رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بازی کارتی Condottiere

خب چکار میشه کرد؟ همیشه که یک بازی با استراتژی‌های فراوان برای پیشروی و راه‌های بسیار برای کسب امتیاز جواب نمی‌دهد. گاهی یک بازی ساده با صفت «باحال» کافی است. و منظور من از «باحال» این است که: چیدمانش در حد این باشد که کارت‌ها را بُر بزنی و شروع کنی. کل کاری هم که در نوبتت انجام دهی این باشد که یا یک کارت بازی کنی و یا نوبتت را پاس بدهی! و کل فکری هم که بخواهد این باشد که الان همراهش چایی بخورم یا قهوه!!

در اینگونه موارد اولین بازی که از ته قفسه و زیر هیکل سنگین بازی‌های درشت بیرون می‌کشم و روی میز می‌گذارم چیزی نیست جز کندوتیِری Condottiere . که یک بازی کارتی سبک قلمروگیری (مثل ریسک) است که جو اتاق را به سرعت تبدیل می‌کند به صحنه‌ی مذاکره و بلوف و توی پاچه کردن و نگاه‌های معنی‌دار!

این بازی نسبتا سن وسال‌دار (متولد ۱۹۹۵) را اخیرا ZMAN Games مورد عنایت قرار داده و دستی به تصویرسازی و بر و رویش کشیده تا بعد از مدت‌ها Out of Print بودن، بالاخره در دسترس قرار گیرد و همین شد بهترین بهانه برای معرفی‌اش.

 

و حالا کمی تاریخ…

کندوتیری یک لغت ایتالیایی است معادل کنداکتور (Conductor) انگلیسی یا همان پیمانکار خودمان! البته اینجا قضیه پیمانکاری تعمیرات و ساخت وساز مطرح نیست. ظاهرا در قرن ۱۳ میلادی ایالات داخلی ایتالیا هرکدام ادعایی داشتند برای حکمرانی، ولی زورش را نداشتند! یعنی ارتش و این‌ها نداشتند! می‌رفته‌اند و با افرادی قرارداد می‌بسته‌اند برای تشکیل نیروی نظامی. به این‌ها می‌گفته‌اند کندوتیری یا همان پیمانکار یا به عبارت درست‌تر «فرمانده مزدوران».

این کندوتیری‌ها میرفته‌اند یک عده سرباز مزدور قد و نیم‌قد از این‌ور و آن‌ور جمع می‌کرده‌اند و کمی هم آب بهشان می‌بسته‌اند و یک مثلا سپاهی درست می‌کرده‌اند! حالا، همانطور که احتمالا خودتان حدس زده‌اید، بازیکنان در بازی نقش همین فرماندهان را بازی می‌کنند و تلاش می‌کنند با سپاه کج و کوله‌ای که در دستشان است ایالتی، یا حداقل مرکز استانی چیزی را به قلمروشان اضافه کنند.

درس تاریخ تمام، برویم سراغ زنگ بازی!

در این بازی، ۲ تا ۶ بازیکن تلاش می‌کنند تا هرکدام در طول بازی ۳ ایالت مجاور (و یا ۵ ایالت غیر مجاور) را فتح کنند. اول هر دور محل دعوا را مشخص می‌کنیم! مثلا میلان! بعد همه شروع می‌کنیم به نوبت کارت بازی کردن تا زمانیکه همه پاس بدهند و آنوقت بازیکنی که قویترین ارتش را بازی کرده آن استان را صاحب می‌شود و سپس محل دعوای بعدی را مشخص می‌کند!

اما کارت‌هایی که بازی می‌کنیم چه هستند؟

کارت‌ها در واقع همان سربازان مزدور هر بازیکن هستند که از اعداد ۱ تا ۱۰ را شامل می‌شوند. عدد کارت نشان‌دهنده‌ی قدرت آن کارت است. مثلا کارت شماره ۱ سربازی پیزوری است که به غیر از دسته‌ی پلی‌استیشن در زندگی چیزی به دست نگرفته است. ولی شماره ۱۰ یک شوالیه‌ی میانسال ولی قبراق و با تجربه است که بعد از بازنشستگی گهگداری در ازای چند همیان زر، شمشیری می‌چرخاند و عربده‌ای می‌کشد! غیر از کارت‌های سربازان چند کارت بدون عدد هم در بازی هستند که جلوتر مثال می‌زنم.

