رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

۹ بازی مشابه کارکاسون - قسمت دوم

در این سری مقاله‌ها بردگیم‌هایی رو معرفی می‌کنیم که از نظر مکانیزم و حال و هوا به بازی محبوب کارکاسون شباهت دارن. در قسمت اول این مقاله به بازی‌های رومیزی با مکانیزم کاشی‌گذاری پرداختیم، حالا در قسمت دوم این مقاله به بازی‌هایی که مشابه کارکاسون به ساختن و خلق کردن مربوط میشن می‌پردازیم.


در این مقاله می‌خوایم درباره بازی carcassonne صحبت کنیم. البته نه دقیقا خودش، بلکه بازی‌هایی که می‌تونن بهتون تجربه‌ی خوب و مشابهی مثل کارکاسون رو بدن. قسمت اول این مقاله رو می‌تونین اینجا بخونین که توش بازی‌های کینگدامینو، الحمبرا و توپیاری رو معرفی کردیم.

در ادامه‌ی این مقاله این‌بار سراغ بازی‌هایی رفتیم که مثل کارکاسون، ویژگی ساخت و ساز دارن. یعنی بازی‌هایی که در طی اونها بازیکن یه قلمرویی، قلعه‌ای، ساختمونی، خیابونی چیزی میسازه و در پایان بازی از دیدن دسترنجش به شعف میاد.

اگر به ساخت و ساز علاقه دارید؛

Carcassonne یک بازی درباره ساخت و سازه با یه مقدار چاشنی «کنترل قلمرو» و بر خلاف بازی ریسک که همه دارن برای گرفتن کنترل یه منطقه با هم می‌جنگن بازیکن‌ها در کارکاسون با هم نمی‌جنگن.

همونطور که قبل‌تر گفته شد در کارکاسون مکانیزم اصلی‌اش تایل‌گذاریه، اما اگر برای شما ساخت و توسعه‌ی یک قلمرو و ملحقاتش مهمه و اینکه مثلا دزدی رو سر راهی قرار بدید، کشاورزی رو در مزرعه‌ای برای کار قرار بدید، راهبی رو به صومعه بفرستید، یا از روستایی با شوالیه‌ی خودتون محافظت کنید، براتون جذابه پس شاید تعدادی از بازی‌هایی که در ادامه میگیم رو بخواید امتحان کنید.

Small World

Small World

میشه گفت Small World همون بازی ریسک هست که کمتر از یک ساعت طول می‌کشه.

در این بازی کل نقشه برای شما آزاده، و هر بازیکن میتونه چندین تایل از نژاد مورد نظرش داشته باشه. هر بازیکن می تونه تایل‌هاش رو در کل منطقه با جایگذاری اونها در محل‌های مجاور پخش کنه (اگرچه برخی نژادها به اونها این قابلیت رو میده که از این قاعده پیروی نکنن) و سعی کنه تا مناطق بیشتری رو تحت کنترل بگیره.

جنگی در کار نیست! اگر تایل‌های بیشتری از بقیه‌ی بازیکنان در منطقه‌ای داشته باشی، اون منطقه برای توئه.

در انتهای نوبت هر بازیکن، بازیکن می‌تونه برای هر تعداد منطقه‌ای که اشغال کرده ، امتیاز بگیره.

حالا اگر فکر می‌کنید که بازی بی مزه‌ایه ، براتون بگم که خیلی بیشتر از این چیز‌هایی که گفتم در این بازی چیزای باحال هست.

نه تنها هر بازیکن کنترل نژاد‌های مختلفی رو در طول کل بازی در دست داره، بلکه هر نژاد خصوصیات خاص خودش رو داره و هر بار که بازی کنید به صورت مختلف با هم جفت می‌شن.

Kingdom Builder

Kingdom Builder

Kingdom builder یک بازی بسیار ساده است، و مثل کارکاسون به آسونی میشه اون رو یاد گرفت. زمانی که نقشه ی بازی در ابتدا ساخته می‌شه،یک ویژگی باحال ماژولار (صفحه متغیر) داره که نقشه رو می‌سازه و تایل‌های خاص رو در هر بازی به صورت مختلف به هم مرتبط میکنه.

