رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بازی Gnomopolis

در این مقاله بازی رومیزی Gnomopolis را معرفی می‌کنیم که یک بازی تقسیم کار با موضوع شهرسازی در دنیایی فانتزی است.


مقدمه

چند روز پیش داشتم در اینستاگرام پرسه می‌زدم که ناگهان یک پست بردگیمی نظرم را جلب کرد. وقتی که پست را خواندم، متوجه شدم در مورد بازی جدیدی است که در نمایشگاه Essen 2018 عرضه شده و ظاهرا طرفداران زیادی هم پیدا کرده‌است. پس مجاب شدم جستجوی بیشتری انجام دهم تا با این بازی آشنا شوم. نام بازی Gnomopolis بود. به سایت بردگیم گیک رفتم و دیدم که بازی نمره عالی ۸.۳ گرفته! پس کنجکاوی من بیشتر شد و سریعا دفترچه قوانین بازی را دانلود کردم. در این مقاله، با این بازی آشنا خواهیم شد.

داستان بازی

زیاده‌خواهی انسان‌‏ها و افزایش جمعیت جهان، نیاز به ساخت و ساز را افزایش داده و به همین دلیل جهان زیرزمین، محل زندگی کوتوله‌‏ها با خطر مواجه شده است. به همین دلیل آن‏ها تصمیم گرفته‏‌اند یک شهر جدید برای خود بسازند و به آن مهاجرت کنند. بازیکنان در طول بازی به ساختن این شهر می‏‌پردازند.

گیم‌پلی بازی

این بازی در دسته بازی‏‌های Bag Building یا ساخت بقچه!! قرار می‌‏گیرد. در چنین بازی‏هایی هر بازیکن یک مخزن داراست که در هر نوبت به صورت تصادفی از داخل آن یک تعداد مهره بیرون می‌‏آورد و بر اساس قوانین بازی کارهایی را با مهره‌‏ها انجام می‌‏دهد. بازیکن باید سعی کند محتویات داخل مخزن را کم‌کم بهتر کند تا مهره‌‏های بیرون آمده از مخزن هم راستا با اهداف او باشند.

برای آشنایی بیشتر با سبک Bag Building در این ویدیو بخش مربوط به بازی Orleans را ببینید.

در این بازی، مخزن شما یک فنجان پلاستیکی است! و مهره‌‏های شما آدم کوتوله‌‏های شهر زیرزمینی هستند!

آدم کوتوله‏‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام با یک رنگ مشخص می‌‏شوند: بچه (سبز)، شهروند (قهوه‌‏ای)، سرباز(قرمز)، بازرگان(زرد)، هنرمند (آبی) و مخترع (طوسی).

هر بازیکن بازی را با ۴ شهروند و ۲ بچه شروع می‏‌کند. همچنین هر بازیکن یک لیوان پلاستیکی و یک مهره‌‏ی گورکن داراست که به آن کاروان گفته می‌‏شود. علاوه بر این‏ها، هر بازیکن یک صفحه‏‌ی بازی دارد. در بخش سمت چپ صفحه، کارگران آماده به کار بازیکن قرار می‏‌گیرند و در سمت راست صفحه، کارگرانی که کار کرده‌‏اند و خسته شدند و باید استراحت کنند قرار می‌گیرند. همچنین بر روی صفحه هر بازیکن، چندین محل انتخاب اکشن وجود دارد. مثلا یکی از اکشن‌‏ها، تبدیل بچه به شهروند است. یکی دیگر از اکشن‏‌ها تبدیل شهروند به سرباز، بازرگان، هنرمند یا مخترع است. یکی دیگر از اکشن‏‌ها نیاز به یک بازرگان دارد و در عوض به شما ۲ سکه می‏دهد.

ساختمان‏‌های بازی در واقع کارت‌‏هایی هستند که در وسط میز قرار گرفته و در دسترس تمام بازیکنان هستند. هر بازیکن می‌‏تواند در نوبت خود یک ساختمان را در صورت نیاز و توانایی ، بسازد. همیشه ۶ کارت در وسط میز وجود دارد و کسی که ساختمانی را بسازد، آن را با کارت دیگری جایگزین می‏‌کند.

