رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

سپرها را بر افرازید، ای تاس‌ها!

در چند مقاله‌ی اخیر سبک Roll and Write معرفی شد و با ارائه‌ی چند مثال از بازی‌های این سبک، عوامل جذابیت آن بررسی شدند. ولی در خیلی از بازی‌های این سبک، شمایید و یک برگ کاغذ و چند تاس. تعامل شما با بازیکن‌های دیگر در حد استفاده از یک مجموعه مشترک تاس و شاید حذف بعضی از تاس‌ها خلاصه می‌شود. اما در Raise the Shields قضیه فراتر از این حرف‌هاست. بازی RtS در سال 2017 توسط لوکاس گرلاخ طراحی شده است. این بازی برای 1 تا 6 بازیکن (ترجیحا 1 و یا 3 بازیکن) طراحی شده و حدود 20 دقیقه طول می‌کشد.

در این بازی هر بازیکن کنترل یک کشور را بر عهده دارد. کشوری شش ضلعی که به شش ناحیه مثلثی هم‌اندازه تقسیم شده است. در هر کدام از این شش ناحیه یک شهر قرار گرفته است. وظیفه‌ی شما این است که به کشور حریف حمله کرده و در همین حال با فعال کردن سپرهای دور کشور خود، از رسیدن حمله‌های حریف به شهرهای خود جلوگیری کنید. برای فعال کردن هر سپر باید انرژی موردنیاز آن را با اتصال ژنراتور مرکزی به دو پایه‌ی سپر فراهم کنید.

هر کس که زودتر بتواند به یکی از شهرهای حریف حمله کرده و یا هر شش سپر دور کشور خود را فعال کند، برنده‌ی بازی خواهد بود.

وسایل مورد نیاز

  • 1 مداد و پاک کن برای هر بازیکن
  • 1 صفحه بازی برای هر بازیکن
  • 2 تاس+ 1 تاس اضافه به ازای هر بازیکن

چیدمان اولیه بازی

  • به هر بازیکن یک صفحه‌ی بازی، یک مداد و پاک کن و یک تاس بدهید.
  • 2 تاس مشترک را وسط میز و در دسترس و دید همه بگذارید.
  • یک بازیکن را برای شروع انتخاب کنید.

چطور بازی کنیم؟

اول تاس‌ها را بریزید

بازیکن شروع کننده دو تاس مشترک را ریخته و وسط میز قرار می‌دهد. همه‌ی بازیکنان یک تاس مخصوص خود را هم می‌ریزند و جلوی خود می‌گذارند. بازیکن‌ها به طور همزمان از عدد تاس‌های مشترک و تاس مخصوص خود استفاده خواهند کرد.

حالا تاس‌ها را به کارهای مختلف اختصاص دهید

بعد از ریختن تاس‌ها، هر بازیکن جداگانه تصمیم می‌گیرد که هر کدام از 3 تاسی را که در اختیار دارد، برای چه کاری استفاده کند. این کار را مخفیانه و بدون اطلاع به دیگران انجام خواهید داد. باید یک تاس را به هریک از این سه مورد اختصاص بدهید: ناحیه‌ی کار، شکل اتصال، و حمله.

  • ناحیه‌ی کار: عدد این تاس تعیین می‌کند که شما در این نوبت در کدام یک از 6 ناحیه‌ی کشور خود به دنبال اتصال ژنراتور به سپرها خواهید بود. شما این اتصال را به تدریج و با هاشور زدن مثلث‌های روی صفحه‌ی خود برقرار خواهید کرد.
  • شکل اتصال: عدد این تاس مشخص می‌کند که شما چه شکلی را در ناحیه‌ی کار مورد نظر خود هاشور خواهید زد. شکل مربوط به هر عدد تاس زیر صفحه‌ی بازی شما مشخص شده است.

  • حمله: عدد این تاس نشان می‌دهد که شما به کدام ناحیه‌ از کشور بازیکن همسایه‌ی خود حمله خواهید کرد. شما همیشه به بازیکن سمت چپ تان حمله می‌کنید.

