رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فهرست رویدادهای بازی ماه

در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به پدیده‌ی رویدادهای بازی و معرفی انواع آن.


علاقه به بازی‌های رومیزی و بردگیم در این چند سال اخیر در ایران روند رو به رشدی داشته و در کنار افزایش تولید بازی، واردات بازی، و افتتاح کافه‌های بازی، گروه‌هایی نیز به کار برگزاری رویدادهای مرتبط با بازی می‌پردازند. رویداد بازی، یک دورهمی یا گردهمایی علاقمندان بازی‌های رومیزی است که در آن شرکت‌کنندگان می‌توانند بازی‌های مختلفی را در زمان رویداد تجربه کنند، همچنین برگزارکننده‌ها بازی‌ها را به شرکت‌کنندگان آموزش هم می‌دهند.

انواع رویداد بازی

رویدادهای بازی دسته‌های مختلفی دارند و هرکدام بر اساس محتوایی که برگزارکننده ارائه می‌دهد می‌تواند برنامه‌ی مجزایی باشد. برخی از برنامه‌ها دنباله‌دار هستند و برخی دیگر تنها یکبار برگزار می‌شوند. در ادامه انواع این رویدادها را ذکر می‌کنیم:

رونمایی؛ رویدادهای رونمایی با محوریت معرفی یک بازی برگزار می‌شوند. اینگونه رویدادها که معمولا توسط ناشران برگزار می‌شود با هدف آشناسازی شرکت‌کنندگان با بازی جدید انجام می‌شود و در اغلب موارد همراه با انجام بازی، اهدای جوایز، و خرید با تخفیف محصول می‌باشد.

تک‌بازی؛ رویدادهای تک‌بازی با محوریت جذب مخاطبین و علاقمندان به یک عنوان معتبر (بلاد ریج، سایث و …) برگزار می‌شوند. در این رویدادها مخاطبین ممکن است که همه با هم به یک بازی بپردازند (مانند بازی‌های جمعی مثل مافیا) و یا در دسته‌های مختلف تقسیم‌شده و یک عنوان را تجربه کنند.

چند بازی؛ در این رویدادها شرکت‌کنندگان می‌توانند آزادانه از میان بازی‌های برگزارکننده یک بازی را انتخاب کنند. به طور معمول گستره‌ی این بازی‌ها از بازی‌های ورودی و خانوادگی، تا بازی‌های سنگین را شامل می‌شود تا شرکت‌کنندگان انتخاب‌های بیشتری داشته باشند.

موضوعی؛ رویدادهای موضوعی با محوریت یک موضوع یا دسته‌بندی خاص در بازی‌ها برگزار می‌شوند. به عنوان مثال رویدادهای با محوریت بازی‌های سنگین و استراتژی و یا رویدادهای با محوریت بازی‌های با تم فانتزی و …! به این شکل برگزارکنندگان می‌توانند از مخاطبین آن موضوع برای افزایش جذابیت رویداد استفاده کنند.

تورنمنت؛ رویدادهای تورنمنتی با هدف برگزاری مسابقه با محوریت یک یا چند بازی خاص برگزار می‌شوند. این رویدادها که عموما با اهدای جوایز همراه هستند ممکن است در یک رویداد و یا در سلسله‌ای از رویدادها برگزار شوند.

نقش‌آفرینی؛ رویدادهای نقش‌‌آفرینی با محوریت برگزاری یک یا چند جلسه‌ی نقش‌آفرینی (Role Playing Games) برگزار می‌شوند. نکته‌ی مهم در مورد این رویدادها سابقه و توان گیم‌مستر رویداد است که می‌تواند بر کیفیت رویداد اثرگذار باشد.

گردهمایی بزرگ؛ گردهمایی‌ها یا Convention گونه‌ای از رویداد است که با تعداد بالایی از مخاطبین برگزار می‌شود و ممکن است ترکیبی از تمام رویدادهایی بالا باشد. به عنوان مثال رویداد روز جهانی بازی‌های رومیزی که از سال ۹۵ در ایران هم برگزار می‌شود جزو این دسته گردهمایی‌هاست.