جهت ساخت هر ساختمان باید کوتوله‏‌هایی که در سمت چپ کارت مشخص شده‌اند را بر روی آن قرار داد. در این صورت آن ساختمان ساخته می‌‏شود و در نتیجه‌‏ی ساخت آن، کوتوله‏‌ای که در سمت راست کارت وجود دارد به جمع کوتوله‏‌های بازیکن می‌‏پیوندد و در قسمت کارگران خسته قرار می‏‌گیرد(چون راه زیادی را طی کرده تا به شهر جدید برسد).

در قسمت پایین هر کارت ساختمان هم کوتوله‏‌هایی قرار دارند. این قسمت از کارت برای امتیازگیری نهایی بازی استفاده می‏‌شود. در واقع در این قسمت فرصت‏‌های شغلی آن ساختمان مشخص شده است! شما باید سعی کنید در انتهای بازی، هیچ کدام از کوتوله‏‌هایتان بیکار نماند! چون در این صورت امتیاز منفی دریافت می‏‌کنید.

همچنین هر ساختمان در قسمت بالای خود یک محل انتخاب اکشن به شهر شما اضافه می‏‌کند.

علامتی که در سمت پایین هر کارت کشیده شده مشخص می‏‌کند کارت متعلق به کدام حرفه است.

بازیکن علاوه بر قابلیت‌‏های شهر خودش می‏‌تواند با فرستادن گورکن خود به شهر‏های مجاور در جهت ساعتگرد، از قابلیت‏‌های شهر آن‏ها هم استفاده کند!

یکی دیگر از قطعات بازی، کارت‏‌های سردسته هر حرفه هستند. هر کدام از شغل‏‌های موجود یک سردسته دارد، و بازیکنی که بیشترین کارت از هر نوع حرفه را داشته باشد، کارت سر دسته آن حرفه را دریافت می‏‌کند. این کارت در زمان کسب آن یک سکه به بازیکن می‏‌دهد و یک اکشن هم به شهر او اضافه می‏‌کند. هر بازیکن دیگری که تعداد مساوی یا بیشتر از آن نوع ساختمان بسازد، کارت سردسته را دریافت می‏‌کند.

شهر باستانی و شهر جدید

دو شهر در بازی وجود دارد، شهر باستانی که محل سکونت فعلی کوتوله‌‏هاست، و شهر جدید که وظیفه ساخت آن بر عهده شماست. در ابتدای بازی تمام کوتوله‌‏ها در شهر باستانی قرار دارند اما کم کم در اثر انتخاب اکشن‌‏های خاص، به شهر جدید منتقل می‏‌شوند. هر زمان که نیاز به کوتوله یا منبعی باشد، از شهر باستانی برداشت می‌‏شود.

امتیاز شماری

زمانی که یکی از اتفاقات ذیل بیفتد آن راند به عنوان راند نهایی بازی در نظر گرفته می‏‌شود:

  • یکی از بازیکنان ششمین ساختمان خود را بسازد.
  • شهر باستانی دیگر هیچ کوتوله‏‌ای نداشته باشد.
  • شهر باستانی دیگر هیچ سکه‌‏ای نداشته باشد.

در این حالت امتیاز شماری به این شکل انجام می‏شود:

  • ۱ امتیاز بابت هر سکه
  • ۲ امتیاز بابت هر کوتوله‌‏ای که بتواند شغلی در ساختمان‏‌های بازیکن پیدا کند
  • ۱ امتیاز بابت هر کوتوله‌‏ای که بتواند شغلی در صفحه‌‏ی بازیکن (قسمت پایین صفحه) پیدا کند
  • ۲ امتیاز به ازای هر کارت سردسته
  • ۱ امتیاز منفی بابت هر کوتوله بیکار

طراحان این بازی Igor Knopو Patrick Matheusمی‌باشند و ناشر بازی Conclave Editora است. بازی را می‌‏توان به صورت تک نفره و حداکثر ۴ نفره بازی کرد. سن بازیکنان بالای ۱۴ سال و مدت زمان بازی حدود ۴۵ دقیقه ذکر شده است.

نیما مسقدی
نیما مسقدی

یه مهندس نرم افزار عاشق بازی کردن و طراحی بازی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. امیررضا گفته؛
    20:48 1397/08/27

    سلام . لطفا آموزش و ترجمه فارسی بازی power grid رو هم بزارید. ممنون بابت راهنمای فارسی بازی scythe ، آقای مسقدی.

    • نیما مسقدی گفته؛
      08:50 1397/08/28

      سلام، خواهش میکنم لطف دارید، چشم در اولین فرصت سعی میکنم این بازی رو هم ترجمه کنم

لینک کوتاه