فرض کنید دو تاس مشترک بازیکنان 3 و 6 را نشان دهند، و تاس مخصوص شما عدد 1 را نشان دهد.

 

تصمیم‌هایتان را عملی کنید

اتصال‌ها را رسم کنید: شکل اتصال موردنظر خود را در ناحیه‌ای که انتخاب کرده‌اید بکشید. نتیجه را تا وقتی که همه شکل خود را نکشیده‌اند به کسی نشان ندهید. در حین رسم اتصال‌ها باید چند مورد زیر را رعایت کنید.

  • اتصال‌ها باید از ژنراتور مرکزی شروع شده و به یکی از پایه‌های سپرها منتهی شوند.
  • اتصال جدید باید حداقل در یک ضلع خود به ژنراتور یا مثلثی که در دورهای قبلی هاشور خورده است، متصل باشد.
  • شکل اتصال می‌تواند وارد ناحیه‌ی کناری هم بشود.
  • شکل اتصال شما نباید با خانه‌های مثلثی که قبلا پر شده‌اند، یا خانه‌های شامل ژنراتور، شهر، یا پایه‌ی سپر همپوشانی داشته باشد (نمی‌توانید مثلث‌هایی که قبلا هاشور زده‌اید، یا قسمت مربوط به شهر، ژنراتور، و پایه‌های سپر را هاشور بزنید).
  • به جای هاشور زدن مثلثی که در مسیر حمله قرار دارد، دور آن را خط بکشید

وقتی شکل اتصال شما قسمتی از ناحیه‌ی ویژه‌ی یک شهر را پر کند، قابلیت ویژه‌ی آن شهر را فعال کرده‌اید. بعدا قابلیت‌‌ها را توضیح خواهیم داد.

وقتی اتصال‌های شما ژنراتور را به یکی از پایه‌های سپر متصل کردند، دایره‌ی وسط این پایه را پر کنید.

اگر هر دو پایه‌ی یک سپر به ژنراتور وصل شدند، آن سپر فعال شده است. سپر فعال شده را با سیاه کردن مستطیل آن مشخص کنید.

حمله‌ها را مشخص کنید: بعد از این که همه‌ی بازیکن‌ها اتصال‌های خود را رسم کردند، صفحه‌ی بازی خود را به بقیه نشان دهید. حالا به همسایه‌ی سمت چپ خود بگویید که به کدام ناحیه‌ی کشور او حمله کرده اید. او این حمله را با پر کردن نزدیک‌ترین مستطیل خالی به تاس مورد نظر شما برای حمله مشخص می‌کند. اگر همه‌ی مستطیل‌ها در امتداد آن تاس قبلا پر شده باشند، این حمله‌ی جدید باعث تخریب شهر آن ناحیه شده و همسایه‌ی شما خواهد باخت.

اگر سپر ناحیه‌ی مورد حمله فعال شده باشد، حمله تأثیری نخواهد داشت.

دور بعد را شروع کنید

بازیکن اول تاس‌های مشترک را به نفر سمت چپ خود می‌دهد. این بازیکن شروع کننده‌ی دور جدید بازی خواهد بود.

پایان بازی

بازیکنی که زودتر از بقیه همه‌ی سپرهای خود را فعال کرده و یا یکی از شهرهای همسایه‌ی خود را تخریب کند، برنده‌ی بازی خواهد بود.

قابلیت‌های ویژه‌ی شهرها

هر شهر قابلیت ویژه‌ای دارد که پس از فعال شدن، یک‌بار در طول بازی توسط هر بازیکن قابل استفاده است. وقتی یکی از اتصال‌های شما، وارد ناحیه‌ی ویژه‌ی یک شهر شود، قابلیت ویژه‌ی آن شهر فعال خواهد شد و از دور آینده قابل استفاده خواهد بود. در هر دور فقط یک قابلیت ویژه را می‌توانید استفاده کنید. بعد از استفاده از قابلیت ویژه‌ی یک شهر، نیم‌دایره‌ی داخل شهر را پر کنید. قابلیت‌های ویژه شهرها در ادامه معرفی شده اند.

