رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بازی رومیزی کیمیاگران (Alchemists)

در این مقاله بازی کیمیاگران یا Alchemists را معرفی می‌کنیم که یک بردگیم در سبک استنتاجی است و به همراه یک اپ روی گوشی می‌توان آن را بازی کرد و در آن بازیکنان در نقش کیمیاگرانی در یک دانشگاه کیمیاگری، تلاش می‌کنند تا با ساخت و ترکیب معجون‌های عجیب و غریب پایان‌نامه خود را به بهترین روش انجام دهند.


اگر با فضای آکادمیک و دانشگاهی آشنایی داشته باشید حتما متوجه شده‌‏اید که رقابت شدیدی میان اساتید وجود دارد تا با ارائه مقالات بیشتر در مجلات برتر جهان (با Impact factor بالا)، برای خودشان اسم و رسمی دست و پا کنند. در این راه دانشجویان بخت برگشته نیز به نوعی به عنوان موش‏‌های آزمایشگاهی اساتید استفاده می‏‌شوند و زحمت آزمایشات و تحقیقات را به دوش می‌‏کشند! این دقیقا همان حال و هوایی است که بازی کیمیاگر داراست! رقابت اساتید کیمیاگری برای انتشار مقالات بیشتر با کمک کارآموزان بخت برگشته و کسب احترام و اعتبار بیشتر در جمع کیمیاگران! در این راه، آن‏ها حتی از مسموم شدن کارآموزان یا حتی خودشان ترسی ندارند و محلول‏‌های مختلف را بر روی کارآموزان و خودشان امتحان می‏‌کنند تا به نتیجه برسند که فرمول هر عنصر چیست! پس اگر به بازی‌‏های استنتاجی علاقه‏‌مند هستید با ما همراه باشید تا با این بازی استنتاجی و جالب آشنا شویم.

داستان بازی

کیمیاگران مختلف در تلاش هستند تا فرمول ساخت محلول‏‌های مختلف را کشف کنند و از این طریق به ساختار تشکیل‏‌دهنده ۸ ماده موجود در بازی پی ببرند. موادی مثل عقرب! پر مرغ! قورباغه! قارچ! و …  هر کیمیاگر آزمایشگاه خود را داراست و به صورت مخفیانه آزمایشات مختلفی را بر روی ماده‌‏های مختلف انجام می‏‌دهد و نتایج را به صورت مخفیانه ثبت می‌‏کند. برای بررسی ترکیب مواد مختلف با هم، باید آن محلول را به کسی خوراند و تاثیر آن را مشاهده کرد تا متوجه شد کدام یک از ۷ نوع محلول را ایجاد می‏‌کند (محلول دانایی، محلول سرعت، محلول دیوانگی، ….) . محلول را یا باید خود کیمیاگر مصرف کند! یا آن را به یک کارآموز بخوراند و یا آن‏را به یک مشتری بفروشد! پس از بررسی‌‏های مختلف بالاخره کیمیاگران به ساختار مواد پی می‏‌برند و باید سعی کنند زودتر از حریفان مقاله‏‌ای در مورد آن ماده منتشر کنند و حدس خود را در مجله چاپ کنند تا همه کیمیاگران از آن مطلع شوند. اما باید مراقب بود! اگر عجله کنید و فرمول اشتباهی را ارائه دهید، کیمیاگران دیگر می‌‏توانند نظریه شما را زیر سوال ببرند و اثبات کنند که شما اشتباه می‌‏کنید! در این صورت شما اعتبار خود را از دست خواهید داد و اعتیار کیمیاگران دیگر بیشتر خواهد شد!

همچنین کیمیاگران می‏‌توانند محلول‌‏های خود را به مشتری‏‌ها بفروشند و هم از این طریق کسب درآمد کنند و هم آزمایشاتی را انجام دهند! با پول به دست آمده هم می‏‌توانند کارت‌‏های کمکی بخرند که باعث بالا رفتن احترام و اعتبارشان شود!

