در این مقاله بازی رومیزی Smartphone Inc را معرفی میکنیم که بازیکنان را در نقش مدیران شرکتهای تولیدکنندهی موبایل قرار میدهد و آنها را در برابر تصمیمات سختی برای توسعهی شرکت خود قرار میدهد. این بازی که توسط طراح و ناشری روسی در مرحلهی تولید است بزودی روانه بازار خواهد شد.
این روزها گوشیهای هوشمند در تمام عرصههای زندگی ما تاثیرگذار هستند. از سرگرمی گرفته، تا خرید روزانه و مطالعه و …. . همین نفوذ زیاد باعث توجه هر چه بیشتر تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند به این بازار شده و هر کدام سعی دارند با ارائهی سرویسهای بهتر و امکانات بیشتر، بخش بزرگتری از این بازار را تصاحب کنند. اما رسیدن به این هدف بدون برنامهریزی، تحقیق و بازاریابی ممکن است؟ اگر شما هم دوست دارید این حس رقابت و پیشرفت را تجربه کنید، امروز با معرفی یک بردگیم جدید با موضوعی عجیب در کنار ما باشید! بازی Smartphone Inc با موضوع رقابت بازیکنان بر سر عنوان قدرتمندترین شرکت تولید گوشی هوشمند در دنیا!
موضوع برخی از بازیها آنقدر عجیب است که به سختی میتوانید به آنها توجه نکنید و از کنارشان بگذرید. فرض کنید در نمایشگاه Essen قدم میزنید و به یکباره با یک پوستر به این شکل مواجه میشوید:
بردگیمی به نام شرکت گوشی هوشمند! عکس العمل شما چه خواهد بود؟ اگر خوره بردگیم باشید، مطمئنا نظر شما را جلب میکند و دوست دارید بدانید چطور چنین موضوعی تبدیل به یک بازی شده؟ پس جلو میروید تا بیشتر در مورد بازی اطلاعات کسب کنید.
اولین چیزی که میبینید صفحهی بازی است که در آن منطقههای مختلف جهان وجود دارد و در هر منطقه مستطیلهایی با شکلهای آشنا: علامت وایرلس، علامت باطری، علامت 4G و … خودنمایی میکند.
همین آشنا بودن علامتهای بازی، نظر شما را بیشتر به خودش جلب میکند و حس میکنید یادگرفتن این بازی نباید خیلی سخت باشد چون همه چیز آشناست!
بعد میبینید که هر بازیکن در مقابل خود یک نقاشی قرار داده که بر روی آن عکس یک شرکت نقاشی شده است.
پس متوجه میشوید که هر بازیکن صاحب یک شرکت ساخت گوشیهای هوشمند است!
تا همینجا کافی است تا شما مجذوب این بردگیم شوید و بخواهید آن را امتحان کنید. پس به دنبال کسی میگردید تا قوانین بازی را برای شما توضیح دهد. آن فرد اینچنین توضیح میدهد:
شما در این بازی در نقش مدیر یک شرکت تولید گوشی هوشمند هستید و باید سعی کنید در پایان بازی شرکت شما قدرتمندترین و پولدارترین شرکت در بین رقیبان باشد. در این بازی پول همان امتیاز محسوب میشود. این بازی یک بازی اقتصادی است و در آن از مکانیزم کنترل ناحیه هم استفاده شده است. شما باید سعی کنید با توجه به نیازهای هر منطقه از بازی، گوشیهای مطابق سلیقه آنها را تولید کنید و سعی کنید شرکت شما حضور فعالتری نسبت به رقیبان در آن ناحیه داشته باشد.
بازی در طول ۶ سال برگزار میشود و هر سال شامل ۸ فاز است.
در فاز اول هر سال، شما باید نقشهی راه سال جاری خود را تعیین کنید. اینکه میخواهید در طول سال جاری بر روی چه چیزهایی سرمایهگذاری کنید : تحقیق و توسعه ایدههای جدید، تولید گوشی ، تخفیف روی قیمت گوشی برای رقابت با رقبا، بهبود وضعیت کارخانه و …. . در این فاز بازیکنان با کمک دو کاشی که به آنها داده میشود و بر روی هرکدام با آیکونهای خاصی هر کدام از موارد فوق نشان دادهشده، مشخص میکنند که نقشهی راه آنها در سال جاری چیست. مثلا یک بازیکن ۴ تحقیق و توسعه، ۲ تولید و ۱ بهبود وضعیت کارخانه را انتخاب میکند.