بازیکنان کارت‌ها را در نوبت‌شان جلوی خود قرار می‌دهند و به این ترتیب نیروهایی که به محل دعوا می‌فرستند را مشخص می‌کنند. نکته اینجاست که کسی نمی‌تواند کارت بکشد. یعنی هرچه در دست داری دیگر همان است و باید با آن سر کنی! تا وقتی که همه کارت‌هایشان تمام شود و دوباره تجدید قوا کنیم و دستمان پر شود.

ممکن است به نظرتان برسد که خب اینکه خیلی شانسی است؟؟ اگر دستم بد  باشد چی؟

اتفاقا زیبایی بازی همین جاست. در همین گلوگاه «دست بد» است که بازیکن خونسرد می‌تواند با لبخندی بر لب، دیگر بازیکنان را گول بزند. مهم کارت‌های در دست نیست، مهم نحوه و ترتیب بازی کردن آن‌ها و بازی روانی است که باید به راه بیاندازید.

یک بخش از بازی را مثال می‌زنم.

مثلا دعوا سر همان میلان است. به خودم می‌گویم که «یه ۱۰ بنداز و قال قضیه رو بکن! همه می‌شینن سر جاشون!» ۱۰ را با افتخار روی میز می‌گذارم. نفر بعدی پاس می‌دهد و باعث می‌شود احساس قدرت کنم. اما بازیکن بعدی که کمی چغر و بَد بدن است با خونسردی یک کارت ۱ بازی می‌کند. قیافه‌ام در عرض یک فریم تبدیل به آدامس جویده‌شده می‌شود. نمی‌دانم چه در سر دارد. منکه راحت می‌توانم کارت یکش را له کنم. اما ظاهرا نقشه‌ای دارد.

برای محکم‌تر شدن جایگاهم در میلان یک کارت ۴ هم به ارتش اضافه می‌کنم. او باز هم ۱ بازی می‌کند. شده‌ایم ۱۴ به ۲. کم‌کم نگران می‌شوم. با عدم اطمینانی که از حرکت دستانم هم مشخص است یک ۲ بازی می‌کنم. ۱۶ به ۲. ناگهان حریف بد بدن ما یک کارت زمستان بازی می‌کند که باعث می‌شود تمام کارت‌ها عددشان ۱ حساب شود! یعنی میشویم ۳ به ۲! تکانی می‌خورم و نگاه سراسر خشمم را به او می‌دوزم.

اما ناگهان اخم‌هایم را باز می‌کنم و لبخند کل صورتم را فرا می‌گیرد. نخیر جناب چغر! این بازی تو نیست، این تویی که در بازی من گیر کردی! این تویی که گول دست لرزان مرا خوردی و زمستانت را سوزاندی! با اعتماد کارت مترسک را بازی می‌کنم که اجازه می‌دهد که یک کارتی که قبلا بازی‌کرده‌ام را برگردانم در دستم. سریعا کارت ۱۰ نازنین را برداشته و در دستم قرار می‌دهم و آسوده به صندلی تکیه می‌دهم.

حریف قدری دستپاچه می‌شود، با نگرانی کارت ۳ را بازی می‌کند که مشخصا قوی‌ترین کارتی است که در دست دارد. با خیال راحت کارت بهار، که باطل‌کننده‌ی تاثیر کارت زمستان است، را بازی می‌کنم. می‌شویم ۶ به ۵… پاس می‌دهد… میلان از آن من است!

چرا این بازی را انقدر دوست دارم؟

چیزی که در Condottiere بازی را برای برنده ممکن می‌کند استراتژی و تاکتیک نیست، بلکه این است که دستش هنگام بازی کردن کارت نلرزد، اینکه با چنان اطمینانی کارتش را روی میز بگذارد که گویی او تنها مدعی تخت و تاج است. در کندوتیری باید که بتوانید یک بازی فراتر از بازی روی میز به راه بیندازید، باید بتوانید ذهن حریفان را بخوانید و از کانال ذهنی آن‌ها وارد شده و روان‌شان را به بیراهه بکشید. با کارت عدد پایین شروع می‌کنید؟ عالی است، همه تصور می‌کنند در حال ارزیابی هستید، یا شاید هم می‌خواهید بعدش زمستان بازی کنید. با کارت عدد بالا شروع می‌کنید؟ آن هم عالی است! شاید بعدش می‌خواهید قبل از اینکه رقبا امکان عکس‌العمل داشته باشند کارت کلید را بازی کنید که در جا دعوا را تمام می‌کند! یا شاید بخواهید با چند کارت ۲ و ۳ شروع کنید و در سایه حرکت کنید تا ناگهان با رو کردن کارت طبل‌نواز، که ارزش کارت‌هایتان را دو برابر می‌کند از سایه به آفتاب و وسط میدان بیایید و …
Condottiere برای من در سبک بازی‌هایی مثل Citadels قرار می‌گیرد که جادوی اصلی آنها فراتر از خود بازی و در حال و هوای دور میز و بین بازیکنان شکل می‌گیرد.