 

روند بازی

در ابتدای بازی باید به هر کدام از ۸ ماده موجود در بازی یک فرمول نسبت داده شود. برای انجام این کار دو راه وجود دارد:

  • استفاده از یک گیم مستر
  • استفاده از اپلیکیشن!

در حالت اول باید یک گیم مستر در بازی وجود داشته باشد که تنها وظیفه او این است که فرمول هر ماده را به صورت مخفیانه مشخص کند و در طول بازی به سوالاتی که کیمیاگران از او می‏‌پرسند پاسخ دهد. مثلا یک کیمیاگر دو ماده عقرب و پر مرغ را به صورت مخفیانه به او می‏دهد و از او می‏‌پرسد که ترکیب این دو ماده چه محلولی خواهد بود. گیم مستر با نگاه به جدول خود، نتیجه را به او اعلام می‏کند (اعلام نتیجه مخفیانه نیست و همه از نتیجه آگاه می‌‏شوند اما دقیقا نمی‌‏دانند چه موادی با هم ترکیب شده است).

در حالت دوم، که هیجان‌انگیزتر است از یک اپلیکیشن که برای این بازی توسعه داده شده استفاده می‏‌شود. خود اپلیکشن فرمول هر ماده را به صورت تصادفی مشخص می‏‌کند و یک کد به شما می‌‏دهد که تمام بازیکنان می‏‌توانند بر روی گوشی خود وارد کنند تا هر کس بتواند از گوشی خود استفاده کند و فرمول‏‌ها برای همه بازیکنان یکسان باشد. در این حالت هر بازیکن برای تشخیص محلول ایجاد شده از ترکیب دو ماده، آن دو ماده را در پشت آزمایشگاه خود به صورت مخفیانه قرار می‏دهد و با دوربین گوشی و از طریق اپلیکیشن آن دو ماده را اسکن می‏کند. اپلیکیشن نتیجه ترکیب آن دو ماده را نشان می‌‏دهد و بازیکن باید نتیجه را به تمام بازیکنان نمایش دهد.

روش تشخیص محلول به این شکل است:

هر ماده از سه ذره  تشکیل شده که هر ذره دارای سه مشخصه است:

  • رنگ : سبز ، آبی یا قرمز
  • اندازه : کوچک یا بزرگ
  • علامت : مثبت یا منفی

همانطور که گفته شد در ابتدای بازی به صورت مخفیانه به هر ماده یک فرمول تخصیص داده می‌شود. مثلا در شکل بالا، فرمول عقرب قرمز منفی کوچک، سبز مثبت بزرگ و آبی مثبت کوچک است.

وقتی که دو ماده با هم مخلوط می‏‌شوند، باید به دنبال دو جز مشابه از نظر رنگ و علامت و متفاوت از نظر اندازه باشیم. مثلا در شکل بالا، دو جزو سبز رنگ این ویژگی را دارا هستند: هر دو سبز و مثبت هستند اما از نظر اندازه تفاوت دارند. پس ترکیب این دو محلول، سبز رنگ و با علامت مثبت خواهد بود که همان محلول سرعت است.

اگر این ویژگی در ترکیب دو ماده نباشد، نتیجه‏‌ی حاصل یک سوپ بدون تاثیر خاص خواهد شد!!

کیمیاگران بعد از مشخص شدن نتیجه هر آزمایش، آن را در آزمایشگاه خود ثبت می‏‌کنند. مثلا در شکل زیر، با ترکیب قورباغه و قارچ، محلول قرمز مثبت ایجاد شده است. پس کیمیاگر می‏‌فهمد که در اجزای تشکیل دهنده این دو ماده اصلا قرمز منفی وجود ندارد و در برگه خود جاهایی که قرمز منفی هست را ضربدر می‏‌زند. این روند ادامه پیدا می‌‏کند و با استنتاج حاصل از ترکیب مواد مختلف، بازیکن به جایی می‌‏رسد که دقیقا اجزای یک ماده را می‌‏فهمد و یا بین دو گزینه می‌ماند. در این حالت بازیکن می‏‌تواند یک نظریه در مورد آن ماده ثبت کند. باید توجه داشت که ترکیب دو ماده جدید با هم نه تنها می‌‏تواند به تشخیص اجزای آن دو ماده کمک کند، بلکه نتایج حاصل از آن ممکن است باعث خط خوردن احتمالات مربوط به سایر مواد با توجه به آزمایشات قبلی نیز بشود! پس انتخاب موادی که با هم ترکیب می‏‌شوند بسیار مهم است!