این بازی به کارکاسون شباهت زیادی داره. یه کارت تصادفی برمی‌دارید که روی اون یک ناحیه است، و بعدش باید ۳ تا خونه‌ی رنگ خودتون رو روی اون ناحیه قرار بدید.

بازیکنان به نوبت این کار رو انجام میدن تا اینکه همه خونه‌هاشون ساخته بشه و بعدش امتیازها محاسبه میشه…. . سیستم امتیازدهی این بازی یکی از اون قسمت‌هایه که واقعا میشه ازش لذت برد.

موقعی که بازی رو شروع کردید ۳ کارت مهم خاص رو میشه که  میگه چطور می تونید امتیاز بگیرید. کارت‌های امتیاز مختلفی وجود داره که رو میشه و ممکنه در هر دست بازی متفاوت باشه!

چیز دیگه ای که از اون در این بازی لذت می برید یک قانونه که به شما حس این رو میده که می‌تونید یک استراتژی داشته باشید حتی با اینکه هنوز مجبورید کارت ناحیه رو شانسی بردارید.

این قانون;  قانون «همسایگی» نام داره. که دیگه این قسمت رو نمیگم که خودتون موقع بازی کردن تجربه‌اش کنید. اما قول میدم ۳ دور از بازی نگذره که این قانون رو نفرین کنید.

Ticket to Ride

Ticket to Ride

این بازی از اون بازیاست که باید در هر مجموعه‌ای حداقل یکیش باشه.

در بازی Ticket to Ride نقشه‌ی شما یکبار از قبل چیده شده و شما قرار نیست مثل کارکاسون اون رو با تایل‌ها بسازید. در عوض بازیکنان رقابت می‌کنن که مسیری سرتاسر نقشه بسازن که اینکار رو با برداشتن کارت و بازی کردن اون و همچنین قرار دادن قطارها روی اون مسیری که بین دو شهر می‌سازن انجام میدن.  و البته یکسری کارت مخفی مسیر هم هست که هر بازیکن داره و اگر بتونه اون مسیر رو بسازه امتیازش رو در آخر بازی میگیره.

و حالا بعضیا دوست دارن که مسالمت آمیز بازی کنن  و از قصد مسیر کسی رو نبندن (برای اینکه تعداد جاده‌ها محدوده) ،اما اگر شما از اون دسته افرادی هستید که دوست دارید با بستن راه ها برای بقیه افراد کرم بریزید و بازی بقیه رو خراب کنید…این بازی همون بازیه که دنبالشید!(البته ناگفته نماند که خودمم بعضی اوقات از این کارا میکنم D:)

یکی از بهترین قسمت‌های بازی اینه که می‌تونید مکان مورد نظرتون رو انتخاب کنید.


در قسمت بعد ۳ بازی که مثل کارکاسون از روش‌های مختلف به بازیکن امتیاز میدن رو معرفی می‌کنیم…

فرزاد خلخالی
فرزاد خلخالی

من هم همسفر شما هستم در این سفر شگفت‌انگیز به دنیای بازی‌های رومیزی!

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. رضا گفته؛
    15:11 1397/10/16

    ممنون. کرم ریختن تو کارکاسونه و تیکت تو راید خیلی لذت بخشه.
    “اما اگر شما دوست دارید که راه کسی رو ببندید…من خودمم همین کار رو انجام میدم!”
    این جمله یکم یجوری نیست؟!

    • فرزاد خلخالی گفته؛
      15:54 1397/10/16

      سلام دوست عزیز بابت دقت نظری که داری ممنونم
      موردی که گفتی اصلاح شد به نظر منم یه جوری بود. 😀

    • فرزاد خلخالی گفته؛
      13:43 1397/10/17

      سلام دوست عزیز مرسی لطف داری.
      آره Isle of Sky واقعا قابل توجهه و میشد در این مقاله بیاد.

لینک کوتاه