رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بازی چاپی 30-Rails

در ادامه معرفی بردگیم های سبک Roll and Write‌ این بار به سراغ یک بازی فکری با تم قطار به اسم 30-Rails رفته‌ایم که به جز برگه‌ای برای نوشتن، تنها به دو عدد تاس نیاز دارد!


بازی 30-Rails یا ۳۰ عدد ریل، یک بازی رومیزی برای ۱ تا ۸ بازیکن است که در زمانی حدود ۲۰-۳۰ دقیقه انجام می‌شود. طراح این بازی Julain Anstey است که بازی‌های زیادی را در این سبک طراحی کرده است. بازی ۳۰ ریل از بازی‌های دسته Roll and Write است که همان طور که از اسمش پیداست مهم‌ترین جنبه بازی تاس انداختن و نوشتن (یا کشیدن روی صفحه بازی) به وسیله مداد، خودکار یا ماژیک بر اساس نتایج تاس است.

در این بازی هر بازیکن یک صفحه در اختیار دارد که در آن یک شبکه ۶×۶ از خانه‌های خالی وجود دارد. در ابتدای بازی بازیکن باید در ۶ تا از این خانه ها، ۵ کوه و ۱ معدن بکشد، یک خانه را به عنوان خانه جایزه‌دار علامتگذاری کند و در ۴ ضلع صفحه، ۴ ایستگاه را با عددهای ۱ تا ۴ مشخص کند. در طول بازی باید تاس بریزد و براساس نتیجه تاس‌ها که موقعیت و نوع ریل را تعیین می‌کنند، خانه‌های صفحه‌ی بازی را با ریل‌هایی که می‌کشد پُر کند. در نهایت پس از ۳۰ نوبت نقشه کامل می‌شود و امتیازها محاسبه می‌شوند. هر چه تعداد بیشتری ایستگاه به هم وصل شوند امتیاز بیشتری خواهید داشت. به علاوه وصل کردن ایستگاه‌های بیشتر به معدن و گذشتن مسیر ریل‌ها از خانه‌ی جایزه‌دار هم امتیاز دارد.

برای آشنایی بیشتر با سبک Roll and Write این مقاله را بخوانید:

دانلود کن، پرینت کن، تاس بریز و بنویس!

 

در ادامه به توضیح روش بازی به طور کامل می‌پردازیم.

اجزای بازی

  • صفحه بازی
  • مداد یا خودکار
  • دو عدد تاس با رنگ‌های مختلف ( بر اساس قوانین بازی یک تاس سفید و یک تاس رنگی)

شروع بازی

برای شروع بازی کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید :
۱- یک تاس را ۶ بار بیندازید و به ازاء هر تاس، به ترتیب در هر ردیف در خانه‌ای که عددش یا عدد تاس برابر است یک کوه بکشید. یکی از کوه‌ها را می‌توانید نادیده بگیرید و نکشید(کی دلش می‌خواهد یک کوه اضافه داشته باشد!!). پس ۵ کوه دارید که هر کدام در یک ردیف افقی قرار دارد.
۲- یک خانه را میان ۴ خانه اطراف یکی از کوه‌ها(بالا، پایین، چپ و راست) را انتخاب کنید و روی آن بنویسید M یا «معدن» (یا اگر میتوانید یک معدن بکشید).
۳- در هر ضلع از صفحه بازی، در خانه های خاکستری اطراف صفحه، یک عدد از ۱ تا ۴ را به انتخاب خود بنویسید.( مثلا ۱ در ضلع سمت چپ، ۲ در بالا، ۳ پایین و ۴ راست). هر شماره نشانگر یک ایستگاه است.هر چه ایستگاه‌های بیشتری به هم وصل شوند امتیاز شما بیشتر خواهد بود.
۴- یک خانه را در مرکز شبکه ۶×۶ (‌یکی از ۴ خانه مرکزی) به عنوان خانه جایزه‌دار انتخاب کنید. می‌توانید آن را هاشور بزنید، گوشه‌اش یک علامت بگذارید، دورش خط بکشید یا هر جور که می‌توانید آن را از بقیه خانه‌ها متمایز کنید.

 

روند بازی

بازی شامل ۳۰ نوبت است. در هر نوبت دو تاس را می‌اندازید. تاس سفید نشانگر سطر یا ستونی (افقی یا عمودی به انتخاب خودتان) است که ریل را در آن خواهید کشید و تاس رنگی نشانگر نوع ریل است (در صفحه بازی شکل ریل‌ها بر اساس عدد تاس نمایش داده شده‌است).

اگر در سطر یا ستون متناظر با عدد تاس، همه‌ی خانه‌ها پر بود، می‌توانید هر خانه‌ی خالی را که از هر جای نقشه خواستید انتخاب کنید و ریل را در آن بکشید.

تغییر دادن عدد تاس: در طول بازی، عدد هر کدام از تاس ها را یک بار می‌توانید تغییر دهید. می‌توانید عدد هر دو تاس را در یک نوبت تغییر دهید یا این که هر کدام را در یک نوبت جدا. وقتی عدد تاس را تغییر دادید، روی صفحه بازی علامت مربوط به تاس مورد نظر (علامت سوال سفید یا سیاه) یک خط بکشید تا فراموش نکنید که یکبار تاس را تغییر داده اید.