فروشگاه مآدمک فروشگاه بازی‌های رومیزی و بردگیم ایرانی همراه با آموزش بازی‌ها


در این رویدادها چه خبر است؟

به طور معمول این رویدادها در کافه‌ها، مراکز و موسسات آموزشی، و یا کتابخانه‌ها برگزار می‌شوند. هر رویداد یک برگزارکننده دارد که مسوولیت هماهنگی و برگزاری رویداد را بر عهده دارد. تیم برگزارکننده معمولا متشکل از چند نیروی آموزش‌دهنده می‌باشد که بازی‌ها را به شرکت‌کنندگان آموزش می‌دهند و یا در طول برگزاری تورنمنت‌ها بر برگزاری صحیح مسابقه نظارت می‌کنند.  تسلط تیم برگزارکننده و شناخت آنها از بازی‌های رومیزی، و نیز تجربه‌ی آنها از برگزاری رویداد، عامل اثرگذار بر کیفیت رویداد است.

چگونه شرکت کنیم؟

اگر قصد شرکت در یکی از این رویدادها را دارید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این سوالات را پاسخ دهید:

  • چند نفر هستید؟
  • آیا کودک همراه دارید؟
  • تا کنون تجربه‌ی بازی رومیزی داشته‌اید؟
  • دوست دارید بازی رقابتی انجام دهید یا همکاری؟
  • چقدر زمان برای بازی در نظر گرفته‌اید؟ (نیم‌ساعت، دو ساعت، یک روز، …)

سپس ویژگی‌های رویدادهای مختلف را بررسی کنید. اغلب آنها اطلاعات خوبی در مورد محتوای رویدادشان ارائه می‌کنند. بعد از انتخاب رویداد، با کلیک بر روی آن به صفحه‌ی ثبت‌نام راهنمایی می‌شوید و می‌توانید در رویداد ثبت‌نام کنید. اغلب رویدادها یک ورودی (بین ۷ تا ۱۵ هزار تومن) دارند که ممکن است در صورتیکه رویداد در کافه برگزار شود آن را از هزینه‌ی منوی کافه برای شما کسر کنند. در برخی موارد هم شرکت در رویداد آزاد است و اولویت با کسانی است که زودتر ثبت‌نام کنند.

 

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. عطیه رضایی گفته؛
    16:04 1397/10/15

    سلام وقتتون بخیر
    من علاقه مند به تولید بازی رومیز هستم و یه ایده رو در حال بررسی هستم
    امکانش هست راهنماییم کنید ؟
    توی سایتتون از نحوه تولید بهتر یا مسیری که باید طی کنم مطلبی هست ؟

  2. عطیه گفته؛
    16:05 1397/10/15

    سلام وقتتون بخیر
    من علاقه مند به تولید بازی رومیز هستم و یه ایده رو در حال بررسی هستم
    امکانش هست راهنماییم کنید ؟
    توی سایتتون از نحوه تولید بهتر یا مسیری که باید طی کنم مطلبی هست ؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      16:18 1397/10/16

      سلام
      بررسی ایده کافی نیست. در قدم اول باید طرحتون کامل باشه.
      پیشنهاد می‌کنم ماکتی از بازیتون تهیه کنین و به دفعات اون رو با گروه‌های مختلف بازی کنین
      وقتی بازی کامل و بدون نقص (والبته سرگرم‌کننده) باشه اون وقت برای تولید راه‌های زیادی هست

      با سپاس

  3. Abolfazl گفته؛
    23:36 1398/03/10

    سلام آقای سلامتی از شما گروهتون ممنونم.
    بی زحمت چند تا از نمایشگاه ها و جوایز مهم صنعت بردگیم رو معرفی می کنید و برندگان golden geek رو تو چند سال اخیر رو بفرمایید.
    با تشکر

لینک کوتاه