کندوتیری بازی کمین کردن و منتظر لحظه نشستن است، لحظه که رسید باید ریسک کرد، باید مطمئن بود، کوچکترین تزلزل در بازی رقبا را جَری می‌کند، آنوقت دیگر بلوف نمی‌گیرد و تهدید موثر نمی‌شود.

حریفان از قدرت کارت‌های در دست شما بی‌خبرند، حتی از میزان تمایل شما به ایالت مورد دعوا هم خبر ندارند، اینگونه تمام اطلاعات در حبابی از عدم اطمینان و بلوف قرار می‌گیرد؛

آیا واقعا می‌خواهد پارما را اشغال کند یا می‌خواهد کارت‌های خوب ما را پایین بکشد و دست بعد راحت ناپولی را بگیرد؟

کسی نمی‌داند! معلوم نیست که هدف کی بُرد است و هدف کی تضعیف دیگران. وقتی همه چیز معلوم می‌شود که دیگر دیر است، نبرد تمام شده و دارند زمین را آب و جارو می‌کنند برای دعوای بعدی! کندوتیری بازی «بازی زیرپوستی» است، بازی دام و کشاندن حریفان به بیراهه. اگر در شطرنج همیشه باهوشترین برنده است و در قمار خوش‌شانس‌ترین، در Condottiere بازیکنی برنده است که از بقیه «باحالتر» باشد!

دانلود نسخه چاپی بازی کارتی Condottiere

 

طراح این بازی دومینیک ارهارد Dominique Ehrhard است که بازی‌های مطرحی مثل مراکش Marrakesh (که در این ویدیو معرفی‌اش کرده‌ایم) و پنیک لب Panic Lab (که در این ویدیو معرفی‌اش کرده‌ایم و اینجا هم در موردش نوشته‌ایم) را نیز طراحی کرده‌است.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. محمد گفته؛
    15:01 1397/03/22

    نمیشه فایل هاشو برای پرینت کردن بزارید؟
    من نسخه آرت قدیمیشو گیر آوردم ولی اصلا خوب نیست…
    به نظرتون خیلی طول میکشه یه اسکن از کارتاش بگیرید و بزارید؟
    برای عیدی به طرفدرای رومیز^_^

  2. حبیب گفته؛
    15:25 1397/03/22

    سلام تو نسخه چاپی که گذاشتین فقط بیستا کارت موجوده یعنی کلا همین بیستا کارتو داره اگه اینطوره چجوری میشه 6 نفره بازی کرد ؟

    • امیر سلامتی گفته؛
      16:11 1397/03/22

      سلام
      زیر هر صفحه نوشته چند نسخه باید بگیری. یکیش ۸ نسخه است (میشه ۸۰ کارت) یکیش هم ۳ نسخه (میشه ۳۰ کارت).جمعا باید بشه ۱۱۰ کارت.

  3. امیررضا رمضانی گفته؛
    18:58 1397/03/22

    دروووود به برو بچه های با حال رومیز . امیر سلامتی عزیز عرض ارادت خیلی چاکریم . اقا من که آخرشم کارو بار و از اینجا برمیدارم میام کنار شما دوستان عزیز … بازم تشکر بابت وقتی که میگذارید …. پاینده باشین

  4. A. H. Nobakht گفته؛
    22:36 1397/03/22

    آقا دستتون واقعا درد نکنه چرا اینقدر خوبید ؟!
    من ظهر خوندم مقاله رو نسخه های چاپی نودن الان دیدم واقعا خوشحال شدم
    یه چیز دیگه راجب سایت
    از وقتی این شکلی شده سایتتون دیگه نویسنده مطلب نوشته نمیشه
    ما از تو کامنت هایی که نویسنده مقاله حواب میده میفهمم کدوم عزیزی نوشته
    اگه اسم نویسنده نوشته بشه مثل قبل عالی میشه !

