رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بردگیم Sakura

در این مقاله بازی رومیزی Sakura را معرفی می‌کنیم که یک بازی مسابقه‌ای با مضمون پیاده‌روی همراه امپراطور ژاپن به قصد نقاشی کشیدن از تمثال مبارک ایشان است!


امان از دست این ژاپنی‌ها، مهم نیست که شما چه کسی باشید، این فرهنگ ژاپنی آن قدر جذاب است که شما را مثل آهنربا به سمت خود می‌کشد، مهم نیست راینر کنیتزیا افسانه ای باشید ۶۱ ساله از آلمان یا آنتوان بآوزای فرانسوی، فرهنگ ژاپن به قدری سوژه دارد که شما می‌توانید از تم ژاپنی در تولید هر محصولی استفاده کنید ( که البته اینجا ما در مورد بردگیم صحبت می‌کنیم اما کافی است نگاهی به تاثیر انیمه و مانگا در هالیوود کنید تا به نفوذ ریز و کوچولو ولی تاثیرگذار این فرهنگ پی ببرید).سال ۲۰۱۸ استاد کنیتزیا تصمیم گرفت که بازی جدید خود را با تم ژاپنی تولید کند، بازی با نام Sakura که در این مقاله می‌¬خواهیم نگاهی به این بازی استاد بیاندازیم.

نقاشی به سبک ژاپنی

اول از همه بهتر است به داستان بازی ساکورا نگاهی کنیم :
هر ساله امپراطور ژاپن برای خوش‌آمدگویی به فصل بهار در باغ‌ها قدم می‌زند و زیر درختان ساکورا (ساکورا نام ژاپنی درخت گیلاس است، البته مردم ژاپن بیشتر به شکوفه‌های درخت گیلاس اسم ساکورا را داده‌اند ) می‌ایستد و نقاشان سعی می‌کنند نقاشی فوق‌العاده ای از امپراطور بکشند بلکه امپراطور از این نقاشی خوشش بیاید و باعث ارج و قرب نقاش شود.

شاید الان که داستان بازی را شنیده باشید پیش خودتان گفته باشید که چه بازی لوسی! اما باید بهتون بگم که خیییییییییییییییییر! بازی خیلی هم جالب است و در هر لحظه از تجربه ساکورا به اوج خلاقیت مستر کنیتزیا پی می‌برید، فقط اگر بخواهم یک مکانیزم جالب در بازی ساکورا را برایتان بگویم این است که در طی بازی شما که قرار است نقش نقاش‌باشی‌ها را بازی کنید اگر خدایی ناکرده‌ زبانم لال به امپراطور برخورد کنید با خشم امپراطور مواجه می‌شوید و سرنوشت تلخی در انتظارتان خواهد بود.
این فقط یکی از موارد گیم‌پلی بازی است که می‌تواند نشان بدهد چقدر ساکورا با دیگر بردگیم‌های هم سبک خود فرق دارد.
امتیاز دهی در بازی به این شکل است که شما هر چقدر به امپراطور نزدیک‌تر باشید نقاشی زیباتری از او می‌کشید و امتیاز بیشتری دریافت خواهید کرد اما از طرفی باید ریسک تنه به تنه شدن با امپراطور و عواقب‌اش را هم قبول کنید.

روش بازی

در ابتدا باید بگم که در بازی خبری از تاس نیست و وظیفه تاس به کارت‌های صورتی رنگ بازی محول شده، در هر کارت بازی یک عدد و دو آیکون وجود دارد که برایتان در ادامه توضیح می‌دهم که هر کدام چه کاری انجام می‌دهند. با هر کارت شما می‌توانید خودتان، امپراطور و یا بازیکنان دیگر را در بازی جابجا کنید، دقت کنید که هر برخورد با امپراطور در طول مسیر باعث از دست دادن یک توکن پرستیژ و پرت شدن سه خانه به عقب خواهد شد ( در بازی از امپراطور نمی‌توانید جلو بزنید و دو مادمک هم در یک خانه قرار نمی‌گیرند‌) در آخر این توکن‌های پرستیژ هستند که برنده بازی را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید:

در این پادکست هم در مورد این بازی و دیگر بازی‌های راینر کنیتزیا Reiner Knizia صحبت کرده‌ایم.

با شروع بازی در هر راند، هر بازیکن از دسته کارت‌ها تعداد مشخصی کارت به تصادف بر می‌دارند و بعد از آن همه باید یک کارت را به طور همزمان انتخاب کنند و برگردانند، کارت‌ها به ترتیب عددی اعمال می‌شوند، عدد کمتر اول! بر روی هر کارت یک آیکون است که این آیکون بر روی دیگر مادمک‌های داخل بازی مثل امپراطور یا دیگر بازیکن ها اثر می‌کند ( به این آیکون Garden Effect می‌گویند ) که در ابتدا باید این اثر اعمال شود و بعد از آن یک آیکون است که بر روی بازیکن صاحب کارت تاثیر می‌گذارد که این آیکون‌ها باعث حرکت مادمک‌ها در داخل بازی می‌شود ( نام این آیکون هم Personal Effect است)

بعد از انتخاب کارت‌ها و حرکت دادن مادمک‌ها باید یک کارت به پشت بردارید تا دست‌تان پر باشد.

فاز بعدی بازی زمانی است که امپراطور به خانه درخت ساکورا برسد (‌که در بازی سه درخت ساکورا وجود دارد‌) و در این نقطه است که براساس نزدیکی هر بازیکن به امپراطور آن بازیکن توکن پرستیژ دریافت می‌کند که تعداد توکن دریافتی بر روی درخت ساکورا بر اساس موقعیت بازیکنان نوشته شده است)
بازی بعد از رسیدن امپراطور به سومین درخت ساکورا و دادن توکن‌های پرستیژ به بازیکنان به اتمام می‌رسد و بازیکنان به ترتیب تعداد توکن هایی که دارند رده‌بندی می‌شود.
گیم‌پلی بازی شاید ساده به نظر برسد اما آنچنان درگیرکننده و جذاب است که شما را در خود غرق می‌کند، این مسئله که در هر نوبت استراتژی شما ممکن است ۱۸۰ درجه تغییر کند و کارتی که به نظرتان بی‌استفاده بود ناگهان برگ برنده شما شود مسئله‌ای است که می‌تواند برای بسیاری از گیمرها جالب باشد.

زیبایی بازی

بخواهیم یا نخواهیم زیبایی مسئله مهمی به شمار می‌رود. اینکه در هنگام بازی از تماشای صفحه بازی و کارت‌های آن لذت ببرید موضوع غیرقابل انکاری است و دقیقا ساکورا با صفحه کوچک اما زیبای خود و همینطور کارت‌های تماتیک خود توانسته اینکار را انجام دهد و بازیکنان هر لحظه از تماشای صفحه بازی و کارت‌ها لذت می‌برند و سیر نمی‌شوند .

بازی را چه کسایی بازی کنند؟

افرادی که به بازی‌های ساده علاقه دارند و دوست دارند یک بازی جذاب و سریع را تجربه کنند بازی ساکورا می‌تواند یک انتخاب خوب برای این افراد باشد، بازی بین ۲۰ دقیقه تا ۴۰ دقیقه طول خواهد کشید که البته بعد از چند دفعه بازی کردن سرعت بازی بیشتر خواهد شد.
اگر می‌خواهید کسی را به بازی‌های رومیزی علاقه‌مند کنید هم بازی ساکورا می‌تواند اینکار را برای شما انجام دهد.

بازی را چه کسایی بازی نکنند؟

بد‌شانس‌ها بهتر است از ساکورا را تجربه نکنند چون بازی حجم زیادی از گیم‌پلی اش بر اساس شانس است، اینکه چه کارتی در دست شما باشد و یا اینکه چه کارتی را حریف شما بازی کند مسئله‌ای نیست که بتوانید با استراتژی خود آن را مدیریت کنید و مجبور هستید خود را به دست شانس بسپارید البته بعد از معلوم شدن کارت‌ها استراتژی تکان دادن مادمک‌ها بسیار مهم است.

حرف آخر

به نظر نویسنده ساکورا را با نگاه یک بازی جدی تجربه نکنید، بازی یک تجربه کوتاه و لذت‌بخش است می‌توانید بازی را در زمان استراحت بین دو بازی سنگین انجام دهید و از آن لذت ببرید.

 

اطلاعات بازی

 


این مقاله را نویسنده‌ی مهمان، آقای مهدی داوری نوشته و برای ما ارسال کرده‌اند.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. پژمان گفته؛
    23:28 1398/04/16

    ممنون از این مقاله عالی، با این بازی اشنا نبودم و خیلی خوشم اومد و کاش نسخه ایرانیش را تولید کنند، تیم رومیز و مستفیل امیدوارم شما تولیدش کنید و واقعا بازی زیبایی هست

    • مهدی داوری گفته؛
      19:33 1398/04/20

      خواهش می کنم، خداروشکر که مقاله مفید بود براتون😊❤، در مورد تولید نسخه ایرانی هم باید با آقای سلامتی صحبت کرد و نظر ایشان را پرسید.

  2. محمد مهدی گفته؛
    08:09 1399/03/31

    سلام
    با تشکر از تیم باحال رومیز و آقای سلامتی
    اگه میشه فیلم آموزش بازی ساکورا و جوراکو رو بذارید
    آخه من هر چی گشتم فیلم آموزشیشون رو پیدا نکردم
    فقط یه مقاله ازشون پیدا کردم که اون هم مال سایت خودتون بود
    ولی فیلمش رو حتما بذارید
    و اینکه اگه میشه تو آخر فیلم هاتون بگید که این بازی ها رو میشه از کجا تهیه کرد و قیمت حدودیشون چقدره
    منتظر جوابتون و فیلم بازش ساکورا و جوراکو هستم
    باتشکر
    محمد مهدی از خوزستان

لینک کوتاه