در این مقاله بردگیم جزیرهی دایناسورها یا Dinosaur Island را معرفی میکنیم که یکی از بازیهای جذاب و داغ نمایشگاه اسن ۲۰۱۸ است و مناسبتی هم با فیلم اخیرا اکران شدهی «دنیای ژوراسیک» Jurassic World دارد. البته این بازی را قبلا دوست عزیزمان شهاب، اینجا معرفی کرده و فایلهای چاپی آن را هم قرار داده که اگر علاقمند بودید میتوانید دانلود کنید و پرینت کنید و ساعاتی را بین هیولاهای ماقبل تاریخی پرسه بزنید.
مقدمه
اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که به بازیهای سبک کارگرگذاری (Worker Placement) علاقه دارید، در این مقاله میخواهیم یکی از بازیهای جدید این دسته را به شما معرفی کنیم. در این بازی شما در نقش صاحبان پارکهایی هستید که در آن دایناسورهایی را قرار میدهید تا سطح هیجان پارک را بالا ببرید و بازدیدکنندگان بیشتری را به پارک خود بیاورید تا از این راه امتیاز و پول بیشتری کسب کنید. البته دایناسورها مثل شما فکر نمیکنند و از نظر آنها بازدیدکنندگان یک لقمه چرب هستند! پس با ما همراه باشید تا این بازی جالب را به شما معرفی کنیم.
داستان بازی
در این بازی هر بازیکن صاحب یک پارک، یک کارگاه و یک آزمایشگاه است. هر بازیکن در طول بازی باید با به دست آوردن DNA های مختلف و ترکیب آنها، دایناسورهایی را ایجاد و در پارک نگهداری کند. هر چه تعداد دایناسورهای یک پارک بیشتر باشد، بازدیدکنندگان بیشتری را جلب میکند و طبیعتا پول و امتیاز بیشتری نصیب بازیکن خواهد شد. اما کار به همین جا ختم نمیشود و در نقطه مقابل، با اضافه شدن هر دایناسور به پارک، سطح خطر پارک بالاتر میرود و چنانچه سطح امنیت پارک به اندازه سطح خطر آن نباشد، بازدیدکنندگان تبدیل به لقمههای چربی برای دایناسورها میشوند و بازیکن امتیاز از دست خواهد داد!
خلاصه گیم پلی بازی
این بازی از دسته بازیهای کارگرگذاری (Worker Placement) است. در این نوع بازیها بازیکنان یک سری کارگر در اختیار دارند که باید آنها را به مناطق مختلفی بفرستند. هر منطقه دارای قابلیت خاصی است و بازیکنانی که کارگر خود را به آن منطقه فرستاده باشند از منافع آن منطقه بهرهمند خواهند شد. در این بازی هر بازیکن دو نوع کارگر در اختیار دارد : کارگران پارک و محققین آزمایشگاه.
هر نوبت از بازی به چند فاز تقسیم میشود:
فاز اول
در فاز اول، بازیکنان باید تاسهایی را پرتاب کنند که بر روی وجه هرکدام DNA های مختلف یا منفعت دیگری وجود دارد. سپس بازیکنان به نوبت باید یکی از ۳ محققی که در اختیار دارند ( محقق سطح ۱ ، ۲ و ۳) را به مناطقی که در فاز اول مشخص شده است بفرستند. یکی از این مناطق منطقهای است که تاسها در آن قرار میگیرند. هر بازیکن میتواند با توجه به سطح محققی که برای به دست آوردن DNA فرستاده شده است، DNA دریافت کند. مثلا اگر بازیکنی محقق سطح ۲ خود را بر روی تاسی که دو DNA پیشرفته را نشان میدهد قرار دهد، به اندازه ۴ عدد DNA پیشرفته دریافت خواهد کرد. مکانهای دیگر فاز اول، قابلیت افزایش ظرفیت DNA آزمایشگاه، خرید دستور ساخت انواع مختلف دایناسور و یا فرستادن محقق به عنوان کارگر به پارک برای فاز سوم است.