  5. مهدی گفته؛
    13:01 1397/03/23

    سلام و تشکر از سایت خوبتون
    میخواستم ببینم باتوجه به بسته شدن تلگرام، آیا شما در پیام رسان های ایرانی هم فعال هستید؟
    مثلا ایتا یا بله و یا…
    میشه اگر فعال نیستید حتما یه کانال درست کنید؟
    ممنونم از لطفتون
    😊😊😊😊🤗🤗🤗

  6. مهدی اسلامی گفته؛
    13:01 1397/03/23

    سلام و تشکر از سایت خوبتون
    میخواستم ببینم باتوجه به بسته شدن تلگرام، آیا شما در پیام رسان های ایرانی هم فعال هستید؟
    مثلا ایتا یا بله و یا…
    میشه اگر فعال نیستید حتما یه کانال درست کنید؟
    ممنونم از لطفتون
    😊😊😊😊🤗🤗🤗

    • امیر سلامتی گفته؛
      09:54 1397/03/25

      سلام دوست عزیز. ممنون از شما
      خیر ما همچنان فقط در تلگرام و اینستاگرام هستیم و اگر تصمیمی گرفتیم حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم

  7. محمد امین گفته؛
    09:58 1397/03/28

    سلام.ببخشید این نقشه که گذاشتید تیکه تیکه شده.
    اگه بخوام پرینت بگیرم روی چه کاغذی و چه شکلی باید پرینت بگیرم
    ممنون میشم جواب بدید

    • امیر سلامتی گفته؛
      13:55 1397/03/29

      سلام. بهتره اول با فتوشاپ تیکه‌ها رو به هم بچسبونید. سایزش از آ-۴ کوچیکتره.
      بهتره روی کاغذ گرم بالا (۲۵۰ مثلا) بگیرید یا اینکه اگه گرم پایین می‌گیرید لمینیتش کنید.

        • محمد امین گفته؛
          23:38 1397/03/30

          من کارت ها رو روی گلاسه a3 ۲۰۰ گرمی زدم با لمینت و برش حدود ۱۴۰ تومن شد
          من کامل پشیمون شدم از چاپ
          همیشه انقدر هزینه بالا میشه؟؟
          خود بازی رو میخریدم کمتر میشد قیمتش

          • امیر سلامتی گفته؛
            13:25 1397/04/01

            مشکل چاپ دیجیتال همین هزینه‌ی بالاشه. به نظرم یکم زیادی گرون شده برات.
            البته به نسبت قیمت اصلی خوبه، خود بازی ۳۰ دلاره. یعنی میشه۲۰۰ تومن.

  8. amin گفته؛
    13:59 1397/04/01

    اگه بخوام dead of winter رو چاپ کنم هزینه به نظرتون چقدر میشه؟؟؟
    نزدیک 300 تومن میشه درسته؟

    • سعید شیخ گفته؛
      01:00 1397/05/14

      من سال گذشته همین بازی رو ساختم با بالاترین کیفیت و همچنین جعبه چوبی.
      کلا بدون 30 تا تاس دراومد نزدیک ها 180 تومن. البته من توی یزد اینکار رو کردم و رفتم به یه مغازه خیلی ارزون برای پرینت که فقط کارای دانشجویی میزنه. فک کنم اگه الان بخواین همین کارو انجام بدین و بخواین کیفیت خوبی داشته باشه باید بالای 300 تومن هزینه کنین.
      من با این مشخصات ساختم:
      کارت ها : A3 رنگی + لمینت
      توکن های شخصیت: رو برچسب A4 زدم و بعد دادم برش لیزری دورش رو برام برید و پایه هم درست کردم براش.
      توکن های معمولی: رو برچسب A4 زدم و بعد دادم برش لیزری دورش رو برام برید
      بورد بازی هم عین بالا. روی برچسب A4 چاپ کردم و بعد چسبوندم روی چوب.
      با این تفاسیر تویتایم فعلی بالای 300 در میاد

  9. رضا گفته؛
    15:52 1397/04/01

    تو رو خدا کارت ها رو معرفی کنید
    بعضی از کارت ها تازه اضافه شدن هیچ جا درموردشون نیست

  10. اميرمحمد گفته؛
    17:50 1397/04/05

    سلام جناب سلامتي.خيلي ممنون بابت قلم زيباتون.يه سوال داشتم كه شايد خيلي مربوط به اين بخش نباشه ولي واقعا نيازه.اونم اينكه اسليو كارت ها رو ميشه از كجا خريد؟ چون با اسليو خيلي راحت تر ميشه بازي هاي پرينتي رو بازي كرد

