانی باشند.
از ویژگیهای مثبت دیگر این بوردگیم ایناست که حتی در شکل دونفره قابل اجرا و جذاب است.در حالت دونفره انتخابهای بیشتری برای بازیکنان مهیاست و همین موجب میشود که از پیچیدگی بازی کم شده، بتوان بخشهای بیشتری از بازی را امتحان کرده و مدت زمان بازی و داون تایم بین نوبتها بسیار کوتاهتر خواهد شد.نظر شخصی بنده در رابطه با این بوردگیم این است که هرچند جزو ده یا حتی بیست بازی محبوب نگارنده نیست ولی از خرید آن راضی بوده و آن را تجربهای متفاوت از بازیهای کارگرگذاری رایج میدانم.
کیفیت ساخت
پرودیگال کلاب کارتها،بوردها و تایلهای مقوایی با کیفیت ساخت مناسبی داشته و کلاهکهای رنگی آن ،از جنس چوب میباشند.بشخصه تصویرگری و آرت جعبه را بخاطر تصویر طنزگونه و متناسب با تم آن بسیار دوست دارم اما اگر به دنبال بوردگیمی با تصویرگری خیرهکننده ، مینیاتور و … هستید پرودیگال کلاب به این شکل نیست
The Prodigal Club یا Last Will
با توجه به اینکه این دو بوردگیم هردو توسط یک نفر طراحی شده و مکانیک و سبک و سیاق مشابهی در تعیین برنده دارند این سؤال برای بسیاری از مخاطبین ایجاد میشود که کدام یک بهتر است و درصورتیکه قصد تهیه یکی از این دوتا را داشته باشند کدامیک را انتخاب کنند؟
پاسخ این سؤال، بسیار سلیقه ایست.بشخصه پرودیکال کلاب را بیشتر دوست دارم چراکه پیوند سه مینی گیم است و ضمن اینکه تنوع انتخابها در آن بیشتر است، اینکه باید بهطور همزمان حواسمان به دو یا سه عرصه رقابت باشد و سعی کنیم در تمام عرصهها متناسب پیشرفت (در واقع پسرفت!!!) کنیم، چالش جذابیست اما ممکن است کسی دیگر دقیقا به همین دلیل لست ویل را بیشتر دوست بدارد، چون در آن نیازی نیست از این شاخه به آن شاخه بپریم؛ فقط با یک میدان رقابت طرفیم هرچند رقابت در آن پیچیدهتر و عمیقتر است.
درهرصورت این نکته حائز اهمیت است که اگر کسی هر دو بوردگیم را داشته باشد میتواند بهجای عرصه دارایی در پرودیگال کلاب، کل بوردگیم لست ویل را جایگزین کرده و درواقع دو بوردگیم را با هم ادغام کند و تجربهای بسیار گستردهتر و پیچیدهتر داشته باشد.
جمعبندی
در پرودیگال کلاب توازن مناسبی از شانس و استراتژی را شاهد هستیم هرچند کفه ترازو به شدت به سمت استراتژی سنگینی میکند.تم بازی و نحوه محاسبه امتیاز و برنده، آن را از بوردگیمهای مشابه متمایز کرده و در هر راند میبایست از میان گزینههای بسیار متنوع چند مورد را انتخاب کنیم و درعین حال بهطور مرتب حواسمان به این باشد که با گزینههایی که انتخاب نمیکنیم چه آپشنهایی را در اختیار حریفان خود قرار میدهیم.همچنین میبایست بطور همزمان تمام عرصهها را مدنظر داشت؛ باتوجه به این موارد پرودیگال کلاب یک چالش فکری واقعی بوده و مناسب افراد و اوقاتیست که حوصله فکر کردن،تصمیمگیری و انتخاب از بین گزینههای بسیار متنوع و بازی های استراتژیک را داشته باشیم.بشخصه در سبک کارگرگذاری بوردگیمهای فانتر و راحتتری مثل Architects of The West Kingdom را ترجیح میدهم و بیشتر بازی میکنم هرچند پرودیگال کلاب نیز در زمان مناسب و جمع مناسب،چالش فکری جذابیست.
من میخواستم بازی last will رو بسازم فایلاشو داشتم ولی دودل بودم اونو یا اینو بسازم الان تصمیم گرفتم اول اونو بسازم بعد بیام سراغ این بازم برامون از این معرفی بازیا بذارید
خیلی خوب توصیف شده.ممنون.من last will رو دارم و الان تصمیم گرفتم این رو هم پیدا کنم.
لطفا در سبک کارگرگذاری بوردگیم های بیشتری معرفی کنید.
بسیار از سخن روانی که در توضیح بازی بکار میبرید خوشم میاد و مهمتر اینکه خیلی بی طرفانه نظر میدین و نظر خودتون رو هم صادقانه بیان میکنی .موفق باشین
خیلی خوب و عالی توصیف شده ،طوری که کسانی هم که علاقه نداشته باشن مثل من،خود بخود علاقمند میشن.خانم سهم شما واقعا بی نظیرید
Jaleb bod.khosheman amad.az koja mishe kharidesh??
به جمع نویسندگان رومیز خوش آمدید.بچه های رومیز که خیلی تو نقد و بررسی نوشتن تنبل شدن، (با عرض پوزش :دی) منتظر نقد و بررسی های بیشتری از شما هستیم.