رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بازی رومیزی Castles of Burgundy

در این مقاله بردگیم Castles of Burgundy را معرفی می‌کنیم که یکی از بهترین بازی‌های سبک اروپایی است و در حال حاضر در رتبه‌ی ۱۳ بهترین بردگیم‌های دنیا در سایت بردگیم‌گیک جاخوش کرده‌است.


تا حالا شده از روی ظاهر یه بازی بگید که نه من اینو بازی نمی‌‏کنم؟ بعد که به زور نشسته باشید و بازی کرده باشید بگید ای بابا چه اشتباهی کردم، چقدر خوبه این بازی!؟ اگر براتون پیش نیومده، با ما همراه باشید تا یه بازی کریه‌المنظر اما به شدت خوب رو به شما معرفی کنیم! اگر هم مواجه شدید که …. چیکار کنم؟ باز هم با ما همراه باشید!

مختصری در مورد طراح بازی

میدونید طراح این بازی که میخوام معرفی کنم کیه؟! استفان فلد ۴۸ ساله!  فکر میکنم تا همینجا کافی باشه که بفهمید قراره با چه بازی نابی طرف باشیم! استفان فلد رو یکی از بزرگترین طراحان سبک یورو گیم میدونن. جدیدترین بازیش هم Carpe Diem هست که توی نمایشگاه Essen خیلی بهش توجه شد. نکته جالب طراحی‌های این بشر، استفاده محیرالعقول از تاسه! بله تاس!! ممکنه بگید یوروگیم و تاس؟! بله ! ولی نکته‌اش اینجاست که استفاده از تاس توی بازی‌های این بشر، خیلی با بازی‏‌های دیگه متفاوته، و شما وقتی این بازی‏‌ها رو انجام میدید مدام به شانس بدتون لعنت نمی‌‏فرستید، بلکه عاشق تاس ریختن میشید! بازی قلعه‏‌های بورگاندی هم از این قاعده مستثنی نیست.

قلعه‏‌های بورگاندی ؟ بورگاندی دیگه کدوم جهنم دره ایه؟

بورگاندی یکی از ناحیه‌های کشور فرانسه است. مرکز این ناحیه، شهر دیژون است. بورگوندی‌ها یکی از تیره‌های ژرمن بودند که پس از فروپاشی بخش باختری امپراتوری روم به این سرزمین آمدند. در ۴۱۱ ترسایی آنان از رود راین گذشتند و در ورمز یک پادشاهی را پایه‌ریزی نمودند. در میانه زد و خوردهای میان رومیان و هون‌ها بورگوندی‌ها سرزمینی را امروزه در مرز میان سه کشور سوئیس، ایتالیا و فرانسه هست را به چنگ آوردند. در ۵۳۴ فرانک‌ها، گودومار واپسین شاه بورگوندی را شکست دادند و این سرزمین را در خاک در حال گسترش خود حل کردند… بقیه ش رو هم توی ویکی پدیا بخونید!

توی این بازی شما قراره نقش شاهزاده‌‏هایی رو در قرن پانزدهم میلادی بازی کنید که میخوان توی بورگاندی سرزمین خودشون رو گسترش بدن، قلعه بسازن، شهر بسازن، دامداری کنن، کشتی‌رانی کنن و مراکز علمی راه بندازن و از اینجور چرت و پرت‌ها.

راستش رو بخواید بازی تم خاصی نداره، این داستان هم که گفتم اصلا توی خود بازی تاثیری نداره و کلا میخواستن بازی یه تمکی هم داشته باشه. اینطوری نیست که توی بازی شما واقعا حس شاهزاده بودن بکنید! بلکه حس یه بازیکن رو دارید که تک تک سلول‌‏های مغزش دارن آب میشن و نمی‌دونه با این تاس که ۳ اومده شهر بسازه یا یه کارگر اضافه بکنه که بتونه یه قلعه بگیره که بعدش بتونه قلعه رو بسازه که بعدش بتونه در اثر ساخت قلعه یه تایل دیگه به سرزمینش اضافه بکنه که با اضافه شدن اون تایل بتونه یه تایل که روش ۴ تا گاو کشیده شده رو برداره که بعد بتونه اون رو بزاره پیش اون یکی ۴ تا گاوش که بشن ۸ تا گاو و چراگاهش کامل بشه و ۳۰ امتیاز بگیره و …

ظاهر بازی

ظاهر بازی واقعا کریه المنظره! یعنی نگاهش که میکنی میگی این دیگه چه کوفتیه! البته وقتی که با بردگیم‏‌های مدرن امروزی که ۴۰۰ تا فیگور دارن مقایسه کنی این حس بهت دست میده بیشتر، ولی واقعا کریه المنظره! یعنی از اون بازی ها نیست که توی نگاه اول جذب کنه همه رو بگن واااااااااااااااااااااااو چه خفنه!!! بعد که بازی کنن ببینن فقط ظاهر بوده! نه، بورگاندی میگه : بکوش زیبایی در نگاه تو باشد نه در آنچه بدان می‌‏نگری! و به کسایی که به این توصیه‌اش عمل کنن یه بازی و گیم پلی ارائه میده که تا عمر دارن فراموش نکنن.