بعد از تعیین نقشه راه، فاز دوم شروع میشود. در این فاز بازیکنان باید قیمت گوشیهای خود را در سال جدید تعیین کنند. به صورت پیش فرض قیمت گوشیها بر روی عدد پنج قرار دارد. بازیکنان میتوانند به وسیلهی نقشهی توسعهی سال جدید خود قیمت گوشیها را زیاد یا کم کنند. بازیکنی که کمترین قیمت گوشی را داشته باشد در همهی فازهای بعدی نفر اول خواهد بود.
فاز سوم، فاز تولید گوشی است. بازیکنان بر اساس تعداد آیکون تولیدی که در نقشهی توسعهی سال خود دارند، گوشی تولید میکنند و توکن گوشی دریافت میکنند.
فاز چهارم، فاز به روز رسانی کارخانه است. بازیکنان بر اساس تعداد به روزرسانی که در نقشهی توسعهی سال خود دارند، کاشیهای کوچک با ۲ آیکون دریافت میکنند که میتوانند برای نقشهی سال بعدی از آنها استفاده کنند و به همراه دو کاشی بزرگ خود ترکیب مد نظر خود را بسازند.
فاز پنجم، فاز تحقیق و توسعه است. بازیکنان به تعداد تحقیق و توسعهی سال خود، توکن دریافت میکنند و میتوانند بر روی تکنولوژیهای مختلف آنها را سرمایهگذاری کنند. مثلا برای وای فای، ۳ توکن نیاز است. اگر بازیکنی ۳ توکن را در این محل قرار دهد، به این تکنولوژی دست پیدا میکند و همچنین یک منفعت دیگر هم نصیب او خواهد شد که به صورت تصادفی مشخص خواهد شد و در کنار محل وای فای قرار خواهد گرفت. اما باید توجه داشت، بعد از اینکه یک بازیکن به یک تکنولوژی دست پیدا کند، هزینهی دستیابی به آن تکنولوژی برای بقیه بازیکنان ارزانتر خواهد شد.
فاز ششم، فاز بازاریابی است. در این فاز، بازیکنان بر اساس تعداد آیکون بازاریابی خود توکن دریافت میکنند. سپس بر اساس تعداد توکن مورد نیاز هر منطقه، میتوانند توکنهای خود را در آن منطقه سرمایهگذاری کنند. اگر توکنهای بازیکن با تعداد توکن مورد نیاز آن منطقه برابر باشد، بازیکن در آن منطقه صاحب یک دفتر نمایندگی خواهد شد. اما اگر کمتر باشد، بازیکن میتواند توکنهایش را در آن قرار دهد و در سالهای بعد تعداد آنها را تکمیل کند و صاحب دفتر نمایندگی شود.
فاز هفتم، فاز فروش است. بازیکنان در این فاز میتوانند گوشیهایی که در فاز سوم تولید کردند را در مناطقی که دفتر نمایندگی داشته باشند، به فروش برسانند. مردمان هر منطقه توان خرید متفاوتی دارند. همچنین انتظار تکنولوژیهای متفاوتی را میکشند. مثلا در یک منطقه ممکن است وای فای، باطری و NFC طرفدار داشته باشد. بازیکنانی که صاحب این تکنولوژی باشند میتوانند به این نیازها پاسخ دهند و گوشی بفروشند.
فاز هشتم، فاز دریافت مبالغ فروش (امتیاز) است. در این فاز، بر اساس قیمت تعیین شده هر بازیکن و تعداد گوشی فروخته شده، بازیکنان امتیاز دریافت میکنند.
در پایان ششمین سال، بازیکنی که دارای بیشترین ثروت (امتیاز) باشد، برندهی بازی است.
و در اینجاست که شما دوست دارید این بازی را امتحان کنید! اما باید بگوییم که این بازی در مرحلهی نسخههای آزمایشی به سر میبرد و به این زودیها دست ما به آن نخواهد رسید.
این بازی را میتوان از ۱ تا ۵ نفره بازی کرد. مدت بازی حدود ۹۰ دقیقه و سن مناسب بازیکنان بالای ۱۴ سال است.
طراح بازی Ivan Lashin و شرکت تولید کننده Cosmodrome Games است.
نیما جان ، مثل همیشه عالی
خیلی بازی باحالیه ، حیف که مثل همیشه باید حسرتش و بخوریم
ممنون از شما، نظر لطفتونه، آره واقعا ، بازی جالبیه، من یه ویدیو ازش دیدم خیلی خوب بود و مبتکرانه، انشالله به زودی موجود بشه، البته الان همه دنیا منتظرش هستن و فقط ما نیستیم که حسرت بخوریم
🙂 دقیقن ، فعلن هم درد زیاد داریم ولی طولی نمیکشه که …. 🙁
امیدوارم اینورم زود موجود بشه ، البته با این قیمتها نشه بهتره انگار :):)
عالی منتظرم تا فایلاش بیاد سریع بسازمش