رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اندر مصائب کلکسیونر بودن

تا حالا از خودتون پرسیدین که چند تا بردگیم داشته باشین دیگه راضی میشین؟ یعنی چند تا بازی لازمه که احساس کنین دیگه کافیه؟ ۳۰ تا؟ ۳۰۰ تا؟ ۳۰۰۰ تا؟ من خودم جوابی برای این سوال ندارم… آخه بردگیم یه خاصیتی داره که آدم هی بیشتر دلش می‌خواد. هر عنوان جدیدی چشمای خوره‌های این سرگرمی رو خیره می‌کنه و قند رو توی دلشون آب! حالا امروز قراره با یک زوج باحالی آشنا بشیم که سال‌هاست دارن بازی رومیزی و کارتی و غیره بازی و جمع‌آوری می‌کنن؛ شیلا و جیمز دیویس، که رقم کلکسیونشون چیزیه در حدود ۱۲۵۰۰ عنوان بازی!! این مصاحبه که با این زوج انجام شده، مربوط به ۳-۴ سال پیشه ولی هنوز هم خوندن و دیدن عشق این دو نفر به بازی می‌تونه جالب باشه.قسمت اول این مصاحبه رو هم می‌تونین اینجا بخونین.

 

پ.س: به طور متوسط هر چند وقت یکبار بازی‌هاتون رو بازی می‌کنین؟ آمار اینکه چندتا از بازیاتون هنوز منتظر بازی شدن هستن رو هم دارین؟ از بهترین بازی‌هایی که در طول سال بازی می‌کنین فهرستی هم تهیه می‌کنین؟

ش.ج.د: به جز چندتا استثنا، باقی بازیامون معمولا در دسترس هستند برای بازی. ولی چون تعدادشون خیلی زیاده و خیلیاشون هم بازی جنگی و نقش‌آفرینی هستن، عملا شانس اینکه همه یا حتی بخشی رو بازی کنیم وجود نداره، احتمالا یه چیزی حدود ۱۰٪ از کلکسیون رو بازی کردیم. هیچ‌وقت هم عناوینی که بازی کردیم رو لیست نکردیم. صرفا در لحظه اون چیزی که به نظرمون سرگرم‌کننده است رو بر می‌داریم و بازی می‌کنیم.

پ.س: چطوری یه بازی رو توی این مجموعه‌ی عظیم پیدا می‌کنین؟ برای انبار کردنشون راه خاصی دارین؟

ش.ج.د: بیشتر اینطوریه که شیلا یادشه کدوم بازی کجاست. یه سری بازیا رو بر اساس نوعشون انبار کردیم، یه سری رو هم بر اساس تولیدکننده، مثلا یوروگیم‌ها کلا یه جا هستن و بازی‌های جنگی یه جای دیگه و به همین شکل. اما خیلی هم پیش میاد که مجبور میشیم بریم بگردیم به خصوص اگه یکی درخواست یه بازی گمنام‌تری داشته باشه.

پ.س: از بودن کدوم بازی‌ها در مجموعه‌اتون احساس غرور بیشتری می‌کنین؟

ش.ج.د: راستش غرور اونقدرا کلمه‌ی مناسبی برای این قضیه نیست، چون ما جمع‌آوری بیشتر برامون لذت‌بخشه. برامون یه جور بازیه، نه رقابت. با این‌حال از بودن یکی از نسخه‌های محدود جاتی Jati از کمپانی 3M توی مجموعه‌امون هیجان‌زده‌ایم، و همینطور یه سری بازی‌های جنگی نایاب مثل جنگ اروپا War in Europe.

پ.س: بازی‌هایی هستن که خیلی دوس داشته باشین به مجموعه اضافه کنین ولی خیلی پیدا کردنش سخت باشه؟

ش.ج.د: یه سری بازی فوق نایاب هست که خیلی خوشاینده برامون که داشته باشیم، اما واقعگرایانه که نگاه کنیم بعیده بتونیم هیچ‌وقت یه نسخه ازشون داشته باشیم چون خیلی گرونن. مثلا Thinking Man`s Basketball از کمپانی 3M یکی از این بازیاس. غیر از اینا دیگه بیشتر حواسمون به بازی‌های جدید و در دسترسیه که عرضه می‌شن.

پ.س: بازیاتون رو کاتالوگ نمی‌کنین؟ روی بردگیم گیک خیلی گشتم اما مجموعه‌ی شما رو نتونستم پیدا کنم.

ش.ج.د: ما یه سری شروع کردیم به وارد کردن لیست بازیامون توی بردگیم گیک، اما یهو یه سیلی از ایمیل دریافت کردیم توی این مایه‌ها که “فلان بازی رو به من می‌فروشی؟” با اینکه ما به این دلیل که بازیامون اصولا فروشی نیستن توی بخش کلکسیون لیستش کردیم، و نه توی بخش بازار سایت. واسه همین بعد مدتی خسته شدیم از این ماجرا و کل فهرست رو پاک کردیم.

پ.س: بازی از لهستان هم توی مجموعه دارین؟ چیزی که مورد علاقتون باشه؟ (مصاحبه توسط یک نشریه‌ی بازی لهستانی انجام شده)

ش.ج.د: حقیقتش خیلی وقت نیست که بازی‌های لهستانی به زبان انگلیسی اینجا در دسترس قرار گرفته، گرچه هنوز هم تهیه کردنشون ماجرا داره، فک می‌کنم چهار پنج‌تایی داشته باشیم (البته یه سری یوروگیم لهستانی هم داریم احتمالا ولی خیلی تشخیص ندادیم که کجایی هستن). از اونایی که داریم، بیشتر از همه Neuroshima Hex! رو دوس داریم.

پ.س: کلکسیونتون چند تا اتاق رو اشغال کرده؟ بیمه هم شده؟

ش.ج.د: بخش زیادی از بازیامون رو توی فضای بزرگ زیرزمین خونمون گذاشتیم. کلی طبقه به دیوار زدیم و مثل کتابخونه دسته‌بندی کردیم. بازیامون هم مشمول بیمه‌ی خود خونه‌ی صاحب‌خونه هستن.

پ.س: رقمی هست که اگه بهش برسین (توی تعداد بازیای کلکسیون) احساس کنین دیگه کافیه؟ یا اینکه جمع‌آوری بخشی از زندگیتونه و نمی‌تونین تصور کنین که اینکارو قطع کنین؟

ش.ج.د: عدد خاصی مد نظرمون نیست، اما از اونجایی که دیگه توی زیرزمین فضایی نداریم، باید کمی نواخت خریدمون رو کم کنیم. همچنان برامون جمع‌آوری لذت‌بخشه، برای همین احتمالا تا سال‌های زیادی همچنان به کلکسیون جمع کردن ادامه می‌دیم.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه