در این مقاله بازی رومیزی Concordia را معرفی میکنیم که یکی از بهترین بازیهای سبک اروپایی است و برخلاف همردههای خود، تعامل بسیاری در آن بین بازیکنان وجود دارد.
حدود یکسال قبل بود که با بازی کنکوردیا آشنا شدم و از آن روز دیگر آن آدم سابق نشدم. متاسفانه به دلایل عجیبی مثل اینکه تصویر روی جلد این بازی ممکن است بنیان خانوادهها را متزلزل کند! این بازی به صورت انبوه وارد کشور نشده است و کسانی هم که واردش کردند مجبور شدند با ماژیک آن تصویر روی جلد را بپوشانند و از پاشیده شدن بنیان خانواده جلوگیری کنند تا بتوانند آن را وارد کشور کنند. بنابراین مجبور بودم به صورت آنلاین آن را بازی کنم تا اینکه در رویداد ربات چند هفته پیش که کافه بُرد آن را برگزار کرد توانستم آن را تجربه کنم و ناکام از دنیا نروم. البته دقیقا دو روز قبل از آن توانسته بودم یک نسخه از آن را به شکل معجزهواری از یک دوست خریداری کنم. حال میخواهم تجربهی خودم از این بازی بی نظیر را با شما در میان بگذارم.
داستان بازی
در بازی کنکوردیا، ۲ تا ۵ بازیکن در نقش تاجرانی قرار میگیرند که کار خودشان را با ۲ سفیر در ایتالیا شروع میکنند و در طول بازی با ارسال سفرا به استانها و شهرهای مختلف در روم باستان، انبارهایی در آنها ایجاد میکنند. هر شهر نوعی منبع (آجر، گندم، ابزار، شربت! یا پارچه) تولید میکند. بازیکنان با استفاده از کارتهایی که دارند اکشنهای مختلفی مثل حرکت دادن سفرا، ساخت انبار، تولید منبع در استانها، خرید کارتهای جدید، خرید و فروش منبع، ایجاد سفیر جدید و … را انجام میدهند تا با تولید و خرید و فروش منابع و گسترش تجارت خود در کل نقشه، بیشترین نفوذ را در امپراتوری به دست بیاورند و در انتهای بازی با راضی کردن خدایان، امتیازات زیادی کسب کنند.
مکانیزمها و گیمپلی بازی
هر بازیکن بازی را با یک صفحهی بازیکن که در واقع مکان قرارگیری سفرا و منابع بازیکن است شروع میکند که ۱۲ محل نگهداری دارد و در ابتدای بازی ۴ محل آن با سفرای شما پر شده است. هر بازیکن ۲ سفیر در بازی و ۴ سفیر بر روی صفحهی خود دارد. سفرا در دو نوع هستند، آنهایی که به شکل کشتی هستند فقط امکان حرکت در مسیرهای دریایی و آنهایی که شبیه به انسان هستند فقط قادر به حرکت در مسیرهای خشکی هستند. همچنین هر بازیکن از هر منبع ۱ عدد، به جز گندم که ۲ عدد است دریافت میکند. ارزش پارچه ۷، شربت! ۶، ابزار ۵، گندم ۴ و آجر ۳ سکه است. بازیکن شروع کننده ۵ سکه و بقیه بازیکنان به ترتیب یک سکه بیشتر از نفر قبلی دریافت میکنند.
صفحهی اصلی بازی یک نقشهی بزرگ است که از چندین استان تشکیل شده و هر استان خود متشکل از چند شهر است که با راههای دریایی و زمینی به یکدیگر متصل هستند. در قسمت بالا و سمت راست صفحه، بازار کارتها را مشاهده میکنید و در قسمت بالا و سمت چپ صفحه، محل قرارگیری تایلهای با ارزشترین منبع موجود در هر استان که در زمان تولید منبع در یک استان مورد استفاده قرار میگیرد و در ادامه توضیح داده خواهد شد. صفحهی بازی دارای دو نقشه است که در یک سمت نقشهی Imperium برای بازی ۳ تا ۵ نفره و در سمت دیگر نقشهی ایتالیا برای بازی ۲ تا ۴ نفره طراحی شده است.
گیم پلی این بازی بسیار ساده است. تمامی بازیکنان بازی را با یک دسته کارت یکسان شروع میکنند. هر بازیکن در طول بازی میتواند کارتهای بیشتری خریداری کرده و به دست خود اضافه کند. هر بازیکن در نوبت خود فقط یک عمل انجام میدهد: بازی کردن یک کارت و انجام اکشن مربوط به آن کارت. به همین سادگی!
کارتهای بازی از سه قسمت تشکیل شدهاند:
- نام کارت و اکشن مربوط به آن
- هزینهی خریداری کارت
- نام یکی از خدایان
هر کارت یک نام دارد که در واقع اکشن آن کارت را مشخص میکند که عبارتند از:
- Architect: حرکت دادن سفرا و ساخت انبار در شهرهای مجاور با آنها در صورت دارا بودن منابع مورد نیاز
- Senator: خرید یک یا دو کارت از دسته کارتهای بازار با پرداخت هزینه روی کارت و هزینهی محل قرارگیری کارت (که در ادامه توضیح داده خواهد شد)
- Mercator: دریافت ۳ سکه و خرید و فروش دو نوع منبع به دلخواه (خرید یک منبع، فروش یک منبع / خرید دو نوع منبع / فروش دو نوع منبع)
- Prefect: انتخاب یک استان و تولید منبع در شهرهای آن استان و یا دریافت کل سکههای حاصل از تولید منبعهای قبلی بازیکنان
- Colonist: اضافه کردن یک یا چند سفیر با پرداخت هزینهی هر کدام به صورت جداگانه
- Diplomat: کپی کردن آخرین کارت بازی شده توسط یکی از بازیکنان به جز خود شخصی که Diplomat را بازی کرده است
- Consul: خرید یک کارت از بازار کارتها فقط با پرداخت هزینهی روی کارت و نادیده گرفتن هزینهی محل قرارگیری کارت در بازار
- Specialist: برای هر نوع منبع یک کارت متخصص وجود دارد که در زمان بازی شدن، در تمام شهرهایی که از آن نوع منبع تولید کنند و بازیکن در آن انبار داشته باشد، منبع تولید خواهد شد.
- Tribune: بازگرداندن تمام کارتهای بازی شده به دست شما و استخدام یک سفیر در ایتالیا با هزینهی یک گندم و یک ابزار
همچنین هر کارت یک هزینهی خریداری دارد که در قسمت پایین آن مشخص شده است. بازار بازی در بالای نقشه قرار دارد و کارتهای بازی در این بازار قرار خواهند گرفت. کارتی که در ابتدای بازار قرار بگیرد فقط نیاز به پرداخت هزینهی روی کارت دارد اما هرچه به سمت انتهای بازار پیش برویم، هزینهی خرید کارت بیشتر خواهد شد و علاوه بر هزینهی چاپ شده بر روی کارت، باید منابع اضافی دیگری نیز به بانک پرداخت شود. مثلا در شکل زیر، اگر بازیکن کارت Colonist را بخواهد، باید علاوه بر هزینهی کارت که یک عدد گندم است، یک پارچه و یک منبع دلخواه پرداخت کند. برای خرید کارت Prefect یک شربت و دو پارچه نیاز است. بعد از اینکه خرید بازیکن تمام شد، تمام کارتها به سمت چپ شیفت میخورند و ارزانتر میشوند و کارتهای جدید به انتهای بازار اضافه میشود. پس باید حواستان باشد که چه کارتی را ارزان میکنید.
بعد از خریدن یک کارت، بازیکن آن را به دست خود اضافه میکند و در دور بعد میتواند از آن استفاده کند. خرید کارت از دو جهت حائز اهمیت است:
- اکشنی که کارت به شما میدهد: مثلا اگر شما یک کارت Architect خریداری کنید، حال در دسته کارت شما دو Architect وجود دارد و شما قادر هستید قبل از برگرداندن کارتها به دستتان این عمل را دو بار انجام دهید. یا مثلا اگر یک کارت Diplomat خریداری کنید، قادر هستید دو بار کارتهای بقیهی بازیکنان را کپی کنید! مخصوصا اگر کارتهایی که آنها خریداری کردهاند کارتهای پر قدرتی باشد.
- خدایی که بر روی کارت قرار دارد: در انتهای بازی، خدایان هستند که به شما امتیاز میدهند. پس با خرید هر کارت در واقع شما دارید چگونگی امتیازگیری خود در انتهای بازی را مشخص میکنید. مثلا خدایی به نام Saturn ، به ازای هر استانی که در آن انبار داشته باشید به شما ۱ امتیاز میدهد، پس اگر شخصی کارتهای زیادی از نوع Saturn خریداری کند، در انتهای بازی به ازای هر استانی که در آن انبار دارد امتیازاتی به اندازه تعداد کارتهای Saturn خود دریافت میکند (مثلا اگر ۵ کارت Saturn داشته باشد و در ۸ استان انبار داشته باشد، خدای ساتورن ۴۰ امتیاز به او خواهد داد.)
همانطور که ذکر شد، خدایان مشخص شده بر روی هر کارتها، در انتهای بازی بر اساس معیارهای خاصی به شما امتیاز میدهند.
- Saturn: به ازای هر استان که در آن انبار داشته باشید ۱ امتیاز به شما میدهد (خدای کشاورزی و برداشت محصول)
- Vesta: به ازای هر ۱۰ سکه که در پایان بازی داشته باشید ۱ امتیاز به شما میدهد (در پایان بازی کل محصولات موجود در صفحهی خود را باید بفروشید و سکهها را محاسبه کنید) (الهه آتش)
- Jupiter: به ازای هر انبار در شهری که آجر تولید نمیکند، ۱ امتیاز به شما خواهد داد. (پادشاه خدایان)
- Mercurius: به ازای هر نوع منبع که انبار آن را داشته باشید، ۲ امتیاز به شما خواهد داد. (خدای تجارت)
- Mars: به ازای هر سفیر ۲ امتیاز به شما خواهد داد. (خدای جنگ)
- Minerva: این خدا بر روی کارتهای متخصصین قرار دارد و به ازای هر انبار از نوع منبع ذکر شده روی کارت، امتیاز مشخصی به بازیکن میدهد. مثلا اگر کارت متخصص پارچه را داشته باشید، در انتهای بازی به ازای هر انبار پارچه که داشته باشید ۵ امتیاز دریافت میکنید. (رب النوع عقل و هنر)
در پایان بازی، به ازای تک تک خدایان بازیکنان امتیازات خود را محاسبه میکنند و با جمع زدن تمام امتیازاتی که خدایان مختلف به آنها دادهاند، امتیاز نهایی خود را مشخص میکنند. بازیکنی که بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده است.
نحوه حرکت کردن در نقشه
همانطور که ذکر شد، دو نوع سفیر در بازی وجود دارد. سفرای دریایی و سفرای زمینی. به همین ترتیب دو نوع مسیر در نقشه وجود دارد: مسیر دریایی و مسیر زمینی. سفرا بر روی مسیرها قرار میگیرند و در زمان حرکت وارد شهرها نمیشوند. در هر لحظه از بازی، تنها یک سفیر میتواند بر روی یک مسیر قرار گرفته باشد، اما شما میتوانید در هنگام حرکت از مسیری که دارای سفیر دیگری است عبور کنید.
تعداد حرکتی که شما میتوانید انجام دهید را تعداد سفرای شما تعیین میکند. در ابتدای بازی که تمام بازیکنان ۲ سفیر دارند، تعداد حرکت مجاز برای همه ۲ حرکت است که میتوانند هر دو را با یک سفیر انجام دهند و یا هر سفیر خود را به اندازه یک حرکت جابجا کنند. یعنی شما میتوانید تعداد حرکات خود را تماما به یک سفیر اختصاص دهید و یا بین سفرای خود به هر ترتیبی تقسیم کنید.
نحوه ایجاد انبار در شهرها
شما تنها در شهرهایی قادر به ساخت انبار هستید که مجاور با حداقل یکی از سفرای شما باشند. به این ترتیب با پرداخت هزینهی ساخت انبار در آن شهر، یکی از ۱۵ خانهای که دارید را در آن شهر قرار میدهید. هزینهی ساخت انبار در هر شهر عبارت است از یک عدد آجر بعلاوه یک منبع از همان نوعی که شهر تولید میکند. مثلا برای ساخت انبار در شهری که پارچه محصول آن است، باید یک آجر و یک پارچه بدهید. البته برای شهر آجری نیازی به آجر ندارید و فقط یک گندم باید بدهید. علاوه بر منبع، ساخت هر انبار نیازمند تعدادی سکه است که برای هر نوع محصول فرق دارد. مثلا برای شهری که پارچه محصول آن است نیاز به ۵ سکه دارید و برای شهری که محصول آن آجر است ۱ سکه کافی است. اما یک نکته مهم وجود دارد: اگر قبل از شما کسی در آن شهر انبار ساخته باشد، هزینهی سکهای که باید پرداخت کنید دو برابر میشود. اگر دو نفر قبل از شما در آن شهر انبار ساخته باشند هزینه سکهای که باید پرداخت کنید ۳ برابر میشود و …
پس هرچه سریعتر بجنبید با قیمت مناسبتری انبار گیرتان خواهد آمد. همچنین هر بازیکن نمیتواند بیشتر از یک انبار در یک شهر بسازد.
نحوه تولید محصول در شهرها
بازیکنی که کارت Prefect بازی کند، یکی از استانها را انتخاب میکند و اگر آن استان هنوز منبعی تولید نکرده باشد، تمام شهرهایش منبع تولید میکنند و هر بازیکنی که در آن شهرها انبار داشته باشد، منبع دریافت میکند. پس ممکن است شما با انتخاب یک استان به بقیه بازیکنان هم منبع برسانید. همچنین هر استان در زمان تولید منبع، یک منبع اضافی از با ارزشترین منبع آن استان تولید میکند و به شخصی که Prefect بازی کرده اهدا میشود. مثلا اگر با ارزشترین منبع در شهرهای استان Hispania پارچه باشد، یک عدد پارچهی اضافی به بازیکن بازیکننده Prefect داده میشود. سپس تایل این استان برمیگردد تا مشخص شود که این استان منبع تولید کرده است. در سمت دیگر این تایل یک یا دو عدد سکه قرار دارد. بازیکنی که Prefect بازی میکند، میتواند به جای انتخاب یک استان، تمام سکههای مشخص شده در پشت تایلهایی که تا کنون برگشتهاند را بردارد و تمام تایلها را به حالت اولیهشان بازگرداند تا دوباره آن استانها قابلیت تولید منبع پیدا کنند.
همچنین کارتی به نام Prefectus Magnus وجود دارد که در طول بازی بین بازیکنان در جهت خلاف عقربههای ساعت میچرخد. هر بازیکنی که این کارت را داشته باشد، در زمان Prefect کردن و انتخاب یک استان، دو برابر هدیهی آن استان را دریافت میکند. مثلا در مثال بالا، اگر بازیکن این کارت را داشته باشد، دو عدد پارچه به عنوان هدیه دریافت میکند و این کارت را به نفر سمت راست خود میدهد. در انتهای بازی اگر امتیازات مساوی شود، بازیکنی که این کارت را داشته باشد یا موعد رسیدنش به او نزدیک تر باشد برنده است.
نحوه چینش تایل شهرها در ابتدای بازی
اینکه هر شهر چه منبعی تولید کند، در ابتدای بازی و به صورت تصادفی مشخص میشود. هر شهر دارای حرف A، B یا C است. در ابتدای بازی، تایلهایی با حرف A را بر میزنیم و در شهرهای دارای حرف A قرار میدهیم. برای دو حرف دیگر همین کار را تکرار میکنیم. به این ترتیب، در هر بار بازی کردن، نقشه متفاوت خواهد بود و برخی استانها ارزش بیشتری برای سرمایهگذاری پیدا خواهند کرد.
حس و حال بازی
یکی از پر استرسترین و پر هیجانترین تجربههای بردگیمی من، بازی کنکوردیاست. از همان شروع بازی حس رقابت در یک مسابقهی دو به شما دست میدهد. باید سریعتر از بقیه به شهرهای مختلف برسید، سریعتر کارت مورد نظرتان را بخرید، سریعتر مبادلات خود را انجام دهید و سریعتر به اهداف از پیش تعیین شده خودتان برسید. این حس و حال هرچقدر از بازی میگذرد بیشتر میشود و در دقایق پایانی بازی بعید نیست ببینید که بازیکنان ایستاده بازی را دنبال میکنند و یا ناخنهای خود را میجوند و یک پایشان مدام بالا و پایین میشود. این حس و حال یکی از بینظیرترین تجربههایی است که میتوانید از یک بردگیم در سبک یورو بگیرید.
اینکه خودتان میتوانید با خرید کارتهای مختلف تعیین کنید که در پایان بازی بر چه اساس امتیاز بگیرید، بسیار حس لذت بخشی به شما میدهد. معمولا در بازیهای یوروگیم، یک امتیازشماری ثابت وجود دارد که برای همه به یک شکل اعمال میشود. اما در این بازی اینطور نیست، کسی که بیشترین کارت Saturn را خریده باشد، امتیاز بیشتری نسبت به بقیه برای حضور در استانهای مختلف میگیرد. پس خط و مشی و استراتژی شما را این کارتها تعیین میکنند. معمولا شما باید بر روی دو خدای بازی تمرکز کنید و سعی کنید بیشترین امتیاز را از آن بگیرید. اگر بخواهید از تمامی خدایان امتیاز بگیرید، معمولا امتیازات چندان بالایی دریافت نخواهید کرد.
کنکوردیا از آن بازیهاست که در نگاه اول ممکن است شما را چندان جذب نکند و فکر کنید مثل بقیهی بازیهاست که چند منبع میخرید و میفروشید و تمام. اما کافی است یکبار بازی کنید تا عاشقش شوید! نمونهی آن دوست خود ما بود که در ابتدای بازی و زمان توضیحات خیلی جذب بازی نشده بود و مدام غر میزد که این چه بازی مسخره ایست، اما همین دوست عزیز ما در لحظات پایانی بازی ایستاده بازی را دنبال میکرد و با شور و حرارت زیاد به دنبال کسب امتیاز بود و در پایان بازی عاشق آن شده بود.
اگر به دنبال یک بازی یوروگیم خاص و بسیار جذاب هستید، این بازی یکی از بهترین گزینههاست. یاد دادن آن به زمان زیادی نیاز ندارد و تنها شما باید چند کارت را یاد بگیرید. اما عمقی که این بازی دارد بسیار زیاد است و تصمیمات شما در طول بازی بسیار مهم هستند. مخصوصا این که چه زمانی کارت Tribune بازی کنید و کارتها را به دستتان برگردانید یک تصمیم حیاتی است.
همچنین چند نسخهی افزونه برای این بازی عرضه شده است که نسخهی Salsa و Venus نام دارند. در نسخهی Salsa یک منبع جدید به نام نمک به بازی اضافه میشود که به عنوان یک منبع وحشی (Wild)! عمل میکند و میتوان آن را به عنوان هر منبعی استفاده کرد. همچنین دو نقشه جدید به بازی اضافه میشود. علاوه بر این، تعدادی تایل قابلیتدار به بازی اضافه میشود که در ابتدای بازی به هر بازیکن دو تایل داده میشود تا هر کدام یکی را انتخاب کند. بقیهی تایلها در یک بازار قرار میگیرد و بر اساس اینکه شما چه زمانی کارتهای خود را با بازی کردن کارت Tribune به دستتان برگردانید به شما میرسد. هر تایل قابلیت خاصی به شما خواهد داد، مثلا یک تایل به شما این امکان را میدهد که از سفرای حریفانی که در فاصلهی یک نسبت به شما قرار دارند برای ساخت شهر در مجاورتشان استفاده کنید، یک تایل به شما امکان ذخیره سازی ۴ منبع بیشتر در انبار میدهد، یک تایل به شما اجازهی خرید و فروش سه منبع به جای دو منبع در زمان بازی کردن Mercator را میدهد و … . بازی با این تایلها واقعا به یک سطح دیگر پیچیدگی و برنامهریزی میرسد و هیجان بازی را دو چندان میکند.
در بستهی Venus هم با نقشهی جدید و کارتهای تازه روبرو هستیم. همچنین امکان بازی تیمی دو به دو هم اضافه میشود! در این شکل از بازی بازیکنان میتوانند کارتی بازی کنند که روی بازی هم تیمی خودشان تاثیر بگذارد و یا از منابع یکدیگر استفاده کنند! البته این بستهی افزونه به شکل بازی کامل هم به بازار آمده است، یعنی یک بسته که در آن بازی اصلی به علاوه افزونه Venus وجود دارد.
سخن پایانی
به نظرم هر گیمری باید در طول دوران حرفهای خود، و قبل از اینکه ریق رحمت را سر بکشد، باید این بازی را تجربه کند. کنکوردیا از آن بازیهاست که شبیهش را کمتر میتوان پیدا کرد. از آن بازیها که یادگیری آن ساده است و دفترچه قوانینش ۴ صفحه است، اما دنیایی از عمق و استراتژی در آن نهفته است. از آن بازیهاست که میشود با آن گذر لحظات را حس نکرد. تکرارپذیری بسیار بالا، نوبتهای سریع، هیجان، امتیازشماریای که قلبت را از سینه در میآورد و تجربهای عالی و به یادماندنی برای شما خلق میکند.
کی فرصت بشه دوباره بازی کنیم نیما :دی
آخ آخ، خیلی حال داد، انشالله برنامه میزاریم بازم بازی میکنیم فواد جون، متخصص کنکوردیا خودتی، بقیه اداتو در میارن 🙂
آقای سلامتی با اجازتون من ویدئو هاتون را تو فضای مجازی مختلف میزارم شما مشکلی ندارین؟؟
ضمنا لطفا از بازی کردن بردگیم تانوس یا dead of winter نیم نگاه بزارین مرسی❤❤
بازی های سختی هستند من بعید می دونم تو یک نیم نگاه بشه بازی کردش طولانی هم هستند:)
سلام یه بررسی تو زومجی یا آموزش ویدیوییشو بذارین.
در ضمن اگر انقدر خوبه چرا تولید داخل نمی کنینش؟؟؟؟
سلام ممنون از مقاله هایی که می زارین با اینکه عاشق یورو گیمم چند باری بازی کردم ولی اصلا واسم دلچسب نبود فروختمش