 

 

گیم پلی

داستان از این قراره که یه صفحه وسط میزه که توی هر فاز ، یه سری تایل روش قرار میگیره. بازیکن ها هم هر کدوم یه صفحه دارن که از نظر محل قرارگیری سرزمین‏‌ها فرق داره، مثلا مال یکی چراگاهش ۳ تاس و کوچیک مال یکی یه چراگاه داره ولی همون چراگاهش شش تا تایل میخواد تا پر بشه.

توی هر نوبت، بازیکن‌ها همزمان با هم دو تا تاس رو پرتاب میکنن. بعد به ترتیب از نفر اول توی نوبت شمار شروع میکنن و یکی از چهار اکشن زیر رو به ازای هر تاس انجام میدن:

  • برداشتن یک تایل از صفحه اصلی بازی از محلی که یکی از تاس‌هاشون نشون میده (محل ۱ تا ۶) و قراردادن اون توی یکی از سه تا محل ذخیره سازی تایل هاشون
  • انتقال یک تایل از محل ذخیره‌سازی تایل‌هاشون به سرزمینشون در محل همرنگ با تایل و هم عدد با عددی که یکی از تاس هاشون نشون میده (۱ تا ۶)
  • خرج کردن یکی از تاس ها برای دریافت 2 تا کارگر
  • خرج کردن یکی از تاس ها برای بار زدن یکی از محموله‏هایی که جمع کردن و دریافت نقره

در ضمن هر بازیکن میتونه با پرداخت ۲ تا نقره از بازار سیاه وسط صفحه اصلی هم تایل بخره.

گفتیم تاس، شما میتونید با خرج کردن هر تعداد کارگر، عدد تاس خودتون رو بالا و پایین کنید. مثلا ۵ اومده و ۶ نیاز دارید؟ یه کارگر خرجشه! در ضمن میشه با یک کارگر ۶ رو به ۱ و برعکس ۱ رو به ۶ تبدیل کرد.

تا اینجا که بازی چیز خاصی نداره، خریدن تایل و قرار دادنش توی سزمین، اوکی، چیش جذابه؟

جذاب بودن بازی به استراتژی‏‌های متنوع اون برمی‌گرده. هر تایل قابلیت خاصی داره که وقتی توی سرزمین شما قرار بگیره اجازه میده یه کاری بکنید. مثلا یه تایل بازار اگر توی سرزمین خودتون بزارید میتونید یه تایل دامداری یا کشتی‏رانی مجانی از صفحه اصلی بردارید و بزارید توی محل ذخیره سازی تایل خودتون. یا مثلا تایل های زرد رنگ که مراکز علمی هستن و هر کدوم یه قابلیت خاص به شما میدن. مثلا یکیشون به شما این قابلیت رو میده که وقتی میخواید چراگاه یا کشتی به سرزمین خودتون اضافه کنید، بتونید به مکانی با یک شماره کمتر یا بیشتر از تاستون اضافه کنید بدون خرج کردن کارگر!

حالا این قابلیت‌ها باعث میشه شما بتونید توی نوبت خودتون یهو چهار پنج‌تا تایل به سرزمین‌تون اضافه کنید (به اصطلاح کمبو بزنید!) و اینجاست که لذت می‌برید از برنامه‌‏ریزی خودتون و میگید: درود بر تو استفان!

چطوری امتیاز میگیریم؟

بازی در ۵ فاز برگزار میشه و هر فاز هم ۵ راند داره و در انتهای فاز ۵ بازی تموم میشه.

امتیازها از راه‏های مختلف به دست میان:

  • کامل کردن یه منطقه به صورت کامل (مثلا یه شهر) بسته به تعداد تایل‌های اون منطقه یک امتیاز خاص (هرچه منطقه بزرگتر امتیاز بیشتر) بعلاوه امتیاز کامل کردن یک منطقه در هر فاز که هرچی جلو برید این امتیاز کمتر میشه. پس بهتره که توی ابتدای بازی مناطق رو کامل کنید که امتیاز بیشتری بگیرید.
  • فروش محموله : تعداد محموله فروخته شده ضرب در تعداد بازیکنان
  • امتیاز برخی از تایل‌‏ها در انتهای بازی
  • امتیاز حاصل از تایل کارگر و نقره باقی مونده توی دست بازیکن در انتهای بازی

تجربه بازی

این بازی پر از لحظات مغز آب کنه. اگر درست برنامه‌ریزی کنی، یه کمبوهایی میزنی که خودت هم متعجب میشی! در ضمن اینطور نیست که فقط حواست به کار خودت باشه، و باید حواست باشه که تاس بقیه چی اومده و احتمالا توی نوبتشون چیکار می‌تونن بکنن که اگر میشه جلوشون رو بگیری! همچنین چون همه با هم تاس میریزن، کسی که نوبتش نرسیده می‌تونه تا زمانی که نوبتش بشه روی حرکاتش فکر کنه.

