رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بازی رومیزی Arraial

در این مقاله بازی رومیزی متفاوت Arraial را معرفی می‌کنیم که یک بازی در سبک تتریس است و به فستیوال‌های رقص و پایکوبی در پرتغال می‌پردازد.


مقدمه

اکثر ما در کودکی بازی ویدیویی Tetris را تجربه کرده‌‏ایم (معمولا بر روی آتاری دستی!). همان شکل‌‏های هندسی جورواجوری که از بالای صفحه به پایین می‏‌آمدند و ما باید آن‏ها را طوری هدایت می‌کردیم که به خوبی در کنار هم قرار بگیرند و ردیف‏‌های صفحه را پر کنند. حالا می‏‌خواهیم بردگیمی را به شما معرفی کنیم که با ایده‌‏ی همین بازی ساده ساخته شده‌است. بازی Arraial یکی از بازی‌‏هایی است که در نمایشگاه Essen 2018 حضور دارد. پس با ما همراه باشید تا با این بازی شاد و جذاب آشنا شویم.

واقعا یادش بخیر!

داستان بازی

فستیوال تابستانی در کشور پرتغال شروع شده و همه‏‌ی مردم به کوچه و خیابان ریخته‏‌اند و حالا نرقص کی برقص!! خلاصه اینکه همه جا بزن و بکوب است و هر کسی قری در کمر دارد به خیابان آمده تا همانجا بریزد! هر یک از بازیکنان مسئول برگزاری این فستیوال در یکی از محله‏‌های شهر است و هرکس بتواند مردم بیشتری را به خیابان بکشاند برنده است! (به عبارتی شما در نقش دی جی هستید 😊 ).

گیم پلی بازی

هر بازیکن یک صفحه مستطیل شکی داراست که به مربع‌‏های کوچک تقسیم شده است (درست مثل صفحه‏‌ی بازی Tetris) که در واقع محله‌‏ی آن بازیکن است. همچنین هر بازیکن یک قطعه محدود‌کننده دارد که نشان می‏‌دهد تا چه اندازه از محوطه محله خود می‌‏تواند برای دادار دودور استفاده کند ! که این قطعه در طول بازی بالا و پایین می‌‏شود.

در وسط میز یک شی هشت ضلعی وجود دارد که در واقع قطعات بازی بر روی آن قرار می‏‌گیرند و اگر بخواهید قطعه‌‏ای را بچرخانید تا در صفحه شما به درستی جای بگیرد باید از این وسیله استفاده کنید.

بازی در ۳ فاز انجام می‌‏شود و پایان هر فاز زمانی است که کارت‏‌های قطعات تمام شوند. قطعات در رنگ‌‏ها و شکل‌‏های مختلفی وجود دارند و بر روی هر قطعه یک رقصنده، نوازنده و …. کشیده شده است که با شکل قطعه هماهنگی دارد.

بازیکنان در هر نوبت می‏توانند ۳ اکشن انجام دهند. اکشن‏های قابل انجام عبارتند از:

  • چرخاندن قطعات
  • برداشتن یک قطعه از روی شی هشت ضلعی و قرار دادن آن در صفحه‏‌ی بازیکن

بازیکن می‏‌تواند به هر ترتیبی از بین دو اکشن بالا ۳ اکشن خود را انجام دهد.

بازیکن در فاز اول و دوم مجبور است در هر نوبت حداقل یک قطعه در صفحه خود قرار دهد. اما در فاز سوم باید ۲ قطعه را قرار دهد و تنها می‌‏تواند یکی از اکشن‏های خود را به چرخاندن قطعات اختصاص دهد.

بعد از اینکه بازیکن قطعه مورد نظر خود را در صورت لزوم چرخاند و انتخاب کرد، باید آن را  در محله‏‌ی خود در پایین‌ترین نقطه‌‏ای که امکان قرار دادن آن وجود داشته‌باشد قرار دهد. البته وقتی که قطعه به پایین‌ترین نقطه ممکن رسید، می‏‌توان آن را در صورت لزوم به سمت راست یا چپ حرکت داد تا جاهای خالی را پر کند (همان کاری که در Tetris می‌کردیم).