پایان بازی: بعد از ۳۰ نوبت، نقشه کاملا پر شده و حالا وقت محاسبه امتیازهاست. امتیاز خود را با معیار زیر ارزیابی کنید :
۴۰+ : قابل قبول
۵۰+ : خوب
۶۰+ : عالی

امتیازدهی

موارد زیر در بازی امتیاز دارد:

  • کامل کردن هر مسیر بین ۲ ایستگاه
  • تعداد خانه های هر مسیر
  • وصل ایستگاه ها به معدن
  • عبور دادن هر مسیر از خانه جایزه دار

هر جفت ایستگاه امتیاز ویژه خود را دارد. ایستگاه‌های با عدد بالاتر امتیاز بیشتری دارند. برای نمونه وصل کردن ۱ و ۲ به هم ۱ امتیاز ولی وصل کردن ۳ و ۴ به هم ۵ امتیاز دارد( امتیاز هر مسیر در بخش امتیاز ها کم رنگ، مقابل همان مسیر از پیش نوشته شده‌است).موقع بررسی مسیرها به شکل و جهت ریل ها دقت کنید. فقط مسیرهای مشخص شده در ریل ها قابل قبول هستند. شما مجاز نیستید یک مسیر را برعکس بروید (به اصطلاح دنده عقب بروید) یا این که از یک ایستگاه واسطه استفاده کنید.

برای هر خط ریل :
۱- اگر دو ایستگاه به هم وصل شده‌اند عدد مشخص شده را روی صفحه پررنگ کنید.
۲-تعداد خانه‌های مسیر را بشمارید و در خانه دوم بنویسید. اگر مسیر شما به طور مجاز از یک خانه دوبار عبور میکند (مثلا با استفاده از یک چهار راه، منحنی دوگانه یا سه راه) آن خانه را دوبار بشمارید.(اگر دو مسیر ممکن است، راه کوتاه تر قابل قبول است).
۳-اگر مسیر از خانه جایزه دار میگذرد عدد ۲ را در خانه سوم بنویسید. (اگر مسیر دوبار از خانه جایزه دار میگذرد، فقط یک بار حساب میشود)
جمع ۳ عدد را در جلوی هر مسیر، در خانه چهارم بنویسید.
تعداد ایستگاه‌هایی که به معدن وصل هستند را بشمارید و امتیاز آن را در بخش امتیاز‌ها پررنگ کنید.برای نمونه وصل کردن ۲ ایستگاه به معدن ۶ امتیاز دارد.
در نهایت امتیاز همه مسیرها را با امتیاز معدن جمع کنید. این امتیاز کل شماست.

بازی چند نفره

این بازی را با هر تعداد بازیکن می شود بازی کرد (هر کس صفحه بازی خود را دارد) .همه بازیکن‌ها به طور مشترک از نتیجه تاس‌ها استفاده می‌کنند ولی در مورد این که کوه‌ها، معدن، خانه جایزه‌دار و ایستگاه‌ها را کجا بگذارند و ریل ها را کجا بکشند به طور مستقل تصمیم می‌گیرند. به علاوه تغییر دادن تاس برای هر بازیکن به طور مستقل انجام می‌شود. یعنی اگر برای نمونه عدد ۱ و ۳ آمده باشد و یک بازیکن تصمیم بگیرد که هر ۲ عدد را تغییر دهد، عددها فقط برای خود او تغییر می‌کند و برای بقیه بدون تغییر می‌ماند. بازیکنی که در پایان بیشتر امتیاز داشته باشد برنده خواهد بود.

بازی پیشرفته

در بازی پیشرفته تغییر تاسی در کار نیست و خرید سهام به بازی اضافه می‌شود به ترتیب زیر :

بازیکن در هر نوبت به جای کشیدن ریل، میتواند سهام یکی از مسیرها را بخرد به این شکل که از بین ۲ عدد آمده تاس ها بیشترین را انتخاب می‌کند و جلوی یک مسیر به انتخاب خود در خانه مخصوص سهام می‌نویسد. اگر در مسیر مورد نظر از قبل عددی نوشته شده، عدد قبلی با عدد جدید جمع می‌شود.

کار دیگری که باید انجام دهد این است که باید یک خانه از نقشه انتخاب کند و روی آن یک ضربدر بکشد. معنیش این است که تا آخر بازی در آن خانه ریلی نخواهد کشید و از آن استفاده نخواهد کرد. برای نمونه روی مسیر ۲-۱ قبلا عدد ۴ را نوشته شده و حالا هم عدد ۵ آمده. ۵ را ۴ جمع می‌کند و ۹ را در خانه سهام مسیر ۲-۱ می‌نویسد. در محاسبه امتیازها جمع امتیاز هر مسیر را با سهام آن مسیر مقایسه می‌کنیم. عدد کمتر را به عنوان امتیاز آن مسیر در نظر در نظر می‌گیریم. اگر مسیر کامل نشده باشد هیچ امتیازی نخواهد داشت. بقیه موارد مانند بازی معمولی محاسبه می شوند.

در پایان

بازی ۳۰ ریل یک بردگیم ساده و جذاب است که با امکانات کمی قابل بازی است، مدت زمان مناسبی دارد و برای جمع های با تعداد بالا مناسب است. با افزایش تعداد بازیکن مدت بازی تغییر زیادی نمی‌کند چون همچنان بازی پس از ۳۰ نوبت به پایان می‌رسد. شاید مهمترین ایراد بازی را در حالت چند نفره بتوان عدم تعامل بازیکن ها با یکدیگر دانست.

دانلود فایل‌های نسخه چاپی بازی:

صفحه بازی

راهنمای بازی به انگلیسی

 

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. امیررضا گفته؛
    13:56 1397/06/13

    سلام و عرض ارادت و خسته نباشید.
    این سری جدید مقالات roll and write خیلی عالی و معرکه هستند.
    ممنون

  2. کلبه لیزر گفته؛
    19:00 1397/07/27

    سلام خدمت دوستان . ساخت انواع بازی های کارتی با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت با برش لیزری ارسال به سراسر کشور ادرس پیج اینستاگرام @kolbe_hadieh

لینک کوتاه