1: یک حمله‌ی حریف را نادیده بگیرید و مستطیل مربوط به تاس آن را پر نکنید.

2: عدد یکی از تاس‌ها را یکی اضافه یا کم کنید (6 به 1، و 1 به 6 تبدیل خواهد شد). این تغییر فقط برای شما اعمال می‌شود.

3: دو مثلث را در یک ناحیه‌ی دلخواه هاشور بزنید.

4: قابلیت ویژه‌ی یک شهر را بازیابی کنید (نیم دایره‌ی داخل شهر را پاک کنید).

5: یکی از تاس‌های مشترک را پشت و رو کنید. این قابلیت بر روی همه بازیکنان تأثیر خواهد گذاشت.

6: یک مستطیل حمله را پاک کنید. اگر شهری نابود شده باشد، این قابلیت بر روی آن ناحیه تأثیری نخواهد داشت.

تغییرات قوانین در بازی تک نفره

با اعمال این تغییرات در قوانین بازی، می‌توانید آن را به صورت یک نفره هم تجربه کنید:

چیدمان اولیه‌ی بازی: سه تاس بریزید. به ازای هر کدام یک مستطیل حمله در آن‌ ناحیه را پر کنید.

تاس‌ها را به کارهای مختلف اختصاص دهید: تاس‌های مربوط به ناحیه‌ی کار و شکل اتصال مثل قبل عمل خواهند کرد. اما تاسی که برای حمله در نظر گرفته‌اید، به سرزمین خودتان حمله خواهد کرد.

تصمیم‌هایتان را عملی کنید: اگر سپرهای شما مانع وارد شدن حمله می‌شوند، تاس حمله را یک بار دیگر بریزید. اگر این حمله توسط سپرها خنثی نمی‌شود، مستطیل مربوط به آن را پر کنید.

شرط پیروزی: اگر پیش از این که یکی از شهرهایتان تخریب شود، بتوانید همه‌ی سپرهای خود را فعال کنید، بازی را برده‌اید.

می‌توانید با پر کردن یک مستطیل حمله در هر کدام از ناحیه‌ها پیش از شروع بازی، درجه‌ی سختی بازی را افزایش دهید.

حرف آخر

جذابیت این بازی در تصمیم‌های دشواری است که پیش رو دارید. با کدام تاس حمله کنید و با کدام دفاع؟ از سوی دیگر همیشه از تاس‌های حریف باخبر هستید و ممکن است بتوانید تصمیم او را پیش بینی کنید. اما یادتان باشد که عکس این قضیه هم ممکن است.

نسخه‌ی قابل چاپ این بازی را می‌توانید از این جا دریافت کنید. این بازی هم مثل بیشتر بازی‌های سبک تاس بریز و بنویس به وسایل خاصی نیاز ندارد؛ اما تجربه‌ی آن، سریع، جذاب و احتمالا هیجان انگیز خواهد بود.

پی نوشت: این بازی یک بسته الحاقی کوچک هم دارد. کارت موجود در این بسته‌ی الحاقی، جهت حمله‌ی بازیکنان را در هر نوبت تغییر می‌دهد.

امیر اردشیری
امیر اردشیری

مدتی هست که با بازی‌های رومیزی آشنا شدم. خیلی ازشون خوشم میاد. امیدوارم شما هم همین حس را داشته باشید.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. ارمند گفته؛
    16:24 1397/06/20

    سلام ، گرچه همیشه ادبیات متن هایتان مقدار زیادی اشتباه دارد و کاش به اندازه معقول و لازم به روشها و آداب گزارش نویسی یا مقاله نویسی یا … اهمیت دهید . اما من با سایت شما خبرها و اطلاعات زیادی در مورد بازی های رومیزی بدست آوردم و بسیار از گروهتان ممنونم . در ضمن صفحه بارگزاری این بازی کد 404 میدهد .