    • امیر سلامتی گفته؛
      12:32 1397/04/06

      سلام. خیلی ممنونم از شما
      اسلیو که مشخصا برای کارت باشه نیست. اما ظاهرا توی بازار (سمت ظهیرالاسلام و اون طرفا) کاور برای کارت ویزیت هست.
      دوستان استفاده کرده بودن و گویا راضی بودن

  11. شاهین گفته؛
    18:03 1397/04/05

    سلام خسته نباشید آقای سلامتی سایت شما از هر نظر تک ولی من وقتی میخوام راهنمای بازی رو دانلود کنم میره تو همون سایت board game geek و یه صحفه میاره نمیدونم چیو بزنم تا راهنمای بازی دانلود بشه

    • امیر سلامتی گفته؛
      23:11 1397/04/24

      سلام
      هست ولی ظاهرش متفاوته. توی این نسخه درامر در اصل همون سوار پرجم بدسته. آیکونش هم پرچمه

    • امیر سلامتی گفته؛
      13:01 1397/05/10

      سلام
      هر وقت همه (جز یکی) دستشون خالی بشه، باید دستشون رو پر کنن.
      حتی اون یه نفری هم که هنوز کارت داره باید دستش رو بسوزونه و مجدد کارت برداره (می‌تونه ۲ تا کارت از دستش رو نگه داره)

  12. Unknown گفته؛
    06:29 1397/05/25

    سلام این نسخه چاپی چرا اینجوریه 😐 کلا 20تا کارت داره اون هایی هم که گفته 8تا چاپ بگیر کارت هاش برعکسه نشونش نداده 😐

  13. احمد گفته؛
    08:35 1397/06/03

    سلام خسته نباشید.
    یه مدت میخوام بازی سیطره کتان بگیرم متاسفانه هیچ چیزی درباره بازی نمیدونم هیچ سایتی هم وجود نداره که درباره بازی توضیح بده لطفا اگه میشه یه نقد و برسی برای بازی بزارید ممنون میشم

    • امیر سلامتی گفته؛
      20:02 1397/06/03

      سلام
      نسخه‌ی جدید بازی رو نداریم. اگر ناشر برای بررسی برامون بفرستن حتما

    • سپهر گفته؛
      15:03 1398/05/18

      جدیدا یک برگردان دیگر از بازی کاتان اومده به اسم مهاجران کاتان بهنظر من اون رو بگیر سیطره کل تجربه کاتان رو نابود کرده

  14. هادی گفته؛
    14:18 1397/07/23

    اگه میشه یکی از این بازیا رو خودتون پرینت کنین و سر هم کنین تا ما هم یاد بگیریم، مثلا بهتره رو چه کاغذی باشه، چه سایزی باشه و …
    اینکارا در قالب یه ویدیو باشه که عالی تر میشه

  15. مهدی گفته؛
    23:07 1397/08/10

    سلام
    تو نسخه ای که برای دانلود گذاشتین کارت ها فرق میکنن . مثلا کارت طبال بینشون نیست

  16. امیر حسین گفته؛
    18:27 1397/09/27

    سلام خسته نباشید لطفا نظر منو بزارید. اگه میشه یه توضیح در مورد این نسخه چاپی بزارید چون این عکس ها و آموزش ها با نسخه چاپی فرق داره.

  17. محمدرضا گفته؛
    22:21 1397/10/01

    سلام آقای سلامتی این نسخه چاپی بازی کارت 7 8 9 را ندارد. آیا مشکلی پیش می آید

  18. ابوالفضل گفته؛
    17:36 1398/06/26

    سلام ممنون از سایت بسیار خوبتون واقعا که مطالب خوبی درباره ی برد گیم میگذارید من یک سوال برام پیش اومد. پرچم دار چیکار میکنه؟ نگاه که کردم حتی تو دفترچه هم نبود

  19. Mahdi گفته؛
    23:40 1399/02/09

    سلام به تمام کار کنان زحمت کش رومیز.دم شما گرم.سوالی که داشتم این بود که،برای تهیه مهره های بازی راهی هست یا نه.ممنون از لطف شما.خدا قوت و خسته نباشید.

  20. امیر حسین همتی گفته؛
    14:07 1400/02/07

    سلام آقای سلامتی من بازی رکب رو خریدم از دیجی کالا آگه نسخه جدید بیاد باید دوباره باید نسخه جدید باید با قیمت نسخه جدید دوباره بخرم

لینک کوتاه