سخن نهایی

هیچوقت از روی ظاهر یه بازی در مورد باطن اون قضاوت نکنید، یا بهتر بگم، هیچوقت ظاهر بازی خودتون رو با باطن بازی دیگران مقایسه نکنید! این بازی رو حتما تجربه کنید، مطمئن باشید پشیمون نمی‌شید. رتبه بازی هم بسیار خوبه توی سایت بردگیم گیک، نسبتا هم ارزون هست قیمت خریدش. اگر هم میخواید انلاین بازی کنید، سایت http://www.boiteajeux.net  رو ثبت‌نام کنید و بازی کنید.

 

نیما مسقدی
نیما مسقدی

یه مهندس نرم افزار عاشق بازی کردن و طراحی بازی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. abolfazl200017 گفته؛
    13:22 1397/11/06

    اسپم:
    باتوجه به اینکه بازی کشور گشا رو نقد نکردید
    و به نظرتون قوانین بازی مشکل داشت
    میشه الان بگین که تجربه ی این بازی مشکل داره هنوز یا میشه از اون لذت برد
    خیلی ممنون میشم اینجا جواب بدبن

  2. رضا گفته؛
    20:56 1397/11/06

    هیچوقت ظاهر بازی خودتون رو با باطن بازی دیگران مقایسه نکنید!
    این رو از قصد اشتباه نوشتید؟

    • نیما مسقدی گفته؛
      21:11 1397/11/06

      نه منظور اینه که اگر دیدید کسی این بازی رو داره نگید این چیه فلان بازی من رو ندیدی، به باطن بازی ها توجه کنید، این بازی رو به هر کسی نشون دادم من اولش گفت چرا این شکلیه و به نظر جالب نیست، فلان بازی رو دیدی چقدر قطعاتش جذابه؟ بعد که بازی کردیم عاشق این بازی شدن و گفتن حق با تو بود

    • نیما مسقدی گفته؛
      22:34 1397/11/06

      دقیقا همینطوره، وقتی که گیم پلی خوب باشه، ظاهر میشه اولویت چندم، تا حالا ندیم کسی از پای این بازی بلند بشه و نخواد یه دست دیگه بازی کنه

  3. اشکان گفته؛
    13:36 1397/11/22

    خیلی مطالبتون خوبه. ولی نمیدونم چه اصراری دارین با این ادبیات لوس مطالب رو منتقل کنین.

  4. ليلي.س گفته؛
    07:05 1398/07/25

    ممنون واسه ريويوي كامل تون
    من چن جا ديدم بجز خود اين بازي نسخه اي ازش رو ميفروشن به اسم The Castles of Burgundy Dice Edition،تصوير روي جعبه ش عين همينه اما باتوجه به عكسهايي ك تو سايت فروشش ازش ديدم بنظر ميرسه بورد نداره و قيمتش هم از نصف قيمت نسخه اصلي هم پايين تره.در رابطه با اون ورژنش اطلاعاتي داريد؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      17:37 1398/07/25

      سلام. نسخه تاسی همون نسخه سبک Roll and Write هست که تا حدد زیادی تجربه بازی اصلی رو داره ولی سریع‌تر و ساده‌تر.

  5. ليلي.س گفته؛
    07:16 1398/07/25

    ممنون بابت ريويوي كامل تون
    من چن جا ديبم علاوه بر خود اين بازي يه نسخه اي ازش رو ميفروشن تحت عنوان The Castles of Burgundy Dice Edition تصوير رو جلدش عين اينه ولي باتوجه به عكسهايي كه ازش تو سايت فروشش هست بنظر مياد بورد نداره و قيمتشم از نصف نسخه اصلي هم پايين تره.شما از اين نسخه اطلاعاتي داريد كه چقدر به اين شبيهه آيا واقعا بورد نداره و اينكه آيا ارزش خريد داره يا بهتره آدم پول جمع كنه و همين اصليه رو بخره؟

  6. Lili.S گفته؛
    07:17 1398/07/25

    ممنون بابت ريويوي كامل تون
    من چن جا ديبم علاوه بر خود اين بازي يه نسخه اي ازش رو ميفروشن تحت عنوان The Castles of Burgundy Dice Edition تصوير رو جلدش عين اينه ولي باتوجه به عكسهايي كه ازش تو سايت فروشش هست بنظر مياد بورد نداره و قيمتشم از نصف نسخه اصلي هم پايين تره.شما از اين نسخه اطلاعاتي داريد كه چقدر به اين شبيهه آيا واقعا بورد نداره و اينكه آيا ارزش خريد داره يا بهتره آدم پول جمع كنه و همين اصليه رو بخره؟

لینک کوتاه