    • امیر اردشیری گفته؛
      18:28 1397/06/20

      سلام. از تذکر شما ممنونم. من نویسنده‌ای تازه کار هستم و حتما سعی خواهم کرد شیوه‌ی نگارش خود را تصحیح کنم. اگر این اشتباهات متداول را به بنده تذکر داده یا من را در جهت اصلاح آن‌ها راهنمایی کنید، سپاس‌گذار خواهم شد.
      سایت BoardGameGeek به دلیل انتقال به Google Cloud از دسترس ما خارج شده است.
      با تشکر از توجه شما.

  2. حمید گفته؛
    13:43 1397/07/05

    سلام. با اینکه این بازی قوانین جامع و بسیار ساده ای دارد، توجه بیش از حدی نسبت به ریزقوانین شده و باعث شده است تا خواندن مقاله و روش بازی بسیار گیج کننده شود. ولی با تشکر از معرفی

    • امیر اردشیری گفته؛
      01:29 1397/07/06

      سلام.
      اول از بابت گیج کننده بودن مقاله عذر خواهی می کنم. اما استثنائا هدف از این مقاله و چند مقاله‌ی پیشین آن، آشنایی کامل با چند بازی در سبک Roll and write بود. به همین منظور روی آموزش قوانین تمرکز کردم.
      ممنون از تذکر به جای شما دوست عزیز!

  3. مسعود کاظمی گفته؛
    07:46 1397/11/16

    سلام
    نحوه ریختن تاس ها چطوری هستش ؟‌ ۳ تا تاس ریختم به دلخواه هر کدام رو خواسم به دفاع یا حمله می تونم استفاده کنم ؟ و اینکه هر عددی اومد اون خانه ای رو پر میکنم که رو تاس اومده ؟

    • امیر اردشیری گفته؛
      10:13 1397/11/17

      سلام.
      هر بازیکن همیشه یک تاس برای خودش داره. به غیر از این تاس، دو تاس هم وسط میز هست که همه‌ی بازیکنان می‌تونند از اعدادشون استفاده کنند.
      اول هر نوبت، هر بازیکن تاس مخصوص خودش را می‌ریزه و جلوش می‌گذاره. دو تاس مشترک هم ریخته شده و وسط میز گذاشته می‌شن.
      پس الان هر بازیکن 3 عدد داره (یکی مربوط به تاس خودش و دو تا مربوط به تاس‌های مشترک).
      حالا یکی از این سه تا عدد را برای حمله انتخاب می‌کنه. بازیکن سمت چپش مجبوره خونه‌ی حمله‌ی بعدی تو ناحیه‌ی اون عدد را پر کنه.
      دو تا عدد باقی می‌مونند. که یکی‌شون مشخص می‌کنه بازیکن تو کدوم ناحیه باید اتصال جدیدش را بسازه و آخری مشخص می‌کنه که این اتصال چه شکلیه.
      فرض کنید تاس ویژه‌ی بازیکن 3، و دو تاس وسط 4 و 6 را نشون می‌دادن. بازیکن تصمیم می‌گیره 3 را برای حمله استفاده کنه. پس حریف سمت چپش باید مستطیل بعدی توی ناحیه‌ی 3 صفحه‌اش را هاشور بزنه.
      حالا دو تا عدد 4 و 6 باقی مونده (البته دست بازیکن بود که یک عدد دیگه مثلا 6 را برای حمله انتخاب کنه، در اون صورت دو عدد 3 و 4 برای ساخت اتصال باقی می‌موند). بازیکن می‌تونه یا:
      – یک ذوزنقه (شکل مربوط به عدد 4) را توی ناحیه 6 صفحه‌اش پر کنه، یا
      – یک شش ضلعی (شکل مربوط به عدد 6) را توی ناحیه 4 صفحه‌اش پر کنه.