در شکل زیر، یکی از کیمیاگران ترکیب عقرب را حدس زده و سپس یکی از توکن‏‌های اعتبار خود را در کنار آن قرار داده است. این توکن‏ها برای همه بازیکنان یکسان است و به صورت مخفیانه قرار داده می‌‏شود. در پشت هر توکن، یک علامت قرار دارد که در مورد میزان اطمینان شخص نظریه پرداز نسبت به نظریه خود است. اگر شخص صد در صد مطمئن باشد، می‏‌تواند توکن ستاره طلایی خود را قرار دهد تا در انتهای بازی امتیازات زیادی کسب کند. اما اگر مثلا شما نسبت به علامت جز قرمز مطمئن نیستید، می‏‌توانید توکن قرمز علامت سوال‌دار خود را در آنجا قرار دهید. در این صورت اگر کیمیاگر دیگری نظریه شما را به خاطر علامت جز قرمز رنگ زیر سوال ببرد، توکن شما رو می‏‌شود و شما امتیازی از دست نمی‏‌دهید! چون قبلا نسبت به عدم اطمینان خود از علامت قرمز اطلاعاتی را ثبت کرده‌‏اید.

البته این می‌‏تواند یک راه بلوف‌زدن در بازی باشد، مثلا شما می‌‏خواهید دیگران را گمراه کنید و یک فرمول چرت و پرت ارائه می‌‏دهید. اگر کسی در استنتاجات خود از فرمول شما پیروی کند به گمراهی کشیده می‏‌شود! اما اگر کسی بتواند نظریه شما را زیر سوال ببرد و اثبات کند که نادرست است ، اعتبار از دست می‌‏دهید و در این بازی اعتبار یعنی امتیاز!

البته همیشه بازیکنان لازم نیست خودشان نظریه بدهند و می‏‌توانند در کنار نظریات دیگر بازیکنان و در مکان‏‌های مشخص شده در کنار هر نظریه، توکن‏های اطمینان خود را قرار دهند تا امتیاز کسب کنند.

مکانیزم بازی

بازی در شش راند برگزار می‏‌شود و در هر راند ترتیب اقدامات به صورت ذیل است:

  • انتخاب نوبت حرکت توسط بازیکنان
  • قرار دادن مکعب‏‌ها در اکشن‏‌های مختلف صفحه
  • انجام اکشن‌‏ها

بازیکنان ابتدا در یک نمودار، محل قرارگیری نوبت خود را مشخص می‏‌کنند. هر چه بازیکن در نمودار پایین‌تر باشد، نوبت حرکت او دیرتر خواهد بود، اما هر محل از این نمودار یک سری امکانات به شما می‏‌دهد. مثلا یک محل به شما ۲ ماده جدید می‏‌دهد، یک محل به شما یک کارت کمکی و یک ماده جدید می‏‌دهد و … . اگر بازیکنی در طول آزمایشات راند قبل خودش را مسموم کرده باشد، راند بعد را به عنوان نفر آخر بازی خواهد کرد!

بعد از مشخص شدن نوبت‏‌ها، بازیکنان مکعب‌‏های خود را در نقاط مختلف صفحه پخش می‌‏کنند. اکشن‏‌های صفحه عبارتند از:

  • برداشتن ماده از انبار مواد
  • تبدیل مواد مختلف به سکه
  • فروش محلول به مشتری
  • خرید وسایل و امکانات
  • زیر سوال بردن یک نظریه
  • انتشار یک نظریه
  • امتحان کردن محلول بر روی کارآموز
  • امتحان کردن محلول بر روی خود کیمیاگر!

بعد از مشخص شدن اکشن‏‌های هر بازیکن، به ترتیب نوبت حرکت بازیکنان اکشن‏‌ها را به ترتیب گفته شده در بالا انجام می‏‌دهند.