فاز دوم
در این فاز، بازیکنان میتوانند خرید انجام دهند. مواردی که بازیکنان میتوانند خریداری کنند عبارتند از:
- خرید وسایل برای پارک، مثل ترن هوایی که برای درآمدزایی از بازدیدکنندگان مناسب هستند
- خرید قابلیت برای کارگاه
- قرارداد بستن با متخصصین مختلف که هر کدام منفعت خاصی برای پارک خواهند داشت ( هر بازیکن ظرفیت قرارداد بستن با حداکثر ۳ متخصص را داراست و اگر متخصص دیگری را استخدام کند باید یکی از متخصصین قبلی خود را اخراج کند)
فاز سوم
دو فاز قبلی به صورت نوبتی اجرا میشد و بازیکنان به نوبت کارگرگذاری یا خرید خود را انجام میدادند، اما فاز سوم را میتوان به صورت همزمان بازی کرد. در این فاز هر بازیکن باید کارگرهای خود را به قابلیتهای مختلفی که در کارگاه خود داراست اختصاص دهد. مثلا جهت افزایش ضریب امنیت پارک کارگرهایی را به این قسمت اختصاص دهد و یا جهت کسب پول کارگرهایی را در قسمت مربوطه قرار دهد. هر محققی که از فاز اول به این فاز آورده شده باشد را میتوان به عنوان یک کارگر به کار گرفت. همچنین در این فاز میتوان دایناسورهایی که دستور ساخت آنها خریداری شده است را ایجاد کرد. هر دایناسور ایجاد شده، در قسمت مربوط به آن دایناسور در صفحهای که نشانگر پارک هر بازیکن است قرار میگیرد. هر نوع دایناسور یک ضریب هیجان داراست که در واقع تعداد بازدیدکنندگانی که به یک پارک خواهند آمد برابر با ضریب هیجان آن پارک خواهد بود.
فاز چهارم
بعد از اینکه بازیکنها در سه فاز قبلی پارک خود را مجهز کردند، نوبت به بازدید عموم از پارک آنهاست! هر بازیکن با توجه به سطح هیجان پارک خود، به همان تعداد بازدیدکننده از یک کیسه پارچهای بیرون میکشد. بازدیدکنندگان دو نوع هستند: آدمهای عادی و آدمهای کلهشق! آدمهای عادی زرد رنگ هستند و آدمهای کله شق و مردمآزار بنقش رنگ. البته تعداد آدمکهای بنفش به مراتب کمتر از آدمکهای زرد رنگ است. آدمهای زرد رنگ پول بازدید خود را پرداخت میکنند اما آدمهای مردمآزار پولی به شما نمیدهند و آرزو میکنید که توسط یکی از دایناسورهایتان خورده شوند!
در این مرحله بازیکنان باید بازدیدکنندگان را به مکانهای مختلف پارک بفرستند. البته باید با آدمهای مردم آزار شروع کنند! بازدید از دایناسورها برای بازیکنان امتیاز خواهد داشت.
چنانچه سطح امنیت پارک از سطح خطر پارک کمتر باشد، یک یا چند بازدیدکننده طعمه دایناسورها میشوند و بازیکن به ازای آنها امتیاز از دست خواهد داد!
بازی به همین منوال ادامه پیدا میکند. البته تنها راه کسب امتیاز بازدید عموم نیست. در ابتدای بازی تعدادی کارت هدف رو میشود که مشخص میکنند به ازای چه کارهایی بازیکنان چه مقدار امتیاز دریافت خواهند کرد. مثلا گسترش ظرفیت آزمایشگاه به تعداد مشخص، یا نگهداری تعداد مشخصی دایناسور در پارک برای بازیکن امتیاز خواهد داشت. در واقع این کارتها هستند که استراتژی بازیکنان را تعیین میکنند.
برای کسانی که طرفدار بازیهای سبک کارگرگذاری هستند، این بازی یک تجربه جدید و جالب است. بر خلاف اکثر بازیهای این سبک که تنها یک فاز کارگرگذاری و یک فاز کارگربرداری! دارند، در این بازی در چند فاز ما شاهد کارگرگذاری هستیم: فاز اول و انتصاب محققین، فاز سوم و انتصاب کارگران، فاز چهارم و انتصاب بازدیدکنندگان.
موضوع بازی موضوع جذابی است و قطعات بازی هم بسیار پر و پیمان و جالب طراحی شدهاند. تکرارپذیری بازی بسیار بالاست و این تکرارپذیری را مدیون کارتهای هدف و تاسهای مختلفی است که در هر بازی مورد استفاده قرار میگیرند.
این بازی را میتوان با ۲ تا ۴ بازیکن انجام داد و تقریبا بین ۱ تا ۲ ساعت به طول میانجامد. رده سنی بازی بالای ۱۰ سال اعلام شده است.
این بازی که حاصل طراحی Jonathan Gilmour و Brian Lewis و تولید شرکت Pandasaurus Games میباشد، در نمایشگاه Spiel `18 حضور دارد.
ممنون و تبریک به آقا نیما برای پیوستن به آدم باحالا. نثرتون خوب بود. خیلی عادی و قابل فهم.
ممنون از شما و نظر لطفتون به بنده