  4. مسعود گفته؛
    21:26 1397/11/22

    خوب تا اینجا درست – بازیکن از کجا می دونه که حریف قراره به کجا حمله کنه ؟ چون تو راهنماش نوشتین تا اخر اتصالات کسی برگه هم رو نمی بینه ؟ و اینکه بهتره خونه 4 رو انتخاب کنیم و 6 تا هاشور بزنیم که اینجوری زودتر تر تموم کنیم تا اینکه بخوایم خونه 6 رو انتخاب کنیم 4 تا هاشور بزنیم درسته ؟

    • امیر اردشیری گفته؛
      00:53 1397/11/24

      اول این که شما انتخاب حریف را نمی دونید. اما هر 3 تا تاسی که می‌خواد استفاده کنه را می‌بینید (هم 2 تاس مشترک همه بازیکن‌ها، هم 1 تاس ویژه‌ی حریف). پس می‌تونید حالت‌های مختلف انتخابش (که میشه انتخاب 2 از 3 بدون ترتیب، یعنی 3 حالت مختلف) را بررسی کنید.
      دوم اینکه اگر به خونه‌ی 4 یا 6 شما حمله کنه چی؟
      اتصال‌های بزرگتر همیشه بهتر نیستند. بعضی وقت‌ها یک اتصال کوچک کافیه. و حمله مهم‌تره.

  5. مسعود گفته؛
    21:40 1397/11/22

    و اینکه ما هر بار تاس ها رو میریزیم ناحیه کاری و اتصالاتمون یا حمله مون تغییر میکنه چون تاس ها رو که میندازیم اعداد مختلف به هرحال میوفته تا جای ادامه میدیم که بلاخره سپر یه ناحیه فعال بشه ؟ و ایا بنظرتون خوب نیست که اعداد کوچیک رو به ناحیه اختصاص بدیم و اعداد بزرگ رو به هاشور زدن ؟!

    • امیر اردشیری گفته؛
      00:57 1397/11/24

      درسته که هر بار تاس می‌ریزیم همه‌ی اعداد به طور تصادفی ایجاد می‌شن. ولی فعال شدن سپر یک ناحیه کافی نیست. فعال کردن همه‌ی سپرها یکی از راه‌های برده.
      اما اگر به ناحیه‌ای که متناظر عدد بزرگتر باشه حمله کنند، اون موقع دفاع از اون ناحیه مهم‌تر از شکل اتصال خواهد بود.
      و یادتون باشه که اعداد تاس‌ها برای همه تصادفیه، نه فقط شما. و این که دو عدد (مربوط به دو تاس وسط زمین) برای همه‌ی بازیکن‌ها مشترکه.

  6. حامد گفته؛
    07:05 1398/05/06

    سلام .میخوام یه کافه گیم بزنم .جای مناسبی دارم .ولی اطلاع از کافه گیم واین که به چه سبکی شروع کنم رو ندارم.لطفا راهنمایی کنید.ممنون ۰۹۱۶۲۶۷۰۲۵۵

  7. متین گفته؛
    23:03 1398/09/19

    سلام.متن عالی بود.فقط یه سوال؟؟؟وقتی میخوام فایل بازی رو دانلود کنم سایت باز نمی شه.باید چه کار کنم؟

  8. Salman گفته؛
    00:32 1398/11/18

    اول بازی من6.6.4 گیرم اومد ولی هیچکودوم رو نمیتونستم بازی کنم مگر این که برم تو قسمت شهرم باید چیکار میکردم…..

  9. سید علی گفته؛
    07:48 1399/02/19

    سلام
    علت ارور رو قبلا فرموده بودید ولی الان بازی رو از چه تی از چه لینکی تهیه کنیم چون مجذوب بازی شدم و در حال حاضر هیچ سایتی رو نمیبینم که این بازی رو عرضه کرده باشه اگر میشه خودتون یه لینک بدید یا اگر دانلود کردید قبلا فایلش رو بذارید که دست ما تا دسته تو گل نمونه

لینک کوتاه