جالب اینجاست که برخی از اکشن‏‌های بازیکنان بر اکشن بازیکنان دیگر اثر دارد. مثلا اگر بازیکنی در صف امتحان کردن محلول بر روی کارآموز جلوتر باشد و محلولی را روی آن کارآموز آزمایش کند که نتیجه آن علامت منفی باشد، کارآموز مسموم می‏‌شود و بازیکن بعدی برای انجام آزمایش روی او باید یک سکه بپردازد تا او را خوب کند!

در طول بازی، در فواصل زمانی بین راندهای مشخص، کنفرانس برگزار می‏‌شود و کیمیاگرانی که توانسته باشند در مورد مواد مختلف با ترتیب مشخصی نظریه پردازی کنند و نظریه آنها رد نشده باشد، جوایزی دریافت می‏‌کنند. مثلا اگر کیمیاگری در مورد سه عنصر گل، قورباغه و پر مرغ نظریه داده باشد، توکن جایزه آن را دریافت می‏‌کند.

حال و هوای بازی

در این بازی بازیکنان مدام در حال تفکر و تجزیه و تحلیل هستند. وقتی که یک بازیکن مشغول آزمایش است بقیه در حال تجزیه و تحلیل آزمایشات خود هستند. وقتی که یک بازیکن نظریه‏‌ای می‏‌دهد همه به دنبال راهی برای زیر سوال بردن آن هستند. استفاده از اپلیکیشن واقعا یک تجربه جدید در بازی‏‌های رومیزی جدید است که در این بازی به خوبی به کار گرفته شده است. حس انجام یک آزمایش و دریافت نتایج و سعی در نظریه‌پردازی سریع و قبل از سایر بازیکنان بسیار لذت‌بخش است.

اینکه بازیکنان می‌‏فهمند که هر بازیکن دیگر چه محلولی را توانسته ایجاد کند به آن‏ها کمک می‌‏کند که حرکات بعدی بازیکنان را حدس بزنند. حتی برداشتن مواد از انبار برای انجام آزمایش بسیار مهم است. اگر شما از انبار عمومی که در معرض دیده همگان است چیزی بردارید، آن‏ها می‏‌توانند حدس بزنند که شما در آزمایشات خود از چه موادی استفاده کرده‌‏اید (احتمالا)، ولی اگر از دسته کارت‏‌های رو نشده بردارید این اتفاق نمی‏‌افتد ولی در عوض ممکن است چیزی که دنبالش هستید گیرتان نیاید!

حس و حال بازی فوق العاده جذاب است و هر کسی در اولین برخورد با این بازی مجذوب آن خواهد شد. تنها بخش پیچیده بازی همان یادگرفتن روش ترکیب مواد مختلف با هم است که آن هم پیچیده نیست و فقط نیاز به کمی تمرین دارد. بعد از آن، همه چیز بازی ساده به نظر می‏‌رسد و تنها این استراتژی و هوش شماست که مهم است.

این بازی را به تمام شما عزیزان پیشنهاد می‏کنم.

یک نسخه آنلاین از این بازی در سایت http://www.boiteajeux.net موجود است و شما می‌‏توانید با ثبت نام در این سایت این بازی را تجربه کنید  و همچنین بازی‏‌های دیگری نظیر Agricola را هم بازی کنید.

 

نیما مسقدی
نیما مسقدی

یه مهندس نرم افزار عاشق بازی کردن و طراحی بازی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. علی امامی گفته؛
    23:11 1397/09/28

    محشرررررر عجب بازیییییییییی خیلی خیلی از توضیحات کامل و خوب ممنون…. یسوالی این سایتهایی و انلاین دارن بازی سیتادل هم توشون پیدا میشه؟ یا اپ

  2. سپهر مطیع گفته؛
    11:53 1397/10/01

    خیلی خوب بازی توضیح دادید.تو سایت boiteajeux.net قبلش حتما تست کنید بازی رو. پروفایل من sauron13sa تو این سایت
    این بازی شاید پر تعداد ترین اجزا رو تو بازی ها داشته باش.

لینک کوتاه