رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بازی Smartphone Inc

 در این مقاله بازی رومیزی Smartphone Inc را معرفی می‌کنیم که بازیکنان را در نقش مدیران شرکت‌های تولید‌کننده‌ی موبایل قرار می‌دهد و آنها را در برابر تصمیمات سختی برای توسعه‌ی شرکت خود قرار می‌دهد. این بازی که توسط طراح و ناشری روسی در مرحله‌ی تولید است بزودی روانه بازار خواهد شد.


این روزها گوشی‏‌های هوشمند در تمام عرصه‏‌های زندگی ما تاثیر‌گذار هستند. از سرگرمی گرفته، تا خرید روزانه و مطالعه و …. . همین نفوذ زیاد باعث توجه هر چه بیشتر تولیدکنندگان گوشی‌‏های هوشمند به این بازار شده و هر کدام سعی دارند با ارائه‌‏ی سرویس‌‏های بهتر و امکانات بیشتر، بخش بزرگتری از این بازار را تصاحب کنند. اما رسیدن به این هدف بدون برنامه‏‌ریزی، تحقیق و بازاریابی ممکن است؟ اگر شما هم دوست دارید این حس رقابت و پیشرفت را تجربه کنید، امروز با معرفی یک بردگیم جدید با موضوعی عجیب در کنار ما باشید! بازی Smartphone Inc با موضوع رقابت بازیکنان بر سر عنوان قدرتمندترین شرکت تولید گوشی هوشمند در دنیا!

موضوع برخی از بازی‌‏ها آنقدر عجیب است که به سختی می‌‏توانید به آنها توجه نکنید و از کنارشان بگذرید. فرض کنید در نمایشگاه Essen قدم می‌زنید و به یکباره با یک پوستر به این شکل مواجه می‏‌شوید:

بردگیمی به نام شرکت گوشی هوشمند! عکس العمل شما چه خواهد بود؟ اگر خوره بردگیم باشید، مطمئنا نظر شما را جلب می‌‏کند و دوست دارید بدانید چطور چنین موضوعی تبدیل به یک بازی شده؟ پس جلو می‌‏روید تا بیشتر در مورد بازی اطلاعات کسب کنید.

اولین چیزی که می‌‏بینید صفحه‌‏ی بازی است که در آن منطقه‌‏های مختلف جهان وجود دارد و در هر منطقه مستطیل‏‌هایی با شکل‏‌های آشنا: علامت وایرلس، علامت باطری، علامت 4G و …  خودنمایی می‏‌کند.

همین آشنا بودن علامت‏‌های بازی، نظر شما را بیشتر به خودش جلب می‏‌کند و حس می‏‌کنید یادگرفتن این بازی نباید خیلی سخت باشد چون همه چیز آشناست!

بعد می‏‌بینید که هر بازیکن در مقابل خود یک نقاشی قرار داده که بر روی آن عکس یک شرکت نقاشی شده است.

پس متوجه می‌‏شوید که هر بازیکن صاحب یک شرکت ساخت گوشی‌‏های هوشمند است!

تا همین‏جا کافی است تا شما مجذوب این بردگیم شوید و بخواهید آن را امتحان کنید. پس به دنبال کسی می‏‌گردید تا قوانین بازی را برای شما توضیح دهد. آن فرد اینچنین توضیح می‏‌دهد:

شما در این بازی در نقش مدیر یک شرکت تولید گوشی هوشمند هستید و باید سعی کنید در پایان بازی شرکت شما قدرتمندترین و پولدارترین شرکت در بین رقیبان باشد. در این بازی پول همان امتیاز محسوب می‏‏شود. این بازی یک بازی اقتصادی است و در آن از مکانیزم کنترل ناحیه هم استفاده شده است. شما باید سعی کنید با توجه به نیازهای هر منطقه از بازی، گوشی‏‌های مطابق سلیقه آن‏ها را تولید کنید و سعی کنید شرکت شما حضور فعال‌‏تری نسبت به رقیبان در آن ناحیه داشته باشد.

بازی در طول ۶ سال برگزار می‏‌شود و هر سال شامل ۸ فاز است.

در فاز اول هر سال، شما باید نقشه‌‏ی راه سال جاری خود را تعیین کنید. اینکه می‏‌خواهید در طول سال جاری بر روی چه چیزهایی سرمایه‏‌گذاری کنید : تحقیق و توسعه ایده‏‌های جدید، تولید گوشی ، تخفیف روی قیمت گوشی برای رقابت با رقبا، بهبود وضعیت کارخانه و …. . در این فاز بازیکنان با کمک دو کاشی که به آن‏ها داده می‌شود و بر روی هرکدام با آیکون‏‌های خاصی  هر کدام از موارد فوق نشان داده‌شده، مشخص می‏‌کنند که نقشه‏‌ی راه آن‏ها در سال جاری چیست. مثلا یک بازیکن ۴ تحقیق و توسعه، ۲ تولید و ۱ بهبود وضعیت کارخانه را انتخاب می‏‌کند.

بعد از تعیین نقشه راه، فاز دوم شروع می‏‌شود. در این فاز بازیکنان باید قیمت گوشی‏‌های خود را در سال جدید تعیین کنند. به صورت پیش فرض قیمت گوشی‌ها بر روی عدد پنج قرار دارد. بازیکنان می‌‏توانند به وسیله‌‏ی نقشه‏‌ی توسعه‌‏ی سال جدید خود قیمت گوشی‏‌ها را زیاد یا کم کنند. بازیکنی که کمترین قیمت گوشی را داشته باشد در همه‏‌ی فازهای بعدی نفر اول خواهد بود.

فاز سوم‌، فاز تولید گوشی است. بازیکنان بر اساس تعداد آیکون تولیدی که در نقشه‏‌ی توسعه‌‏ی سال خود دارند، گوشی تولید می‌‏کنند و توکن گوشی دریافت می‏‌کنند.

فاز چهارم، فاز به روز رسانی کارخانه است. بازیکنان بر اساس تعداد به روزرسانی که در نقشه‏‌ی توسعه‏‌ی سال خود دارند، کاشی‏های کوچک با ۲ آیکون دریافت می‏‌کنند که می‌‏توانند برای نقشه‏‌ی سال بعدی از آن‏ها استفاده کنند و به همراه دو کاشی بزرگ خود ترکیب مد نظر خود را بسازند.

فاز پنجم، فاز تحقیق و توسعه است. بازیکنان به تعداد تحقیق و توسعه‏‌ی سال خود، توکن‏ دریافت می‌‏کنند و می‏‌توانند بر روی تکنولوژی‏‌های مختلف آن‏ها را سرمایه‌‏گذاری کنند. مثلا برای وای فای، ۳ توکن نیاز است. اگر بازیکنی ۳ توکن را در این محل قرار دهد، به این تکنولوژی دست پیدا می‏‌کند و همچنین یک منفعت دیگر هم نصیب او خواهد شد که به صورت تصادفی مشخص خواهد شد و در کنار محل وای فای قرار خواهد گرفت. اما باید توجه داشت، بعد از اینکه یک بازیکن به یک تکنولوژی دست پیدا کند، هزینه‏‌ی دستیابی به آن تکنولوژی برای بقیه بازیکنان ارزان‌تر خواهد شد.

فاز ششم، فاز بازاریابی است. در این فاز، بازیکنان بر اساس تعداد آیکون بازاریابی خود توکن دریافت می‏‌کنند. سپس بر اساس تعداد توکن مورد نیاز هر منطقه، می‌‏توانند توکن‏‌های خود را در آن منطقه سرمایه‏‌گذاری کنند. اگر توکن‏‌های بازیکن با تعداد توکن مورد نیاز آن منطقه برابر باشد، بازیکن در آن منطقه صاحب یک دفتر نمایندگی خواهد شد. اما اگر کمتر باشد، بازیکن می‏‌تواند توکن‌‏هایش را در آن قرار دهد و در سال‏‌های بعد تعداد آن‏ها را تکمیل کند و صاحب دفتر نمایندگی شود.

فاز هفتم، فاز فروش است. بازیکنان در این فاز می‏‌توانند گوشی‏‌هایی که در فاز سوم تولید کردند را در مناطقی که دفتر نمایندگی داشته باشند، به فروش برسانند. مردمان هر منطقه توان خرید متفاوتی دارند. همچنین انتظار تکنولوژی‌‏های متفاوتی را می‏‌کشند. مثلا در یک منطقه ممکن است وای فای، باطری و NFC طرفدار داشته باشد. بازیکنانی که صاحب این تکنولوژی باشند می‏‌توانند به این نیازها پاسخ دهند و گوشی بفروشند.

فاز هشتم، فاز دریافت مبالغ فروش (امتیاز) است. در این فاز، بر اساس قیمت تعیین شده هر بازیکن و تعداد گوشی فروخته شده، بازیکنان امتیاز دریافت می‏‌کنند.

در پایان ششمین سال، بازیکنی که دارای بیشترین ثروت (امتیاز) باشد، برنده‌‏ی بازی است.

و در اینجاست که شما دوست دارید این بازی را امتحان کنید! اما باید بگوییم که این بازی در مرحله‏‌ی  نسخه‏‌های آزمایشی به سر می‏‌برد و به این زودی‌‏ها دست ما به آن نخواهد رسید.

این بازی را می‌‏توان از ۱ تا ۵ نفره بازی کرد. مدت بازی حدود ۹۰ دقیقه و سن مناسب بازیکنان بالای ۱۴ سال است.

طراح بازی Ivan Lashin و شرکت تولید کننده Cosmodrome Games  است.

 

نیما مسقدی
نیما مسقدی

یه مهندس نرم افزار عاشق بازی کردن و طراحی بازی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. میلاد کسائیان گفته؛
    13:58 1397/10/11

    نیما جان ، مثل همیشه عالی
    خیلی بازی باحالیه ، حیف که مثل همیشه باید حسرتش و بخوریم

    • نیما مسقدی گفته؛
      14:22 1397/10/11

      ممنون از شما، نظر لطفتونه، آره واقعا ، بازی جالبیه، من یه ویدیو ازش دیدم خیلی خوب بود و مبتکرانه، انشالله به زودی موجود بشه، البته الان همه دنیا منتظرش هستن و فقط ما نیستیم که حسرت بخوریم

      • میلاد کسائیان گفته؛
        15:01 1397/10/11

        🙂 دقیقن ، فعلن هم درد زیاد داریم ولی طولی نمیکشه که …. 🙁
        امیدوارم اینورم زود موجود بشه ، البته با این قیمتها نشه بهتره انگار :):)

لینک کوتاه