در این بازی بازیکنان به ازای هر منطقه رنگی که دارای حداقل دو قطعه باشد یک آدمک از همان رنگ بر روی آن منطقه قرار می‏‌دهند ( و آدمک شروع می‌‏کند به رقصیدن و قر ریز دادن). مثلا اگر شما یک منطقه آبی رنگ که با دو قطعه آبی درست شده داشته‌باشید یک آدمک دریافت می‏‌کنید. اگر یک منطقه آبی جداگانه که به منطقه قبلی متصل نیست بسازید، یک آدمک آبی دیگر دریافت خواهید کرد.

همچنین به ازای هر منطقه رنگی (زرد، آبی، قرمز، سبز) که دارای بیشترین طول در بین بازیکنان باشد، بازیکن یک زوج دریافت می‏‌کند ( یک زن و شوهر که در حال رقصیدن هستند). زوج‏‌ها دارای امتیاز بالاتری از افراد تنها (و سینگل) هستند.

همچنین به ازای هر ردیفی که بازیکن بتواند پر کند، یک آدمک سفید رنگ دریافت می‌‏کند که باید آن را بر روی قطعه‏‌ی محدودکننده‌ی خود قرار دهد و در پایان بازی امتیازات آن‏ها را کسب کند. همچنین بازیکن به اندازه یک ردیف قطعه محدودکننده خود را به سمت بالا حرکت می‌‏دهد.

اگر شما قطعه‌‏ای را بردارید اما نتوانید آن را به گونه‌ای قرار دهید که به قطعه محدودکننده برخورد نکند، تمام آدمک‏های سفید رنگی که جمع کرده‌اید را از دست می‏‌دهید و همچنین قطعه محدودکننده هم از محله‌ی شما حذف می‏‌شود (البته در این حالت شانس برد شما به شدت کاهش پیدا می‏‌کند).

به ازای هر قطعه‌‏ای که بازیکن برمی‏‌دارد یک کارت قطعه جدید به هشت ضلعی اضافه می‏‌شود. وقتی تمام قطعات تمام شد یک فاز تمام شده‌است و دوباره کارت‏‌های قطعات بُر می‏‌خورند و فاز جدید شروع می‌‏شود.

در پایان فاز سوم، امتیاز شماری به این روش انجام می‏شود:

  • هر آدم سینگل که مثل دیوانه‏‌ها برای خودش قر می‏دهد(شامل ادمک‏های سفید رنگ): ۱ امتیاز
  • هر زوج رقصنده: ۲ امتیاز

هر بازیکن بر اساس امتیاز کسب‌شده اعتباری بدست می‌آورد که به این شکل است:

  • اگر بالاتر از ۱۷ امتیاز کسب کنید: محله شما به عنوان قِردار‌ترین محله شهر و شما به عنوان دی جی برتر سال انتخاب شده‌اید.
  • اگر بین ۱۴ تا ۱۶ امتیاز کسب کنید: محله شما عملکرد خوبی داشته و می‌توان به آن امیدوار بود!
  • اگر بین ۱۱ تا ۱۳ امتیاز کسب کنید: خیلی عملکرد جالبی نداشتید. بهتر است آهنگ‌‏های خود را عوض کنید! (به نظرم اندی بیشتر بذارید)
  • اگر کمتر از ۱۱ امتیاز داشتید: احتمالا کسی در محله شما فوت شده بوده و نتوانسته‏‌اید موزیک‌‏های مفرحی پلی کنید.

ماکت بازی قبل از انتشار و در زمان پلی‌تست

به همین سادگی! از یک بازی قدیمی و محبوب، یک بازی رومیزی با تم رقص و بزن و بکوب طراحی شده‌است.

پیشنهاد می‌کنم در زمان انجام این بازی، یک آهنگ قر دار هم در بک گراند پخش کنید!!

در این بازی، انتخاب اکشن بسیار مهم است، گاهی باید با چرخاندن قطعات، بازی را برای بازیکنان دیگر سخت کرد. تصمیم‌گیری در مورد مکان قرار دادن قطعه از دیگر لحظات مهم بازی است. همچنین قطعاتی که در ادامه به روی چرخ می‏‌آیند مشخص هستند و بازیکن می‏‌تواند بر اساس آن‏ها تصمیمات خود را بگیرد.

این بازی که حاصل طراحی Nuno Bizarro Sentieiro و Paulo Soledad و محصول شرکت MEBO Games می‏باشد، در نمایشگاه Essen 2018 حضور دارد.

نیما مسقدی
نیما مسقدی

یه مهندس نرم افزار عاشق بازی کردن و طراحی بازی

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه